Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Online julehandel: Sådan får du det maksimale ud af din hjemmeside i december

Af Stine Kjølby Christensen

Julen og ikke mindst julesalget venter lige om hjørnet – både for de fysiske butikker og ikke mindst netbutikkerne.

Men i modsætning til de fysiske butikker, så kan det være svært at vide, hvad man konkret kan gøre for at forbedre sin egen performance i december.

Derfor har vi her samlet nogle af Danmarks dygtigste e-købmænd, som giver deres bedste bud på, hvordan man kan få det maksimale ud af sin trafik i december måned.

Tip: Afhold konkurrencer allerede fra oktober

Philip Monberg, Yogalove.dk

Mit bedste råd er, at sørge for at afholde konkurrencer med fokus på julesalget relativt tidligt.

Man kan se, at mange dansker allerede begynder at tænke på julehandlen i oktober – og det bør man udnytte. Ved at afholde konkurrencer kan man særligt indsamle flere leads og besøgende, som man kan bruge i sin markedsføring fremadrettet.

Tip: Fokuser på at indsamle flere e-mails helt frem til juleaften

Jesper Hviid, Hviidadvokater.dk

Jeg er helt enig med det rådet givet ovenfor.

Jeg vil dog meget gerne understrege at det kan betale sig at indsamle leads helt frem til juleaften, hvis du har mulighed for det.

Når man tænker på at e-mails er noget som du kan bruge igen og igen, så er det afgørende at maksimere dette aspekt af din marketingsindsats i hele december.

Allerede i januar kan du få gavn af disse nye e-mails i forbindelse med eksempelvis dit januarudsalg eller hvis du blot vil udvide din kundegruppe i det nye år.

Tip: Brug leadfeeder til at følge op på dine kunder

Ursula Bentin-Ley, Danfert.dk

Selvom vi ikke sælger fysiske produkter men i stedet en ydelse, så kan vi stadig mærke en stigende mængde trafik sidst på året.

Hvis du ikke allerede har gjort det, vil jeg varmt anbefale dig at installere leadfeeder på din hjemmeside.

På den måde kan du nemt overvåge hvem der har besøgt din hjemmeside et bestemt antal gange.

Det kan være at disse personer ikke har taget en beslutning endnu, men det kan du påvirke dem til at gøre via dette tool.

Det er en utrolig stor hjælp til at få skabt flere konverteringer i gennem hele året og særligt i december.

Tip: Saml alle dine tilbud på én URL

Amanda Brown Kjær Frank, Cloudcelebration.dk

Hvis du har nogle konkret produkter, som du genre vil have solgt så mange af, så er den en fordel at samle dem alle på én URL, som man kan tilgå fra både forsiden og ikke mindst din kategori.

Det tiltrækker flere kliks og det gør også at du kan undgå at din organiske trafik går direkte ind til landingssider hvor der både er nedsatte og ikke-nedsatte varer.

Det kan betyde at dem, der finder dig via organiske søgninger, ender med at købe flere produkter, hvor din margin er højere. Og derudover gør du det selvfølgelig nemmere for tilbudshajerne at få et overblik over alle dine tilbud, hvilket også kan betyde mersalg.

Tip: Skriv et unikt nyhedsbrev til december måned

Rikke S. Hansen, Poseidon-klinikken.dk

Uanset hvad du sælger, så er det afgørende at dit nyhedsbrev skiller sig ud.

Det er stadig den bedste kanal til at skabe salg målt i relativt afkast. Derfor er det afgørende at man får lavet noget unikt indhold til julemånederne, så man kan holde sine mange brugere til ilden og langsomt nuture dem til at købe hos dig.

Her kan du sagtens starte med at sende de første mails allerede i oktober, som det er blevet nævnt.

I min bog kører julesalget helt fra start oktober til medio januar. Her er det afgørende at du laver så skræddersyet et flow, at der er noget for enhver smag.

Tip: Brug struktureret data til at forbedre din synlighed

Jesper Larsen, Nellemannleasing.dk

Hvis du rent teknisk skal skille dig ud fra dine konkurrenter i juleperioden, så vil jeg anbefale dig, at bruge struktureret data.

Her er det særligt vigtigt at have implementeret struktureret data for både anmeldelser på produkter, samt ikke mindst priser og også for Sale Events.

Disse tre ændringer vil betyde at dine brugere både vil kunne se anmeldelser direkte i søgeresultaterne samt ikke mindst priser. Det gør det nemmere at trække en beslutning om, hvorvidt man vil klikke eller ikke klikke på dit søgeresultat.

Sale Event er relativt nyt, men ved at markere dette i koden, vil dine brugere tydeligt kunne se, hvornår du holder udsalg, hvilket kan gøre at du får solgt mere i denne periode.

