Miniguide – få tid til at leve sundt

Skrevet af: Martin M. Jørgensen

Annonce

At leve sundt og spise sundt kan være en omstilling mange frygter at tage. Måske er de sunde opskrifter anderledes end dem man er vant til eller også er motionen svær at påbegynde, men det behøver faktisk ikke at være så tidskrævende, som mange går og tror.

Her får du en miniguide til, hvordan du kan få et sundere liv på en nem og ligetil måde.

Kosten; få hjælp i din travle hverdag

Når man skal omlægge sit liv og sigte mod en sundere livsstil, så er det først og fremmest ens spisevaner man bør overveje.

Vi ved alle hvad der er sundt og hvad der er usundt at spise, og derfor ved vi også, hvad vi bør undgå. Selvfølgelig skal der være plads til syndige fristelser i form af sukker, fedt og færdigretter, men generelt bør man tænke i økologi og grønt, når man skal sammensætte sin ugentlige madplan.

Men at omlægge sin kost og prioritere økologi kan være svært, hvis det er meget forskelligt fra ens indgroede vaner. Især i hverdagen efter en lang dag på jobbet, kan det være svært at finde tiden og energien til at eksperimentere med nye indkøbslister og opskrifter.

Der findes en lang række tiltag, hvor du faktisk kan få sunde og økologiske råvarer bragt til døren, så du ved at du ikke går på kompromis med din sundhed i en ellers travl hverdag.

Derudover kan du også få bragt f.eks. Årstiderne måltidskasser, hvori alle de specifikke ingredienser til en given ret indgår, så du ikke selv skal tænke på nye retter og opskrifter.

Tænk ikke motionen som en byrde

Har du styr på det grønne indhold i dit køleskab og hvad du dagligt indtager, så bør du også indtænke motion i din nye livsstil.

En sund krop kræver bevægelse, og det er derfor vigtigt at du bevæger dig væk fra sofaen.

Motion kan være mange ting, og du behøver ikke at stå i et fitnesscenter flere timer om ugen, hvis du ikke bryder dig om det. Det handler om at holde musklerne og pulsen i gang, så du kan helt selv sammensætte en træningsform, der passer bedst til dig og dine behov.

Elsker du at være i naturen, så kan du f.eks. slå din træning og din tid i naturen sammen. Løb en tur i skoven, tag ud og ro i kajak eller cykle en tur ved stranden. Alle disse former for bevægelse vil påvirke din krop i en positiv retning og på den måde være med til at give dig et sundere liv.

I visse tilfælde behøver du ikke engang at forlade hjemmet for at dyrke motion. Sæt i stedet tid af til let træning i stuen, hvor du f.eks. laver nogle øvelser ud fra et træningsprogram eller dyrker yoga.

Lige meget hvilken træningsform du vælger, så skal du huske at det ikke skal føles som en byrde. Forsøg at vælge noget du godt kan lide at lave, på den måde undgår du at miste motivationen hurtigt efter opstart.