Aalborg-firma lander gigantiske kunder: MapsPeople stormer frem i USA

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Omstillingsparat.

Det er blevet lidt af et nøgleord i vores samfund, hvor det konstant handler om at kunne følge med tiden og omstille sig til nye situationer og udfordringer.

Succesfirmaet MapsPeople fra Aalborg er om nogen et mønstereksempel på dette.

Rødderne i firmaet går langt tilbage – faktisk helt tilbage til 1897, hvor kortlægningen foregik i hånden med papir, blyant og lineal.

De seneste årtiers teknologiske udvikling har man omfavnet, og MapsPeople er nu førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, og er i dag den eneste nordiske Premier Google Partner ud af i alt 30 på verdensplan. 

Medarbejderantallet er næsten fordoblet hvert år siden 2015, og på tre år har virksomheden haft en vækst på 255 %.  

Nu er MapsPeople endnu engang parate til at omstille sig.

I 2017 indgik de en aftale med Vækstfonden om en kapitalindsprøjtning på 15 millioner kroner. En del af de penge skal nu bruges til at konsolidere sig på det amerikanske marked, og drømmene er tårnhøje.

Jonas Berntsen, COO i MapsPeople, har rykket teltpælene op og pr. 1. juni i år åbnede MapsPeople et helt nyt kontor i Austin, Texas.

En flyvende start

Tre måneder inde i eventyret i USA, går det allerede over al forventning. Jonas har ansat fem nye kompetente medarbejdere, som blandt andre tæller ledende medarbejdere fra IT-giganten IBM.

”Rent resultatmæssigt stormer vi frem herovre. Interessen for vores produkt er helt vild, og det har været en meget overvældende og spændende start,” forklarer Jonas til MigogAalborg og fortsætter:

”De mål vi har sat os er allerede overgået, og omsætningen fordobler vi hvert kvartal.”

Den fysiske tilstedeværelse i USA er, ifølge Jonas, meget vigtig.

”Hvis man for alvor vil ind på det amerikanske marked, er man nødt til at være herovre. Det giver en helt anden seriøsitet,” fortæller Jonas og uddyber:

”Det første de amerikanske virksomheder spørger om er ’Hvem har i ellers som kunder?’, og der er det vigtigt, at vi kan præsentere nogle store og succesfulde firmaer her fra USA.”

Selvom MapsPeople er kommet på udebane i USA, er der stadig en hel del, de kan tage med fra Aalborg og Danmark.

”Danmark har et rigtig godt ry herovre. Der er rigtig meget troværdighed i at være fra Danmark. Det er en ret god kombination, at vi har vores danske ophav, samtidig med, at vi viser en villighed til at træde ind på deres hjemmebane.”

Stort land, store ambitioner

I USA er alt større; byerne, bilerne, menneskene og ikke mindst virksomhederne og de potentielle nye kunder. Der er skruet op for alt. En stor virksomhed i Danmark på 2000 mand, er i USA blot en mindre forretning.

Et eksempel på dette er kæden Kohl’s, som de færreste i Danmark nok kender til. I USA har de 140.000 medarbejdere og over 1000 butikker.

”Det svarer jo til mere end Aalborgs befolkning, og det er bare en enkelt kunde for os. Der er et kæmpe potentiale herovre,” forklarer Jonas.

Jonas mener, at MapsPeople især kan lukrere på det mindset, som findes i USA.

”De tænker på en helt anden måde. De tænker kæder med det samme: større, større, større. Et eksempel er en lokal restaurant her i Austin, som vi ofte besøger. De fandt et godt koncept, og nu har de 20 yderligere restauranter her i staten. Det er det mindset, som vi skal vænne os til og suge til os i bestræbelserne på at blive ved med at være de førende på verdensplan,” siger Jonas og fortsætter:

”Vores mål er, at man kommer til at snakke om os som et eksempel for Nordjylland. Vi har et kæmpe potentiale, og det skal vi udnytte 100 procent. Vi skyder efter stjernerne, intet mindre.”

Men selvom MapsPeople er førende på markedet for indendørs navigationsløsninger, skal der handles hurtigt.

”Det er et hurtigt voksende marked. Det forventes markedet er 20 gange større om 7 år. Derfor skal vi jagte flere og flere markedsandele, så vi kan blive ved med at være de førende på verdensplan.”

