15 minutter fra Aalborg: MATHstore er en vaskeægte succeshistorie

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Shopping-mulighederne i Aalborg står nærmest i kø, og udvalget vokser dag for dag.

Men på trods af den store konkurrence fra storbyen, finder man en vaskeægte succeshistorie i Støvring, blot 15 minutters kørsel fra Aalborg.

Her er det lykkes 25-årige Mads Thorhauge Jensen at skabe herretøjsforretningen MATHstore, som folk rejser langvejs fra for at besøge.

Direkte adgang til tøjhimlen

Det er knap to år siden, at MATHstore åbnede dørene ud mod den store parkeringsplads ved Bytorvet i Støvring.

Allerede her skiller butikken sig ud fra de fleste andre i Aalborg.

Det første man lægger mærke til ved MATHstore er nemlig ikke den prangende butik, personlige service eller de lækre brands – det er tværtimod de 48 gratis parkeringspladser, der nærmest gør det muligt at parkere direkte i tøjhimlen.

Fra det øjeblik man træder ind i butikken, bliver man med det samme betaget af den enorme rummelighed, som MATHstore regerer i.

Med højt til loftet er der også plads til at udfordre de kreative indretningsdetaljer, så man som gæst føler sig velkommen fra start.

“Det har hele tiden været min drøm at kunne sætte mit eget personlige præg på butikken.

Krogene, som vores jeans hænger i, er eksempelvis fra min bedstefars gamle svinefarm lidt uden for byen, brædderne på væggene er fra en lokal gård, mens det store udvalg af sneakers er udstillet på genbrugs-vandrør,” udtaler Mads til MigogAalborg.

Mads er oprindeligt udlært i herretøjsforretningen Wagner i Støvring, men drømmen om at være herre i eget hus, har han altid haft.

Han er vokset op i en vaskeægte iværksætterfamilie, hvor alle er drevet af passionen om at skabe noget nyt.

“Min familie og jeg har et meget tæt forhold, og de har været en kæmpe hjælp i opbygningen af MATHstore.

Hver søndag mødes vi eksempelvis for at spise lækker mad og ikke mindst diskutere udfordringer og nye idéer i vores forskellige forretninger,” forklarer Mads.

Kreative input fra lokalmiljøet

Det er ikke kun Mads’ eget personlige præg, der bliver sat på butikken.

Han samarbejder også med det kreative venindepar fra Design Affair, som fra sæson til sæson kommer med inspirerende inputs til, hvordan butikken skal indrettes.

Sidste jul resulterede det – oprindeligt ret modvilligt fra Mads’ side – i en kæmpemæssig juleoppyntning med rensdyr, snelandskab og ikke mindst et gigantisk juletræ, der var Nytorv i Aalborg værdigt.

Men det viste sig at være noget af tilløbsstykke både i Støvring og i resten af landet.

“Jeg fik et opkald fra en modehus i København, som havde hørt, at vores butik var vildere end udstillingen i Illums Bolighus.

De var meget begejstrede og spurgte om lov til at bruge det som inspirationen til deres egen juleudstilling,” fortæller Mads med julelys i øjnene.

Ihærdighed betaler sig

Mads går all in i alt, hvad han foretager sig – om det så gælder indretningen eller målet om at få de bedste brands i butikken.

Og apropos de bedste brands, så var det også Mads’ ihærdighed der gjorde, at det populære brand Tommy Hilfiger/Tommy Jeans i dag er i butikken.

“Jeg ringede nok til dem 18-20 gange, og jeg tror, de var pænt trætte af mig til sidst. Men jeg gav ikke op, for jeg synes de passede perfekt ind hos mig.

Til sidst fik jeg endelig lokket dem herop, og da de først havde set min butik, var de slet ikke i tvivl,” fortæller Mads.

Udover Tommy Hilfiger tæller rækken af brands populære mærker som Parajumpers, Tommy Jeans, Just Junkies, Superdry, New Balance, Gabba, Ellesse, RVLT – Revolution, og i løbet af efteråret kommer Puma også med i folden.

Alle brands er nøje udvalgt af Mads, og filosofien er at have et stort udvalg inden for få brands.

“Jeg har eksempelvis 11 forskellige jeans fra det danske brand GABBA og 7 fra Tommy Jeans. Mænd er ofte nogle vanedyr, som holder sig til ét eller få brands.

Derfor er det noget, som mine kunder sætter stor pris på.”

Kunderne betyder alt

I en branche, hvor man skal konkurrere med store kædeforretninger og et voksende onlinesalg, gælder det om at skille sig ud på nogle udvalgte parametre. Det må siges at være lykkes for MATHstore.

