ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Anmeldelse: Oliver Twist tager dig til 1830’ernes London i forrygende familiemusical

Af Nathalia Hentze Nielsen
I forgrunden fra venstre: Steffen Berenthz Eriksen, Clara Josephine Manley, Ulrik Windfeldt-Schmidt
I baggrunden fra venstre: Patrick A. Hansen, Marta Holm og Marcus Gad Johansen. Foto: Allan Toft
I forgrunden fra venstre: Steffen Berenthz Eriksen, Clara Josephine Manley, Ulrik Windfeldt-Schmidt I baggrunden fra venstre: Patrick A. Hansen, Marta Holm og Marcus Gad Johansen. Foto: Allan Toft

Aalborg Teater er kendt for deres storslåede familieforestillinger, og i år er ingen undtagelse.

Musicalen Oliver Twist er på plakaten, og selvom den markedsføres til netop familier, skal vi hilse og sige, at du sagtens kan se den som voksen med en ven eller kæreste under armen.

Der er en grund til, at Charles Dickens rørende fortælling om den forældreløse Oliver er blevet en litterær klassiker, og hvorfor den selv her 183 år efter kan opføres på moderne teaterscener.

Historien er spændende, fyldt med sympatiske og mindre sympatiske karakterer og skaber en stemning, som var man i 1800 tallets London – og alt det oversætter Aalborg Teater fremragende i forestillingen her i december.

Store følelser, der når ud over scenekanten

De fleste aalborgensere er helt og addeles med på, hvad Oliver Twist går ud på.

Alligevel føles det som om, der er meget på spil i stykket. Man sidder i spænding og afventer, hvor historien bevæger sig hen, og om Oliver får sin lykkelige slutning.

Det virker helt umuligt til tider med skurke som Fagin og Bill Sikes, især fordi de bliver spillet så grusomt godt af henholdsvis Steffen Berenthz Eriksen og Evrim Benli.

Fagin stavrer rundt som en anden (CAPTAIN!) Jack Sparrow, når han manipulerer sit slæng af tyvebørn og medbanditten Bill, og selvom karakteren mangler den fordrukne pirats charme sidder kropssproget lige i øjet.

Skuespillerne får alle som en udfoldet sig på memorabel vis og udover Fagins præstation, må vi også fremhæve den unge Ulrik Windfeldt-Schmidt, der spiller Oliver.

Olivers ensomhed og tristhed går direkte i hjertet, ligesom hans sprudlende glæde giver et smil på læben – godt hjulpet på vej af de musikalske indslag, der udgør et vidunderligt lydtæppe til eventyret.

God balance mellem det mørke og lyse

Historien om Oliver Twist ender jo godt, men vejen dertil er hasarderet, og Aalborg Teater er ikke bange for at berøre de mørke temaer, selvom det er en familieforestilling med mindre børn til stede.

Der er tyveri, løgne og mord, men også lidelse i form af ensomhed og vanrøgt, som Oliver udsættes for fra mange voksnes hånd.

Når baggrundskoret messer “Oliver, Oliver, Oliver, Oliver” til melankolske toner fra violiner i den 10-årige svære stunder, er det svært ikke at mærke et træk i hjertestrengene.

Heldigvis er der også mange kærlige og humoristiske momenter til afbalancere det mørke; blandt andet forholdet mellem Oliver og Nancy i Londons underverden, og Oliver og Mr. Brownlow i samfundets finere lag.

Publikum får serveret alle menneskets facetter i forestillingen, og stor ros til Aalborg Teater for ikke at sugarcoate det, men stole på at selv de mindste kan navigere i følelserne.

Imponerende scenografi

Aalborg Teater er kendt for deres flotte scenografi, som vi også senest har bemærket i forestillingen Skyld, der opføres på Lille Scene.

I Oliver Twist forvandles Store Scene til 1830’ernes London; en periode præget af stor industrialisering og fattigdom.

Teatret formår at indfange stemningen af håbløshed med de mørke kulisser, der, når de bevæger sig, minder om tandhjulene i en maskine.

Alt føles lidt smudsigt, som sad smoggen på væggene og skuespillernes tøj, og udgør en stærk kontrast til Roses nydelige, rene hus.

Underholdende og helstøbt teateroplevelse

Oliver Twist er en forrygende forestilling på alle parametre, og det er den blandt andet, fordi at musikken er en naturlig del af forestillingen uden, at det bliver hverken plat eller udvandet.

Musical-genren kan sommetider føles som et viskestykke, der er vredet for mange gange, men i Aalborg Teaters version af Oliver Twist forstår de at bruge musikken til at højne oplevelsen.

Gruppen af musikerne blender ubesværet ind i handlingen med deres tidssvarende beklædning og folkemusik, og de udtrykker stemninger bedre end ord alene kan.

Det eneste vi kan sætte en lille finger på er, at forestillingen ender en kende for rosenrødt, når Oliver giver sin griske halvbror syndsforladelse og halvdelen af arven på trods af hans manglende selverkendelse.

Her er Charles Dickens mere kontant i det originale værk, hvor den uforbederlige Monks dør i et fængsel i Amerika.

Med Nancys og Bills dødsfald, der allerede spøger i kulissen, forstår vi dog godt valget om at reformere en skurk og ende på håbefuld note, og det ændrer uanset hvad ikke på, at Oliver Twist er en underholdende og helstøbt teateroplevelse.

Oliver Twist opsættes til og med den 23. december. Du kan købe billetter her.

Anmeldelse: Oliver Twist tager dig til 1830'ernes London i forrygende familiemusical

Del artikel