Mød dem i Aalborg: Du kan blive medejer af rengøringens svar på Airbnb

Skrevet af: Michael Qureshi
Happy Helper-stifterne i selskab med Erhvervsminister Brian Mikkelsen
Happy Helper-stifterne i selskab med Erhvervsminister Brian Mikkelsen

Kan du lide at investere lidt i spændende virksomheder, så skal du helt klart læse med videre.

På torsdag den 12. april afholder den fremadstormende virksomhed Happy Helper stor investorpræsentation her i Aalborg i Det Obelske Auditorium i Utzon Center 17.30-19.00.

Planen er at præsentere nysgerrige aalborgensere og øvrige nordjyder for mulighederne i at købe aktier, når Happy Helper om ganske kort tid går på mini-børsen First North. Efter planen rammer de kurslisterne i starten af april.

Kæmpe marked hvis man får hul på bylden

Det store business-medie Børsen har adskillige gange skrevet artikler om Happy Helpers potentiale, og der er ingen tvivl om, at det er et stort marked, som kan være en rigtig god idé at investere i.

Netop fordi Happy Helper er i gang med at revolutionere rengøringsbranchen, som Airbnb har gjort på hotelmarkedet og Über i taxabranchen internationalt.

Happy Helper er en digital on-demand tjeneste, der leverer en nem, tilgængelig og tryg formidling af privat rengøring for brugerne, hvad enten brugerne søger eller tilbyder privat rengøring.

I dag leverer Happy Helper rengøring til mere 6.684 familier, mens over 2.696 finder rengøringsopgaver gennem platformen. Siden 2016 har de formidlet over 46.779 rengøringsopgaver.

Nu skal virksomhedens ambition og position som den største platform i Danmark sikres og udvikles med forskellige vertikaler, inden den geografiske ekspansion begynder.

Aalborg er en stor spiller allerede for Happy Helper

Aalborg er en stor spiller for Happy Helper, hvor mange allerede bruger rengøringstjeneste. MigogAalborg har tidligere skrevet en artikel om virksomheden med fuld fart på – læs den her.

“Vi skal bruge den nye kapital på at videre udvikle teknologien. Vi skal vokse geografisk og har herunder yderligere fokus på Aalborg, som har taget rigtig godt imod os. Der er ingen tvivl om, det er et vigtig marked for os.

Vi har en ambitiøs målsætning om at blive markedsleder i Danmark inden for rengøring til private hjem samt at positionere os som en relevant international aktør inden for deleøkonomiske on-demand services i hjemmet,” siger medstifter Jesper Brok-Jørgensen til MigogAalborg.

Iværksættereventyr med kaffe og kage

Han håber at se så mange aalborgensere som muligt på Utzon Center på torsdag. Her kommer man til at høre om et spændende iværksættereventyr og så er der kaffe og kage.

Så vil man ikke købe aktier i virksomheden, så er tiden under ingen omstændigheder spildt.

“Vi glæder os helt vildt til at komme på Børsen. Det er jo en spændende rejse, vi er på. Vi ser ind i et latent marked på 30 mia DKK, der spåes at vokse med 47,2 % årligt frem til 2020,” forklarer Jesper Brok-Jørgensen.

I tidsrummet fra 9. april og 20. april udbyder Happy Helper mellem 2,4 og 2,6 mio. nye aktier af nominelt 0,10 kr. til en udbudskurs på 16 kr. per aktie.

Indtil videre har 52 investorer givet forhåndtilsagn til at købe omkring 840.000 aktier svarende til 35 pct.

Blandt disse investorer finder man bla. kendis-iværksætteren Emil Thorup, samt Secure Capital, der har fortegnet for 8 mio.

Det forventes at første handelsdag bliver 26. april.

Du kan læse mere om eventet her i Aalborg på torsdag lige her

Grundlagt i 1977: Aalborg-virksomheden Nordlux er i fortsat vild vækst

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Aalborg kan være stolt af at huse mange ældre og veletablerede virksomheder.

Én af dem er Nordlux, som er en af Skandinaviens førende udbydere af dekorativ, innovativ og funktionel belysning til hjemmet.

Nordlux blev grundlagt i 1977, da iværksætteren Svend Erik Poulsen solgte sine første armaturer til Dansk Supermarked (nu Salling Group).

I dag forhandles Nordlux produkter i mere end 50 lande og er repræsenteret i 13 ud af de 20 største byggemarkeder i Europa. Samtidigt er Nordlux i fuld gang med at gøre sit indtog i møbelhuse i Danmark og Europa.

I 2017 blev virksomheden solgt til en industriel investor i Kina, som er en af de førende udviklere og producenter af LED pærer.

Med den nye ejer fulgte også et nyt mål: Inden for en årrække forventes virksomheden at have fordoblet sin omsætning samt blive blandt de tre største leverandører af belysning til detailhandlen i Europa.

Lokationen er vigtig

På trods af den stigende popularitet udover landets grænser, har Nordlux alligevel valgt at bibeholde sine lokale værdier og holde fødderne solidt plantet i den aalborgensiske beton.

Fredag d. 7. september, kunne virksomheden tilmed fejre indflytningen i splinternye lokaler i hjertet af Aalborg.

Den nye beliggenhed på Stjernepladsen i Østre Havn, hvor Byens Rum tidligere havde lokation, er i forvejen i en enorm vækst – og hos Nordlux var man ikke i tvivl, da A. Enggard foreslog adressen tæt på Nordkraft og Musikkens Hus.

