Medvind til iværksætterduo: Folk er vilde med deres børnemøbler

Skrevet af: Michael Qureshi

Når flere af landets største bloggere lægger billeder ud af deres børn er det ofte i selskab med en helt speciel børnestol.

Ganske enkelt, fordi børnene elsker deres stole fra Furn Denmark.

Den respons får iværksætterduoen bag Furn Denmark, Michelle Kaae Clausen og Helene Hjortbech Svendsen, fra alle deres kunder.

Duoen er for alvor ved at få et gennembrud i et marked, der notorisk har været svært at trænge ind på for små fisk. Giganter har længe domineret markedet for børnemøbler med store landsdækkende forhandleraftaler.

Men på blot et halvt år har Michelle og Helene formået at skabe produkter, der har udfordret de store på markedet.

Børnemøbler har sat en ny standard

Deres børnemøbler er en kombination af lækkert design, funktionalitet og slidstærk kvalitet.

Furn Denmarks første serie er dedikeret til de mindste.

“Vi fandt ud af, at der var et behov for lækre børnemøbler, hvor funktionalitet og æstetik går hånd i hånd.

I dag har de fleste et ønske om at erhverve sig møbler, som både er lækre at se på, men som samtidig kan holde til at blive spildt på og hoppet i. Vi skaber møbler, som holder hele livet, og det her er bare første skud på stammen,” forklarer Michelle.

Vandt iværksætterkonkurrence

Vi møder de to piger i det butikslokale i Shoppen i City Syd, som de vandt i en iværksætterkonkurrence, shoppingcenteret afviklede i oktober.

Michelle og Helene er smilende, imødekommende og har en masse at fortælle om deres iværksættereventyr.

Faktuelt kan Furn Denmarks møbler tåle mere end de fleste møbler. I møbelindustrien bruges martindale-skalaen til at måle slidstyrken i møbelstof. Her præsterer Furn Denmarks børnemøbler overbevisende.

“Til en voksensofa i et almindeligt hjem anbefaler man 15.000-25.000 på martindale-skalaen. Vores ligger på plus 100.000. Det vidner bare om, at vi har gjort rigtigt meget ud af at sikre, at børn kan være børn i vores møbler, og vi ikke bare har en forventning om, at de sidder helt stille i møblerne,” lyder det fra Michelle.

Det var på pædagoguddannelsen, at Michelle Kaae Clausen og Helene Hjortbech Svendsen sådan for alvor blev veninder. Da de stod med eksamensbeviset i hånden besluttede de sig i stedet for at satse alt på Furn Denmark.

“Jeg kommer ud af en møbelfamilie, hvor det at designe og producere møbler er gået i generationer. Michelle er sindsygt dygtig kreativt og æstetisk. Som gode veninder, der ønskede at skabe noget sammen, var det nærliggende for os at gå den her vej.

Vi er begge vokset op i familier der driver selvstændige erhverv, og har en naturlig skarp forretningssans,” fortæller Helene.

Holder fast i den danske produktion

Møblerne er ikke i den billige ende. De populære stole koster eksempelvis lige under 2000 kr.

“Vi er et high end brand og henvender os til dem, som sætter pris på kvalitet og gerne vil give det ekstra. Alle vores produkter er håndlavede, designet af os og lavet her i Danmark.

Vi kunne sagtens spare en masse penge ved at sende produktionen til udlandet, men det står vores hjerter nær at være dansk produceret. Det gør også, at vi har en nær relation til vores producent og syerske, som er rigtig vigtig for os,” lyder det fra Helene.

“Desuden betyder den lokale prouktion, at vi kan holde  belastningen af miljø og klima på et minimalt niveau i modsætning til udenlandske produktioner. Vores læderlogoer med brændemærke er desuden fremstillet af nyt, håndplukket overskudslæder, som ellers skulle være kasseret udelukkende på grund af dets størrelse.

Vi anvender konsekvent materialer af højeste kvalitet, og skaber dermed møbler med en meget lang levetid. Så på den måde er kvalitet og bæredygtighed to udadskillelige ting for os,” lyder det samstemmende fra de to kvinder.

Kunder anbefaler dem videre

Deres første produkter røg ud over rampen i efteråret 2017, og derfra gik det stærkt.

“Vi er så stolte over den modtagelse, vi har fået, og vi fornemmer klart, at vi har ramt plet! Det gør os virkelig glade, når kunderne fortæller os, at de er mere end tilfredse med produkterne.

Det handler lige nu for os om at blive eksponeret så meget som muligt, og for os er den bedste reklame, når vores søde kunder anbefaler os til andre,” siger Michelle.

Der er i den grad god grund til optimisme for den kønne iværksætter-duo med ben i næsen. Interessen for deres produkter er stor, og der ruller flere og flere ordrer ind. Især har det givet godt at være i Shoppen med mange nysgerrige blikke og kunder.

Iværksætterlivet har dog ikke kun været en dans på røde roser for Michelle og Helene.

“Vi har mødt hård modstand fra et allerede eksisterende brand, som ikke ønskede at dele markedet, og som har forsøgt at tryne os. Det har været en lang og opslidende process, som har forsinket os i vores opstart.

