Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Stor forvandling: Sådan kommer busser og tog til at se ud i Aalborg

Af Redaktionen

I fremtiden får busser, toge og anden offentlig trafik i Aalborg og øvrige Nordjylland et nyt look.

Borgere i Nordjylland har givet input til, hvad det betyder, at der i dag er mange forskellige slags udtryk på de offentlige transportmidler.

Derudover har der også været ønsker om større flexarealer til barnevogne og lignende samt opladning til mobiltelefoner i busserne. De ønsker opfyldes også.

”Konklusionen er helt klar. Hvis kunderne skal forstå sammenhængen i den kollektive trafik og navigere i den, er der behov for at ensarte det visuelle udtryk og reducere antallet af farver på transportmidlerne.

Ikke kun på busserne men på alle de transportformer, som NT står for” siger NT’s bestyrelsesformand, Nuuradiin S. Hussein.

Stor forvandling: Sådan kommer busser og tog til at se ud i Aalborg
Sådan kommer alle offentlige transportmidler til at se ud Illustration: NT

Møder et visuelt kludetæppe i dag

I dag møder kunderne et visuelt kludetæppe med seks forskellige farver på tog og by- og regionalbusser og dertil et hav af forskellige farver og mønstre, som ofte sender tankerne hen på en svunden tid på de lokale busser.

Fremover vil alle NT-busser være malet i de samme farver, og på lidt længere sigt er det planen, at også Nordjyske Jernbaners tog og NT’s øvrige transportmidler skal males i samme farver som busserne.

”Frem mod 2023 har NT den samlede busflåde i udbud.

Hovedparten er i udbud i perioden 2019-2021, og det er bl.a. en lang række regionale busser, bybusserne i Aalborg inkl. den kommende PlusBus.

Derfor er timingen ideel i forhold til at introducere den nye bemaling sammen med udbuddene” siger Nuuradiin S. Hussein.

Design ses allerede på de første busser i maj

Implementeringen af det nye design vil derfor ikke ske på en gang, så kunderne vil opleve en lidt forvirrende overgang, men på længere sigt bliver det langt lettere at orientere sig i den kollektive trafik.

De første par busser i det nye design vil kunne ses i bybilledet i maj, mens resten følger fra august 2019 og frem mod 2023.

Der er endnu ikke taget beslutning om, hvornår togene og X-busserne følger med.

Den nye visuelle identitet har fundet inspiration i den nordjyske natur, kysten og det særlige lys, der findes i Nordjylland.

Konceptet hedder derfor ”Himmel og Horisonten”, og den gule stribe understreger bevægelse og er samtidig en reference til horisonten.

Stor forvandling: Sådan kommer busser og tog til at se ud i Aalborg
Illustration: NT

Virtuel Reality på busserne

NT har i snakken med borgerne bl.a. fået lavet en busmodel i virtual reality i samarbejde med AAU, så forskellige forslag til busindretning og farvevalg kunne testes.

Knap 100 kunder blev involveret i testen, og deres inputs har haft direkte indflydelse på, hvad der stilles af krav i til indretning af busser fra og med det kommende udbud.

”Indretningen af vores busser er der ikke blevet pillet ved i en årrække, og dialogen med vores kunder har været en øjenåbner ift. kundernes behov.

Vi har helt sikkert mulighed for at give kunderne en bedre oplevelse, end den vi tilbyder i dag” fortæller Mette Henriksen, Chef for kunder og salg hos NT.

Nye busser skal indrettes med stort flexareal

Kunderne var i stor udstrækning tilhængere af f.eks. at gøre flexarealerne større i busserne, så der er bedre plads til kørestole, cykler og barnevogne.

”Helt konkret betyder kundernes feedback, at alle fabriksnye regionalbusser i fremtiden skal indrettes med et stort flexareal, som skal kunne rumme 2 kørestole/barnevogne samt to cykler på samme tid.

Desuden bliver flexarealet niveaufrit uden trin, hvilket er et ønske fra flere gangbesværede.

De unge har ønsket sig bedre muligheder for at oplade telefoner, og derfor stiller vi fremover krav om, at der er et stort antal muligheder for USB-opladning i busserne,” siger Mette Henriksen.

”Når flexarealet udvides på baggrund af kundernes ønsker, betyder det samtidig, at antallet af faste siddepladser reduceres.

I stedet vil der være klapsæder på langs af flexarealet, som vi kender det fra Metroen og S-togene i København” fortsætter Mette Henriksen.

De første busser med de nye indretninger forventes på gaden fra august 2019.

Del artikel

Andre læser også