“Vi havde længe været udfordret pladsmæssigt i forhold til vores gamle lokalitet på Karlskogavej, så jeg fik opgaven at finde en ny, egnet beliggenhed, hvor vi kunne sidde samlet og samtidigt få os et smukt showroom,” fortæller direktør Peter Terkelsen og fortsætter:

“Samtidigt var det også vigtigt for os, at stedet kunne afspejle os som virksomhed og have det helt rigtige Aalborg-DNA. Så da Asger Enggard foreslog et gammelt pakhus fra 1906 ved havnen, var jeg ikke i tvivl.”

Nye rammer skal skabe vækst i fremtiden

De nye lokaler rummer intet mindre end 2700 m2, hvoraf 800 m2 er omdannet til et flot og inspirerende showroom. De nye lokaler er større end på den tidligere adresse, men det har kun været en positiv forandring, fortæller Peter Terkelsen:

“Vi oplever allerede en rigtig god dynamik i huset, og nu ser man faktisk alle sine kollegaer hver dag.

Her er det virkelig lykkes os at skabe nogle helt optimale rammer til at lave motoren for den vækst, som vores nye ejer forventer af os,” forklarer Peter Terkelsen, da Nordlux holdt reception på den nye adresse.

Fremtiden for Nordlux byder blandt andet på et større fokus på virksomhedens produkter, hvor der især skal kæles endnu mere for design og funktionalitet – hvilket allerede nu stråler gennem hele det nye showroom i stueetagen.

Showroomet skal blandt andet bruges med henblik på fremvisning af produkterne til nuværende og kommende samarbejdspartnere i den stærkt vækstende virksomhed – både i og udenfor Aalborg.

Også her spiller den nye beliggenhed en central rolle for Nordlux.

“Det er vigtigt for os, at Nordlux fortsat bevarer sine aalborgensiske værdier, og her føler jeg også, at vi i høj grad er blevet en del af det pulserende Aalborg.

Fra lokal til international er også værdier, som både beskriver byen og Nordlux – så jeg er sikker på, at stedet i høj grad kan være med til både at inspirere og ikke mindst forme fremtiden for virksomheden,” slutter Peter Terkelsen.

VBs nye darling: Flæskestegsburger med sovs og jydenachos

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Har man boet i Aalborg, så kender man med al sandsynlighed også til Vestre Baadelaugs store og snaskede bøfsandwich, der i 2013 blev kåret til Danmarks bedste af slagsen.

Nu er Vestre Baadlaug så klar med sidste nye skud på havnen.

Frilandsgris og jyde-nachos

Det drejer sig om Vestre Baadelaugs helt nye darling – flæskestegsburger med dansk frilandsgris fra Slagter Carlsen i Støvring.

Den serveres med en økologisk briochebolle smurt med senneps-mayo, hjemmelavet rødkål og syltede agurker, hjemmelavet sovs og prikken over i’et – jydenachos med sovs a’parte, som de selv kalder det.

Er hjertet for det meste sat på den velkendte bøfsandwich, så skylder man sig selv at prøve flæskestegburgeren, der med sin tekstur og smag, garanterer, at mundvandet sætter i løb.

Både toppen og bunden består af den økologiske briochebolle, der er smurt med en lettere krydret senneps-mayo, som er med til at give sandwichen en pikant smag.

Mellem bollen findes det, det hele drejer sig om, nemlig flæskestegen. En mør steg, der gør sandwichen let at skære i spiselige bider, og med sprøde saltede flæskesvær, der giver perfekt balance.

Toppet med Danmarks mest kælne brune sovs

Ingen flæskestegssandwich uden surt, derfor afbalanceres den yderligere med Vestre Baadelaugs hjemmelavede rødkål og syltede agurker i overflod.

Slutteligt er burgeren toppet med restaurantens brune sovs, som blev kåret til Danmarks mest kælne brune sovs i november 2017 af Bøfsandwich-kongerne, der virkelig klæder flæskestegen, mayonnaisen og det sure.

Hvor tallerkenen normalt vil være prydet af pommes frites, har Vestre Baadelaug i stedet valgt at tilbehøret til flæsestegssandwichen er de sprødeste, lækreste og knasende hjemmelavet franske kartofler, som de selv kalder for jyde-nachos.

Tankerne ledes let på Taffels klassiske franske kartofler, men det kan man godt parkere. De når ikke Vestre Baadelaugs jydenachos til sokkeholderne, der er med rette bid og crunch.

Som hører sig til, serveres de franske kartofler også med en ekstra skål brun sovs, der er i så rigelige mængder, at det er muligt både at hælde ud over og dyppe i, samtidig med, at der er nok til også at toppe burgeren ekstra af med.

Inspireret af madblog

Idéen til de lækre jyde-nachos kommer fra madbloggen “Klidmoster” der i december sidste år, proklamerede at ”jydenachos med brun salsa” er julens treat.

Hos Vestre Baadelaug er det dog et treat, der ikke er sæson-bestemt, hvorfor det allerede nu er muligt at stikke hovedet forbi den populære restaurant, for at smage deres udgave.

Alle retter hos Vestre Baadelaug er gjort med største omhu, derfor står flæskestegen også klar, når køkkenet åbner klokken 16.30.

Den nye flæskestegsburger er et sikkert hit ,og man fristes til at sige, at hvis bøfsandwichen er kongen af den gamle lystbådehavn, så er en tronfølger så sandelig gået i land.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.