Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Omstillingsparat.

Det er blevet lidt af et nøgleord i vores samfund, hvor det konstant handler om at kunne følge med tiden og omstille sig til nye situationer og udfordringer.

Succesfirmaet MapsPeople fra Aalborg er om nogen et mønstereksempel på dette.

Rødderne i firmaet går langt tilbage – faktisk helt tilbage til 1897, hvor kortlægningen foregik i hånden med papir, blyant og lineal.

De seneste årtiers teknologiske udvikling har man omfavnet, og MapsPeople er nu førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, og er i dag den eneste nordiske Premier Google Partner ud af i alt 30 på verdensplan. 

Medarbejderantallet er næsten fordoblet hvert år siden 2015, og på tre år har virksomheden haft en vækst på 255 %.  

Nu er MapsPeople endnu engang parate til at omstille sig.

I 2017 indgik de en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. En del af de penge skal nu bruges til at konsolidere sig på det amerikanske marked, og drømmene er tårnhøje.

Jonas Berntsen, COO i MapsPeople, har rykket teltpælene op og pr. 1. juni i år åbnede MapsPeople et helt nyt kontor i Austin, Texas.

En flyvende start

Tre måneder inde i eventyret i USA, går det allerede over al forventning. Jonas har ansat fem nye kompetente medarbejdere, som blandt andre tæller ledende medarbejdere fra IT-giganten IBM.

”Rent resultatmæssigt stormer vi frem herovre. Interessen for vores produkt er helt vild, og det har været en meget overvældende og spændende start,” forklarer Jonas til MigogAalborg og fortsætter:

”De mål vi har sat os er allerede overgået, og omsætningen fordobler vi hvert kvartal.”

Den fysiske tilstedeværelse i USA er, ifølge Jonas, meget vigtig.

”Hvis man for alvor vil ind på det amerikanske marked, er man nødt til at være herovre. Det giver en helt anden seriøsitet,” fortæller Jonas og uddyber:

”Det første de amerikanske virksomheder spørger om er ’Hvem har i ellers som kunder?’, og der er det vigtigt, at vi kan præsentere nogle store og succesfulde firmaer her fra USA.”

Selvom MapsPeople er kommet på udebane i USA, er der stadig en hel del, de kan tage med fra Aalborg og Danmark.

”Danmark har et rigtig godt ry herovre. Der er rigtig meget troværdighed i at være fra Danmark. Det er en ret god kombination, at vi har vores danske ophav, samtidig med, at vi viser en villighed til at træde ind på deres hjemmebane.”

Stort land, store ambitioner

I USA er alt større; byerne, bilerne, menneskene og ikke mindst virksomhederne og de potentielle nye kunder. Der er skruet op for alt. En stor virksomhed i Danmark på 2000 mand, er i USA blot en mindre forretning.

Et eksempel på dette er kæden Kohl’s, som de færreste i Danmark nok kender til. I USA har de 140.000 medarbejdere og over 1000 butikker.

”Det svarer jo til mere end Aalborgs befolkning, og det er bare en enkelt kunde for os. Der er et kæmpe potentiale herovre,” forklarer Jonas.

Jonas mener, at MapsPeople især kan lukrere på det mindset, som findes i USA.

”De tænker på en helt anden måde. De tænker kæder med det samme: større, større, større. Et eksempel er en lokal restaurant her i Austin, som vi ofte besøger. De fandt et godt koncept, og nu har de 20 yderligere restauranter her i staten. Det er det mindset, som vi skal vænne os til og suge til os i bestræbelserne på at blive ved med at være de førende på verdensplan,” siger Jonas og fortsætter:

”Vores mål er, at man kommer til at snakke om os som et eksempel for Nordjylland. Vi har et kæmpe potentiale, og det skal vi udnytte 100 procent. Vi skyder efter stjernerne, intet mindre.”

Men selvom MapsPeople er førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, skal der handles hurtigt.

”Det er et hurtigt voksende marked. Det forventes markedet er 20 gange større om 7 år. Derfor skal vi jagte flere og flere markedsandele, så vi kan blive ved med at være de førende på verdensplan.”

Hvorfor lige Austin?

Når man har sagt techvirksomheder, store drømme og den ideelle beliggenhed for ambitiøse og fremadstormende virksomheder, tænker mange nok: Silicon Valley i Californien.

Men MapsPeople har valgt Austin i Texas, og det er der flere årsager til.