Hvorfor lige Austin?

Når man har sagt techvirksomheder, store drømme og den ideelle beliggenhed for ambitiøse og fremadstormende virksomheder, tænker mange nok: Silicon Valley i Californien.

Men MapsPeople har valgt Austin i Texas, og det er der flere årsager til.

”Danskerne har nok ikke den store indsigt i Austin, men det er faktisk det hotteste sted i USA lige nu. Vi synes nok, det går stærkt med byggeriet i Aalborg, men herovre er det i en helt anden skala” fortæller Jonas og fortsætter:

”Derudover er staten Texas helt ideel. Her bor 20 millioner mennesker, og der er fire millionbyer inden for forholdsvis kort afstand.”

Samarbejdspartneren Google er også store i Austin, hvor over 1000 mand har ansvaret for Google Maps og Google Cloud.

”Det er vigtigt for sparringen og den fortsatte udvikling for os, at vi kan bruge dem aktivt. Det giver en masse nye kontakter, og efter kun tre måneder kan jeg mærke, hvor meget det rykker, at vi er fysisk tilstede her,” forklarer Jonas.

Det er ikke kun Jonas, der får lov at opleve USA. I løbet af september kommer alle medarbejderne fra Danmark til USA for at hilse på de nye kollegaer og opleve lidt af den amerikanske kultur.

”Hvert år arrangerer vi en firmatur, hvor destinationen er afhængig af, hvilke mål vi når. Sidste år nåede vi vores mål, så derfor skal medarbejderne selvfølgelig en tur til USA. Næste år laver vi en vinter-udgave, hvor den enten hedder indendørs ski i Danmark eller en tur til Island eller Grønland,” fortæller Jonas.

En nem overgang

Udover de forretningsmæssige fordele, er der også en masse andre fordele ved Austin.

Jonas er rejst fra trygge Danmark til USA med kone og to børn, og hele filosofien i MapsPeople er, at medarbejderne skal have det godt – både på arbejdet og i det private.

Det har de i Austin. Byen er de sidste to år blevet kåret til det bedste sted at bo i USA.

”For mig er der intet, der slår Austin. Byen er sådan lidt jungle-agtig, da området er meget frodigt. Det er en skøn kombination, at du har en storby med to millioner mennesker, men samtidig helt fantastisk natur,” siger Jonas og fortsætter:

”Det er også en meget tryg by at bo i. Det er et utroligt hjælpsomt folkefærd, som har gjort overgangen fra lille Danmark ret nem. Det har faktisk undret mig, hvor meget hjemme jeg føler mig allerede.

Det er nemt at falde til, og amerikanerne er nemme at komme ind på livet af. Vi er blevet gode venner med naboerne, og medarbejderne i Home Depot (USA’s Bauhaus red.) kender mig allerede ret godt,” fortæller Jonas med et grin.

Jonas’ arbejdsvisum er gyldigt i fem år, men han ved endnu ikke, hvor længe familien og ham skal bo i USA.

”Familien bliver her i minimum 1,5 år, og så må vi se hvad fremtiden byder på. Jeg har købt en grund ved Gug Alper, så helt færdig med Aalborg er jeg nok ikke,” afslutter Jonas til MigogAalborg.

Politiet varsler: Stor kontrol i denne uge omfatter også Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Rådet for Sikker Trafik
Foto: Rådet for Sikker Trafik

Der er uopmærksomhed involveret i hver tredje dødsulykke i trafikken.

For at få flere til at holde fokus på trafikken, sætter landets 12 politikredse ind med en uopmærksomhedskontrol fra i dag mandag den 16. september frem til søndag den 22. september.

Indsatsen støtter Rådet for Sikker Trafiks kampagne ”Kør bil, når du kører bil” og Færdselssikkerhedskommissionens nationale handlingsplan, hvor uopmærksomhed indgår som ét af ti indsatsområder for at begrænse antallet af uheld i trafikken.

I sidste uge blev det igangsat, at kigger man på et håndholdt medie som chauffør af et køretøj koster det både et klip i kortet samt en samlet bøde på 2000 kr.

Kontrollerne indgår i rækken af de fælleseuropæiske færdselskontroller, der arrangeres af det europæiske færdselspolitisamarbejde TISPOL.

Nordjyllands Politi oplyser, at især i store byer som Aalborg har man ekstra kontrol i forbindelse med denne uges ekstra kontrol.

Hvad laver folk bag rattet?

Rigspolitiets Nationale Færdselscenter har gennemført en undersøgelse i hele landet i foråret 2017, hvor man på by-, lande- og motorveje har observeret, hvad 26.000 trafikanterne foretager sig bag rattet.

Undersøgelsen slår fast, at cirka 6 % af alle førere af personbiler og varevogne under deres kørsel udfører en handling, der kan distrahere dem og tage deres fokus fra trafikken.

Det vil sige, at de enten taler i håndholdt mobiltelefon, indstiller deres GPS, spiser eller drikker, mens bilen er i fart.

Undersøgelsen konkluderer også, at det særligt blandt de tunge køretøjer (især lastbiler) er et problem.

Få sekunders uopmærksomhed kan få konsekvenser

Mens cirka 6 % af førerne af personbiler og varevogne foretager sig distraherende handlinger, når de kører på vejene, så er det tilsvarende tal for de tunge køretøjer (især lastbiler) mere end dobbelt så stort, nemlig cirka 15 %, viser observationerne fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

“Selv få sekunders uopmærksomhed kan betyde, at man overser en anden trafikant eller kommer til at trække over i modsatte vognbane, og rammer en modkørende frontalt”, udtaler politiassistent Christian Berthelsen, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter og fortsætter:

“Uopmærksomhed er risikabelt for alle trafikanter, og derfor er det vigtigt at alle, som bevæger sig rundt i trafikken også holder fokus på trafikken og ikke foretager sig noget, der kan aflede opmærksomheden.”

Hvis du kører 80 km/t. på en landevej og kigger på din mobil eller GPS i blot fire sekunder, så har du kørt 89 meter uden at have øjnene på trafikken.

Der er uopmærksomhed involveret i omkring hver tredje dødsulykke i trafikken, lyder det fra Vejdirektoratet.

Danmarks største livsstilshus: Nu kan du også dyrke yoga hos Kalstrup

Skrevet af: Michael Qureshi

En halv times kørsel nordpå fra Aalborg ligger en butik, vi ikke har set magen til i hele Nordjylland. Ja, faktisk i hele landet.

Kalstrup er med sine 2000 kvadratmeter Danmarks største livsstilshus med alt i mode til kvinder, mænd, unge suppleret med afdelinger i interiøruniverset til vin, spiritus, chokolade og kaffe afdeling.

Men indehaverne Per og Tine Kalstrup har stadig foden på speederen og udvikler hele tiden konceptet. En nyhed skiller sig klart ud.

I løbet af sommeren introducerede Kalstrup i Blokhus konceptet ELSK Yoga Blokhus.

ELSK er en reference til det tøjmærke, de selv har været med til at udvikle og sælger til forhandlere i hele landet. I en af lokalerne på første sal i den enorme bygning, på torvet i Blokhus, har de indrettet en sal til Yoga undervisningslokale.

Mascha Vang åbnede yoga-lokalerne

En af Danmarks største bloggere Mascha Vang var i Blokhus for at klippe snoren til Yoga-konceptet, som både henvender sig til de lokale i Blokhus men i den grad også til de mange, heriblandt aalborgensere, der er i sommerhus i den hyggelige badeby.

Tanken bag at starte yoga-undervisning i Kalstrup livsstilshus har længe ligget og ulmet.

“Den ro, den sjæl og atmosfære vi gerne vil skabe her i huset. Der passer yoga perfekt ind. Vi vil skabe en stemning af mindfulness, når man shopper hos os, fordi det skal være en oplevelse, og ikke noget der skal overstås.

Det er derfor, at jeg tror, at så mange nyder at komme hos os.

Fordi man kommer ned i tempo og kan fordybe sig.

Vi synes lidt, at vi fuldender det med at være livsstilshus med yoga, som er åbent for alle,” forklarer Per Kalstrup, da MigogAalborg besøger de imponerende omgivelser.

Har udvidet med butik i Løkken

Man har også introduceret børnehold samt rene mandehold. Så der altid er mulighed for, at hele familien kan samles om ELSK Yoga Blokhus.