Heldigvis har vi haft muligheden for at stå imod, og det har kun gjort os endnu stærkere som forretningskvinder. Vi har været gode til at kæmpe igen, og vi er slet ikke i tvivl om, at markedet sagtens kan rumme os,” forklarer Helene.

De to kvinder er heller ikke nervøse for at drømme stort, når snakken går på fremtiden.

“Danmark er kun starten for os, og vi oplever allerede nu stor efterspørgsel på vores produkter i udlandet. Vi får løbende henvendelser og har ambitioner om, at Furn Denmark skal blive et internationalt kendt dansk brand,” slutter de.

Deres møbler kan opleves i deres showroom i Shoppen samt på deres webshop

Udsolgt hurtigt: Juledamptoget klar med nye datoer lige før juleaften

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Foto: John Lykholt
Foto: John Lykholt

4. december skrev vi, at det gamle juledamptog, Limfjordsbanen, efter to års pause, omsider er tilbage på skinnerne i Aalborg.

Det kan du læse mere om her.

Juletogene  lørdag den 15. december og søndag den 16. december blev hurtigt udsolgt, og Limfjordsbanen indsætter derfor ekstra afgange den 22. og 23. december.

Det skriver de i dag i en pressemeddelelse.

To forskellige ruter

Den 22. december er der afgang kl. 11 og kl. 14 til Aalborg Øst. Toget gør et ophold her på cirka 30 minutter, inden toget kører tilbage til Aalborg station.

I Aalborg øst er der uddeling af varme drikke og klejner, og der er slik og sodavand til børnene.

Togturen tager cirka 2 timer med opholdet i Aalborg Øst. Billetterne kan kun købes i forsalg via Billetto.dk.

Aalborg Havn har muliggjort denne tur ved at stille sporet til Østhavnen til rådighed for Limfjordsbanen.

Den 23. december kører Limfjordsbanen til Lindholm station og man kommer over Jernbanebroen.

Toget afgår fra Aalborg station kl. 11.00, kl. 13.00 og kl. 15.00.

Turen tager med ophold i Lindholm ca. 45 minutter og billetter til disse afgange købes på stationen før afgang med toget.

Hvad: Juletur med Limfjordsbanen
Hvor: Toget kører fra Aalborg Station mod Aalborg Øst Station
Hvornår: 22. og 23. december fra kl. 11.

Du finder yderligere information og hele køreplanen her.

Boyband-stjerner kommer til Aalborg: Syng med på Westlife og Boyzone hits

Skrevet af: Michael Qureshi
Keith Duffy og Brian McFadden
Keith Duffy og Brian McFadden

Det er som om, arrangørerne af Vi Elsker 90’erne sætter hele pladen fuld for 2019.

De har allerede præsenteret adskillige topnavne, som gør det til største lineup nogensinde. Men det bliver bedre endnu.

Således kan MigogAalborg helt eksklusivt afsløre, at stjerne-duoen Brian McFadden og Keith Duffy bliver en del Vi Elsker-plakaten her i Aalborg lørdag d. 31. august.

De har begge været del af to af historiens største boybands nogensinde.

Nemlig Westlife og Boyzone. Sammen har de så dannet duoen Boyzlife, der turnerer verden rundt med de allerstørste hits sammensmeltet fra de to giga boybands.

Vi snakker altså World Of Our Own, My Love, Fool Again, Looking Like That, Uptown Girl osv fra Westlife cv’et. Boyzone husker de fleste nok for megahits som Words, No Matter What, Love Me For A Reason, Picture of You osv.

Syv førstepladser i træk på hitlisterne

Da Westlife var størst, nåede Brian McFadden at opleve 12 førstepladser på hitlister i både Storbritannien samt resten af Europa. Westlife slog endda rekord med syv førstepladser i træk på UK-hitlisten.

Keith Duffy og Boyzone nød samme gigantiske succes og slog også lejr på førstepladserne, hver gang de udgav en ny sang.

Som enkeltstående personer er det to af de allerstørste navne, Vi Elsker 90’erne nogensinde har haft med på deres Tour.

“Vi er utrolig stolte af at præsentere to så store navne. Både Brian McFadden og Keith Duffy har med Westlife og Boyzone spillet en stor rolle i millioner af menneskers liv verden over, og de var nogle af de allerstørste, da de to boybands var på toppen.

Nu har de fundet et helt fantastisk set-up, som de turnerer rundt for fulde huse i hele verden med.

Jeg glæder mig til at de skal opleve atmosfæren fra Vi Elsker 90’erne, og jeg håber, at Aalborg tager godt imod dem,” siger partner i Vi Elsker 90’erne Riffi Haddaoui til MigogAalborg.

Andre kæmpe navne er allerede præsenteret

90’erne var og vil altid være et legendarisk årti.

Blandt de øvrige navne som d. 31. august 2019 skal vælte Aalborg i en overflod af kendingsmelodier er den tyske techno gruppe Scooter. Derudover er Cascada, som blandt andet har hittet stort med det uundgåelige nummer Everytime We Touch, også klar til at lægge Aalborg ned.

Både børn og voksne af 90’erne husker Daze og deres mega hits Tamagotchiog og Superhero, som altså også lægger vejen forbi Aalborg til sommer og det samme gør den italienske electro-gruppe Eiffel 65.

Det kan du læse mere om her.

Og det bliver vildere endnu. Vi tør godt love at det bliver ”too sexy for my love” når den britiske popgruppe Right Said Fred, som blev verdenskendte med debut nummeret I’m Too Sexy, giver den gas på ægte 90’er manér.

Derudover præsenterede de også i weekenden Snap, som blandt andet blev verdenskendt med giga-hittet “Rhytm is a dancer”.

Stadig vildt billige billetter i Early Bird salg

Hvis du allerede er overbevist om, at du i den grad skal med til Vi Elsker 90’erne, så kan du lige nu få fingrene i de eftertragtede Early Bird-billetter, hvor prisen er skruet helt i bund.

Det er de kun i et kort stykke tid endnu, før de går på normalpris, så man sparer en ret stor del ved at booke allerede nu – måske som julegave.

Hvad: Vi Elsker 90’erne
Hvor: Mølleparken
Hvornår: Lørdag d. 31. august 2019
Billetter her

Følg Facebook-begivenheden og vær opdateret på de seneste navne her

Skal du købe eller sælge?: Disse særlige kendetegn spiller en stor rolle for prisen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby

Når der enten sættes en bolig til salg eller handles en, så har nogle helt særlige specifikationer indflydelse på udbudsprisen eller valget af boligen ved en handel.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at sælgere af boliger med udsigt, elevator eller altan forventer en højere kvm. pris., hvor omvendt at køberne kan skrive boligen på den sorte liste, hvis boligen ikke opfylder særlige specifikationer.

Særlige faciliteter kan være afgørende

Helt særlige specifikationer har indflydelse for udbudsprisen for sælgerne.

Omvendt kan det for køberne have stor betydning, om disse specifikationer er tilgængelige i boligen.

“Særlige “features” kan have helt afgørende betydning for boligkøberne – alt efter hvor svært og dyrt, det er at tilføje det til boligen.

Og hvis den ønskede “feature” ikke er tilstede, kan det sagtens betyde, at boligen ryger på den “sorte liste”,” siger Henrik Hauthorn Jensen, der er boligmarkedsanalytiker hos Home.

Særligt ved lejligheder hvor der er en altan eller elevator kan være afgørende for et køb, da disse ikke er billige eller nemme at etablere.

”For lejligheder kan det for eksempel være “altan” eller “elevator”, som nogle købere har som et ufravigeligt krav, og det kan være umuligt eller meget besværligt og dyrt at etablere.

Drømmer man derimod om en terrasse, en udestue, en brændeovn eller lignende features i sit hus, så kan dette relativt let tilføjes boligen og har ikke afgørende betydning for om man vælger – eller fravælger – den,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

Altan og elevator

Netop ordet “altan” er populært, når de boligsøgende selv tilføjer parametre i deres søgninger på Boliga‘s hjemmeside.

Netop dét ord er det mest benyttede ord i fritekstsøgefeltet. Og skal der være altan på lejligheden, så har prisforventningerne hos sælgerne også været højere.

32.638 kr. lød den gennemsnitlige udbuds kvm. pris for lejligheder på fra januar til slutningen af november.

34.872 kr. var den steget til, hvis “altan” var blevet skrevet ind i teksten om boligen. Det er en prisforskel på 2.234 kr.

“Altaner giver beboerne himmel over hovedet og et nyt rum, hvor de kan drikke morgenkaffe og grille om sommeren.

Når man bor i byen, savner mange et frirum, og der er altanen helt oplagt,” siger Casper Gorm Knudsen, administrerende direktør i altan.dk.

Priserne stiger dog endnu mere, hvis der er “elevator” til lejligheden. 36.852 kr. har de ifølge Boliga været udbudt til salg for, hvilket er lige over 4.000 kr. mere pr. kvm. end gennemsnittet.

Ordet udsigt er den største prispresser

For villaer var en af de helt store pris-pressere dog ordet “udsigt”, hvor den gennemsnitlige udbudspris gik fra 16.316 kr. til 18.127 kr.

“Udsigt er i rigtig høj kurs blandt boligkøberne, og især udsigt til hav og fjord trækker, men også til sø, skov og marker er eftertragtet.

Når det ikke slår hårdere igennem på priserne, skyldes det, at der også er masser af boliger med udsigt, som ikke nødvendigvis er specielt dyre men som ligger naturskønt,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

“Have” fik villa-sælgerne til at sætte prisen op til 18.063 kr. – en stigning på 10,7 procent.

Boligas opgørelse har opgjort den gennemsnitlige udbudskvadratmeterpris på villa/rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse i perioden 1. januar til 30. november 2018. Der er desuden lavet beregninger på udbuds kvm. prisen, hvis specifikke – populære – søgeord optræder i annoncen.