Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Regnskab offentliggjort: Musikkens Hus sigtede efter rundt nul i Corona-år

Af Michael Qureshi
Foto: Musikkens Hus
Foto: Musikkens Hus

Musikkens Hus ser med årsregnskabet for 2020 tilbage på et kaotisk år med mange både udfordringer og muligheder.

Ledelsen iværksatte allerede i starten af coronakrisen en plan, der skulle sikre en blød økonomisk landing, og samtidig blev en lang række udviklingsprojekter igangsat.

2020 startede med et historisk højt ambitionsniveau i Musikkens Hus.

Året før var fem års jubilæet fejret med ikke mindre end 301 kulturarrangementer, og fra 2020 skulle niveauet løftes endnu mere blandt andet med afsæt i sammenlægningen mellem Musikkens Hus og Aalborg Symfoniorkester.

Men 2020 blev ikke som forventet.

Den 11. marts 2020 blev Danmark lukket ned som følge af coronaepidemien, og Musikkens Hus var lukket for arrangementer helt frem til 15. juni. 43 koncerter blev aflyst og andre 45 koncerter blev udsat.

Men fra den 15. juni og frem til den 11. december kunne Musikkens Hus igen åbne for arrangementer – dog med respekt for et forsamlingsmaksimum på 500 personer:

“Når jeg tænker tilbage på de sidste 12 måneder, så har det været en helt igennem vanvittig tid.

Dag for dag og uge for uge har vi måttet tilpasse vores krisestrategi, og vi har været i kontakt med myndighederne et utal af gange.

Det har trukket meget store veksler på alle i Musikkens Hus, og jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke alle medarbejdere, bidragydere og samarbejdspartnere for en forbilledlig indsats, tålmodighed og omstillingsparathed,” siger adm. direktør Lasse Rich Henningsen og fortsætter:

“Økonomisk har det selvsagt også været et udfordrende år.

Her valgte vi tidligt i processen at lave et ambitiøst økonomisk setup, der løbende kunne beregne konsekvenserne – dels af de valg, som vi selv tog, og dels af de valg, som myndighederne tog for os.

Dette system er den væsentligste årsag til, at vi har nået de økonomiske og udviklingsmæssige mål, som vi satte os for 2020.

Direktør i Musikkens Hus, Lasse Rich Henningsen

At sigte efter et nulresultat

Fonden Musikkens Hus i Nordjylland havde i 2020 en omsætning på 79,1 millioner kroner mod 122,3 millioner kroner året før.

Koncerthuset havde et overskud på 0,8 millioner kroner, mens Musikkens Spisehus efter betaling af forpagtningsafgift fik et mindre underskud.

Lasse Rich Henningsen forklarer, at der bag tallene gemmer sig et særdeles kaotisk år med mange afgørende valg og dispositioner:

“Uvisheden var enorm, og vi vidste kun sjældent, hvad den efterfølgende uge ville byde på.

Usikkerheden om økonomien var også stor, og vi har utallige gange justeret vores forecasts for året. Faktisk viste vores beregninger helt frem til november et muligt millionunderskud.

Derfor måtte vi i løbet af året finde besparelser alle de steder, hvor vi kunne, og jeg kan blandt andet huske, at der var meget koldt på kontorerne i efteråret og vinteren, fordi vi havde bedt om at få varmen sat på vågeblus.”

De mange tiltag, besparelser og håndteringen af udsatte og aflyste kulturarrangementer gav pote, og efterhånden som året nærmede sig sin afslutning blev der mere og mere balance i økonomien:

Det betød blandt andet, at vi kunne undlade at søge den for os største kompensationspakke i 2. halvår og i stedet sigte efter et nulresultat eller et mindre overskud.

Dermed sparede vi samfundet for en stor udgift,” fortsætter Lasse Rich Henningsen.

 Takeaway-kultur

Når ikke publikum kunne komme til Musikkens Hus, måtte Musikkens Hus komme til publikum.

Det blev parolen for en række initiativer i løbet af 2020, som er fortsat i 2021.

Musikkens Hus har eksempelvis afholdt ikke mindre end 66 koncerter på plejehjem i Nordjylland i samarbejde med Aalborg Symfoniorkester samt en lang række gratiskoncerter i øvrigt.