“Jeg har sjældent kunder, der kun kommer forbi butikken én gang, og det er jeg selvfølgelig meget glad for. Den personlige betjening er meget vigtig, og noget som kunderne heldigvis også vægter meget højt.”

Personligheden er også gældende på webshoppen, hvor salget af de udvalgte brands stiger dag for dag. Udover konkurrencedygtige priser, så får kunderne nemlig også en lille hilsen med, når de handler online.

“Jeg vedlægger altid et håndskrevet brev med en personlig hilsen. Selvom det måske virker som en lille og ubetydelig ting, så ved jeg, at det betyder noget for kunderne,” siger Mads og uddyber:

“Efter Black Friday, sad jeg oppe til kl. 3.30 om natten for at færdiggøre ordrerne. Jeg var fuldstændig kvæstet, og jeg havde allermest lyst til bare at gå i seng. Men så blev jeg stædig og skrev de sidste hilsner færdige.

Et par dage efter blev jeg kontaktet af en af kunderne, som takkede mig for den fine service og ville give de varmeste anbefalinger videre. Så kan man mærke, at de små ting alligevel gør en forskel,” slutter Mads til MigogAalborg.

Du kan besøge MATHstore på Støvring Bytorv 1, 9530 Støvring eller online her.

19-årig græsk mand efterlyses: Har du set ham?

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Nordjyllands Politi efterlyser i dag, 11. december 2019, en 19-årig ung græsk mand.

Han ankom til Aalborg d. 26. november 2019 kort før midnat, men den unge mand dukkede ikke op til den planmæssige afrejse, d. 2. december 2019.

Den 19-årige mand, som politiet eftersøger, hedder Nikolaos Isidoros Theodoridis, og hans signalement er følgende:

– mand
– 19 år
– 170 cm høj
– tynd
– brunt hår
– brune øjne

Han var, da han forlod Aalborg Lufthavn, iført en lys jakke, mørk trøje med lyst print på brystet, sorte bukser og mørke sko. Han medbragte desuden en mørk rygsæk.

Nikolaos Isidoros Theodoridis ankom planmæssigt med fly til Aalborg Lufthavn, tirsdag d. 26. november kl. 2350.

”Han kontaktede sin familie umiddelbart efter, og her oplyste han, at han var ankommet, men siden har familien ikke hørt fra ham.

Og derfor har vi iværksat en eftersøgning efter ham,” siger lederen af politiets efterforskning, politikommissær Kenneth Rodam.

Han dukkede ikke op til planmæssig flyafgang fra Aalborg igen d. 2. december.

Har haft ophold i Nørresundby

Politiet har foretaget adskillige efterforskningsskridt i sagen, og efterforskningen har vist, at den unge mand nogle timer efter sin ankomst har haft ophold i det centrale Nørresundby, men siden da har politiet ikke kunne tilvejebringe nogle sikre informationer om hans opholdssted.

”Derfor vil vi meget gerne høre fra borgere, der har set den unge mand eller har andre oplysninger om, hvor han kan befinde sig.

Hans familie er meget bekymret for ham,” siger politikommissær Kenneth Rodam, der opfordrer alle borgere med information i sagen om straks at ringe til Nordjyllands Politi på telefonnummer 114.

HAR DU SET NIKOLAOS? KONTAKT NORDJYLLANDS POLITI PÅ 114.

Vilde med sex: Aalborg kåret til Danmarks frækkeste by

Skrevet af: Michael Qureshi

Vi er lidt vilde med sex her i Nordens Paris.

Det kan nok ikke komme bag på os. Men nu har Skandinaviens førende webshop kåret Aalborg til Danmarks frækkeste by.

Succesfulde Sinful har kigget nærmere på mere end en halv million ordrer, som virksomheden har modtaget i 2019.

Nu kan den danske webshop afsløre en masse sjove og frække facts om danskernes sexliv, der i år har fået en mere bæredygtig tilgang.

Med en sexfaktor på 1,80 er Aalborg den frækkeste by i Danmark.

Sexfaktoren beskriver, hvor mange gange der er købt sexlegetøj i forhold til landsgennemsnittet. Hele top-10-listen er generelt domineret af midt- og nordjyske byer, mens Valby, på en syvendeplads, repræsenterer Sjælland.

Ret sjovt er det, at på fjerdepladsen finder man Nørresundby. Så vi er helt vilde med at bestille sexlegetøj i vores område.

Kedelige byer ligger på Sjælland

For andet år i træk ligger årets kedeligste by i whiskybæltet.

Sidste år indtog Gentofte den triste sidsteplads, men i år er det indbyggerne i Rungsted Kyst, der har købt mindst sexlegetøj.

De mest kinky indbyggere finder man i Hårlev på Sydsjælland, hvor der er blevet købt 2,39 gange så meget fetish sexlegetøj i forhold til landsgennemsnittet.