”Danskerne har nok ikke den store indsigt i Austin, men det er faktisk det hotteste sted i USA lige nu. Vi synes nok, det går stærkt med byggeriet i Aalborg, men herovre er det i en helt anden skala” fortæller Jonas og fortsætter:

”Derudover er staten Texas helt ideel. Her bor 20 millioner mennesker, og der er fire millionbyer inden for forholdsvis kort afstand.”

Samarbejdspartneren Google er også store i Austin, hvor over 1000 mand har ansvaret for Google Maps og Google Cloud.

”Det er vigtigt for sparringen og den fortsatte udvikling for os, at vi kan bruge dem aktivt. Det giver en masse nye kontakter, og efter kun tre måneder kan jeg mærke, hvor meget det rykker, at vi er fysisk tilstede her,” forklarer Jonas.

Det er ikke kun Jonas, der får lov at opleve USA. I løbet af september kommer alle medarbejderne fra Danmark til USA for at hilse på de nye kollegaer og opleve lidt af den amerikanske kultur.

”Hvert år arrangerer vi en firmatur, hvor destinationen er afhængig af, hvilke mål vi når. Sidste år nåede vi vores mål, så derfor skal medarbejderne selvfølgelig en tur til USA. Næste år laver vi en vinter-udgave, hvor den enten hedder indendørs ski i Danmark eller en tur til Island eller Grønland,” fortæller Jonas.

En nem overgang

Udover de forretningsmæssige fordele, er der også en masse andre fordele ved Austin.

Jonas er rejst fra trygge Danmark til USA med kone og to børn, og hele filosofien i MapsPeople er, at medarbejderne skal have det godt – både på arbejdet og i det private.

Det har de i Austin. Byen er de sidste to år blevet kåret til det bedste sted at bo i USA.

”For mig er der intet, der slår Austin. Byen er sådan lidt jungle-agtig, da området er meget frodigt. Det er en skøn kombination, at du har en storby med to millioner mennesker, men samtidig helt fantastisk natur,” siger Jonas og fortsætter:

”Det er også en meget tryg by at bo i. Det er et utroligt hjælpsomt folkefærd, som har gjort overgangen fra lille Danmark ret nem. Det har faktisk undret mig, hvor meget hjemme jeg føler mig allerede.

Det er nemt at falde til, og amerikanerne er nemme at komme ind på livet af. Vi er blevet gode venner med naboerne, og medarbejderne i Home Depot (USA’s Bauhaus red.) kender mig allerede ret godt,” fortæller Jonas med et grin.

Jonas’ arbejdsvisum er gyldigt i fem år, men han ved endnu ikke, hvor længe familien og ham skal bo i USA.

”Familien bliver her i minimum 1,5 år, og så må vi se hvad fremtiden byder på. Jeg har købt en grund ved Gug Alper, så helt færdig med Aalborg er jeg nok ikke,” afslutter Jonas til MigogAalborg.

Kæmpe Second Hand marked: Mega Kup slutter året af med et brag i Aalborg

Skrevet af: Simone Vestergaard

Så er det ved at være sidste chance i år for at besøge det store second hand marked Mega Kup!

Lørdag d. 8. december slår de et sidste smut forbi Aalborg, inden året går på hæld.

Henriette Iversen fra Mega Kup glæder sig til at byde indenfor til deres Mega Kup! Christimas Edition.

“På grund af julen har vi skruet godt op for julestemningen, og sørget for goodiebags til de første 50 besøgende gæster.

Vi får også julemanden på besøg, og han har lidt julegodter med til børnene.

Og ellers byder vi jo op til en hyggelig dag, hvor man har mulighed for at sælge ud af alt det tøj, man ikke får brugt, og på den måde skrabe lidt ekstra penge sammen til julegaver.

For dem der ikke sælger, er der jo en oplagt mulighed for at finde tøj til de kommende julefrokoster.” fortæller Henriette.

Nye tiltag forbliver

Sidste gang var ét af de nye tiltag et område med prøverum og spejle, således at man har mulighed for at prøve tøjet på, inden man køber det. Det var en stor succes, og et tiltag der gavnede de besøgende gæster.

Derfor vil det også være tilstede d. 8. december.

Ligeledes vil Aalborg Freja igen stå med en lille bod med salg af drikkevarer og let mad.

Og for at give eventet lidt juledrys, vil der være lækre giveaways, konkurrencer og lotterier – både på dagen og på Mega Kups Facebookside op til eventet.

Man kan blandt andet vinde en gratis stand eller entré i 2019.

