Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Omstillingsparat.

Det er blevet lidt af et nøgleord i vores samfund, hvor det konstant handler om at kunne følge med tiden og omstille sig til nye situationer og udfordringer.

Succesfirmaet MapsPeople fra Aalborg er om nogen et mønstereksempel på dette.

Rødderne i firmaet går langt tilbage – faktisk helt tilbage til 1897, hvor kortlægningen foregik i hånden med papir, blyant og lineal.

De seneste årtiers teknologiske udvikling har man omfavnet, og MapsPeople er nu førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, og er i dag den eneste nordiske Premier Google Partner ud af i alt 30 på verdensplan. 

Medarbejderantallet er næsten fordoblet hvert år siden 2015, og på tre år har virksomheden haft en vækst på 255 %.  

Nu er MapsPeople endnu engang parate til at omstille sig.

I 2017 indgik de en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. En del af de penge skal nu bruges til at konsolidere sig på det amerikanske marked, og drømmene er tårnhøje.

Jonas Berntsen, COO i MapsPeople, har rykket teltpælene op og pr. 1. juni i år åbnede MapsPeople et helt nyt kontor i Austin, Texas.

En flyvende start

Tre måneder inde i eventyret i USA, går det allerede over al forventning. Jonas har ansat fem nye kompetente medarbejdere, som blandt andre tæller ledende medarbejdere fra IT-giganten IBM.

”Rent resultatmæssigt stormer vi frem herovre. Interessen for vores produkt er helt vild, og det har været en meget overvældende og spændende start,” forklarer Jonas til MigogAalborg og fortsætter:

”De mål vi har sat os er allerede overgået, og omsætningen fordobler vi hvert kvartal.”

Den fysiske tilstedeværelse i USA er, ifølge Jonas, meget vigtig.

”Hvis man for alvor vil ind på det amerikanske marked, er man nødt til at være herovre. Det giver en helt anden seriøsitet,” fortæller Jonas og uddyber:

”Det første de amerikanske virksomheder spørger om er ’Hvem har i ellers som kunder?’, og der er det vigtigt, at vi kan præsentere nogle store og succesfulde firmaer her fra USA.”

Selvom MapsPeople er kommet på udebane i USA, er der stadig en hel del, de kan tage med fra Aalborg og Danmark.

”Danmark har et rigtig godt ry herovre. Der er rigtig meget troværdighed i at være fra Danmark. Det er en ret god kombination, at vi har vores danske ophav, samtidig med, at vi viser en villighed til at træde ind på deres hjemmebane.”

Stort land, store ambitioner

I USA er alt større; byerne, bilerne, menneskene og ikke mindst virksomhederne og de potentielle nye kunder. Der er skruet op for alt. En stor virksomhed i Danmark på 2000 mand, er i USA blot en mindre forretning.

Et eksempel på dette er kæden Kohl’s, som de færreste i Danmark nok kender til. I USA har de 140.000 medarbejdere og over 1000 butikker.

”Det svarer jo til mere end Aalborgs befolkning, og det er bare en enkelt kunde for os. Der er et kæmpe potentiale herovre,” forklarer Jonas.

Jonas mener, at MapsPeople især kan lukrere på det mindset, som findes i USA.

”De tænker på en helt anden måde. De tænker kæder med det samme: større, større, større. Et eksempel er en lokal restaurant her i Austin, som vi ofte besøger. De fandt et godt koncept, og nu har de 20 yderligere restauranter her i staten. Det er det mindset, som vi skal vænne os til og suge til os i bestræbelserne på at blive ved med at være de førende på verdensplan,” siger Jonas og fortsætter:

”Vores mål er, at man kommer til at snakke om os som et eksempel for Nordjylland. Vi har et kæmpe potentiale, og det skal vi udnytte 100 procent. Vi skyder efter stjernerne, intet mindre.”

Men selvom MapsPeople er førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, skal der handles hurtigt.

”Det er et hurtigt voksende marked. Det forventes markedet er 20 gange større om 7 år. Derfor skal vi jagte flere og flere markedsandele, så vi kan blive ved med at være de førende på verdensplan.”

Hvorfor lige Austin?

Når man har sagt techvirksomheder, store drømme og den ideelle beliggenhed for ambitiøse og fremadstormende virksomheder, tænker mange nok: Silicon Valley i Californien.

Men MapsPeople har valgt Austin i Texas, og det er der flere årsager til.

”Danskerne har nok ikke den store indsigt i Austin, men det er faktisk det hotteste sted i USA lige nu. Vi synes nok, det går stærkt med byggeriet i Aalborg, men herovre er det i en helt anden skala” fortæller Jonas og fortsætter:

”Derudover er staten Texas helt ideel. Her bor 20 millioner mennesker, og der er fire millionbyer inden for forholdsvis kort afstand.”

Samarbejdspartneren Google er også store i Austin, hvor over 1000 mand har ansvaret for Google Maps og Google Cloud.

”Det er vigtigt for sparringen og den fortsatte udvikling for os, at vi kan bruge dem aktivt. Det giver en masse nye kontakter, og efter kun tre måneder kan jeg mærke, hvor meget det rykker, at vi er fysisk tilstede her,” forklarer Jonas.

Det er ikke kun Jonas, der får lov at opleve USA. I løbet af september kommer alle medarbejderne fra Danmark til USA for at hilse på de nye kollegaer og opleve lidt af den amerikanske kultur.

”Hvert år arrangerer vi en firmatur, hvor destinationen er afhængig af, hvilke mål vi når. Sidste år nåede vi vores mål, så derfor skal medarbejderne selvfølgelig en tur til USA. Næste år laver vi en vinter-udgave, hvor den enten hedder indendørs ski i Danmark eller en tur til Island eller Grønland,” fortæller Jonas.

En nem overgang

Udover de forretningsmæssige fordele, er der også en masse andre fordele ved Austin.

Jonas er rejst fra trygge Danmark til USA med kone og to børn, og hele filosofien i MapsPeople er, at medarbejderne skal have det godt – både på arbejdet og i det private.

Det har de i Austin. Byen er de sidste to år blevet kåret til det bedste sted at bo i USA.

”For mig er der intet, der slår Austin. Byen er sådan lidt jungle-agtig, da området er meget frodigt. Det er en skøn kombination, at du har en storby med to millioner mennesker, men samtidig helt fantastisk natur,” siger Jonas og fortsætter:

”Det er også en meget tryg by at bo i. Det er et utroligt hjælpsomt folkefærd, som har gjort overgangen fra lille Danmark ret nem. Det har faktisk undret mig, hvor meget hjemme jeg føler mig allerede.

Det er nemt at falde til, og amerikanerne er nemme at komme ind på livet af. Vi er blevet gode venner med naboerne, og medarbejderne i Home Depot (USA’s Bauhaus red.) kender mig allerede ret godt,” fortæller Jonas med et grin.

Jonas’ arbejdsvisum er gyldigt i fem år, men han ved endnu ikke, hvor længe familien og ham skal bo i USA.

”Familien bliver her i minimum 1,5 år, og så må vi se hvad fremtiden byder på. Jeg har købt en grund ved Gug Alper, så helt færdig med Aalborg er jeg nok ikke,” afslutter Jonas til MigogAalborg.

Åbent hus fredag: Beddingen klar med 78 nye boliger

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Visualisering: Dimension Design
Visualisering: Dimension Design

Nu skal du skynde dig, hvis du vil have en bolig på beddingen.

Beddingen 5 er et nyt boligkompleks med lejelejligheder ved Østre Havn, som har Limfjorden som nabo. Hvis du vil nå at have fat i en af disse attraktive boliger, så kridt skoene og kom til åbent hus på fredag d. 26 juli fra klokken 14.30 – 15.30.

Boligkomplekset består af 78 lejelejligheder, hvoraf de første 26 lejelejligheder allerede er udlejet.

Åbent hus for alle i prøveboligen

De foregående åbent hus-arrangementer i boligkomplekset har kun været for kunder, som har været skrevet op til boligerne hos udlejer Wagner Ejendomme.

Men nu kan alle deltage til åbent hus på fredag, hvor det er muligt at opleve lejligheder i mange størrelser og forskellige planløsninger. Lejeboligerne passer både til den studerende, singlen, parret, seniorerne og mindre familier.

Lejlighedernes størrelser er fra 64-114 kvadratmeter, hvor der er mulighed at leje enten 2- eller 3-værelses lejligheder med gulvvarme over alt i boligen.

Visualisering: Dimension Design

Alle lejlighederne har entré, badeværelse, køkken-alrum og alle værelserne har garderobeskabe.

I entréen er der også et garderobeskab, så der er mulighed for at gemme overtøjet og skoene væk.

Derudover har alle lejere i boligerne mulighed for at komme ud, hvor alle har udsigt til Limfjorden. Boligerne i stueplan får gårdhaver, hvor de øvrige etager får skønne altaner – alle vendt mod vest med udsigt ud til Limfjorden og det maritime område ved Østre Havnebassin.

Visualisering: Dimension Design

Derudover har alle lejligheder tilhørerende depotrum i kælderen, så der er mulighed for at opmagasinere alt ens habengut – men bare rolig – selvom du bor på den øverste etage skal du blot tage elevatoren ned, som der også er i bygningen.

Har man en bil, er der mulighed for at leje en parkeringsplads i kælderen, og holder man sig til den to-hjulede jernhest, så bliver der bygget et cykel-parkeringshus i terrænplan.

