MEAT bevarer magien: Derfor kunne vi ikke sige nej til Styggekrumpen

Skrevet af: Michael Qureshi
Gitte Jensen i midten er glad for, at gæsterne er rykket med ned til det gamle Styggekrumpen. Til venstre sønnen, Niclas.
Gitte Jensen i midten er glad for, at gæsterne er rykket med ned til det gamle Styggekrumpen. Til venstre sønnen, Niclas.

Det føles bekendt, når man træder ind i restauranten, eller sætter sig ude på terrassen.

Det er et helt nyåbnet sted, men man sidder med fornemmelsen af, at man har været i samme omgivelser før. Men maden på aften-menuen. Det er noget andet. Noget magisk.

Vi er på adressen Vesterå 1. Lokalerne er ganske vist bevaret som Styggekrumpen, der i årtier har været en institution i Aalborg.

Men maden smager af C.W. Obels plads. Nærmere bestemt restaurant MEAT.

Den populære restaurant, der med deres ekstreme fokus på godt kød, har sikret, at vi i Aalborg ikke er ærgerlige over, at trendy MASH har overset den nordjyske hovedstad.

For MEAT gør det mindst ligeså godt. Og nu i nostalgiske rammer. Parret bag MEAT Gitte og Michael Jensen var forelsket i Styggekrumpens store rum og gode forhold, og de havde brug for den ekstra plads, da de efterhånden var vokset ud af lokalerne på C.W. Obels plads.

Så da puslespillet pludselig gik op med, at Bruno Benzon gav slip på Styggekrumpen, og Brødrene Price åbner om få måneder i de gamle MEAT-lokaler, så var lykken gjort.

”Vi sagde alt for ofte nej til gæster. 50-80 stykker i weekenden. Nogle gange 100 gæster. Det gjorde ondt, hver gang vi måtte afvise folk på grund af manglende plads. Vi voksede ud af det lille lokale. Og selv om jeg elskede de omgivelser som mit eget lille barn, så kunne vi bare ikke følge med deroppe. Så da chancen bød sig, så sprang vi til. Vi kunne ikke sige nej,” fortæller Gitte Jensen i restauranten, der er godt fyldt op.

”Man er selvfølgelig altid i tvivl om det er maden eller omgivelserne, som folk kommer for. Men heldigvis tyder alt på, at vores gæster er rykket med os, og det er vi virkelig taknemmelige for,” forklarer Gitte Jensen.

MEAT har nu været åbent i Styggekrumpens gamle lokaler i et par uger, og der har været godt fyldt.

Der er et nærvær, som giver en helstøbt oplevelse, når Gitte og sønnen Niclas selv er på gulvet. Når de ved hver servering fortæller om kødets oprindelse og forskellen på fodringen af kvæget.

Aalborg-parret Gitte og Michael Jensen er hurtigt faldet godt til i Styggekrumpens gamle lokaler, og de har gjort en dyd ud af at bevare meget af den historiske restaurants sjæl.

”Hvis du kigger dig omkring, så har vi ikke ændret særlig meget ved stedet. Vi har stor respekt for de ting, som Bruno Benzon har gjort, og for selve stedet. Derfor har vi også bevaret Styggekrumpens frokost-kort. For mig har Styggekrumpen mest været en frokostrestaurant. Så det er det stadig om dagen. Aftenkonceptet har så ændret sig, i og med at det er MEAT nu,” forklarer Gitte Jensen.

En af de ting der gør MEAT så populær er, at al deres mad grilles på enorme Weber-grill. Så selv om frokost-menuen er nogenlunde den samme fra Styggekrumpens tid, så grilles alt nu. Det er absolut kun en forbedring.

Der er også en forkærlighed for Weber-grillen i familien. Michael Jensen startede nemlig op som importør af Weber-grill i Norden og sidenhen i Dubai. Så han kender om nogen, hvor lækker mad, der kan laves på dem.

Kommer man fra København eller Aarhus og besøger restaurant MEAT kunne man hurtigt finde på at kalde konceptet identisk med det MASH fik gennembrud på for flere år tilbage. Men det er ikke der, at inspirationen er hentet.

”Jeg har kun spist på MASH en enkelt gang. Vi var faktisk inspireret af en skøn restaurant i Dubai, som hedder The Meat company. Der kom vi i forbindelse med, at min mand startede Weber op i Dubai,” fortæller Gitte Jensen.

Det er dog i Hals, at parret har boet de sidste 15 år, og de er glade for den respons, de får fra aalborgensere hver eneste dag.

