Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Medvind til iværksætterduo: Folk er vilde med deres børnemøbler

Af Michael Qureshi

Når flere af landets største bloggere lægger billeder ud af deres børn er det ofte i selskab med en helt speciel børnestol.

Ganske enkelt, fordi børnene elsker deres stole fra Furn Denmark.

Den respons får iværksætterduoen bag Furn Denmark, Michelle Kaae Clausen og Helene Hjortbech Svendsen, fra alle deres kunder.

Duoen er for alvor ved at få et gennembrud i et marked, der notorisk har været svært at trænge ind på for små fisk. Giganter har længe domineret markedet for børnemøbler med store landsdækkende forhandleraftaler.

Men på blot et halvt år har Michelle og Helene formået at skabe produkter, der har udfordret de store på markedet.

Medvind til iværksætterduo: Folk er vilde med deres børnemøbler

Børnemøbler har sat en ny standard

Deres børnemøbler er en kombination af lækkert design, funktionalitet og slidstærk kvalitet.

Furn Denmarks første serie er dedikeret til de mindste.

“Vi fandt ud af, at der var et behov for lækre børnemøbler, hvor funktionalitet og æstetik går hånd i hånd.

I dag har de fleste et ønske om at erhverve sig møbler, som både er lækre at se på, men som samtidig kan holde til at blive spildt på og hoppet i. Vi skaber møbler, som holder hele livet, og det her er bare første skud på stammen,” forklarer Michelle.

Vandt iværksætterkonkurrence

Vi møder de to piger i det butikslokale i Shoppen i City Syd, som de vandt i en iværksætterkonkurrence, shoppingcenteret afviklede i oktober.

Michelle og Helene er smilende, imødekommende og har en masse at fortælle om deres iværksættereventyr.

Faktuelt kan Furn Denmarks møbler tåle mere end de fleste møbler. I møbelindustrien bruges martindale-skalaen til at måle slidstyrken i møbelstof. Her præsterer Furn Denmarks børnemøbler overbevisende.

“Til en voksensofa i et almindeligt hjem anbefaler man 15.000-25.000 på martindale-skalaen. Vores ligger på plus 100.000. Det vidner bare om, at vi har gjort rigtigt meget ud af at sikre, at børn kan være børn i vores møbler, og vi ikke bare har en forventning om, at de sidder helt stille i møblerne,” lyder det fra Michelle.

Det var på pædagoguddannelsen, at Michelle Kaae Clausen og Helene Hjortbech Svendsen sådan for alvor blev veninder. Da de stod med eksamensbeviset i hånden besluttede de sig i stedet for at satse alt på Furn Denmark.

“Jeg kommer ud af en møbelfamilie, hvor det at designe og producere møbler er gået i generationer. Michelle er sindsygt dygtig kreativt og æstetisk. Som gode veninder, der ønskede at skabe noget sammen, var det nærliggende for os at gå den her vej.

Vi er begge vokset op i familier der driver selvstændige erhverv, og har en naturlig skarp forretningssans,” fortæller Helene.

Holder fast i den danske produktion

Møblerne er ikke i den billige ende. De populære stole koster eksempelvis lige under 2000 kr.

“Vi er et high end brand og henvender os til dem, som sætter pris på kvalitet og gerne vil give det ekstra. Alle vores produkter er håndlavede, designet af os og lavet her i Danmark.

Vi kunne sagtens spare en masse penge ved at sende produktionen til udlandet, men det står vores hjerter nær at være dansk produceret. Det gør også, at vi har en nær relation til vores producent og syerske, som er rigtig vigtig for os,” lyder det fra Helene.

“Desuden betyder den lokale prouktion, at vi kan holde  belastningen af miljø og klima på et minimalt niveau i modsætning til udenlandske produktioner. Vores læderlogoer med brændemærke er desuden fremstillet af nyt, håndplukket overskudslæder, som ellers skulle være kasseret udelukkende på grund af dets størrelse.

Vi anvender konsekvent materialer af højeste kvalitet, og skaber dermed møbler med en meget lang levetid. Så på den måde er kvalitet og bæredygtighed to udadskillelige ting for os,” lyder det samstemmende fra de to kvinder.

Kunder anbefaler dem videre

Deres første produkter røg ud over rampen i efteråret 2017, og derfra gik det stærkt.

“Vi er så stolte over den modtagelse, vi har fået, og vi fornemmer klart, at vi har ramt plet! Det gør os virkelig glade, når kunderne fortæller os, at de er mere end tilfredse med produkterne.

Det handler lige nu for os om at blive eksponeret så meget som muligt, og for os er den bedste reklame, når vores søde kunder anbefaler os til andre,” siger Michelle.

Der er i den grad god grund til optimisme for den kønne iværksætter-duo med ben i næsen. Interessen for deres produkter er stor, og der ruller flere og flere ordrer ind. Især har det givet godt at være i Shoppen med mange nysgerrige blikke og kunder.

Iværksætterlivet har dog ikke kun været en dans på røde roser for Michelle og Helene.

“Vi har mødt hård modstand fra et allerede eksisterende brand, som ikke ønskede at dele markedet, og som har forsøgt at tryne os. Det har været en lang og opslidende process, som har forsinket os i vores opstart.

Heldigvis har vi haft muligheden for at stå imod, og det har kun gjort os endnu stærkere som forretningskvinder. Vi har været gode til at kæmpe igen, og vi er slet ikke i tvivl om, at markedet sagtens kan rumme os,” forklarer Helene.

Medvind til iværksætterduo: Folk er vilde med deres børnemøbler

De to kvinder er heller ikke nervøse for at drømme stort, når snakken går på fremtiden.

“Danmark er kun starten for os, og vi oplever allerede nu stor efterspørgsel på vores produkter i udlandet. Vi får løbende henvendelser og har ambitioner om, at Furn Denmark skal blive et internationalt kendt dansk brand,” slutter de.

Deres møbler kan opleves i deres showroom i Shoppen samt på deres webshop

Del artikel

Andre læser også