Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Omstillingsparat.

Det er blevet lidt af et nøgleord i vores samfund, hvor det konstant handler om at kunne følge med tiden og omstille sig til nye situationer og udfordringer.

Succesfirmaet MapsPeople fra Aalborg er om nogen et mønstereksempel på dette.

Rødderne i firmaet går langt tilbage – faktisk helt tilbage til 1897, hvor kortlægningen foregik i hånden med papir, blyant og lineal.

De seneste årtiers teknologiske udvikling har man omfavnet, og MapsPeople er nu førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, og er i dag den eneste nordiske Premier Google Partner ud af i alt 30 på verdensplan. 

Medarbejderantallet er næsten fordoblet hvert år siden 2015, og på tre år har virksomheden haft en vækst på 255 %.  

Nu er MapsPeople endnu engang parate til at omstille sig.

I 2017 indgik de en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. En del af de penge skal nu bruges til at konsolidere sig på det amerikanske marked, og drømmene er tårnhøje.

Jonas Berntsen, COO i MapsPeople, har rykket teltpælene op og pr. 1. juni i år åbnede MapsPeople et helt nyt kontor i Austin, Texas.

En flyvende start

Tre måneder inde i eventyret i USA, går det allerede over al forventning. Jonas har ansat fem nye kompetente medarbejdere, som blandt andre tæller ledende medarbejdere fra IT-giganten IBM.

”Rent resultatmæssigt stormer vi frem herovre. Interessen for vores produkt er helt vild, og det har været en meget overvældende og spændende start,” forklarer Jonas til MigogAalborg og fortsætter:

”De mål vi har sat os er allerede overgået, og omsætningen fordobler vi hvert kvartal.”

Den fysiske tilstedeværelse i USA er, ifølge Jonas, meget vigtig.

”Hvis man for alvor vil ind på det amerikanske marked, er man nødt til at være herovre. Det giver en helt anden seriøsitet,” fortæller Jonas og uddyber:

”Det første de amerikanske virksomheder spørger om er ’Hvem har i ellers som kunder?’, og der er det vigtigt, at vi kan præsentere nogle store og succesfulde firmaer her fra USA.”

Selvom MapsPeople er kommet på udebane i USA, er der stadig en hel del, de kan tage med fra Aalborg og Danmark.

”Danmark har et rigtig godt ry herovre. Der er rigtig meget troværdighed i at være fra Danmark. Det er en ret god kombination, at vi har vores danske ophav, samtidig med, at vi viser en villighed til at træde ind på deres hjemmebane.”

Stort land, store ambitioner

I USA er alt større; byerne, bilerne, menneskene og ikke mindst virksomhederne og de potentielle nye kunder. Der er skruet op for alt. En stor virksomhed i Danmark på 2000 mand, er i USA blot en mindre forretning.

Et eksempel på dette er kæden Kohl’s, som de færreste i Danmark nok kender til. I USA har de 140.000 medarbejdere og over 1000 butikker.

”Det svarer jo til mere end Aalborgs befolkning, og det er bare en enkelt kunde for os. Der er et kæmpe potentiale herovre,” forklarer Jonas.

Jonas mener, at MapsPeople især kan lukrere på det mindset, som findes i USA.

”De tænker på en helt anden måde. De tænker kæder med det samme: større, større, større. Et eksempel er en lokal restaurant her i Austin, som vi ofte besøger. De fandt et godt koncept, og nu har de 20 yderligere restauranter her i staten. Det er det mindset, som vi skal vænne os til og suge til os i bestræbelserne på at blive ved med at være de førende på verdensplan,” siger Jonas og fortsætter:

”Vores mål er, at man kommer til at snakke om os som et eksempel for Nordjylland. Vi har et kæmpe potentiale, og det skal vi udnytte 100 procent. Vi skyder efter stjernerne, intet mindre.”

Men selvom MapsPeople er førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, skal der handles hurtigt.

”Det er et hurtigt voksende marked. Det forventes markedet er 20 gange større om 7 år. Derfor skal vi jagte flere og flere markedsandele, så vi kan blive ved med at være de førende på verdensplan.”

Hvorfor lige Austin?

Når man har sagt techvirksomheder, store drømme og den ideelle beliggenhed for ambitiøse og fremadstormende virksomheder, tænker mange nok: Silicon Valley i Californien.

Men MapsPeople har valgt Austin i Texas, og det er der flere årsager til.

”Danskerne har nok ikke den store indsigt i Austin, men det er faktisk det hotteste sted i USA lige nu. Vi synes nok, det går stærkt med byggeriet i Aalborg, men herovre er det i en helt anden skala” fortæller Jonas og fortsætter:

”Derudover er staten Texas helt ideel. Her bor 20 millioner mennesker, og der er fire millionbyer inden for forholdsvis kort afstand.”

Samarbejdspartneren Google er også store i Austin, hvor over 1000 mand har ansvaret for Google Maps og Google Cloud.

”Det er vigtigt for sparringen og den fortsatte udvikling for os, at vi kan bruge dem aktivt. Det giver en masse nye kontakter, og efter kun tre måneder kan jeg mærke, hvor meget det rykker, at vi er fysisk tilstede her,” forklarer Jonas.

Det er ikke kun Jonas, der får lov at opleve USA. I løbet af september kommer alle medarbejderne fra Danmark til USA for at hilse på de nye kollegaer og opleve lidt af den amerikanske kultur.

”Hvert år arrangerer vi en firmatur, hvor destinationen er afhængig af, hvilke mål vi når. Sidste år nåede vi vores mål, så derfor skal medarbejderne selvfølgelig en tur til USA. Næste år laver vi en vinter-udgave, hvor den enten hedder indendørs ski i Danmark eller en tur til Island eller Grønland,” fortæller Jonas.

En nem overgang

Udover de forretningsmæssige fordele, er der også en masse andre fordele ved Austin.

Jonas er rejst fra trygge Danmark til USA med kone og to børn, og hele filosofien i MapsPeople er, at medarbejderne skal have det godt – både på arbejdet og i det private.

Det har de i Austin. Byen er de sidste to år blevet kåret til det bedste sted at bo i USA.

”For mig er der intet, der slår Austin. Byen er sådan lidt jungle-agtig, da området er meget frodigt. Det er en skøn kombination, at du har en storby med to millioner mennesker, men samtidig helt fantastisk natur,” siger Jonas og fortsætter:

”Det er også en meget tryg by at bo i. Det er et utroligt hjælpsomt folkefærd, som har gjort overgangen fra lille Danmark ret nem. Det har faktisk undret mig, hvor meget hjemme jeg føler mig allerede.

Det er nemt at falde til, og amerikanerne er nemme at komme ind på livet af. Vi er blevet gode venner med naboerne, og medarbejderne i Home Depot (USA’s Bauhaus red.) kender mig allerede ret godt,” fortæller Jonas med et grin.

Jonas’ arbejdsvisum er gyldigt i fem år, men han ved endnu ikke, hvor længe familien og ham skal bo i USA.

”Familien bliver her i minimum 1,5 år, og så må vi se hvad fremtiden byder på. Jeg har købt en grund ved Gug Alper, så helt færdig med Aalborg er jeg nok ikke,” afslutter Jonas til MigogAalborg.

Lækker lejlighed: Her du får mange kvadratmeter på Vesterbro

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
ambolig.dk, Vesterbro 39 2., tv 9000 Aalborg
ambolig.dk, Vesterbro 39 2., tv 9000 Aalborg

I Aalborgs midtby finder man en lejlighed, som netop har ramt boligmarkedet.

På Vesterbro bor man tæt på alle byens faciliteter. Her tæller beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed. Så om du er til shopping i byens skønne gågader, eller til stille og rolige gåture langs Aalborgs smukkeste havnefront, så kan du ikke komme tættere på.

Aalborg Mægleren har fået denne smukke herskabelige lejlighed til salg, og så er den på hele 106 kvadratmeter.

Herskabelig med alle de rette moderniseringer

Lejligheden har en entré, som ender ud i en fordeler gang. Fra gangen er der døre, som fører ind hvert enkelt rum i lejligheden.

Lejligheden har et smukt renoveret køkken og badeværelse, som er blevet moderniseret med respekt for den ældre ejendom. Her er der installeret spots i loftet.

ambolig.dk, Vesterbro 39 2., tv 9000 Aalborg
ambolig.dk, Vesterbro 39 2., tv 9000 Aalborg

Lejligheden har et godt soveværelse. Derudover er der intet mindre end 3 stuer som i loftet har smuk stuk. Her er indretningsmulighederne uendelige.

Der er masser af plads til et rum til et godt sofaarrangement, en spisestue eller hvis man ønsker et endnu større soveværelse.

ambolig.dk, Vesterbro 39 2., tv 9000 Aalborg
ambolig.dk, Vesterbro 39 2., tv 9000 Aalborg

Lejligheden er udbudt i en pris til 2.498.000 kroner.

For at læse mere omkring lejligheden, så kan du klikke her.

Eller du kan kontakte Aalborg Mægleren på 98138800 eller på vejgaard@ambolig.dk.

Prøv Aalborgs helt nye søgeportal på ejer- og lejebolig

MigogAalborg Bolig har lanceret Boligswipe som er en ny og meget lettere måde at søge boliger på. Find de boliger der matcher dig inden for location og søgekrav – og nærstuder så de rigtige

Følg vores nye boligmedie MigogAalborg Bolig her – alt med ejendomme og de fedeste boliger i Aalborg

INFO:

På MigogAalborg Bolig skriver vi om de spændende boliger i Aalborg og omegn, som skiller sig ud på den ene eller anden måde. Vores artikler er ikke sponsoreret, medmindre det står tydeligt markeret.

Er du ejendomsmægler eller har en bolig til salg og mener MigogAalborg Bolig bør omtale en bolig eller projekt, så skriv til christine@migogaalborg.dk eller direkte på vores Facebook.

Vind billetter til Aalborg Vinfestival: Se den eksklusive festivalvin her

Skrevet af: Michael Qureshi

I oktober løber Aalborg Vinfestival for tredje gang af stablen i Nordkraft.

Det plejer at være lidt af et tilløbsstykke, når man bliver sluppet løs i vin-himlen, hvor der i år er smagsprøver på intet mindre end 200 vine fra 14 forskellige vinproducerende lande?

Det bliver fredag den 26. oktober og lørdag den 27. oktober, at Aalborg Vinfestival kører. I den forbindelse har MigogAalborg fået muligheden for at udlodde 5 x 2 billetter til Aalborg Vinfestival (læs mere om konkurrencen nederst i artiklen).

Til Aalborg Vinfestival bliver der præsenteret vine fra hele 23 forskellige vinimportører. De byder på smagsprøver, fortæller spændende historier og giver inspiration til gode vinoplevelser i privaten.

Her er den officielle festivalvin

Til lejligheden er den officielle vin for Aalborg Vinfestival 2018 netop præsenteret.

Noir 16, Rebel Bridge, Pinot Noir, Napa Valley, Californien, 2016

“Den har, hvad der skal til, og det sidder, hvor det skal. En meget lækker rødvin med et rent og klart billede af druen Pinot Noir, blød, frugtagtig og med en lang eftersmag.

Vinen har lige fået 5 stjerner i vinavisen i uge 38 og er en super spændende vin.

Alle gæster som fylder deres vintaske med vin købt hos vores udstiller på vinfestivalen, får gratis en festivalvin oven i (max 1 pr. billet),” siger Brian Thomsen, der er medarrangør af Aalborg Vinfestival.

Han er glad for den gode modtagelse, som vinfestivalen har fået i Aalborg, og gæsterne sidste år var meget tilfredse med festivalvinen.

“Kunderne blev meget overrasket over konceptet sidste år. De syntes, det var nytænkning og anderledes, at man fra arrangøren side gav en vinfestivalvin gratis, og at den også kunne smages på vinfestivalen.

Festivalvinen kan i år smages hos Gallovini, en af vore trofaste udstiller som har været med i alle tre år,” forklarer Brian Thomsen.

Flere lokale vinimportører

Blandt importørerne, som har en stand i Nordkraft, er eksempelvis Vineriet, Sydafrika Vinimport, Exclusiva International Gourmet, Nordjysk vinimport, D’Wine (som blev kåret til Årets Vinbar til AALBORG AWARDS), Quist Vine og mange flere.

Her er prisen og detaljerne

Prisen er 190 kr., og selve eventet varer to og en halv time.

“På dagen udleveres et Spiegelauglas samt en vintaske med plads til 6 flasker vin. Fylder du tasken med 6 flasker vin fra vore udstillere, topper vi med 1 flaske FESTIVALVIN oven i – ganske gratis,” fortæller arrangørerne af Aalborg Vinfestival.

Gæsterne til den store vinfestival sluses ind på forskellige tidspunkter i løbet af fredagen og lørdagen.

Du kan se de forskellige tidspunkter og priser herunder;

Fredag den 26. oktober kl. 14.00-16.30 Pris 160,00
Fredag den 26. oktober kl. 17.30-20.00 Pris 190,00

Lørdag den 27. oktober kl. 11.00-13.30 Pris 190,00
Lørdag den 27. oktober kl. 14.00-16.30 Pris 190,00
Lørdag den 27. oktober kl. 17.30-20.00 Pris 190,00

Du kan købe billet og læse mere her

 

KONKURRENCE

I samarbejde med Aalborg Vinfestival udlodder vi 5 x 2 Goodiebags til vinfestivalen. Det inkluderer bl.a. to indgangsbilletter.

Det kan du vinde

2 Billetter til Vinfestivalen fredag kl. 14.00.
2 Vintaske med plads til 6.fl vin
2 Spiegelau glas
2 festivalvin

Man får glas, taske og vin når man har tjekket ind på vinfestivalen.

Sådan vinder du;
Like opslaget på MigogAalborgs Facebookside (publiceret 20.35 mandag d. 24 sep.)
Skriv hvem du vil tage med til vinfestival

Følg gerne MigogAalborg på Facebook – vi har allerede rundte 51.000 følgere.

Kæmpe nyhed afsløret: Lagkagehuset åbner inde midt i Aalborg

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Lagkagehuset er de seneste år blevet Danmarks førende bager-kæde med deres lækre udvalg af kager og bagværk.

Hidtil har det kun været i Skalborg, man har kunne nyde godt af Lagkagehusets lækkerier her i Aalborg.

Men det ændrer sig i det nye år.

MigogAalborg kan nu afsløre, at Lagkagehuset i 2019 åbner en kæmpe afdeling i Aalborgs midtby. Det bliver i det nyåbnede Magasin, hvor Lagkagehuset kommer til at ligge med facade ud til Nørregade.

Magasin og Lagkagehuset ligger sammen i andre byer

Magasin bekræfter nyheden over for MigogAalborg, og det giver i det hele taget god mening, da Lagkagehuset også har afdelinger i Magasin i Århus, Lyngby og på Kgs. Nytorv i København.

“Vores kundematch passer bare rigtig godt til hinanden, og hele konceptet med kombineret bager og café er også helt ideel for vores kundesegment, der gerne vil forkæle sig selv både i og mellem deres shopping,” fortæller Ricky Van Overeem, Head of Food i Magasin, til MigogAalborg.

Men det bliver bedre endnu.

Den nye Aalborg-afdeling kommer til at rumme intet mindre end 127 kvadratmeter – og bliver altså tredobbelt størrelse af afdelingen i Århus.

“Lagkagehusets afdeling i Århus er den, vi har allerstørst succes med pr. kvadratmeter, og her har den gode placering ud mod Strøget rigtig meget at sige. Dog er vi lidt udfordret på pladsen dernede, hvorimod at afdelingen i Aalborg bliver fuldstændig optimal både på størrelse og placering.

Derfor forventer vi selvfølgelig også, at det bliver en stor succes og samtidigt kan gavne de andre butikker,” forklarer Ricky Van Overeem.

Foto: Lagkagehuset

Masser af plads indenfor og udeservering

Der bliver masser af plads til at nyde kagerne, brødet, kaffen og deres helt vildt lækre sandwich i butikken. Derudover bliver der også udeservering ud mod Nørregade.

“Afdelingen i Magasin kommer både til at tilbyde hurtig takeaway, men også den mere afslappende caféstemning med mulighed for udeservering i form af morgenbrød, frokost, kage, eftermiddagskaffe – eller en kold fadøl,” forklarer han.

Foto: Lagkagehuset

Aftalen med Lagkagehuset har været på tegnebrættet i et lille års tid, men da indflytningen kommer til at kræve en større ombygning af den facade, som i dag vender mod Nørregade, så har flere ting, skulle falde på plads.

“Det har været et kompliceret stykke med forskellige udfordringer omkring renovationen, men nu er formaliteterne endelig faldet på plads. Det er svært at sige, hvornår vi står endeligt klar til åbningen – men vi forventer, at det bliver omkring marts eller april 2019.

Nogle gange tager de gode ting lidt ekstra tid, men vi har meget store forventninger – og vi glæder os helt vildt,” slutter Ricky Van Overeem, Head of Food i Magasin.