Nye krav: Snart mister disse telefoner adgang til MitID

OBS: Digitaliseringsstyrelsen oplyser, at der er fejl i det udsendte brev, og at iPhone-brugere med styresystem iOS 15 stadig kan bruge MitID-appen. Det er rettet i artiklen.
Hvis du har en smartphone af ældre dato, skal du læse med her.
Inden længe kan du nemlig blive nødt nødt til at finde en anden løsning.
Fra den 12. august virker MitID-appen nemlig ikke længere på ældre enheder. Det skriver DR.
Det betyder, at du kan få svært ved at logge ind på f.eks. netbank eller digital post – med mindre du finder en anden løsning.
Problemet handler om, at de nyeste sikkerhedsopdateringer til MitID ikke længere understøtter gamle styresystemer.
Hvad skal du gøre?
Hvis du har en Android, så skal din telefon køre Android 10 eller nyere.
Bruger du derimod iPhone, skal du have iOS 15 eller nyere – det svarer til en iPhone SE (2. generation).
Kan din telefon ikke opdateres? Så kan appen heller ikke. Og det betyder, at du ikke længere kan bruge MitID-appen.
Hvis du ikke har lyst til at skifte telefonen ud, så er der heldigvis alternativer.
Du kan gratis få en MitID-kodeviser eller en kodeoplæser i stedet. Det fungerer som et fysisk alternativ til appen – og det virker stadig til f.eks. netbank og digital post.