Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kjempefint: Nordmændene er endelig tilbage i byen

Af Emil Kjær Jørgensen
Foto: Stine Kjølby Christensen
Foto: Stine Kjølby Christensen

I Aalborg har man set langt efter de norske turister under corona-nedlukningen, da de normalt fylder rigtig godt op på byens hoteller, restauranter og i gågaderne.

Men nu – efter næsten 2 år – er nordmændene endelig tilbage i byen.

Det meddeler Destination NORD i en pressemeddelelse.

I 2019 var der hele 141.000 norske overnatninger i Aalborg – og med et gennemsnitligt døgnforbrug på 2.800 kr. per norsk turist har det kostet flere hundrede millioner, at der næsten ikke har været norske gæster i byen i henved 2 år.

I de sidste 3-4 uger er nordmændene dog endelig strømmet til:

“Nu er det ganske vist. Nordmændene er tilbage i gaderne. Både de og vi har ventet på det længe, men det er nu ganske tydeligt, at der er hul igennem til Norge, og vi får meldinger fra såvel hoteller som fra detailhandlen om, at vores norske broderfolk virkelig er tilbage i byen.

Vi har markedsført os massivt i Sydnorge i de seneste uger, og nu kan vi glædeligt konstatere, at det giver kroner i kassen i Nordens Paris,” siger adm. direktør Tonny S. Thorup fra Destination NORD.

Storbymarkedsføring i Norge

Aalborg har sammen med de øvrige 3 danske storbyer fået tildelt særlige midler til markedsføring, fordi rejserestriktioner på nærmarkederne som følge af corona-pandemien i særlig grad har ramt byernes omsætning. Der har således kørt intensiv markedsføring i det sydnorske siden uge 40, og det kan især mærkes hos Aalborg Storcenter:

“Vi har under normale omstændigheder en stor andel af norske gæster, som lægger mange penge på alt fra dagligvarer til tøj og elektronik. Ofte kører de lige fra færgen ned til os og handler og tager måske et smut til midtbyen eller på hotel derefter. Nu ser vi igen mange norske nummerplader på p-pladsen og hører masser af norske stemmer i Storcentret. Vi er glade,” siger Store Manager for Aalborg Storcenter, Niels Adolfsen.

Julen bliver det næste

Aalborgs gågader er også ved at blive pyntet op, og lyskæderne findes frem. I Aalborg City er juleforberedelserne i fuld gang, og derfor konstateres det med stor glæde, at der nu er udsigt til nogle indbringende julemåneder:

“Butikkerne oplever i stor stil, at nordmændene er tilbage, og at de har taget den store tegnebog med. I forvejen brugte de mange penge, men det er klart, at de sammen med den opsparede rejselyst også har lidt ekstra penge med, så vi gør os klar i detailhandlen til at tage godt imod de norske gæster. De er i den grad velkomne og vil være et fantastisk supplement til julehandlen i år,” siger City Manager Stephan Scheelke fra Aalborg City.

Næste fase i tiltrækningen og markedsføringen af Aalborg og resten af destinationen er fokus på julen, hvor alt fra Jul i Zoo til julemarkeder bliver præsenteret i særlige kampagner på digitale medier og med en samlet hjemmeside med alle juleoplevelser i Aalborg og resten af Destination NORD.