Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Slut med forurening og støj: Aalborg sætter 110 miljøvenlige busser på gaden

Af Stine Kjølby Christensen

Aalborg sætter sig i førersædet for grøn omstilling af den kollektive trafik Aalborg bliver den hidtil største by i Danmark, der laver total omstilling af den kollektive trafik til miljøvenlige elbusser.

NT og Aalborg Kommune har netop afsluttet udbuddet af Aalborg bybusser, og samtlige busser omstilles til el fra august 2022. Omstillingen er samtidigt et stort skridt i retning af den grønne omstilling af den samlede kollektive trafik i Nordjylland.

Udbuddet omhandler alle bybusser i Aalborg inkl. den nye Plusbus, som åbner dørene i foråret 2023. Samlet set er der tale om 110 fabriksnye elbusser, som løbende kommer på gaden fra august 2022.

På Plusbus strækningen vil de nuværende busser dog køre videre, indtil de nye Plusbusser indsættes i foråret 2023. Udbuddet har desuden vist, at miljøhensyn og sund økonomi sagtens kan gå hånd i hånd.

Udover den totale omstilling af den kollektive trafik i Aalborg til miljøvenlige busser, så sparer den nye kontrakt nemlig Aalborg Kommune for 8,4 mio. kr. årligt ift. den nuværende kontrakt.

Slut med forurening og støj: Aalborg sætter 110 miljøvenlige busser på gaden

Blandt de første i Europa

De nye Plusbusser bliver 24,8 meter lange treleddede elbusser med ind- og udstigning af alle døre. Elbusserne er de længste i Danmark, og Aalborg er blandt de første i Europa til at implementere så lange busser udelukkende drevet af el.

Plusbussen bliver et selvbetjeningsmiljø, hvor kunderne enten køber en billet i NTs billetapp eller tjekker ind med Rejsekort på check-in standere på selve stoppestedet, som man f.eks. kender det fra Metroen i København.

”Resultatet af udbuddet af bybusserne i Aalborg er et stort skridt på vejen mod at realisere vores grønne strategi i NT. Sammen med regionen og de nordjyske kommuner arbejder vi målrettet på at omstille til grønne klimavenlige busser og forventer allerede i 2025, at mere end halvdelen af alle diesel busser i Nordjylland er udskiftet til nye klimavenlige busser.” udtaler Nuuradiin Hussein, bestyrelsesformand hos NT.

Udover den store klima- og miljømæssige gevinst for Aalborg, betyder de nye elbusser også, at aalborgenserne vil opleve væsentlig mindre støj inde i bussen og ude i gadebilledet.

”Det er fantastisk, at Aalborg som fjerde største by i Danmark laver total omstilling til miljøvenlige elbusser.

Det vil give den kollektive trafik i Aalborg et historisk løft! Vi glæder os til at få de mange nye busser på gaden, og håber, at aalborgenserne tager godt imod dem. ” udtaler Mads Duedahl, Rådmand for Sundheds- og Kulturforvaltningen i Aalborg Kommune.

Meget mere moderne

Flere kundevendte fordele ved de nye elbusser I 2019 gennemførte NT desuden en kundedrevet proces om indretningen af fremtidens bus, hvor kundernes ønsker efterfølgende blev indarbejdet i alle nye kontrakter inkl. denne.

I de nye elbusser i Aalborg vil man som kunde derfor opleve en række nye tiltag:

  • mere lys og moderne indretning af bussen med bl.a. USB-strømudtag.
  • større flexarealer med plads til barnevogne, kørestole og mulighed for at tage cyklen med.
  • moderne klimaanlæg.
  • videoovervågning for større tryghed for kunder og chauffører.
  • mulighed for at betale med elektroniske betalingsmidler som f.eks. Dankort og MobilePay.
  • mindre støj – både inde i bussen og i gadebilledet
  • miljømæssige gevinst, idet bussen hverken udleder CO2 eller skadelige partikler.

De nye busser bliver alle i NTs nye design, der har fundet inspiration i den nordjyske natur, kysten og det særlige lys, der findes i Nordjylland.

Farverne er lyseblå, gul og sandfarvet Ny partner på driften af bybusserne i Aalborg Den nye kontrakt på driften af bybusserne i Aalborg er indgået med selskabet Tide Bus Danmark, som er ny partner i NT-regi.

Kontraktens længde er på 10 år med mulighed for forlængelse, hvis der leveres en tilfredsstillende kvalitet til kunderne. Som noget nyt har NT indføjet krav til yderligere uddannelse af chaufførerne, og så har parterne forpligtiget hinanden til at lave partnerskabsprojekter omkring fælles mål såsom flere kunder og øget kundetilfredshed.

Tide Bus har været på det danske marked siden 2008 og har i dag omkring 1.000 ansatte i Danmark, hvor selskabet bl.a. står for dele af buskørslen i Midt- og Sydjylland.

Fra sommeren 2021 starter selskabet drift af elbusser i henholdsvis Esbjerg og Herning og tilsvarende i Næstved fra 2022. Moderselskabet er fra Norge, hvor Tide Bus har mere end 5.000 ansatte.

Del artikel

Andre læser også