Lejeboligerne kan lejes fra 6400 kr./md.

Det maritime og aktive Østre Havn

Området ved Beddingen 5 rummer mange kvaliteter og alt der er brug for i hverdagen.

På indkøbsfronten kommer de nye beboere ikke til at skulle gå langt, da supermarkedet MENY ligger kort fra boligkomplekset. Hvis den søde tand skal tilfredsstilles er Lagkagehuset i forbindelse med MENY.

Det nye byggeri ligger ud til det mere vindstille Østre Havnebassin, som i sommerhalvåret er fuld af liv – her er der mulighed for at dyrke vandsport ved at stå på wakeboard, SUP-board eller spille kajakpolo.

Området giver desuden også rig mulighed for at nyde det urbane udeliv ved at dyrke motion med en rask gå- eller løbetur langs stierne.

Der er ikke mange minutters gåtur ind til Aalborgs pulserende byliv i midtbyen, hvor man kan begive sig hen ved at følge Aalborgs skønne havnefront.

Det er muligt at følge det nye byggeri ved Beddingen på facebook-siden, som du kan finde her.

Premiere på Løvernes Konge: Her er vores dom

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I år er det 25 år siden, at én af Disneys mest legendariske film kom til verden.

Nærmere bestemt i Afrika på Kongeklippen, hvor historien om en majestætisk løvefamilie udspiller sig.

Vi taler selvfølgelig om Løvernes Konge, der fik dansk premiere d. 18 november 1994.

Dengang solgte filmen mere end 1 mio. biografbilletter.

Gennem de seneste par år har Walt Disney Pictures valgt at gå all-in på at genskabe de ikoniske film, der stadig den dag i dag har fans i alle aldre og størrelser.

Dette er blandt andet sket med Skønheden og Udyret, Aladdin og Junglebogen.

I dag blev det så premieretid for – vel nok den mest berømte af dem alle – Løvernes Konge.

Der er slet ingen tvivl om, at netop denne film har stået højt på ønskelisten over de nye film. En Disney-film, der vel bare bliver bedre og bedre for hver eneste gang, du ser den.

Derfor var det også med stor forventning, at vi i dag lagde os tilrette i biografsæderne.

Den perfekte start

Noget, som en inkarneret Disney-fan sjældent finder sig i, er hvis der rodes alt for meget ved den originale historie.

Derfor starter filmen selvfølgelig også med: Naaaaaaaaahhhhhh tewhenyaaaaaa babadeee tiwawaaa!

Man er heller ikke mange sekunder inde i filmen, før man imponeres over de nærmest overrealistiske savannedyr, der nærmer sig Kongeklippen.

Faktisk er det nærmest som at se en naturdokumentar – og næsten umuligt at kende de animerede dyr fra den ægte vare … indtil de begynder at tale.

En del man (mærkeligt nok) lige skulle vænne sig til.

Men den computerskabte realisme er til gengæld et element, som tegnefilmen fra 1994 på ingen måde kan måle sig med.

Well done, Disney.

Sådan er 2019-udgaven

Berettermodellen følger trofast med i filmens udvikling og med det var vi jo også forberedte på, at århundredets familieforræderi nærmede sig med hastige … klove.

Den hjerteskærende scene efter gnuflugten, hvor Simba finder sin far død, er vel nærmest på (sørgelig) linje med Titanic-scenen med Jack og Rose, der tager afsked.

Scenen i den nye Løvernes Konge fulgte næsten 1:1 med originalen … men på grund af det ufatteligt realistiske set-up var oplevelsen altså også en anden.

I en tegnefilm kan man gøre, hvad man vil. Fantastien kan plante store følelser, vindende personlighed og rumme urealistisk dyre-mimik; det kan en naturrealistisk animation ikke.

Animatorerne havde alligevel forbarmet sig og givet Simba våde øjne – og det satte sig da også i vores.

Små overraskelser undervejs

Løvernes Konge er tilladt for børn over 11 år, og det satte da også vores tanker i gang om, hvorvidt denne udgave skulle være mere uhyggelig end den originale.

Er det igen realismen, der spiller én et puds?

Svaret til det må være, at: Nej, den er ikke mere uhyggelig. Men ja, realismen har noget at sige.

Men: Har man før set tegnefilmen, så skulle der altså ikke være noget at frygte i forhold til at se animationsfilmen. Den er fuldstændig forudsigelig.

Lykkeligvis var den dog også krydret med nye og moderne elementer, sådan at der stadig var små overraskelser undervejs.

Filmen var generelt noget mere “voksen”, så diskussionerne om familieforhold og de gode budskaber brændte ekstra igennem.

De barnlige udtryk var næsten elimineret, hvilket nok både siger noget om tiden, og at børn i dag er vant til et noget mere udtryksfuldt sprog, end man var for 25 år siden.

