Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Omstillingsparat.

Det er blevet lidt af et nøgleord i vores samfund, hvor det konstant handler om at kunne følge med tiden og omstille sig til nye situationer og udfordringer.

Succesfirmaet MapsPeople fra Aalborg er om nogen et mønstereksempel på dette.

Rødderne i firmaet går langt tilbage – faktisk helt tilbage til 1897, hvor kortlægningen foregik i hånden med papir, blyant og lineal.

De seneste årtiers teknologiske udvikling har man omfavnet, og MapsPeople er nu førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, og er i dag den eneste nordiske Premier Google Partner ud af i alt 30 på verdensplan. 

Medarbejderantallet er næsten fordoblet hvert år siden 2015, og på tre år har virksomheden haft en vækst på 255 %.  

Nu er MapsPeople endnu engang parate til at omstille sig.

I 2017 indgik de en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. En del af de penge skal nu bruges til at konsolidere sig på det amerikanske marked, og drømmene er tårnhøje.

Jonas Berntsen, COO i MapsPeople, har rykket teltpælene op og pr. 1. juni i år åbnede MapsPeople et helt nyt kontor i Austin, Texas.

En flyvende start

Tre måneder inde i eventyret i USA, går det allerede over al forventning. Jonas har ansat fem nye kompetente medarbejdere, som blandt andre tæller ledende medarbejdere fra IT-giganten IBM.

”Rent resultatmæssigt stormer vi frem herovre. Interessen for vores produkt er helt vild, og det har været en meget overvældende og spændende start,” forklarer Jonas til MigogAalborg og fortsætter:

”De mål vi har sat os er allerede overgået, og omsætningen fordobler vi hvert kvartal.”

Den fysiske tilstedeværelse i USA er, ifølge Jonas, meget vigtig.

”Hvis man for alvor vil ind på det amerikanske marked, er man nødt til at være herovre. Det giver en helt anden seriøsitet,” fortæller Jonas og uddyber:

”Det første de amerikanske virksomheder spørger om er ’Hvem har i ellers som kunder?’, og der er det vigtigt, at vi kan præsentere nogle store og succesfulde firmaer her fra USA.”

Selvom MapsPeople er kommet på udebane i USA, er der stadig en hel del, de kan tage med fra Aalborg og Danmark.

”Danmark har et rigtig godt ry herovre. Der er rigtig meget troværdighed i at være fra Danmark. Det er en ret god kombination, at vi har vores danske ophav, samtidig med, at vi viser en villighed til at træde ind på deres hjemmebane.”

Stort land, store ambitioner

I USA er alt større; byerne, bilerne, menneskene og ikke mindst virksomhederne og de potentielle nye kunder. Der er skruet op for alt. En stor virksomhed i Danmark på 2000 mand, er i USA blot en mindre forretning.

Et eksempel på dette er kæden Kohl’s, som de færreste i Danmark nok kender til. I USA har de 140.000 medarbejdere og over 1000 butikker.

”Det svarer jo til mere end Aalborgs befolkning, og det er bare en enkelt kunde for os. Der er et kæmpe potentiale herovre,” forklarer Jonas.

Jonas mener, at MapsPeople især kan lukrere på det mindset, som findes i USA.

”De tænker på en helt anden måde. De tænker kæder med det samme: større, større, større. Et eksempel er en lokal restaurant her i Austin, som vi ofte besøger. De fandt et godt koncept, og nu har de 20 yderligere restauranter her i staten. Det er det mindset, som vi skal vænne os til og suge til os i bestræbelserne på at blive ved med at være de førende på verdensplan,” siger Jonas og fortsætter:

”Vores mål er, at man kommer til at snakke om os som et eksempel for Nordjylland. Vi har et kæmpe potentiale, og det skal vi udnytte 100 procent. Vi skyder efter stjernerne, intet mindre.”

Men selvom MapsPeople er førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, skal der handles hurtigt.

