Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Modstanden stiger: Aalborg siger nej tak til motorvej over Egholm

Af Michael Qureshi
Visualisering af Egholmlinjen fra Vejdirektoratet.
Visualisering af Egholmlinjen fra Vejdirektoratet.

Opbakning smuldrer til Danmarks dyreste motorvej.

Aalborgenserne foretrækker at udvide den nuværende E45-forbindelse over Limfjorden.

Det viser en ny meningsmåling fra Jysk Analyse A/S på vegne af Borgerbevægelsen, Egholms Venner og Trafikalt Folkeparti.

Det skriver gruppen i en pressemeddelelse.

Godt 60 procent af de adspurgte foretrækker at få udvidet den nuværende motorvej og tunnelforbindelse øst om Aalborg.

Ganske opsigtsvækkende har unge mellem 18-29 år i lige så høj grad som både de 30-39-årige og 40-49-årige taget stilling.

Hovedparten foretrækker en udvidet løsning øst om Aalborg.

Kun 28 procent af de adspurgte foretrækker en motorvej over Egholm, mens de resterende 13 procent ikke har taget stilling.

Bange for naturen

Jysk Analyse er brugt som uafhængigt analyseinstitut og er derfor ikke påvirket af, hvem der har bestilt undersøgelsen.

Resultatet betyder, at opbakning til Danmarks dyreste motorvejsstrækning til 7,8 mia kroner synes at smuldre.

Især er de adspurgte bekymrede for de truede dyrearter og udsigten til at få inddraget natur med en 3. Limfjordsforbindelse over Egholm.

“Det er tydeligvis naturtabet, folk er mest bekymrede for.

Borgerne har blik for værdien af at have et bynært grønt miljø i og omkring Limfjorden,” siger formand for Borgerbevægelsen, advokat Louise Faber om undersøgelsen.

Hun glæder sig over, at aalborgenserne er imod Egholm-motorvejen, men er bekymret over den politiske tavshed.

“Jeg synes, at det er bekymrende, at politikerne end ikke forsøger at argumentere sagligt for projektet.

Vi hører kun floskler, og politikerne unddrager sig muligheden for at følge med udviklingen i den offentlige opinion og at erkende, at der ikke er opbakning til Egholmlinjen i befolkningen.

Siden anlægsplanerne blev præsenteret, er modstanden mod projektet steget støt i befolkningen. I dag er modstanden næsten dobbelt så stor som dengang,” siger Louise Faber.

Lytter politikerne efter?

Undersøgelsen er foretaget i perioden 28. juni til og med den 4. juli 2023 som telefoninterviews med et repræsentativt udsnit af 501 borgere i Aalborg Kommune.

Resultatet viser solid enighed blandt aalborgenserne om at udvide den eksisterende motorvej og tunnelforbindelse under Limfjorden, og det uagtet, om respondenten bor i nord, vest eller øst.

Borgere fra både byens centrum og øst for den nuværende tunnelforbindelse foretrækker alle at udvide den nuværende E45.

“Undersøgelsen viser, at politikerne slet ikke er i samklang med befolkningen.

Resultatet afspejler klart en holdning i befolkningen om, at det er vigtigt at beskytte naturen, og at bevare Egholm som ø,” lyder det fra Formand for foreningen Egholms Venner, Henrik Mørch.

De seneste fire års konkrete debat om Limfjordsforbindelsen har fået flere til at forstå, at der findes et alternativ, som faktisk afvikler trafikken bedre, mener Anders Wested fra Trafikalt Folkeparti.

Han undrer sig over, at trafikministeren umiddelbart nægter at regne på en løsning, der ellers vil være en langt bedre forretning for staten.

“Det står nu soleklart, at en udvidelse af E45 er en økonomisk gevinst.

Beregninger viser, at det østlige alternativ har en samfundsmæssig værdi, der er ca. 2 mia. kr. bedre end en forbindelse over Egholm, og at den slet ikke har samme ulemper i forhold til natur, støj og miljø og klima,” fastslår Anders Wested.

Del artikel

Andre læser også