Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Mette overtog et nedslidt hotel: Nu er Hvide Hus tilbage på toppen

Af Michael Qureshi

Comwell Hvide Hus er et hotel, der har en helt speciel plads i Aalborgs historie.

Siden 1969 har det tårnhøje hotel været et varetegn i byen og i en lang periode et symbol på luksus og dekadence. Det var et af Nordjyllands bedste og mest eksklusive hoteller, og det var i bogstaveligt forstand et fyrtårn blandt hotellerne i Aalborg.

Men udviklingen overhalede også Hotel Hvide Hus. Nye hoteller sprang op i Aalborg med mere moderne faciliteter. I takt med en online-revolution inden for hotelbranchen blev gæsterne også mere prisbevidste, fordi man på få sekunder kunne sammenligne priser kontra behov.

Det var derfor en gigant fra fortiden, som Mette Bonderup var med til at overtage i 2014, da den store danske hotelkæde Comwell (købte hotellet) overtog driften.

Hun kom fra kursushotellet Comwell Rebild Bakker og blev indsat som direktør i spidsen for et projekt, der handlede om at genrejse Hvide Hus til igen at være byens førende hotel.

Hotel Comwell Hvide Hus set udefra
Hotel Comwell Hvide Hus set udefra

Januar 2014 var Comwell Hvide Hus’ Ground Zero. Der startede man så at sige fra nul igen. En omfattende renovering af bygningen og værelserne gik i gang. Her over to år senere kan man konstatere, at hotellet i sig selv aldrig har været flottere og mere indbydende.

Penthouse-etagen på 15. etage med det smukke view ud over hele Aalborg er ikke længere en restaurant men moderne mødelokaler og lounge-område til konferencer og møder samt businessgæster.

For Mette Bonderup har de seneste to år været en spændende rejse. En slags genfødsel, fortæller hun i en snak med migogaalborg.dk.

”Vi overtog et nedslidt hotel, som i den grad krævede en kærlig hånd. Det var næsten som at være med til en fødsel, for vi var nødt til at starte helt fra nul. Men vi havde åbent under ombygningen, og det var da lidt op af bakke, at vi både skulle forsøge at fastholde vores gæster og ikke mindst kapre nye,” forklarer Mette Bonderup og tænker tilbage på det kaos, som der herskede på hotellet med håndværkere overalt.

”Jeg er virkelig stolt over den gejst, som vores personale havde i en ret hård periode. Der er virkelig en helt speciel ånd i det her hus, og jeg tror, at vi alle sammen føler, at vi ejer en lille del af hotellet, fordi vi er ret stolte over, hvor langt vi er nået på så kort tid. Vi har også fordoblet vores medarbejderstab, og der er ingen tvivl om, at tingene virkelig er på rette vej,” fortæller Hvide Hus-direktøren.

Den fantastiske udsigt fra Hotel Comwell Hvide Hus om aftenen
Den fantastiske udsigt fra Hotel Comwell Hvide Hus om aftenen

For hende personligt var det også en helt ny gigantisk udfordring efter 20 år på hotellet i Rebild. Mette Bonderup blev allerede hoteldirektør i midten af 30’erne.

”Jeg havde været direktør 10 år samme sted, og det har også været sundt for mig at komme ud af min comfort zone. Der er bare en kæmpe forskel på at drive Comwell i Rebild Bakker med deres set up og fokus på overnattende kursister og så et tophotel i en storby med hovedfokus på businessgæster. Jeg har også selv lært utrolig meget de seneste to år, som også har udviklet mig,” siger Mette Bonderup.

Hotelbranchen i Aalborg har det generelt rigtig godt for tiden, og i første halvår 2016 var der rekord for flest overnattende gæster i byen. Byens udvikling tiltrækker både flere turister samt forretningsgæster. Det er sidstnævnte, som er hovedfokus for Comwell Hvide Hus.

”Vi var enige i ledergruppen om, at vores fokus som byhotel skulle være på businessgæster. Derfor er en utrolig stor del af vores serviceområde prioriteret efter, hvordan man tilgodeser den forretningsrejsende bedst muligt. Det er blandt andet hurtigt check in. Roomservice på et kvarter og generelt et hurtigt overblik over hvad man kan få at spise, så man ikke skal stresse over at finde et sted ude i byen. Det er et fullservice hotel, hvor vores gæster hele tiden kan få opfyldt deres ønsker.”

Et værelse på Hotel Comwell Hvide Hus
Et værelse på Hotel Comwell Hvide Hus

Hoteldirektøren er klar over, hvor stor betydning Comwell Hotel Hvide Hus har for selve Aalborg. Det overrasker hende alligevel dagligt, hvor mange følelser der er involveret i det høje hotel.

”Det er stort set lige meget, hvem jeg har møde med i byen, så er der altid nogen, der enten selv har arbejdet på hotellet i deres unge dage, eller kender nogen som har arbejdet her. Der er utrolig mange holdninger og følelser til hotellet, og det er kun noget, der gør mig stolt over at være en del af det her.

Vi synes, at den nye stil er blevet taget godt imod, og vi er på vej tilbage mod fordums storhed. Mange er måske billigere end os, men vi vil være førende på vores service og værtsskab,” forklarer Mette Bonderup.

Men er hun og hotellet så nået i mål med projektet?

”Vi arbejder dagligt hen imod målet om igen at være byens førende hotel. Da vi startede projektet sagde jeg til medarbejderne, at vi stod for foden af et stort bjerg. Jeg synes godt, jeg vil sige, at vi over halvvejs i den opstigning, og jeg synes, at der er sket en rivende udvikling her på hotellet. Hver dag møder jeg glade gæster, og det er simpelthen det vigtigste for os.”

Hotel Hvide Hus

De sociale medier og ikke mindst det verdensomspændende hotel-anmeldelsessystem Tripadvisor har også revolutioneret branchen. Det giver nogle helt nye udfordringer.

”Jeg har været i branchen siden 1992, og der er jo sket nogle ting siden. Dengang var det jo et håndskrevet stykke papir, man bad gæsterne om at udfylde på vej ud af døren. I dag er der jo både de sociale medier og Tripadvisor. Vi har også vores egne digitale spørgeskemaer, hvor udfordringen er, at vi skal begrænse os, så folk kan svare hurtigt på dem. Så skal de ikke have ti spørgsmål om morgenmaden eksempelvis.”

”Med Tripadvisor og Facebook er det blevet meget lettere for folk at komme til orde med en kritik. Jeg har det sådan, at hvis man får mange dårlige anmeldelser, så må der jo være et gram af sandhed i det, og så må man jo forsøge at forholde sig til kritikken. Vi gør os umage på at svare på alle kommentarer.

Det er i sig selv en måde på at anerkende gæsternes holdninger på. Vi er jo også med på, at vi godt kan begå fejl, og så vil vi gerne forsøge at rette op. Heldigvis synes vi, at vi får mange positive tilbagemeldinger fra gæsterne, og det betyder utrolig meget for os,” lyder det fra hotel-direktøren.

Hun siger det med et stort smil. Og der er rigtig meget at smile af igen på Comwell Hvide Hus.

Fik du læst?

Gastromand anmelder Rositas Bistro: Rygterne talte sandt – det er en lille perle

Rositas

Del artikel

Andre læser også