Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Nordjysk Spa-hotel har stor fremgang: Direktøren er blandt Danmarks yngste

Af Michael Qureshi
Brian Fabricius (forrest) er en af Danmarks yngste hoteldirektører
Brian Fabricius (forrest) er en af Danmarks yngste hoteldirektører

Af Kathrine Larsen

Blot 40 minutters kørsel fra Aalborg ligger det flotte Hotel Viking Aqua Spa & Wellness Resort i Sæby.

Mange ved det ikke, men det er Danmarks største Aqua, Spa & Wellness Center.

Hotellet er placeret små 300 meter fra Kattegat og med skov og Sæby centrum tæt på.

Hotellet huser store og lækre wellness og spa-områder, der flittigt bliver benyttet af gæster, der trænger til at forkæle sig selv og hinanden.

På Hotel Viking hedder direktøren Brian Fabricius. Han er en helt speciel historie. Brian er Nordjyllands yngste hoteldirektør, og som vi har researchet os frem til blandt de tre yngste hoteldirektører i hele Danmark.

Brian Fabricius’ forældre overtog hotellet i 1983, efter tretten forskellige ejere tidligere havde prøvet lykken. Efter et generationsskifte kom han i spidsen for det spændende hotel.

Han har også sendt hotellet på en moderne kurs. Hotel Viking har haft stor succes med helt specielle Valentines-aftener og endda Fifty Shades of Grey-pakker.

På hele markedsføringsfronten bliver der forsøgt med en anderledes tankegang end så mange andre steder i hotelbranchen.

Det har også virket med at tænke lidt ud af boksen. Hotel Viking har fremgang, og mange gæster kommer igen flere gange.

Brians unge alder har aldrig afskrækket ham. Han har været vant til at være den yngste igennem hele sin karriere.

Som ung startede han i lære som tjener på Munkebjerg Hotel i Vejle. Samtidig arbejdede han på diskoteket Crazy Daisy, hvor han kom med i bestyrelsen som 19-årig.

Dernæst var han med til at starte Hotel Opus i Horsens, hvor han var overtjener og den yngste i ledergruppen på det tidspunkt.

Siden flyttede han med direktøren over til Hotel Koldingfjord, hvor han på kort tid blev souschef som 22-årig, og er nu er han altså vendt hjem til Hotel Viking, hvor det hele startede.

Hotel Viking er også ved at komme i julestemning
Hotel Viking er også ved at komme i julestemning

”Hotel Viking er mit barndomshjem, jeg har aldrig prøvet andet. Jeg er selv født i ’86, så hotellet har altid været mine forældres første barn. Det forhold, du ville have til dit barndomshjem med de sørgelige, sjove og kedelige ting, der er sket hjemme ved jer, dem har jeg bare i lidt større skala.

Så hotellet er både forbundet med enorm meget positivitet og glæde, men også med mange frustrationer, som man nu må have i en familie. I hvert fald en familie, der bor på sin arbejdsplads”, fortæller Brian om sit forhold til Hotel Viking.

Den unge direktør har aldrig været i tvivl om, at han har valgt den rigtige branche. Han trives i tilspidsede situationer, hvor det gælder om at tænke hurtigt.

”Jeg er rigtig god til at se muligheder, når lyset bliver slukket. Der er restaurationsbranchen, for mig i hvert fald, et taknemmeligt fag, for der opstår relativt ofte situationer, hvor man tænker, hvordan helvede kommer jeg ud af den her. Jeg står med et bryllup på 150 gæster, og tre mand, der er syge”, fortæller Brian.



Restaurationsbranchen har de seneste par år oplevet konkurrence fra nye online platforme som Airbnb og booking.com, og for Brian har det været vigtigt at inkludere disse nye konkurrenter i Hotel Vikings overvejelser og strategier i stedet for at ignorere dem og håbe på, de forsvinder af sig selv.

”Vi tager dem til os. Du bliver nødt til nogle gange at gå i seng med fjenden for at finde ud af, hvordan de fungerer. Jeg har været ude og rejse med Airbnb udelukkende af den grund, at jeg blev nødt til at finde ud af, hvad det er, de kan. Du kan jo ikke slås med en modstander med bind for øjnene.

Vi kan lære rigtig meget af dem. Jeg har rigtig svært ved at gå ind og putte alle mine gæster, men kan jeg finde et alternativ? Kan jeg gøre noget andet for at vise dem, at jeg vil gøre alt for, at de skal føle sig hjemme?”, fortæller Brian om Hotel Vikings tilgang til konkurrenterne.

Hotel Viking har en stor tagterrasse med lækre spa-muligheder og en formidabel udsigt over Sæby og Kattegat
Hotel Viking har en stor tagterrasse med lækre spa-muligheder og en formidabel udsigt over Sæby og Kattegat

Selvom Brian har erfaring og en masse ideer, går han også meget ydmygt til opgaven. For ham har det været vigtigt at ansætte en bestyrelse, som ikke har været familie og skal kunne sige fra den dag, han ikke længere har noget nyt at tilbyde hotellet.

”Jeg tror, det er vigtigt, hvis vi skal leve i en verden, hvor vi går i det samme hele tiden, så når vi en grænse for, hvornår vi kan være omstillings- og forandringsparate, så tror jeg, det er vigtigt at få noget input udefra”, slår Brian fast.

Brian Fabricius og hans forældre har altid set forskelligt på tingene, men de har formået at bruge deres forskelligheder til noget konstruktivt. På et punkt har de dog valgt at bruge hver deres metode; deres ledelsesstil.

”Mine forældre har drevet virksomheden i tredive år, og har gjort det på en måde, hvor de har ledet ved at gå forrest og vise vejen. Min tilgang er nok at give folk en lommelygte og lade dem selv finde vejen. Den proces der i selv at finde vejen med de udfordringer og lussinger, det kan give, det, tror jeg på, er enormt værdifuldt og ejerskabsskabende overfor de mennesker, som har valgt at gå helhjertet ind i deres arbejde”, fortæller Brian.

Hotel Vikings lækre spafaciliteter, som er en af hotellets store trækplastre, især for de kvindelige gæster
Hotel Vikings lækre spafaciliteter, som er en af hotellets store trækplastre, især for de kvindelige gæster

I det hele taget er Brians ledelsesstil meget inspirerende. Man kan tydeligt mærke, man har at gøre med en mand, der ved, hvad han vil og brænder for det. For ham er det vigtigt at inddrage medarbejderne i arbejdet.

”Når de selv har været med til at skabe detaljeringsgraden for deres arbejde og de selv kan se, de har været med til at skabe værdi, så er vi nået dertil, hvor hver enkel medarbejder bliver deres egen lille drift-enhed. Den proces er enorm fascinerende.

Jeg er god til at præge folk til at tænke i de rigtige baner; få dem på det rigtige spor. Det hele handler om, hvilket mind-set, vi møder mennesker med. Jeg bliver aldrig verdens bedste tjener eller kok, og jeg har heller ikke ambitionerne, men jeg vil gerne være med til at lede de mennesker, der er verdens bedste. Den følelse, jeg får af det, det er det, der driver mig”, slutter Brian af.

Læs mere om Hotel Viking her

Del artikel

Andre læser også