Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

Af Emil Kjær Jørgensen

Omstillingsparat.

Det er blevet lidt af et nøgleord i vores samfund, hvor det konstant handler om at kunne følge med tiden og omstille sig til nye situationer og udfordringer.

Succesfirmaet MapsPeople fra Aalborg er om nogen et mønstereksempel på dette.

Rødderne i firmaet går langt tilbage – faktisk helt tilbage til 1897, hvor kortlægningen foregik i hånden med papir, blyant og lineal.

De seneste årtiers teknologiske udvikling har man omfavnet, og MapsPeople er nu førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, og er i dag den eneste nordiske Premier Google Partner ud af i alt 30 på verdensplan. 

Medarbejderantallet er næsten fordoblet hvert år siden 2015, og på tre år har virksomheden haft en vækst på 255 %.  

Nu er MapsPeople endnu engang parate til at omstille sig.

I 2017 indgik de en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. En del af de penge skal nu bruges til at konsolidere sig på det amerikanske marked, og drømmene er tårnhøje.

Jonas Berntsen, COO i MapsPeople, har rykket teltpælene op og pr. 1. juni i år åbnede MapsPeople et helt nyt kontor i Austin, Texas.

En flyvende start

Tre måneder inde i eventyret i USA, går det allerede over al forventning. Jonas har ansat fem nye kompetente medarbejdere, som blandt andre tæller ledende medarbejdere fra IT-giganten IBM.

”Rent resultatmæssigt stormer vi frem herovre. Interessen for vores produkt er helt vild, og det har været en meget overvældende og spændende start,” forklarer Jonas til MigogAalborg og fortsætter:

”De mål vi har sat os er allerede overgået, og omsætningen fordobler vi hvert kvartal.”

Den fysiske tilstedeværelse i USA er, ifølge Jonas, meget vigtig.

Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

”Hvis man for alvor vil ind på det amerikanske marked, er man nødt til at være herovre. Det giver en helt anden seriøsitet,” fortæller Jonas og uddyber:

”Det første de amerikanske virksomheder spørger om er ’Hvem har i ellers som kunder?’, og der er det vigtigt, at vi kan præsentere nogle store og succesfulde firmaer her fra USA.”

Selvom MapsPeople er kommet på udebane i USA, er der stadig en hel del, de kan tage med fra Aalborg og Danmark.

”Danmark har et rigtig godt ry herovre. Der er rigtig meget troværdighed i at være fra Danmark. Det er en ret god kombination, at vi har vores danske ophav, samtidig med, at vi viser en villighed til at træde ind på deres hjemmebane.”

Stort land, store ambitioner

I USA er alt større; byerne, bilerne, menneskene og ikke mindst virksomhederne og de potentielle nye kunder. Der er skruet op for alt. En stor virksomhed i Danmark på 2000 mand, er i USA blot en mindre forretning.

Et eksempel på dette er kæden Kohl’s, som de færreste i Danmark nok kender til. I USA har de 140.000 medarbejdere og over 1000 butikker.

”Det svarer jo til mere end Aalborgs befolkning, og det er bare en enkelt kunde for os. Der er et kæmpe potentiale herovre,” forklarer Jonas.

Jonas mener, at MapsPeople især kan lukrere på det mindset, som findes i USA.

”De tænker på en helt anden måde. De tænker kæder med det samme: større, større, større. Et eksempel er en lokal restaurant her i Austin, som vi ofte besøger. De fandt et godt koncept, og nu har de 20 yderligere restauranter her i staten. Det er det mindset, som vi skal vænne os til og suge til os i bestræbelserne på at blive ved med at være de førende på verdensplan,” siger Jonas og fortsætter:

”Vores mål er, at man kommer til at snakke om os som et eksempel for Nordjylland. Vi har et kæmpe potentiale, og det skal vi udnytte 100 procent. Vi skyder efter stjernerne, intet mindre.”

Men selvom MapsPeople er førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, skal der handles hurtigt.

”Det er et hurtigt voksende marked. Det forventes markedet er 20 gange større om 7 år. Derfor skal vi jagte flere og flere markedsandele, så vi kan blive ved med at være de førende på verdensplan.”

Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

Hvorfor lige Austin?

Når man har sagt techvirksomheder, store drømme og den ideelle beliggenhed for ambitiøse og fremadstormende virksomheder, tænker mange nok: Silicon Valley i Californien.

Men MapsPeople har valgt Austin i Texas, og det er der flere årsager til.

”Danskerne har nok ikke den store indsigt i Austin, men det er faktisk det hotteste sted i USA lige nu. Vi synes nok, det går stærkt med byggeriet i Aalborg, men herovre er det i en helt anden skala” fortæller Jonas og fortsætter:

”Derudover er staten Texas helt ideel. Her bor 20 millioner mennesker, og der er fire millionbyer inden for forholdsvis kort afstand.”

Samarbejdspartneren Google er også store i Austin, hvor over 1000 mand har ansvaret for Google Maps og Google Cloud.

”Det er vigtigt for sparringen og den fortsatte udvikling for os, at vi kan bruge dem aktivt. Det giver en masse nye kontakter, og efter kun tre måneder kan jeg mærke, hvor meget det rykker, at vi er fysisk tilstede her,” forklarer Jonas.

Det er ikke kun Jonas, der får lov at opleve USA. I løbet af september kommer alle medarbejderne fra Danmark til USA for at hilse på de nye kollegaer og opleve lidt af den amerikanske kultur.

”Hvert år arrangerer vi en firmatur, hvor destinationen er afhængig af, hvilke mål vi når. Sidste år nåede vi vores mål, så derfor skal medarbejderne selvfølgelig en tur til USA. Næste år laver vi en vinter-udgave, hvor den enten hedder indendørs ski i Danmark eller en tur til Island eller Grønland,” fortæller Jonas.

Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

En nem overgang

Udover de forretningsmæssige fordele, er der også en masse andre fordele ved Austin.

Jonas er rejst fra trygge Danmark til USA med kone og to børn, og hele filosofien i MapsPeople er, at medarbejderne skal have det godt – både på arbejdet og i det private.

Det har de i Austin. Byen er de sidste to år blevet kåret til det bedste sted at bo i USA.

”For mig er der intet, der slår Austin. Byen er sådan lidt jungle-agtig, da området er meget frodigt. Det er en skøn kombination, at du har en storby med to millioner mennesker, men samtidig helt fantastisk natur,” siger Jonas og fortsætter:

”Det er også en meget tryg by at bo i. Det er et utroligt hjælpsomt folkefærd, som har gjort overgangen fra lille Danmark ret nem. Det har faktisk undret mig, hvor meget hjemme jeg føler mig allerede.

Det er nemt at falde til, og amerikanerne er nemme at komme ind på livet af. Vi er blevet gode venner med naboerne, og medarbejderne i Home Depot (USA’s Bauhaus red.) kender mig allerede ret godt,” fortæller Jonas med et grin.

Jonas’ arbejdsvisum er gyldigt i fem år, men han ved endnu ikke, hvor længe familien og ham skal bo i USA.

”Familien bliver her i minimum 1,5 år, og så må vi se hvad fremtiden byder på. Jeg har købt en grund ved Gug Alper, så helt færdig med Aalborg er jeg nok ikke,” afslutter Jonas til MigogAalborg.

Del artikel

Andre læser også