Støt den gode sag

Mega Kup har et fantastisk bæredygtigt perspektiv. Man kan købe billigt og pænt tøj, og på samme tid gøre noget godt for miljøet.

Og hvis man som sælger ikke orker at slæbe det resterende tøj med hjem igen, så kan man donere det til Blå Kors Danmark.

Sidste gang blev der doneret en del tøj i den gode sags tjeneste. Derfor vil de igen være at finde ved eventet.

En spændende nyhed til 2019

Siden second hand markedet for første gang slog dørene op i april, er der blevet introduceret en del nye tiltag til gavn for de mange besøgende gæster.

Næste år bliver inden undtagelse.

“Vi glæder os til at afsløre en spændende nyhed der kommer til at have stor betydning for næste år. Det er endnu ikke noget, jeg kan sige noget om, men alle nyheder bliver delt på de sociale medier, så man kan med fordel følge med der.”

Og mens vi spændt venter, er der stadig stande at booke. Der er, ligesom altid, stor interesse omkring eventet, så man skal ikke vente for længe.

“Vi satser på at få udsolgt ligesom sidste gang. Sidst havde vi dog over 20 på venteliste, så man skal være ude i god tid,” afslutter Henriette.

Du kan booke din stand her.

Åbningstiderne er kl. 12-15 i Freja Hallen, Aalborg.

Brødre står bag nyt møbelfirma: Bruun Hansen laver helt unikke møbelserier

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Boligindretning er det, der giver hjemmet personlighed, og er med til at skabe den perfekte synergi i boligen.

At leve smukt gør noget ved sindet.

Bruun Hansen er et nyt lokalt møbelfirma, som slog dørene op i sommer.

Deres vision er at skabe kvalitetsbevidst dansk design til den kræsne køber, der har sans for kvalitet og godt håndværk.

Beton er grundelementet

Bag firmaet står de to nordjyske brødre, Thomas Bruun Hansen og Jakob Hansen.

Møbelsortimentet består i dag af syv bordserier, hvor kun de bedste modeller er udvalgt.

“Alle vores borde er håndlavet. Bordben og stel har vi nøje tilpasset de enkelte møbelserier, og alle beton -bordpladerne er af 100% massiv beton, i modsætning til mange andre på markedet,” fortæller Jakob Hansen.

I øjeblikket foregår produktionen i Svenstrup, syd for Aalborg, hvor deres administration og Showroom også holder til.

“Betonbordene er vores varemærke. Vi har designet møblerne med perfektionisme, og hvert bord er unikt for os,”  fortæller Thomas Bruun Hansen.

Udover de seks møbelserier i beton, lancerede Bruun Hansen den 3. november deres helt nye KUBE serie. Serien består af 4 kubeformet borde, med enten marmor- eller betonplade.

Alle bordene passer ind i alle typer rum i hjemmet – og ikke kun de funktionelle.

Her kan de indrettes som sofaborde, coffee table, og natborde – det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvor de smukke borde kan placeres i hjemmet.

“Formålet er at kunne kombinere farver og stil, lige meget om man ønsker at bruge dem som sofaborde, opsats, sengeborde eller noget helt fjerde.

De fungerer perfekt sammen eller hver for sig,” fortæller Jakob Hansen.

Udvider sortiment

Fremtidens indretningstips kan, lige nu, være en abstrakt tanke – især når det har med boligindretning og interiør at gøre.

Men allerede nu gør Bruun Hansen en indsats og er klar til at udvide deres sortiment i januar 2019.

“KUBE – Coffee table er stilrene borde i vores kendte KUBE serie. Bordene fås i tre forskellige højder med fire forskellige farver marmor- eller betonplade,” fortæller Jakob Hansen.

Thomas supplerer;

”Vi glæder os til at udvide vores sortiment. Visionen er den samme; at skabe et eksklusivt bord, som passer hjem i alle stilarter,” slutter Thomas Bruun Hansen af med.

Vind et Bruun Hansen KUBE bord

Lige nu har du mulighed for, at vinde et eksklusivt KUBE bord fra Bruun Hansens nyeste serie KUBE.

Du kan se konkurrencen her.

Men hvis ikke du kan vente, til konkurrencen er afsluttet, så kan du lige nu eksklusivt få en rabatkode til at få 30% på hele KUBE serien.

Rabatkoden er “november”, og skal anvendes ved et køb på Bruun Hansens hjemmeside.

Wildebeest har lige lanceret juleburgere: Vi har testet dem

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi her på redaktionen er vilde med alt, der har med jul at gøre.