Musikkens Hus har lavet en bæredygtig, interaktiv kunstinstallation på Musikkens Plads i december i samarbejde med kunstneren Thomas Dambo. Ca. 3.500 personer besøgte installationen, og på sociale medier blev publikum involveret via hashtag’et #MusikkensHåb.

Kombinationen af den fysiske installation og den digitale interaktion er et af de tiltag, som historisk har givet allermest opmærksomhed for Musikkens Hus, og det er en type tiltag, der sandsynligvis vil blive flere af fremover.

2020 blev også året, hvor flere arrangementer blev livestreamet.

Aalborg Symfoniorkesters julekoncerter Englesang & Messingklang med Johannes Langkilde og Bach Juleoratorium fik eksempelvis 16.000 streams, mens julegudstjenesten den 24. december blev set af 42.000 personer.

Særligt efteråret bød dog også på en række store musikalske oplevelser. 29. november 2020 gæstede en af verdens absolut bedste tenorer, Jonas Kaufmann, Musikkens Hus.

Koncerten blev en stor succes trods kun 400 gæster i salen mod de normale ca. 1.300.

Et andet højdepunkt skete den 25. oktober 2020, hvor den storslåede 50-års jubilæumskoncertudgave af rockmusicalen Jesus Christ Superstar akkompagneret af Danmarks Underholdningsorkester blev afviklet i den store sal.

Et tredje højdepunkt var koncerten den 19. september 2020 med en af verdens bedste pianister, Enrico Pieranunzi.

Fokus på nyskabelse

Direktion, kunstnerisk ledelse og programledelsen i Musikkens Hus har ikke været hjemsendt med lønkompensation på noget tidspunkt.

I stedet har fokus været rettet mod nyskabelser inden for en række områder.

Flere har fået både national og international opmærksomhed blandt andet på grund af en helt ny måde at arbejde med programlægning på.

Her har Musikkens Hus blandt andet indført en producentmodel, hvor en række musikfaglige specialister er blevet tilknyttet programafdelingen.

Dermed har Musikkens Hus bevæget sig fra den normale model, hvor typisk 1-2 personer fastsætter indholdet, til en ny model med et mere inkluderende fællesskab, hvor flere tværfaglige kompetencer sammen tilrettelægger programmet.

2020 bød også på opstart af en proces med rebranding af Musikkens Spisehus.

Resultatet bliver tre nye restaurantkoncepter med nye navne og visuelle identiteter. Formålet er at tiltrække nye segmenter, når restauranten igen kan genåbnes, men fortsat at bevare den tætte relation til Musikkens Hus og Aalborg Symfoniorkesters publikum.

I november 2020 fik Musikkens Hus desuden overrakt den omfattende bæredygtighedscertificering inden for bygninger i drift DGNB Guld, som det første danske koncerthus.

Baggrunden er en række innovative løsninger, der sænker husets CO2-udledning. Musikkens Hus vil også i de kommende år intensivere bæredygtighedsindsatsen både driftsmæssigt, socialt og økonomisk.

Situationen følges nøje

I skrivende stund er både Musikkens Hus og Musikkens Spisehus omfattet af nedlukning og har været det siden 11. december 2020.

Huset er klar til en genåbning af samfundet og af branchen, når det er muligt, men ifølge Lasse Rich Henningsen er det usikkert, hvordan det bliver at forsamles på bagkant af en krise som denne:

“Der er ingen tvivl om, at det vil kræve en ekstra indsats at få vores gæster hurtigt tilbage i huset, når vi må genåbne.

Vi lever og ånder jo for at samle mennesker og give dem gode musiske oplevelser, og vi ved endnu ikke, hvornår vi danskere mentalt er klar til at sidde sammen med 1.300 publikummer i den store sal.

Derfor skal vores branche om nogen have fokus på at genetablere tilliden,” pointerer han.

Musikkens Hus bestræber sig under alle omstændigheder på at opnå et højt aktivitetsniveau på omkring 247 kulturarrangementer i 2021.

Foreløbig er fire koncerter aflyst og 10 er flyttet, men der arbejdes intenst med at holde fast i bookinger og ikke mindst også i 2021 at tiltrække store internationale navne.

Indsatsen vil være godt understøttet af husets sponsorindtægter, der tegner til at blive 30 procent højere end de foregående år.