Tip: Afhold fysiske arrangementer

Miklas Kroager, Autostedet.dk

I december er der mange messer og øvrige fysiske arrangementer, som man kan melde sig til eller deltage i.

Og det kan du udnytte på flere måder. Her kan du både udbrede kendskabet til din webshop i alt almindelighed, men du kan også lave en særlig rabatkode eller lignede som du kan dele ud af.

På den måde kan du trække noget mere trafik til din webshop efter at have deltaget i et fysisk arrangement. Alt efter hvilken branche man er i, så kan man også overveje at lave sit eget event og selv invitere folk.

Tip: Brug influensers og youtubere som en del af din markedsføring

Kasper Møller, Hairbyholst.dk

I løbet af de sidste to år er YouTube eksploderet som marketing kanal, og det bør man udnytte.

Her ligger det lige til højre skøjten at lave et samarbejde med en relevant Youtuber eller at bruge influensers.

Her er det dog vigtigt at man bruger noget tid på at finde en promoter, som har et publikum som er så relevant som overhovedet muligt.

Men jo mere nichepræget dine produkter er, jo bedre virker det. Det samme gælder hvis du sælger dine egne produkter. Her kan en anbefaling fra en kendt Youtuber være med til at gøre dit brand langt mere kendt i bestemte kredse.

Tip: Tilpas din Facebook retargeting til julesalget

Bo Nielsen, Holybean.dk

Mit tip er, at du skal sørge for at tilpasse og løbende optimere dit retargeting flow i december.

Her skal du både tænke over, hvor aggressiv din retargeting annoncering skal være, samt ikke mindst på, hvor mange dage, der er tilbage før jul.

Det giver god mening at justere på sin retargeting løbende, så den er væsentligt mere aggressiv sidst på måneden hvorimod den er mindre aggressiv i ugerne op til julesalget.

Dog kan du godt relativt tidligt italesætte julen og bruge både billeder, emojiis og videoer som peger mod julehandlen.

Tip: Gå all in på Look-a-like kampagner

Jonas Cronfeld, Single.dk

Hvis du gerne vil ud og få en masse nye kunder i butikken op til jul, så bør du gå all in på at lave look a like kampagner på Facebook.

Mange vælger kun at gå efter top 1% af Danmarks befolkning, men du kan op til jul med fordel godt udvide denne gruppe så den dækker 3-5% af Danmarks befolkning, der minder mest om dine kunder.

Ligesom alt andet så gælder det om at gøre dette så tidligt som muligt så du har god tid til at overtale dine mange nye kunder til at købe.

Tip: Lad være med at sætte de samme produkter på tilbud flere gange

Luise Sejrup, Mollyogmy.dk

En rookie mistake du bør undgå op til julen, er IKKE at sætte de samme produkter på tilbud mere end 1 gang.

Julehandlen bliver påvirket af både Singles Day, Black Friday og Cyber Monday og her gælder det om ikke at pisse folk af ved at sætte det samme produkt på tilbud flere gange. Det kan give et indtryk af, at dine tilbud ikke er noget du vægter særligt højt.

Så sørg for at blande kortene, så der er gode tilbud hele vejen igennem denne periode.

Tip: Hav fokus på at tilbyde den bedste service

Kristian Matthes, Findroommate.dk

Når der kommer flere kunder, så kommer der også flere henvendelser fra dine kunder, både positive og negative.

Og siden anmeldelser er så vigtige for din forretning, så er det afgørende at du gør alt hvad du kan for at give alle dine kunder den bedste service, herunder ikke mindst i form af vejledning og rådgivning.

Derudover så gælder det også om at være hurtigt. I dag vælger stadig flere at henvende sig direkte via sociale medier. Du kan derfor ikke hvile på laurbærrene i disse situationer.

Jo hurtigere du svarer, jo bedre bliver det opfattet.

Tip: Skab urgency hos dine brugere og få flere salg

Miklas Kroager, Husvild.dk

Hvis du vil øge din konverteringsrate i dagene op til jul, så gælder det om at skabe ugency hos brugerne.

Det kan du både gøre med tilbud, men du kan også gøre det ved at indsætte en timer på din side, der viser, hvornår man sidst kan bestille for at få sine pakker sendt afsted samme dag.

Det kan få flere til at bestille deres varer hurtigere i stedet for at udsætte det. Du hjælper her også dine kunder, hvilket også er afgørende som det nævnes ovenfor.

Tip: Optimer title tags for dine 100 vigtigste landingssider

Rasmus Serup, Thehairlust.com

Uanset hvilken slags webshop du har, så er det altid en god ide at opdatere sine title tags op til julen.

Det gør dem mere aktuelle og det er ofte noget af det som kan give flere kliks og dermed i sidste ende også flere besøgende og ikke mindst salg.

Her kan man særligt vælge af fremhæve sine priser, særligt hvis de er nedsat, eller gøre opmærksom på hvornår man har sidste leveringsdag.