”Det er et hurtigt voksende marked. Det forventes markedet er 20 gange større om 7 år. Derfor skal vi jagte flere og flere markedsandele, så vi kan blive ved med at være de førende på verdensplan.”

Hvorfor lige Austin?

Når man har sagt techvirksomheder, store drømme og den ideelle beliggenhed for ambitiøse og fremadstormende virksomheder, tænker mange nok: Silicon Valley i Californien.

Men MapsPeople har valgt Austin i Texas, og det er der flere årsager til.

”Danskerne har nok ikke den store indsigt i Austin, men det er faktisk det hotteste sted i USA lige nu. Vi synes nok, det går stærkt med byggeriet i Aalborg, men herovre er det i en helt anden skala” fortæller Jonas og fortsætter:

”Derudover er staten Texas helt ideel. Her bor 20 millioner mennesker, og der er fire millionbyer inden for forholdsvis kort afstand.”

Samarbejdspartneren Google er også store i Austin, hvor over 1000 mand har ansvaret for Google Maps og Google Cloud.

”Det er vigtigt for sparringen og den fortsatte udvikling for os, at vi kan bruge dem aktivt. Det giver en masse nye kontakter, og efter kun tre måneder kan jeg mærke, hvor meget det rykker, at vi er fysisk tilstede her,” forklarer Jonas.

Det er ikke kun Jonas, der får lov at opleve USA. I løbet af september kommer alle medarbejderne fra Danmark til USA for at hilse på de nye kollegaer og opleve lidt af den amerikanske kultur.

”Hvert år arrangerer vi en firmatur, hvor destinationen er afhængig af, hvilke mål vi når. Sidste år nåede vi vores mål, så derfor skal medarbejderne selvfølgelig en tur til USA. Næste år laver vi en vinter-udgave, hvor den enten hedder indendørs ski i Danmark eller en tur til Island eller Grønland,” fortæller Jonas.

En nem overgang

Udover de forretningsmæssige fordele, er der også en masse andre fordele ved Austin.

Jonas er rejst fra trygge Danmark til USA med kone og to børn, og hele filosofien i MapsPeople er, at medarbejderne skal have det godt – både på arbejdet og i det private.

Det har de i Austin. Byen er de sidste to år blevet kåret til det bedste sted at bo i USA.

”For mig er der intet, der slår Austin. Byen er sådan lidt jungle-agtig, da området er meget frodigt. Det er en skøn kombination, at du har en storby med to millioner mennesker, men samtidig helt fantastisk natur,” siger Jonas og fortsætter:

”Det er også en meget tryg by at bo i. Det er et utroligt hjælpsomt folkefærd, som har gjort overgangen fra lille Danmark ret nem. Det har faktisk undret mig, hvor meget hjemme jeg føler mig allerede.

Det er nemt at falde til, og amerikanerne er nemme at komme ind på livet af. Vi er blevet gode venner med naboerne, og medarbejderne i Home Depot (USA’s Bauhaus red.) kender mig allerede ret godt,” fortæller Jonas med et grin.

Jonas’ arbejdsvisum er gyldigt i fem år, men han ved endnu ikke, hvor længe familien og ham skal bo i USA.

”Familien bliver her i minimum 1,5 år, og så må vi se hvad fremtiden byder på. Jeg har købt en grund ved Gug Alper, så helt færdig med Aalborg er jeg nok ikke,” afslutter Jonas til MigogAalborg.

Lækre biler til særpriser: Kæmpe Brugtbils Festival med kendte mærker i weekenden

Skrevet af: Redaktionen

Det er ikke så tit, at man kan få en Audi, Golf, Passat eller Skoda til en særpris.

Men i den kommende weekend lørdag d. 16. november og søndag d. 17. november inviterer bilhuset Semler Retail på Ny Kærvej til stor Brugtbils Festival. Fra klokken 11-16 begge dage.

Her kan man få særligt gode priser på de tre kendte mærker Audi, Volkswagen + Volkswagen Erhverv og Skoda.

