Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Rykker tættere på grønt lys: Grundlag for ny Limfjordsforbindelse er på plads

Af Michael Qureshi
Arkivfoto
Arkivfoto

Et af ugens helt store samtaleemner har været en ny rapport fra Vejdirektoratet udgivet omkring en tredje Limfjordsforbindelse.

Det er et emne, som deler vandene i Aalborg-området, hvor især idylliske Egholm bliver påvirket.

Der skal bruges 2,8 millioner kvm grunde, og 160 ejendomme skal afgives, for at der kan blive plads til bro-og tunnelbyggeriet over Limfjorden, den såkaldte Egholmlinie.

Projektet omfatter anlæg af en 20 km lang 4-sporet motorvej hen over øen Egholm.

Det skriver Byens Ejendom, som har kigget den omfattende rapport igennem.

Samlet længde på 22 km

Egholmlinjen forløber vest om Aalborg i åbent land med en landskabsbro over Østerådalen, en tunnel under Limfjordens sydlige løb (Egholmtunnelen) og en lavbro over Limfjordens nordlige løb, Nørredyb.

Egholmlinjen har en samlet længde på 22 km, hvoraf de 20 km er nyanlæg.

Egholmlinjen får forbindelse til Nordjyske Motorvej i syd og Hirtshalsmotorvejen i nord.

Vejdirektoratet har nu sendt en opdateret VVM-rapport i høring indtil den 30. april 2021.

Der forventes dog ikke de store ændringer, så i det sene efterår eller tidlige forår 2022 kan anlægsloven komme til behandling i Folketinget.

Kan åbne i 2030

Når anlægsloven er vedtaget kan projektet gennemføres på 8 år, heraf 3 år til udbud, detailprojektering og ekspropriation og 5 år til anlægsarbejdet.

Anlægsarbejdet er opdelt i 4 hovedetaper, som færdiggøres fortløbende, så med god vilje kan snoren til det samlede projekt klippes over i 2030.

Sammenlignet med andre vejprojekter, så ligger Egholmlinjen i den meget høje ende.

Primært grundet omkostningerne til Egholmtunnelen og broerne over Nørredyb, som udgør 50 % af det samlede anlægsbudget, men også fordi vejprojektet omfatter andre store bygværker, samt 2 motorvejskryds og 5 tilslutningsanlæg.

Så der skal bruges 7,3 milliarder på projektet.

Aalborgs borgmester er positiv

Aalborgs Borgmester Thomas Kastrup-Larsen er positiv og siger i en udtalelse;

“De opdaterede beregninger, baseret på den nye landstrafikmodel, viser bl.a. at Egholmslinjen vil trække 34,3% mere trafik end i den gamle VVM-redgørelse, ligesom man har arbejdet med at finde den mest skånsomme linjeføring for, ikke at komme for tæt på bebyggede områder.

Aalborg Alliancen garanterer 600 mio. kr. i kommunal medfinansiering til den nye Limfjordsforbindelse og opbakningen fra lokalpolitisk hold, fra fagbevægelsen, erhvervslivet og vigtige interesseorganisationer er markant.

Jeg ser med spænding og forventning frem til de kommende forhandlinger på Christiansborg.

Tiden er kommet til, at Aalborg og Nordjylland skal have opfyldt sit gennem mange år velbegrundede ønske om en 3. Limfjordsforbindelse”.

Plads til den nye jernbane

I forbindelse med opdateringen af vejprojektet for Egholmlinjen, er linjeføringen rykket længere mod vest i Hasseris Enge og flere af tilslutningsanlæggene har fået en ændret udformning.

Tilsvarende har Vejdirektoratet tilpasset vejprojektet for at få plads til den nye jernbane til Aalborg Lufthavn.

Derudover flyttes etapen mellem E45 og Drastrup, så Egholmlinjens nordgående spor føres over E45.

I forbindelse med ”Trafikaftale 2014” blev det besluttet at byggelinjesikre Egholmlinjen.

Vejdirektoratet har efterfølgende overtaget 10 ejendomme i korridoren.

Ud over disse ejendomme vil der være behov for at totalekspropriere 30 ejendomme. Desuden vil 120 ejendomme blive delvist eksproprierede ud fra en samlet vurdering af:

• Afstand mellem beboelse/have og motorvejen.
• Støjniveau ved beboelsen.
• Hvor stort areal der skal erhverves til selve motorvejen.
• Hvor dominerende motorvejsanlægget vil blive i forhold til ejendommen.
• Ejendommens anvendelse.
• Ændrede adgangsforhold, også internt på grunden.

For at kunne anlægge Egholmlinjen skal der erhverves 2,8 millioner kvm grundarealer til selve vejanlægget og 850.000 kvm til midlertidige arbejdsarealer.

Del artikel

Andre læser også