Tip: Brug CSR til at skabe flere salg

Miklas Kroager, Blomsterverden.dk

Hvis du gerne vil skille dig ud, så kan du overveje at krydre din markedsføring med lidt skjult CSR.

Flere virksomheder har gjort dette med succes. Du kan for eksempel oprette en donation på din webshop eller reklamere med at en vis procentdel af dit julesalg går til et godt formål.

Der er mange som gerne vil gøre noget godt for andre i julen, og det kan du sagtens drage fordel af.

Tip: Brug webpush til at genaktivere dine brugere

Hans Mortensen, Ferieboligweb.dk

Hvis du gerne vil have dine kunders opmærksomhed i 2018, så skal du overveje at implementere webpush på din hjemmeside.

Det giver dig mulighed for at sende en eller flere beskeder til dine kunder direkte i deres browser. Dette er endnu ikke så udbredt herhjemme i udlandet, så det virker stadigt meget bedre end mange af de øvrige digitale kanaler.

Du skal bare sørge for at give dine kunder en rigtig god grund til at acceptere dine notifikationer.

Tip: Optimer alle overskrifter på dine vigtigste landingssider

Ligesom man bør optimere sine title tags for sine vigtigste landingssider, så bør man gøre det samme med sine underoverskrifter.

I julen er det særligt vigtigt at dine overskrifter fanger dine brugere. Derudover er der ofte mange som skal ud at købe noget, som de måske ikke ved hvad er. Derfor skal du virkelig skære nogle ting ud i pap.

Det behøver ikke at være store ændringer, der skal laves. På vores landingsside for Smarthome, har vi ændret overskriften til ’Smarthome – det intelligente hjem’ bare for at vise endnu tydeligere, hvilke slags produkter man finder på denne kategori.

Tip: Giv dine kunder en grund til at vende tilbage til din webshop

Martin Jørgensen, Kondition.dk

Da Black Friday fylder så meget efterhånden ås er det uundgåeligt at det vil kannibalisere en smule af dit julesalg.

Du kan dog modvirke dette ved at give alle dine kunder en god grund til at vende tilbage til din webshop i december, hvis de har foretaget et køb inden for eksempelvis 30-60 dage.

Du kan for eksempel tilbyde dem en lille rabat eller garanteret fri fragt på den næste ordre. Det er noget, som mange lægger vægt på og er en god måde for dig til at skabe flere stamkunder.

Tip: Sørg for at være tilstede på rabatkodesider tidligt

Matthias Clausen, Cupoconcept.dk

En god måde at få flere salg på i december er ved at gøre brug af rabatkoder.

Der er i dag mange muligheder for at tiltrække ekstra besøgende med særlige rabatkampagner.

Det kan godt være du ikke tjener de samme penge, men det kan også være en metode til at opnå større brandkendskab, hvilket i sidste ende skal give dig mere brand-relateret trafik.

Tip: Gør opmærksom på din sidste leveringsdag

Jesper Ørum, Only-approved.dk

En ting som er afgørende, hvis man gerne vil give en god kundeservice, er at gøre tydeligt opmærksom på, hvornår man har sidste leveringsdag inden jul.

Ved at gøre dette undgår man at modtage en masse ordrer, som man ikke kan få sendt af sted i tide, hvilket i sidste ende kun giver sure kunder.

Det er sket for blandt andet Kvickly, og selvom de nok skal overleve, så er det den slags oplevelser, som man gerne vil være foruden.

Tip: Sørg for at få indhentet anmeldelser igennem hele måneden

Rasmus Skovshoved, Sa-ri.dk

Anmeldelser er afgørende for at dine brugere finder dig troværdig.

Og hvis der er et tidspunkt, hvor folk virkelig anmelder dig, så er det under julesalget. Derfor bør du gøre alt hvad du kan, både via mail og sociale medier fora t få indsamlet så mange gode anmeldelser som du kan.

Det vil i sidste ende stille dig stærkere i det kommende år. Her er det vigtigt at du sørger for at indhente anmeldelser på alle vigtige platforme som Facebook, Trustpilot og Google.

Tip: Brug videoer i stedet for produktbilleder

Martin Hansen, Joybuggy.dk

Næsten uanset hvad man sælger i dag, så gælder det om at få brugerne til at kunne forholde sig til ens produkter.

Her bruger 9/10 hjemmesider udelukkende billeder i dag. Men det er ikke altid nok. Video gør det langt mere personligt og mere konkret at forholde sig til et produkt eller for den sags skyld en ydelse.

Hvis du gerne vil skabe mere engagement og få flere salg, særligt til dine vigtigste produkter, så bør du inkludere produktspecifikke videoer på dine hjemmeside.

Vi gør selv dette med vores side Sims 4 hunde og katte spil, som I kan se.

Del artikel

Andre læser også