Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Festlokaler og mad ud af huset online: Aalborg-iværksættere står bag ny smart platform

Af Emil Kjær Jørgensen
Teamet bag Nuento.
Fra venstre: Mads Egmose, Rasmus Abildgaard, Casper Glinvad og Andreas Egmose.
Teamet bag Nuento. Fra venstre: Mads Egmose, Rasmus Abildgaard, Casper Glinvad og Andreas Egmose.

Fødselsdag, konfirmation, dåb, bryllup, studenterfest—ja, der er heldigvis nok at fejre i livet.

De fleste af os har på et eller andet tidspunkt stået i en situation, hvor vi har manglet det helt rette lokale og mad til den helt perfekte fest.

Men at finde rundt i virvaret af festlokaler, selskabslokaler, forsamlingshuse og alt derimellem er en enormt tidskrævende proces. Indtil nu.

For nu har en lokal Aalborg-virksomhed fundet løsningen på det irriterende problem.

Nordjyderne Rasmus Abildgaard og brødrene, Andreas og Mads Egmose, har nemlig skabt Nuento, der gør livet lettere for dig, der skal finde lokale og mad til festen.

”Vores mantra er, at det skal være nemt at planlægge en fest. Nogen kalder os en slags ’Airbnb for festlokaler’, hvor du hurtigt kan få et overblik over lokaler i dit nærområde, og du kan med det samme se, om lokalet er ledigt på den ønskede dato.

Så i stedet for at skulle foretage adskillige opkald—måske forgæves da udlejeren lige står i kø i supermarkedet eller andet—kan du booke lokalet når du har tid. Kl. 22 i sofaen eller kl. 06 når du er første mand på kontoret,” forklarer Rasmus.

Hvis du eksempelvis vil booke det ikoniske festlokale Høloftet her i Aalborg, kan du lynhurtigt få et overblik over faciliteter, kapacitet, husregler, praktiske informationer og meget mere. Dernæst booker du helt simpelt via Nuento, og så er festlokalet i hus på nul komma fem.

Festlokaler og mad ud af huset online: Aalborg-iværksættere står bag ny smart platform

Portalen udvides konstant

Aalborg-iværksætterne har tårnhøje ambitioner for Nuento, og de har arbejdet intensivt med platformen siden den for alvor gik i luften i 2021, hvor de også fik Vækstfonden med ombord.

”Potentialet er rigtig stort. Selv under corona-nedlukningen, hvor festmarkedet jo stod fuldstændig stille, fik vi 80 nye festlokaler ind på Nuento,” siger Andreas.

Hovedfokus har fra start været at etablere sig stærkt i Nordjylland, hvor der lige nu kan bookes over 50 forskellige festlokaler.

I Aalborg-området kan du fx leje Nørhalne Forsamlingshus, Hestestalden, BACO’s lokaler på Stjernepladsen og loungen på Aalborg Stadion.

Festlokaler og mad ud af huset online: Aalborg-iværksættere står bag ny smart platform

Nuento arbejder hele tiden på at udvide mulighederne både i Nordjylland og på landsplan.

Præsenterer stor nyhed

Drømmene er kæmpestore på kontoret i Aalborg, og det helt store mål er, at Nuento bliver stedet, hvor man booker alt til festen – lige fra underholdning til drikkevarer og mad.

Den drøm er Nuento godt i gang med at realisere og første skridt bliver Nuento’s helt nye satsning: Mad ud af huset.

Festlokaler og mad ud af huset online: Aalborg-iværksættere står bag ny smart platform

”Vi har arbejdet benhårdt på Mad ud af huset, og vi kan med stolthed sige, at vi allerede har fået over 40 leverandører med i ordningen så som Mortens Kro, Penny Lane, Cafe Lindholm og mange flere” siger Andreas.

Når du har booket dit foretrukne festlokale, kan du nemt og bekvemt vælge lige præcis det mad, som skal komplimentere din fest.

”Du kan naturligvis også blot vælge at bestille maden hjem til dig selv.”

Festlokaler og mad ud af huset online: Aalborg-iværksættere står bag ny smart platform

Sådan opstod idéen

De bedste forretningsidéer opstår ofte, når man står i en situation og tænker: ”Hvorfor er der ikke en smartere løsning på det her?” Jesper Buch skabte eksempelvis Just Eat, da han en kold aften i Norge oplevede store udfordringer med at bestille en pizza.

Idéen til Nuento opstod, da Rasmus i sin tid skulle holde sit svendegilde, hvor han ledte efter det helt perfekte lokale.

”Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det var – sagt på godt nordjysk – en værre omgang bøvl. Jeg brugte vel sammenlagt 8-10 timer på at ringe, maile og skrive rundt. Det var et organisatorisk rod af dimensioner, og det hele virkede meget gammeldags og ugennemtænkt.”

Det måtte man da kunne gøre smartere, tænkte jeg.”

Rasmus tog fat i brødrene Mads og Andreas, og så begyndte de ellers at undersøge markedet for at finde ud af om, hvorvidt der var potentiale i at gøre udlejning af lokaler meget smartere.

”Vi ringede rundt til de personer, der stod for udlejning af eksempelvis forsamlingshuse og festlokaler for at høre om deres erfaringer, og vi var nærmest rystet over, hvor meget tid og hvor mange kræfter de brugte på unødige bureaukratiske processer.

Mange af stederne havde eksempelvis bookingerne skrevet ind i én fysisk Mayland-kalender. Det holder jo ikke i 2022, hvis du spørger mig” siger Rasmus.

Festlokaler og mad ud af huset online: Aalborg-iværksættere står bag ny smart platform

En hjælpende hånd

Forsamlingshuse og andre festarrangører skal ikke se Nuento som en konkurrent – tværtimod.

“Det lyder måske for godt til at være sandt, men jeg har endnu ikke snakket med en eneste af vores samarbejdspartnere, som responderer negativt på vores redskab. Det sker tit, at de tilbyder, at de gerne vil ringes op af andre udlejere, hvis de ønsker en reference på os,” fortæller Casper Glinvad, der pr. 1. februar startede som salgschef i Nuento.

”Vi er på ingen måde deres konkurrenter. Man skal i stedet se os som en hjælpende hånd. For det første kan vi skaffe flere bookinger gennem vores portal, men derudover sparer vi også lokale-udlejerne for en masse administrative opgaver og arbejdstimer,” fortsætter Casper.

Ved at bruge Nuento skal lokale-udlejeren således heller ikke stå for at sende hverken lejekontrakt, faktureringer osv. Det vil sige, at Nuento står for en stor del af kommunikationen med den enkelte kunde; dog uden, at man som udlejer mister den personlige kontakt.

”Jeg snakkede for kort tid siden med en frivillig i et forsamlingshus, der før i tiden brugte 16 timer om ugen på at administrere deres lokale. Efter hun er gået over til Nuento, bruger hun kun 2. Sådan en feedback kan jo ikke andet end at give smil på læben,” siger Casper.

Er du også blevet nysgerrig på den smarte løsning, kan du tjekke Nuento ud her

Er du som udlejer interesseret i at bruge Nuento, kan du læse mere her

Del artikel

Andre læser også