Nyt stærkt drama på Aalborg Teater: Instruktør var selv misbruger

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

På Aalborg Teater viser man igen og igen et beundringsværdigt talent for at hive stærke dramaer og store klassikere ind på teaterscenen – og samtidigt krydre med de helt rigtige elementer, så de gamle historier også kan finde sin plads i nutiden.

Den 9. maj får stykket Lang dags rejse mod nat premiere på teateret. Det klassiske familiedrama fra 1956 anses for at være en af den yngre teaterhistories stærkeste tekster og handler om en familie, som grundet moderens misbrug alle lever i et spindelvæv af diskommunikation og medafhængighed.

Kærligheden mellem de fire familiemedlemmer er stor, men de mange usagte ord, løgnene, fortvivlelsen og afmagten skaber spændinger og gør det svært for familien at finde vej ud af tågen.

Fokus på misbrug og medafhængighed

Det selvbiografiske stykke tager udgangspunkt i forfatteren Eugene O’Neills egen barndom i 1920’erne, hvor hans mor levede i et medicinsk misbrug, og hvordan det påvirkede familielivet – en konflikt, som også uden problemer kan trækkes op til i dag, hvor overraskende mange familier lever i den form for tabubelagte konstellationer.

Dette ønsker Aalborg Teater at være med til at sætte fokus på, og derfor inviterede de indledende aalborgenserne til en debataften i går, d. 17. april, hvor der blev snakket om misbrug og medafhængighed.

”Vi vil gerne give folk et indblik i de her to store fænomener, og hvordan de fungerer i forhold til hinanden,” fortæller den islandske instruktør Egill Pálsson.

Aftenen bød på en blanding af teori og praksis hvor den kommende forestillings medvirkende blandt andet var med til belyse temaet gennem skuespil og gav et forsmag på den kommende forestilling.

Skyld og skam kurerer ingenting

Det er ikke tilfældigt, at det er Egill, som skal gøre historien til live i Aalborg. Egill har selv i mange år levet i misbrug – lige indtil han for 6 år siden gik i rehab.

”Alkoholisme og depression er to ting, som vi kæmper rigtig meget med på Island. Inden for de sidste 10 år er der dog sket en stor bevidsthedsgørelse, hvor man ganske enkelt ikke vil det længere – det er ikke længere cool at være på stoffer,” fortæller Egill, som selv begyndte at drikke, da han var 12 år.

”Min generation selvadresserede det her, og vores forældre vidste ikke, hvad vi gik og lavede dengang,” forklarer Egill, men slår samtidigt også vigtigheden i familiens rolle fast:

”Ens familie er jo potentiel for at kunne se og opleve alt, fordi de er én nærmest – og medafhængighed, er et ligeså alvorligt fænomen som misbruget selv.

Lang dags rejse mod nat ser vi et klokkeklart eksempel på, hvordan de usynlige tråde er med til at trække i hinanden, og dermed også spørgsmålet om: hvem er i det hele taget skyldig – og i hvad?

Men i sidste ende kurerer skyld og skam bare ingenting, og det er netop, hvad Eugene vil belyse i stykket.”

Teateret har en samfundsmæssig pligt

Det er ikke første gang, at teateret inviterer til samfundsrelevante debatter. Men hvorfor er det nu lige, at netop teateret et godt sted at gøre det?

”Teateret er en arena for kunsten, men samtidigt også et kommunalt fænomen, hvor folk samles lives,” forklarer Egill og uddyber:

”Teateret er jo opstået af samfundet, og vi er så privilegerede at være støttet i det offentlige rum. Derfor er vores samfundsmæssige pligt også enorm stor, og det er vigtigt, at vi kan bidrage med samfundsrelevante ting, der vedrører os alle sammen.

Det man oplever her, er noget, som sker lige for øjnene af dig: Man er i et levende rum med levende mennesker, der fortæller om fænomener, som har med levende mennesker at gøre. Det er det fantastiske ved teateret og også en vigtig del af vores aktualitet.”

Forestillingen Lang dags rejse mod nat får premiere d. 9. maj og billetterne kan købes her.