Humoren og selvironien var også skruet op til et nyt niveau.

Som eksempel, da Simba, Timon og Pumba afsluttede den nye udgave af Hakuna Matata, hvor Timon måtte bede Simba om at stoppe med at synge:

“You’ve grown 200 pounds since we started!”

En flot tribute til originalen

Alt i alt har den nye Løvernes Konge altså fat i noget rigtig godt, der både rummer den originale historie og udviklingen inden for filmteknikken.

Men netop derfor har snakken da også gået på, om den verdensberømte animationsfilm mon kunne formå at bevare sin autencitet og originalitet – og ikke bare være et led i et pengemaskineri?

Oprindeligt blev Løvernes Konge jo produceret af Disneys “B-hold” af animatorer. A-holdet var nemlig travlt beskæftiget med at producere Pocahontas, som var den helt store satsning.

I vores øjne er der ingen tvivl om hvilken udgave, der er den rigtige. Animationsfilmen kan vel bedst beskrives som et hardcore tributeband, der ved præcis hvad de laver – og hvad, de skal leve op til.

Dermed ikke sagt, at den ikke er en fuldstændig fantastisk reminder om den uerstattelige historie, der uden tvivl er en biografbillet værdig.

Vi ser i hvert fald gerne denne udgave igen. Og igen.

Sol over C.W. Obels Plads: Brdr. Price lokker med kolde drinks og sommersnacks

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Sommeren er kommet til Aalborg, og på de gode dage er den varme sommersol – heldigvis – det samme. I næste uge ser vi endda ud til at få over 30 grader enkelte dage.

Selvom det kan være fristende at stikke af til strand og frisk havvand, så er vi også mange, der lige så gerne vil nyde det gode vejr lige her i byen.

Mange af Aalborgs caféer og restauranter har jo udendørspladser, der må være det perfekte sted at slå sig ned med gode venner, lækkert mad og et koldt glas.

Brdr. Price på C.W. Obels Plads har vel hvad der må være tæt på den perfekte terrasse: Varme solskinsstråler det meste af dagen, store parasoller hvis du hellere vil være fri, overdådige snacks og drinks, der går lige i blodet.

Vi har før besøgt Brdr. Price i forbindelse med vores Tour De Brunch og blev også dengang fristet af deres gastronomiske fortællinger om resten af menukortet.

Derfor besluttede vi os for at lægge vejen forbi igen en solrig dag i juli.

Alt fra menukortet

De to tv-brødre åbnede deres første restaurant i 2013, og i dag består familien af hele seks restauranter i hele Danmark.

Adam og James Price havde et ønske om at kunne tilbyde danskerne alt det mad, som de bedst selv kunne lide.

Der hersker altså ingen restaurant-trends i de herskabelige og hyggelige lokaler – men derimod et alsidigt menukort med mad for alle.

Denne dag stod solen dog højt over C.W. Obels Plads og smør, hakkebøf og bearnaise var ikke just øverst på appetitlisten.

Men snacks, drinks og kold hvidvin eller rosé fangede derimod straks vores opmærksomhed, og vi endte med at bestille … ja, alt.

Prices skinke, en delikat, letrøget spegeskinke af en glad gris, knasende sprøde kyllingechips med svampecreme, oliven og mandler, danske jordbær og – naturligvis – østers.

Drinks for og med enhver smag

Derudover lod vi restaurantens dygtige bartender få fri leg til at shake løs af hvad end, han måtte have på drinkshjertet i dag.

Det var åbenbart en hel del, og vi endte med alt fra rosé og en kold Chardonnay (… der vist nok slap for at blive shaket), Cosmopolitan, Whisky Sour, Irish Coffee, White Russian, Martini, Dark ‘N’ Stormy til en brusende Kir Royal.

Er man typen, der ind i mellem begiver sig ud i drinkseventyret, så er man nok også bekendt med, at Aalborg byder på både gode og mindre gode bud på den front.

Efter at have haft snablen i Brdr. Prices varianter er vi ikke i tvivl om, hvor de befinder sig i skalaen.

Vores personlige krav til en fuldbyrdet perfekte drinksoplevelse, må være noget i retningen af:

  • Man skal blive i godt humør af dem: Tjek!
  • Udvalget skal være så bredt, at man får lyst til at bestille én mere … og én mere …
  • De må gerne være fotogene. Do it for the gram!
  • Det skal kunne smages, at der bliver brugt gode råvarer
  • Kan de nydes på en solbeskinnet terrasse i vores yndlingsby, er dette absolut en bonus

Alt i alt har Brdr. Price altså ret godt styr på (vores) smag, og det er bestemt ikke sidste gang, at vi lægger vejen forbi C.W. Obels Plads i sommermåneder.

Du kan finde alle de våde drikkevarer her.