De kører skarpe priser på deres brugte biler + GRATIS undervognsbehandling på alle brugte biler solgt denne weekend, og ugen efter.

Ender man med at købe en brugt bil derude i weekenden deltager man automatisk i lodtrækningen om et gavekort på 4000,- til et spaophold.

Derudover er der også en anden konkurrence, som alle kan deltage i, hvor man kan vinde et gavekort på 1000 kr.

Gratis pølser, balloner og sodavand

Udover bilerne er der andre gode grunde til at kigge forbi og man kan let tage hele familien med. Der er nemlig sørget for pølsevogn, der deler GRATIS pølser ud, samt sodavand.

Desuden er der balloner til børnene.

Blandt helt skarpe tilbud kan man bl.a. købe en Audi A3 30 TDI Sport Limited Sportsback S Tronic der kun har kørt 8.000 kilometer til 310.000 kr.

En Audi A6 2,0 TDI 190 Ultra Avant S Tronic med 101.000 kilometer på tælleren står i 335.000 kr. Så altså meget bil for gode penge.

En Skoda Fabia 1,0 TSI 95 Ambition Combi der har kørt 3.000 kilometer kan man købe 175.000 kr.

Se flere tilbud på dette link Brugtbil Festival

Hvad: Brugtbil Festival
Hvor: Ny Kærvej 47
Hvornår: Lørdag & søndag d. 16 og 17. november
Klokken 11-16 begge dage

Ugens tip: Grillen Burgerbar laver den ultimative andeburger

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Vi elsker at forkæle jer med de bedste nyheder fra verdens fedeste by, og nu er vi klar med endnu et tiltag, som forhåbentlig får jer til at udnytte endnu flere af de mange lækre kulinariske sager, som byens madsteder byder på.

Ugens Tip er en stor succes på vores søstermedie MigogKbh, hvor redaktionen tipper om alt fra gourmet-pita, lækkert kaffe, smørrebrød og varm chokolade.

Det er vi nu også klar med her på MigogAalborg, og Ugens Tip er et højaktuelt og indbydende ét af slagsen.

Den ultimative andeburger

Vi har før skrevet om Grillen Burgerbars geniale julefrokost-koncept, hvor flæskesteg, kartofler og sovs er byttet ud med burger og bajere.

Hovedingrediensen i julefrokosten er burgeren Grill De Canard, som er deres bud på den ultimative andeburger med rødkål, sprøde flæskesvær og Confit de Canard.

Men den greasy andeburger er ikke kun gæst til julefrokosten, for den findes nemlig også på menukortet i en begrænset periode.

Sidste år kunne burgeren kun bestilles i perioden 1.-23. december, men på grund af stor efterspørgsel har de i år valgt at sætte burgeren på menuen allerede d. 8. november og helt frem til 31. december.

Det virker altså til, at Grill De Canard er ved at blive et decideret julehit, og det så vi som den perfekte andledning til lige at lave en lille tester.

Derfor satte vi GPS’en til Ved Stranden 1 og satte os for at lave en lille andmeldelse af den populære burger.

ANDmeldelse af Confit De Canard

Confit de Canard består som beskrevet af confiteret and, rødkål, flæskesvær og er smurt med Grillen’s mayo.

Kender du endnu ikke til confiteret and, fortjener du næsten at blive kogt i dit eget fedt … for det er netop, hvad andekødet er gået igennem for at blive så mørt, at du kan spise det uden gebis.

Det gik ikke længe fra vi andkom til den fristende burger stod foran os.

Efter kyndig vejledning fra tjeneren valgte vi at supplere burgeren med ekstra and og flæskesvær til 25. kr. ekstra (… for hvorfor ikke?!) og så en gang pickles (+ 5 kr.), som skulle være et tiltrængt syrligt indspark til de mange tunge elementer i burgeren.

Kombinationen af det fede og møre (!) and, den let-syrlige rødkål, mayo’en og brioche-bollen var virkelig lækker!

Men vores klare holdning er, at du ligeså godt kan gå all in og bestille den med ekstra kød og pickles, for det gjorde den samlede smagsoplevelse helt suveræn.

