Nyhedsbrev

Artikler med:

Nyeste artikler

Nordværk reagerer på affalds-kaos i Aalborgs midtby: “Det er noget svineri”

Da MigogAalborg tidligere på ugen viste billeder fra Skipper Clements Gade, hvor skrald flød på gaden, og de nedgravede containere bugnede af pap og madaffald, udløste det stor debat blandt aalborgenserne.

Mange satte spørgsmålstegn ved, om affaldssystemet i midtbyen er brudt sammen.

Svaret fra Nordværk er et klart nej, men der er udfordringer.

“Det er noget forbandet svineri. Ingen har lyst til at se et bybillede, der ser sådan ud – hverken som borger eller fra vores perspektiv,” siger Jens Boye, divisionschef i Nordværk.

Containerne er (næsten) aldrig overfyldte

Ifølge Nordværk bliver de nedgravede containere i Aalborg midtby faktisk yderst sjældent overfyldte.

Problemet er snarere, at de bliver stoppet til af forkert brug – typisk store papkasser, emballage og erhvervsaffald, som aldrig skulle være havnet der.

“Systemet er indrettet, så der er meget kort afstand mellem de enkelte løsninger – normalt har borgerne op til 75 meter og i enkelte tilfælde op til 125 meter til nærmeste nedgravede container”.

Tømningsfrekvensen er så høj, at vi stort set aldrig ser overfyldte containere.

Det, vi til gengæld ser, er tilstoppede skakte, fordi folk putter store papkasser eller affaldstyper i, som ikke kan komme videre i systemet,” forklarer Jens Boye.

Nordværk reagerer på affalds-kaos i Aalborgs midtby: "Det er noget svineri"

Når en container bliver stoppet til, kan den ikke tømmes effektivt, og så hober affaldet sig hurtigt op omkring den.

“Affald avler affald,” som Jens Boye beskriver det – og det kan hurtigt give et misvisende billede af, at hele systemet er overbelastet.

Løsningerne skulle skabe ro – ikke rod

De nedgravede affaldsløsninger blev politisk besluttet som en moderne erstatning for de mange containere, der før stod i baggårde og indkørsler.

Formålet var både at skabe et pænere byrum og et mere effektivt, klimavenligt affaldssystem.

“De er bygget til husholdningsaffald – altså det, der normalt produceres under en køkkenvask: Madaffald, restaffald, papir og små mængder pap og plast.

Hullerne er ikke større, fordi affaldet skal kunne håndteres og sorteres videre på vores anlæg.

Systemet er aldrig tænkt til kæmpe papkasser fra restauranter eller erhverv,” siger Jens Boye.

Når erhvervsaffald alligevel ender i de fælles containere, bliver konsekvenserne tydelige:

Pap bliver vådt og kan ikke længere genanvendes, madaffald tiltrækker skadedyr, og Nordværks oprydningsteams må bruge mange timer på at rydde op, før skraldebilerne overhovedet kan tømme beholderne.

Restauranterne i fokus

Som MigogAalborg beskrev i første artikel, viste flere af de efterladte papkasser i Skipper Clements Gade tydeligt, at affaldet stammede fra nærliggende caféer og restauranter.

Og selvom det kun er et fåtal, giver det hurtigt store konsekvenser for resten af området.

“Vi kan i nogle tilfælde spore affaldet til erhvervsdrivende.

Det er sjældent i ond vilje, men mange har simpelthen ikke været klar over, at de skal have en særskilt erhvervsordning – og at de ikke må bruge de kommunale løsninger,” siger Jens Boye.

Nordværk reagerer på affalds-kaos i Aalborgs midtby: "Det er noget svineri"
På dette foto ses private skraldespande, som tømmes af Nordværk, men området omkring er boligforeningens ansvar.

Nordværk har derfor iværksat en opsøgende indsats i midtbyen.

Indtil videre har de besøgt omkring 160 virksomheder for netop at vejlede dem i reglerne, og flere har siden tilmeldt sig en korrekt affaldsordning – enten gennem Nordværk eller en privat leverandør.

“Vi oplever, at de fleste faktisk gerne vil gøre det rigtigt.

Nogle har manglet viden, andre har måske spekuleret i økonomien.

Men vi kan mærke, at forståelsen bliver bedre,” siger Jens Boye.

Når byen spærres, og skraldet står stille

I det konkrete tilfælde i Skipper Clements Gade var der dog også en anden forklaring:

Gaden havde i flere dage været spærret på grund af anlægsarbejde, og skraldebilerne kunne ganske enkelt ikke komme frem til containerne.

“Normalt bliver det koordineret, så vi sætter midlertidige beholdere op, men her var afspærringen ikke registreret, før vi nåede frem.

Det er gjort nu,” siger Jens Boye.

Han understreger samtidig, at de nedgravede løsninger netop er valgt, fordi de giver mindre lugt, bedre hygiejne og et pænere bybillede – men at de kræver korrekt brug.

Ingen sanktioner – men tæt samarbejde med kommunen

Nordværk har ikke mulighed for selv at udstede bøder, når erhverv smider affald i de kommunale beholdere, men kan videregive sagerne til Aalborg Kommune, som har myndigheden.

“Når det er meget grelt, tager vi kontakt til ejerkommunen, som så kan tage de nødvendige skridt.

Vores rolle er at drifte og vejlede – ikke sanktionere,” forklarer Jens Boye.

Derfor er samarbejdet mellem Nordværk, kommunen og erhvervslivet afgørende for at få styr på adfærden.

Et fælles ansvar

Selvom Nordværk ikke ser affaldsproblemet som voksende, erkender de, at byens tæthed og kombinationen af beboelse og erhverv giver udfordringer – og at det kræver konstant opmærksomhed at holde gaderne pæne.

“Langt de fleste steder fungerer løsningen upåklageligt.

Men de få, der misbruger systemet, ødelægger det for mange.

Nordværk reagerer på affalds-kaos i Aalborgs midtby: "Det er noget svineri"
Privatfoto.

Vores biler kører rundt alle ugens dage for at rydde op, så vi kan tømme sikkert – men det er jo ikke meningen,” siger Jens Boye.

“De her løsninger giver både miljømæssigt og økonomisk mening – men kun, hvis vi alle bruger dem rigtigt,” slutter han.

MigogAalborg har været forbi Skipper Clements Gade i dag, og alt ser igen pænt og rent ud.

Del artikel


Korte videoer

Top 3 i dag




 


 


 


 


Udvalgte artikler

 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Tilladelse til politiske reklamer

For at støtte den demokratiske samtale, vil vi gerne spørge om din tilladelse til at vise dig politiske reklamer på denne hjemmeside.

Du vil altid kunne se, hvem der er afsender af reklamen, og hvorfor du ser den. Vi anvender aldrig følsomme oplysninger som din politiske overbevisning til at målrette reklamer.

På alle reklamer kan du finde kampagne id, som du kan bruge til at finde al info på om kampagnen på https://politiskreklame.dk/

Dit samtykke er frivilligt, og du kan til enhver tid trække det tilbage.