”Det er hele essensen for os. Vi skal møde de her glade mennesker hver eneste dag. Det er det, der gør det store arbejde og de mange arbejdstimer noget værd.”

Om den stigende vækst i Aalborg siden starten i 2012 forklarer Gitte Jensen;

”Vi har vores fødder solidt plantet i jorden. Vi laver kvalitetsmad af kvalitetsvarer, og vi gør det på Weber-grill. Vi laver ikke gourmet, men vi er gode til at finde det bedste kød. Du aner ikke, hvor mange smagsprøver vi foretager i løbet af en uge. Jeg vil vove og påstå, at vi har det bedste kød, fordi vi er så grundige i at udvælge det allerbedste.

Vi er så heldige, at vi denne aften selv får lov til at smage os igennem nogle af de lækre retter på menuen.

Til forret får vi serveret jomfruhummer-hale, tigerrejer, pulled pork der har langtidsstegt i 14 timer, udsøgt laks og tomatsalat serveret på lækkert brød.

Til hovedret blev der serveret signatur-retten MEAT symfoni (serveres kun for 4 personer), hvor vi i en himmelsk smagsoplevelse røg igennem mørt kød lige fra Himmerland tournedos, Amerikansk Rib eye, New York strip, filet fra Uruguay til Wagyu filet Kobe Style.

Lad os bare konkludere, at MEAT holder magien. Bare i nye større og lækre omgivelser.

MEAT i Aalborg
Lækre forretter på MEAT
Meat i Aalborg
Der kommer kød i adskillige serveringer i MEATs symfoni

Fremadrettet er det heller ikke sikkert, at vi i Aalborg får lov til at beholde Gitte og Michael Jensen for os selv. Der er planer om at ekspandere MEAT-konceptet.

”Der er nogle planer i støbeskeen. Vi vil gerne videre til Aarhus og København, men vi har ikke travlt. Vi vil også gerne lave nogle små udspring af MEAT med nogle små butikker rundt omkring. Måske hvor der er fokus på MEAT at home, hvor man købe maden med hjem hvor alt er forberedt, så man kun selv skal grille eller stege kødet.”

Sjovt stunt: SACKit højtalere imponerer på Havnefronten

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

Aalborg-virksomheden SACKit er inde i en rivende udvikling.

Deres produkter bliver taget godt imod i både Danmark og i det øvrige Europa. Deres satsning på trådløse højtalere har i den grad også øget opmærksomheden omkring SACKit.

De startede med den helt lille WOOFit, som var den lille højtaler, man kunne have med på farten. Så kom den lidt større MOVEit højtaler, som kan kobles på både Bluetooth og Wifi, og den har fået en fremragende modtagelse.

Minihøjtaler ser ud til at blive stor succes

Senest har man så lanceret mini-højtaleren WOOFit Go, som ser ud til at blive en stor succes.

Især fordi den flotte højtaler med det elegante design kan spille i stereo med et andet par. Derudover kan den også tåle vand, så man kan have den i badeværelset eller med til poolen, hvis man er på ferie.

Der har også været flere anmeldelser af de nye højtalere;

“Vi tog soundtracket til Le Grand Bleu med Eric Serra, og spillede også Andreas Vollenweider’s Bella Donna. Og når man tænker på højttalerens størelse, så klarede den det fint. Især når man tænker på at højttaleren ikke vejer mere end 180 gram, og let kan ligge i en rejsekuffert.”

Således skrev recordere.dk i deres anmeldelse.

Flot skandinavisk design

“WOOFit GO er en kompakt Bluetooth højttaler i et flot skandinavisk design med en glimrende lyd. Der hvor den virkelig vinder, er hvis man har to og laver et stereo-par, så får man en virkelig god lydoplevelse. Dog stadig uden den dybe bas, men det er også begrænset hvor meget bas man kan få fra en højttaler i den størrelse.”

Skriver e-reviews.dk.

SACKit lavede også et sjovt reklame-stunt på Havnefronten i Aalborg, hvor de afspillede musik for en række aalborgensere. Til sidst afslørede de så, at lyden kom fra de to små WOOFit Go højtalere.

KONKURRENCE

Du kan nu vinde et par WOOFit Go højtalere. Vi udlodder 2 x 2 af disse højtalere.

Du skal like Facebook-opslaget (klik her)
Følge MigogAalborg på Facebook
Skrive hvilken af nedenstående farver du ønsker sættet i. Du kan vælge mellem Black eller Dusty Blue i Front.

Du kan selvfølgelig også bare gå ind og bestille dine højtalere her

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet