Nordens største e-butik: Nu udvider Coolshop med stort sats på Island

Skrevet af: Michael Qureshi

Coolshop har hvert år mere end to millioner kunder gennem butikken, og nu har Coolshop også en plan for Island.

For få måneder siden åbnede koncernen således hele tre fysiske mega-butikker rundt om på Island.

Butikkerne er en del af Kids Coolshop legetøjskæden, der er på hastig fremmarch i Danmark.

Nu åbner man derudover Coolshop.is, der er identisk med Coolshop.com, bare på islandsk, og det sikrer med ét islændingene adgang til et enormt varelager, ligesom i Danmark.

“Vi mener, at vi mangler på Island. Åbningen af Kids Coolshop-butikkerne har givet os et godt indblik i den islandske handelsmentalitet, der på mange måder minder om den danske.

Vi tager opgaven med at penetrere det islandske marked meget seriøst og er ekstremt ydmyge i vores tilgang til markedet og kunderne,” siger Jacob Risgaard, marketingdirektør i Coolshop, og fortsætter:

Har noget unikt til islændingene

“Vi mener, at vi kommer med noget unikt til de islandske forbrugere, der allerede nu kan shoppe på Coolshop.is og få tingene leveret hjemme ved hoveddøren.

Alternativt kan kunderne hente varerne direkte i vores tre Kids Coolshop-butikker og få dem med hjem med det samme. At dømme ud fra interessen på de første åbningsdage tror jeg, vi har ramt en attraktiv model, der appellerer til de islandske forbrugere,” kommenterer Jacob Risgaard.

Med millioner af varer i Coolshop.com har det været en kæmpe opgave at lokalisere hele webshoppen til islandsk.

Men med kombinationen af en lokal islandsk giga-e-shop og et meget lavt prisniveau kan islændingene se frem til en anderledes shoppeoplevelse, end de tidligere har haft adgang til.

Skal arbejde sig ind på islandske marked

Ligesom alle andre e-butikker er konkurrencen på markedet knivskarp, og derfor har Coolshop gennem flere år arbejdet intenst med at skræddersy hele købsoplevelsen, så den matcher en moderne forbrugers krav til hurtig respons, hurtig levering, det rigtige vareudbud og ikke mindst en personlig service – selvom det meste foregår på nettet.

Det er de samme kvaliteter, som Coolshop.is går i markedet med, og derfor forventer Coolshop, at e-butikken på kort tid vil indtage en plads i islændingenes bevidsthed.

“Vi har allerede flere tusinde brugere fra Island på besøg i e-butikken hver dag, og det tager vi som et udtryk for, at vi er konkurrencedygtige og attraktive.

Nu skal vi blot arbejde os ind på det islandske marked, så vi over tid bliver en integreret del af det at handle på nettet på Island,” siger Jacob Risgaard.