Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Over 100.000 på verdensplan: Nu får Aalborg endelig sin første “snublesten”

Sådan ser snublestenen ud
Sådan ser snublestenen ud

Aalborg får nu sin første snublesten – en del af verdens største decentrale mindesmærke, der har til formål at mindes nazismens ofre.

Det skriver Snublesten Aalborg i en pressemeddelelse.

Aalborgs første snublesten hædrer og mindes politifuldmægtig Poul Larsen, der blev henrettet af besættelsesmagten den 10. marts 1945.

Nedlæggelsen finder sted på Poul Larsens 113-års fødselsdag den 28. august klokken 15.00, og det bliver markeret på fineste vis.

Snublestenen bliver nedlagt på Gabels Torv, hvor den tidligere politistation lå. Her vil rådmand Jan Thaysen indleder ceremonien, og Poul Larsens efterkommere foretager selve nedlæggelsen.

Arrangementet afsluttes med Danmarks Sidste Honnør.

Hvad er en snublesten?

Snublesten er et kunstværk og mindesmærke skabt af den tyske kunstner Gunter Demnig.

De første snublesten blev sat i Köln i januar 1995, og der er nu snublesten i 31 europæiske lande. I maj 2023 satte Gunter Demnig snublesten nummer 100.000.

Antallet er nu cirka 116.000 på verdensplan.

Snublestenen for Poul Larsen nedlægges af Snublesten Aalborg med støtte fra Politihistorisk Selskab Aalborg og Christian den Fjerdes Laugs Fond.

Over 100.000 på verdensplan: Nu får Aalborg endelig sin første "snublesten"
Sådan ser snublestenen ud

Betalte den højeste pris

Politifuldmægtig, cand.jur., Poul Larsen blev født den 28. august 1912 i Aalborg.

Han blev senere jurist og politibetjent i Glostrup, inden han den 1. december 1941 blev politifuldmægtig i Frederikshavn. Poul Larsen deltog meget tidligt i modstandsarbejdet i Frederikshavn.

Han var med til at modtage den første faldskærmsmand i byen i marts 1943 og grundlagde flugtruten til Sverige ved at skaffe midler til indkøb af en kutter, der foretog sin første tur med jødiske flygtninge i oktober 1943.

Over 100.000 på verdensplan: Nu får Aalborg endelig sin første "snublesten"
Poul Larsen

Flugtruten blev en vigtig rute, der bragte ca. 800 mennesker til Sverige.

I januar 1944 blev Poul Larsen forflyttet til Aalborg, hvor han blev leder af Krisepolitiet og fungerede som politimesterens forbindelsesofficer til det tyske kommandantur og Gestapo.

Den 1. juni 1944 måtte han gå under jorden, da Gestapo arresterede en af hans kontakter.

Over 100.000 på verdensplan: Nu får Aalborg endelig sin første "snublesten"
Den tidligere politigård

Poul Larsen blev derefter i nogle måneder byleder i Randers, men vendte i oktober tilbage til Aalborg, hvor han fortsatte modstandsarbejdet frem til den 1. december 1944.

Efter en våbenmodtagelse i Lille Vildmose blev han sammen med en anden modstandsmand taget ved en vejspærring ved Klarup.

Gestapo genkendte den forsvundne politifuldmægtig og udsatte ham for voldsom mishandling under flere forhør i Gestapos hovedkvarter på Boulevarden 27 i Aalborg.

Poul Larsen blev henrettet den 10. marts 1945. Efter 100 dage i Gestapos varetægt – nedbrudt på sjæl og legeme – blev han bundet til en pæl i Ryvangen og skudt.

Del artikel


Korte videoer

Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.