Det er heller ikke nogen hemmelighed, at vi er vilde med alt, der har med burger at gøre.

Så hvad sker der, når en lokal restaurant melder ud, at de går all in på årets julemenu og opgraderer deres i forvejen lækre sliders til udgaver, der er selveste Julemanden værdig?

Vi er selvfølgelig på pletten.

Især fordi vi sidste år stadig havde deres slider, Apple Slices, i baghovedet.

En slider med top af æbleskive; dog ikke et nyt “koncept” på Wildebeest Gastropub, hvor best selleren Normandy Flapjack‘s top siden åbningen har bestået af en pandekage med flødeostcreme.

Det er heller ikke noget nyt, at Bæstet udvikler nye sliders til hver sæson – men vi glædede os alligevel især til at se, hvad årets juleinficerede menu bestod af denne gang.

Dansk julemad i islandske rammer

Wildebeest kunne afsløre hele tre nyheder på menukortet: Sæsonens slider, Sankt ANDreas samt Fondant a la mande.

Sæsonens slider bestod af flæskesteg med brombærkompot, rødkål, kartoffelchips, brøndkarse og mayonnaise. En række ingredienser, som den julemadglade dansker i den grad kan godkende.

Gastropubben på Østerbro er ellers kendt for at have bragt Islands velsignede bud ind i Aalborg.

Restauranten blev nemlig åbnet af den islandske familie, Gudbergsson, tilbage i 2016. Familien havde tidligere erfaring fra restaurantionsbranchen på Island og drømte om at introducere gastropubkonceptet for aalborgenserne – men julemenuen er alligevel blevet holdt i den danske julesmag.

“Vi har holdt os til det danske i denne omgang, da vi ikke var sikre på, at danskerne kunne klare den islandske mad, som kæst skata – fermenteret rokke – vi traditionen tro spiser d. 23. december,” fortæller Gudmundur Gudbergssonmed et smil.

Og selvom fermenteret rokke da også lyder interessant, så var vi nu alligevel ret begejstrede for, at valget denne gang faldt på den danske udgave af julen.

Dette gjaldt også den anden slider Sankt ANDreas, med braiseret and, grønkål, citron/appelsin-kompot, græskarpuré, saltede hasselnødder, marineret æble og brøndkarse.

Det kunne tydeligt smages, at der er lagt mange tanker bag begge sliders og sammensætningen af ingredienserne, er intet mindre end geniale.

Man kunne ligefrem gå på opdagelse gennem de mange lag af råvarer, og ind i mellem var vi nødt til at udbryde til hinanden: “Det her smager godt! Hvad var det nu, det var … ?”

Smagsnuancerne var med andre ord lige til at bryde ud i julesang over, og her gav sæsonbetonede råvarer virkelig mening. Sæsonen for og smagen af jul.

Revolutionrende juledessert i nye klæder

Aftenens helt store vinder blev dog (overraskende nok) ikke én af de to jule-sliders. Derimod løb sæsonens nye dessert, fondant a la mande, af med aftenens førsteplads.

Vi kan vist godt tillade os at kalde desserten revolutionerende på den aalborgensiske desserthimmel. Den smukke anretning bestod nemlig af chokolade fondant, ris a la mande-iscreme, kirsebærsovs og et perfekt chokoladejuletræ – som stjernen på toppen.

Man kan måske fristes til at tænke, at ris a la mande-is da i bund og grund ikke lyder så revolutionært – og er det måske endda lidt blasfemisk at begynde at eksperimentere ved så legendarisk en juledessert? Men … I dette tilfælde er der kun én ting at sige: JA!

De fleste har vel, gennem deres juletid, været igennem flere ris a la mande-oplevelser? Nogle rammer plet, mens andre kan forekomme både tynde og smagløse.

Netop denne her udgave af ris a la mande smagte – og vi citerer – som “den helt ægte vare”. Der var slet ingen tvivl om, at den kolde kugle af ris a la mande, der havde fundet vejen til vores tallerken, smagsmæssigt kunne godkendes af selv den mest perfektionistiske bedstemor.

At den blev akkompagneret af en lavine af flydende chokoladefondant, gjorde bestemt ikke begejstringen mindre. Så er det altså i orden at “rode i historien”.

Der bliver i hvert fald ikke noget brok fra os, hvis en kopi af denne dessert blev serveret på årets julebord. Og skulle der være julesliders til forret, er det også heeeeeeelt okay!

Du kan booke bord til årets julebord på Wildebeest lige her.