ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Vigtig trend: Økologi er i stigende grad på menukortet i Nordjylland

Af Sofie Grud

Gennem de senere år har der været en iøjnefaldende stingning blandt nordjyderne – og blandt danskerne generelt – når man kigger på forbruget af økologiske varer.

Det har de også bemærket hos leverandørerne AB Catering, der kan se, at privatforbrugerens behov for økologisk mad bliver afspejlet på restauranter- og caféernes menukort.

AB Catering er hovedleverandør for flere af de nordjyske restauranter, og de har valgt at satse yderligere på økologi i deres samarbejde med producenterne.

I oktober har de blandt andet kørt kampagnen ØKOTOBER for at sætte skarpt fokus på emnet med en masse særtilbud til deres kunder.

Dette har udmundet sig i et tæt samarbejde med Økologisk Landsforening.

“Hos Økologisk Landsforening har vi en ambition om, at danskerne spiser mere økologisk, og vi ønsker, at 30% af landbruget er omlagt til økologisk landbrug, og at 30 % af omsætningen i både foodservice og detailhandlen på mad er økologisk inden 2030,” fortæller Torben Blok, der er markedschef for Økologisk Landsforening.

Samarbejde inspirer til mere økologi

Torben Blok fortæller, at samarbejdet med deres grossister er ekstremt vigtigt, og han sætter særligt pris på samarbejdet med AB Catering.

“Når Økologisk Landsforening kan stå side om side med AB Catering til diverse madmesser, kommer vi lettere ud og inspirerer de forskellige restauranter, og indkøbere generelt, til at komme igang med, eller til at holde fast, i økologien,” forklarer Torben Blok.

Vigtig trend: Økologi er i stigende grad på menukortet i Nordjylland

Anders Bo, der er salgschef i AB Catering Aalborg, fortæller;

“Nordjyderne er vedholdende overfor de økologiske varer.

Lige nu er salget af økologiske varer nemlig status quo, og ikke i den stigende udvikling som leverandørerne hidtil har set.”

Han fortsætter;

“Tallene og tilstanden stadig er rigtig flot, og faktisk bedre end man kunne forvente.

I disse “krisetider” kunne man nemlig antage, at salget på de økologiske varer ville falde, men nordjyderne prioriterer altså økologien højt, og vælger derfor at spare deres penge et andet sted”.

Anders Bo er også sikker på, at vi igen kommer til at se en yderligere stigning i salget på de økologiske råvarer, når økonomien bliver mere stabil igen.

Økologisk lokal stolthed på menuen

Torben Blok fortæller også, at de i deres samarbejde med AB Catering ikke kun fokuserer på økologi, men at de sammen ønsker at skabe grobund for en lokal, økologisk stolthed.

Denne stolthed er der flere af restauranterne, der også tager del i, og ud over lækker økologisk mad bestående af lokale råvarer, serverer de på den måde også en historie på tallerkenen.

Økologisk Landsforening havde sat sig et mål om, at de ville skaffe 30 nye spisemærket på de nordjyske restauranter i år.

Spisemærkerne fås i bronze, sølv eller guld, og betyder at mellem 30-60 %, 60-90% eller 90-100% af fødevarerne er økologiske.

Dette mål er Økologisk Landsforening allerede nået i mål med her i oktober måned.

Hvis man som privatperson gerne vil spise mere økologisk, men ikke har råd til at erstatte alle varerne i køleskabet og i køkkenskufferne, foreslår Torben Blok, at man spiser de grønsager, der er i sæson.

Derudover foreslår han, at man spiser mere grønt og mindre kød – og når man så spiser kød, spiser man bedre kød.

Han nævner også, at selv de små ting, som at skifte til økologisk mælk, gør en forskel.

Del artikel