Professionel hjælp når det gælder: Mental Care vil hjælpe psykisk sårbare i Nordjylland


Mental sundhed og psykisk sygdom er svære emner, som ikke desto mindre fylder mere og mere i samfundet.
Mange mennesker i Nordjylland – unge som ældre – kæmper med diagnoser og sygdomme og kan derfor have brug for specialhjælp i en periode. Men det kan være en svær opgave at løfte for et i forvejen presset sundhedspersonale.
Dette problem har den nyopstartede vikarvirksomhed Mental Care valgt at gøre til sin hjertesag at afhjælpe. De specialiserer sig i at løse specialopgaver inden for socialpsykiatrien og handicapområdet.
Direktør Kenneth Mortensen fortæller, at Mental Care ikke er et klassisk sundhedsfagligt vikarbureau.
”Vi har valgt at fokusere 100 % på at skræddersy individuelle længerevarende forløb for borgere, som myndigheder, plejehjem eller bosted ikke længere selv kan håndtere.
Samtidigt har vi hovedkontor i hjertet af Aalborg – ligesom vi er både nordjysk stiftede og forankrede,” forklarer han.
En nyopstartet virksomhed med mange års erfaring
Mental Care gik i luften den 1. september 2022 og har allerede nu bevist sit værd hos flere kunder her i Nordjylland.
På trods af at være en nystartet virksomhed, er menneskerne bag Mental Care nemlig en gruppe med mange års erfaring med at hjælpe psykisk sårbare i Danmark.
Direktør Kenneth Mortensen har en salgsmæssig baggrund, men har beskæftiget sig med socialpsykiatrien i lignende stillinger siden 2011. Derudover er han en vaskeægte Aalborg-dreng og bor også her i Nordjylland.
”Det ligger mig meget nært at hjælpe og støtte op om dem, som har det svært her i Nordjylland. Vi har alle sammen krav på et værdigt liv, men nogle har det bare lidt sværere end nogle andre – og dem må vi passe ekstra godt på.
Hos Mental Care står vi klar til at hjælpe og være sparringspartner her i Nordjylland – hvor end der måtte være brug for det. Vi fokuserer på at være nærværende og til stede.
Jeg går meget op i at komme fysisk ud til vores kunder. Ikke kun ved opstart, men også til statusmøder, for at kunne komme ind under huden på vores kunder og for at få skabt en relation,” fortæller han.
En nordjysk tilgang til tingene
Mental Care arbejder for at være en grundig og relevant sparringspartner for deres kunder.
”Vores samarbejde med kunderne og deres personale er enormt vigtigt, da det ikke er meningen, at vi skal blive hos borgeren for evigt. Når der er kommet ro på, eller borgeren har fundet sig til rette, skal de selv kunne overtage opgaven. Derfor er relationen mellem Mental Care og vores kunder bare alfa og omega,” fortæller Kenneth Mortensen.
Som direktør går han enormt meget op i, at medarbejderne er klædt ordentligt på til den opgave, der venter dem.
”Når jeg er ude og snakke med vores kunder omkring en ny opgave, sørger jeg for at få så mange informationer om opgaven og situationen som muligt. Dermed kan jeg klæde mine medarbejdere ordentligt på, så de ved så meget om opgaven som overhovedet muligt.
Der er ingen af vores medarbejdere, som bliver sendt ud på en opgave, de ikke er trygge omkring. De har læst op på, hvad de kan forvente derude, inden vi sender dem afsted,” fortæller han.
Ingen skal være utrygge ved at gå på arbejde
Hos Mental Care forstår de, hvor svær hverdagen kan være for det faste personale hos de kunder, de arbejder for.
”Jeg oplever ofte i dialogen med nye kunder, at de bliver overraskede over, at der findes en virksomhed som os på markedet.
Den type opgave vi udfører for vores kunder, slider på den arbejdsplads, hvor den er. Den slider på den mentale tilstand på det faste personale, og de kan blive utrygge og i værste fald blive nødt til at sygemelde sig eller sige op, fordi de skal tage vare på borgere, de ikke føler sig komfortable eller klædt på til at varetage.
Den pris er langt dyrere for samfundet end at reagere hurtigt ved at kalde ekstern hjælp ind, som den hjælp Mental Care yder,” fortæller Kenneth Mortensen
En grundig ansættelsesproces
Grundstenene for Mental Care er ifølge Kenneth Mortensen deres dygtige medarbejdere. Derfor er han også meget omhyggelig med at finde det rette personale til opgaverne.
”Når vi modtager en ansøgning, bliver der sat et stort maskineri i gang. Det er vigtigt for mig at matche de rette medarbejdere til den rette opgave, ligesom jeg skal være helt sikker på, at deres faglighed er i orden.
Vi sørger for løbende at være i grundig dialog med vores ansatte, så de har det godt og kan yde deres bedste, når de er ude hos vores kunder. Vi går meget op i, at vores vikarer ikke føler sig som endnu et nummer i rækken. Det tror vi på også kan mærkes i den service og kompetence, vi leverer,” forklarer han.
Vil du læse mere om Mental Care og deres skræddersyede løsninger, kan du gøre det her på deres hjemmeside.