Sinfuls salgstal afslører en masse sjove og skæve betragtninger om danskernes sexliv. Der er blandt andet købt glidecreme svarende til 91 bagagerum i en Peugeot 208, og så har Sinful solgt dildoer, der svarer til en længde på over 10 kilometer, når man lægger dem i forlængelse af hinanden.

Michael og Camilla er desuden navnene på de personer, der i løbet af året har købt mest sexlegetøj hos Sinful. Top-10-listen indeholder også andre kendte navne som Morten, Lars, Louise og Pernille.

Se top-30 frækkeste byer, kedeligste byer, mest kinky og bæredygtige byer, samt frækkeste navne og mange andre sjove facts om danskernes sexliv her: Året Der Gik 2019.

Nordjysk likør-succes: Se de spændende opskrifter på lækre jule- og nytårsdrinks

Skrevet af: Michael Qureshi

Efter i flere år at have gemt sig bagerst i barskabet er likøren nu igen kommet frem i lyset.

Det mærker man hos Queens of Denmark, der i dag forhandles i flere end 120 vinbutikker over hele landet, og som har vundet flere internationale priser for de økologiske produkter.

Imponér familien og vennerne med lækre jule- og nytårsdrinks

Med de lækre økologiske likører fra nordjyske Queens of Denmark, åbner der sig en helt ny verden, når du skal lave drinks, konfekt, sovsen til din risalamande eller andre af julens mange lækkerier.

I forbindelse med julen har Queens of Denmark samlet en masse jule- og nytårsdrinks, hvor der indgår likør – nogle er nyfortolkninger, andre er mere klassiske drinks.

Hvad siger du eksempelvis til en “Solbær Sour”, “Hyldeblomst Spritz”, “Hot Queen”, “Black Tonic” og sågar en “Julesangria” og ”Snapsen alle kan li’”:


”Snapsen alle kan li’” består af 3 cl snaps, 2 cl Queens Solbær og 10 cl tonic. Fyld et glas med isterninger og mix langsomt snaps, Queens Solbær og tonic.

Smager af sommerens bær og frugter

Queens of Denmark er økologisk danskproduceret likør og findes i fire varianter: Hyldeblomst, solbær, jordbær samt æble og kvæde.

Bag serien står 42-årige Titte Skotlander fra Nordjylland, der med en smittende passion for smage og spiritus har skabt Queens of Denmark med udgangspunkt i de bær og frugter, hun finder i sin egen baghave.

I dag er produktionen dog for længst flyttet hjemmefra, men hendes lidenskab for likøren er stadig den samme.

MigogAalborg har snakket med Titte Skotlander og fået hendes bedste fif til, hvordan du anvender likør i dine drinks.

Hvorfor tror du likørens popularitet er steget i løbet af de sidste par år?

“Der er en gastronomisk bølge på mange planer i Danmark, der ikke kun handler om mad, men også alkohol: Alt er blevet genopfundet fra de gode gamle dage – fra frikadeller til smørrebrød og likør – i det nye nordiske køkken.

Der er jeg gået ind og taget likøren seriøst. Industrialiseringen har betydet at mange likører på markedet er syntetiske og oversøde, men jeg har taget likøren under kærlig behandling og brugt ordentlige og økologiske råvarer.

Det begynder folk godt at kunne forstå, men de skal introduceres for det på ny, da mange har haft en dårlig oplevelse med likør.”

Hvad er det særlige, som likør kan?

“Oprindeligt er langt de fleste klassiske cocktails baseret på spiritus, citron- eller limesaft og noget sødt, f.eks. sukkersirup. Likøren kan bruges i stedet for sirup og det gør den superanvendelig.

Man kan også let eksperimentere med Queens i drinks, man allerede laver derhjemme – f.eks. i en ”gin og lemon” eller ”dark and stormy”. Det smager fantastisk godt, det er nemt – og så bliver de klassiske drinks bare endnu mere festlige af det.”

Hvordan vil du beskrive dine likører?

De smager rigtigt meget af det, der står på flasken. Står der jordbær, smager de af jordbær, fordi der er kun jordbær, sukker og spiritus i – intet andet. Og så har de en fin balance mellem syre og sødme.

Det er økologisk; der er ingen tilsætningsstoffer. Det smager som når man selv laver det.”

Hvis du skulle anbefale en personlig favorit drink at bruge likøren i, hvad skulle det være?

Jeg ville bruge solbær-likøren med hvidvin eller mousserende hvidvin. Det er en sindssyg god velkomstdrink, som alle kan lave, og den passer også til både julen og nytårsaften.”

Find alle opskrifterne her

Du kan se her, hvor du finder den nærmeste forhandler

Se en professionel bartender give gode tips på Youtube herunder