Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Musikkens Hus måtte holde på hemmelighed: NY Times var i Aalborg i to dage

Af Emil Kjær Jørgensen

Det var ugens store historie, som også gav enorm genlyd i landets største medier.

Hele Aalborg kunne nærmest ikke få armene ned i ren begejstring, da det 9. januar blev offenliggjort, at New York Times har Aalborg på en 8. plads over steder, man skal besøge i 2019 – på en liste, hvor byen bl.a. slår Los Angeles, Azorerne i Portugal, Las Vegas og selveste New York.

Det kan du læse meget mere om her.

Den fornemme placering på New York Times “52 places to go in 2019” overraskede de fleste i byen, men ét enkelt sted var der tre udvalgte personer, som havde holdt på en hemmelighed i godt to måneder.

“Jeg lyver ikke, når jeg siger, at vi skreg af glæde, da vi den 4. november sidste år fik en noget anderledes mail i indbakken.

Det var en professionel fotograf fra Berlin, som skrev, at New York Times havde udvalgt Musikkens Hus som lokation for det udvalgte billede til den her famøse liste,” fortæller direktør for Musikkens Hus, Lasse Rich Henningsen til MigogAalborg.

Dermed vidste de, at Aalborg ville figurere på listen og, at Musikkens Hus ville få æren af at være Aalborgs ansigt udadtil på listen.

Hvilken placering Aalborg ville få, har de dog først fundet ud af i forbindelse med offentliggørelsen 9. januar.

Kæmpe proces bag ét enkelt billede

Selvom New York Times har 52 steder på listen, er hvert enkelt sted nøje udvalgt.

Det vidner processen omkring det ene billede om.

“Vi blev på pålagt stor tavshedspligt, og vi var kun tre personer i Musikkens Hus, som vidste det,” forklarer Lasse.

Den tyske fotograf, Andreas Meichsner, var i byen i al hemmelighed fra 30. november – 1. december, og inden da havde han sendt en lang mail med forskellige ting, som Lasse og co. skulle forberede.

“Han var meget professionel, og havde virkelig sat sig ind i mange ting. Han havde blandt andet observeret, at vi jo laver mange tv-produktioner, og han ville meget gerne undgå OB-vogne (produktions-vogne red.) og andre ting, der stod i vejen, som eksempelvis parkerede biler.

Det hele var noget af en udfordring, da vi blandt andet havde Kronprinsparrets Priser og Alletiders Juleshow i den periode.”

Sådan ser det udvalgte billede ud:

Hvor mange billeder fotografen skød, tør Lasse slet ikke gætte på, men kameraet stod næsten ikke stille i de to dage, han besøgte Musikkens Hus.

“Han var med til koncerter med Alex Vargas og Oslo Gospel Choir, og var derudover rundt i alle afkroge af bygningen.

Jeg synes det vidner om, at det hele er meget velovervejet, og den her liste er noget, som New York Times virkelig prioriterer. De har taget opgaven seriøst og sender en topprofessionel fotograf til Aalborg i to dage med både overnatning og forplejning, for at tage ét eneste udvalgt billede.

Det er fedt at mærke, at det ikke bare er tilfældigt, at Aalborg er kommet på listen. Der er virkelig lagt noget arbejde bag.”

Musikkens Hus Aalborg
Lasse Rich Henningsen har været direktør for Musikkens Hus siden 2012
Foto: Musikkens Hus

Placeringen tiltrækker nye turister til byen

Selvom Lasse understreger, at den fornemme placering er noget, som Aalborg og hele Nordjylland kan være stolte af, er han ekstra beæret over, at New York Times valgte netop Musikkens Hus som ansigtet for 8. pladsen.

“Der er jo ingen tvivl om, at det er en spektakulær bygning, og vi håber selvfølgelig, at det har været med til at påvirke ratingen.

Vi har fra starten fokuseret på, at alle nordjyder skulle tage huset til sig, og siden åbningen har halvdelen af alle nordjyder besøgt os, og mere end hver tredje besøger huset årligt.

Men derudover har vi også altid haft et internationalt udsyn. Vi vil gerne have relevans for alle verdens kulturforbrugere, og jeg er sikker på, at den her placering kommer til at have en betydning for os – og for hele byen,” siger Lasse og fortsætter:

“Vi har mange kontakter i USA, og siden offentliggørelsen af listen, har jeg fået mange hilsener fra folk i USA, som reagerer på placeringen. Jeg tror, at det bliver nemmere at lokke dem til Aalborg nu.”

Musikkens Hus måtte holde på hemmelighed: NY Times var i Aalborg i to dage

Aalborg gør tingene på sin helt egen måde

Men Lasse vil også gerne rette en tak til dem, der turde nytænke Aalborg i sin tid.

“Vi burde bukke os i støvet for dem, der turde tænke de her tanker i sin tid.

Jeg rejser meget i hele verden, og der er mange byer, som har en havnefront. Men det er altså her i Aalborg, at den fungerer allerbedst.

Vi har gjort plads til både studerende, penthouselejligheder, aktiviteter, kulturtilbud, grønne områder osv.

Vi gør tingene på vores helt egen måde her i byen, og når vi gør det, så går det næsten altid godt.

Det kræver noget stolthed, lidt vildskab og ikke mindst noget mod, og det høster vi frugterne af nu. Havnefronten er gået fra at være den her grimme ælling til at blive den smukke svane, som vi elsker at vise frem.

Den er blevet vores stolthed.”

Del artikel