Du vælger selvfølgelig at bestille Confit De Canard som menu (129 kr.), hvor du kan vælge mellem Curly Fries, Fries, Cheese Fries (+10 kr.), Oh My Fries (+20 kr.) eller Sweet potato fries (+10 kr.).

Dertil får du også en valgfri mayo, og her faldt vores valg naturligvis på den hjemmelavede Bearnaise mayo … det var simpelthen for fristende ikke lige at prøve kombinationen af confiteret and og bearnaise sauce.

Spoiler alert: Det fungerer selvfølgelig glimrende!

Den samlede pris for oplevelsen landede på 159 kr. og så tør vi godt garantere, at du ikke går sulten derfra.

Hvad: Grill De Canard (Andeburger med rødkål, sprøde flæskesvær og Confit de Canard)
Hvor: Grillen Burgerbar
Hvornår: Frem til 31/12
Pris: Burger: 109 kr. (både i restauranten og takeaway) Menu: 129 kr (Ekstra and og flæskesvær: 25 kr., Pickles: 10 kr.)

Store biografdag på søndag i Aalborg: Alle film koster en 50’er

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Pressefoto
Pressefoto

Årstiden indbyder for alvor til filmhygge og lune popcorn.

Så er det jo meget heldigt, at Nordisk Film Biografer på søndag, d. 17. november, fejrer filmglæden og afholder Den Store Biografdag.

Her kan du kurere tømmermændene, hygge med kæresten eller tage familien med i Nordisk Film Biografer i Kennedy Arkaden og i Shoppen i City Syd for en flad 50’er.

MigogAalborg har været kontakt med Nordisk Film biograferne i Aalborg, og de oplyser, at der allerede er solgt mange billetter.

Derfor skal du nok være hurtig på tasterne, hvis du vil have lige præcis din yndlingsplads … eller være sikker på at kunne se lige netop din favoritfilm.

Tilbuddet gælder alle billetter og til alle forestillinger dagen igennem.

“En biografoplevelse er oplagt måde at være sammen om en fælles oplevelse. Både med dem, man har med i biografen, og med de andre gæster i biografsalen.

Og den fælles oplevelse skal have de allerbedste rammer. Derfor arbejder Nordisk Film Biografer altid på at matche de mange, gode film med den højeste kvalitet i både service, komfort og biografteknik,” skriver Nordisk Film i en pressemeddelelse.

Det kan du se i biografen på søndag

På Den Store Biografdag kan biografgæsterne opleve film for enhver smag, og valget er dit:

Du kan blandt andet se den højspændte og anmelderroste danske film Kollision med fantastisk skuespil af blandt andre Nikolaj Lie Kaas og Cecilie Stenspil.

Der er også underholdning i vente for de mindste i familien, som kan se tegnefilmen Familien Addams, som byder på masser af grin og monsterballade.

Er du i det romantiske hjørne kan du se frem til den den romantiske julefilm Last Christmas, der handler om Kate, som arbejder i en julebutik i London og møder den fremmede mand Tom, som sætter hjertet i brand.

For de fartglade er en mulighed filmen Le Mans ’66, som handler om optakten til Le Mans-løbet i 1966 med Christian Bale og Matt Damon i hovedrollerne.

Derudover vises der også film som Midway, Downton Abbey, Ser du Månen, Daniel, Jagtsæson, Joker, Zombieland, og den nye Terminator med Arnold Schwarzenegger tilbage i sin glansrolle.

Gratis kaffekapsler til folket

I år præsenteres Den Store Biograf i samarbejde med L’OR kaffekapsler, og det betyder, at der på selve dagen vil blive uddelt prøver på L’OR kaffekapsler i alle Nordisk Film Biografer.

Hvad: Den Store Biografdag
Hvor: Alle Nordisk Films biografer (I Aalborg: City Syd og Kennedy)
Hvornår: Søndag d. 17 november hele dagen.

Du finder billetinfo her.