Planen er også, at implementere yoga rekvisitter i livsstilshuset, så der er en synergi hele vejen rundt.

En anden større nyhed fra Kalstrup er, at de har udvidet med en butik i Løkken. Her spotter man også hurtigt den røde tråd fra Blokhus-bygningen, omend den ikke er lige så stor som den i Blokhus.

Fra turistorganisationerne ønsker man at binde Blokhus og Løkken tættere sammen, og det er noget, som Kalstrup bakker op omkring.

Derfor var det helt naturligt, at man udvidede med en Løkken-butik.

“Vi er stolte og taknemmelige af at være fra Nordjylland. Der er nogle indsatsområder for at bringe de to byer tættere hinanden og udnytte byernes potentiale endnu bedre i forhold til turisterne.

Det bakker vi naturligvis op omkring.

Der har måske tidligere været lidt en tendens for, at man stirrer sig blind på sin egen del af kagen. Men det er vigtigt, at vi ser vores landsdel som en enhed og prøver at binde den sammen.

Kan vi få flere turister til at vælge Nordjylland ved at gøre opmærksom på alle de fede ting heroppe, så er vi kommet rigtig langt,” lyder det fra Per Kalstrup.

ELSK-mærket er ude i hele landet

Et andet bindeled mellem de to badebyer er netop mærket ELSK.

Det blev udviklet af to unge iværksættere fra Thy-Klitmøller med en enorm kærlighed for møde og bæredygtighed. Det tiltalte Per og Tine Kalstrup, og de indgik et samarbejde om at forhandle mærket og få det bredt ud i resten af landet.

“Vi er nået op på 55 forhandlere i hele Danmark nu. Vi har blandt andet fået et par større spillere ind i København, og i det hele taget er der mange bestillinger fra Sjælland også.

ELSK passer rigtig godt ind i den bæredygtige profil, som vi gerne vil tegne her i huset,” lyder det fra Per Kalstrup.

 

Kunder får tilbudt stylecoaching

Hos Kalstrup får man mere end blot et venligt smil og en pose til sine indkøb.

Tine Kalstrup er uddannet stylecoach i 2012, og siden har hun tilbudt stylecoaching til de kunder, der har brug for en hjælpende hånd med at finde tøj, der passer både udtryksmæssigt og mentalt til deres personlighed.

Tine arbejder ud fra følgende seks stilkerner: Feminin, klassisk, enkelt, casual, rå og boheme. Disse tillægsord beskriver hver især hvilke følelser tøjet kan give os.

“Jeg klæder mine kunder på indefra og ud. Jeg arbejder rigtig meget med mennesket og tøjets undertoner, således at matchet bliver korrekt, og kunden undgår fejlkøb.

Tøjet er et af de mange redskaber, vi har i verden, til at fortælle hvem vi er. Jeg er både uddannet Cand. Mag i Kommunikation samt Socialpædagog, så det at være stylecoach ligger naturligt til mig.

Jeg har en stor interesse i at matche det rigtige tøj med den rigtige person, således de føler sig selvsikre,” fortæller Tine Kalstrup.

Tine tilbyder både stylecoaching i butikken og online. På nuværende tidspunkt kan man via Instagram og Facebook selv tage rejsen, og lytte til de videoer Tine har lavet – og på den måde blive inspireret.

Fejrede 10 års jubilæum tidligere i år

2019 er på mange måder også et helt særligt år for Kalstrup. De fejrede nemlig 10 års jubilæum i Pinsen.

Der var ikke mange, der tilbage i 2009 spåede, at de også ville eksistere ti år senere. Og da slet ikke i det omfang man har i dag.

“I 2009 havde Blokhus en grillbar og et outlet. Mange sagde til os, at det var vanvittigt, at vi ville til at sælge mærkevarer heroppe. Men vi holdt stædigt fast i vores strategi, og med hårdt arbejde er vi nået rigtig langt.

Vi er gået fra 225 kvm til at udvide til det tidobbelte. Vi er gået fra to halvtidsmedarbejdere til 22 medarbejdere på fuldtid. I starten var det svært at få de store internationale brands her i huset.

Men efter vi fik mærker som Ralph Lauren, Stine Goya, Hugo Boss og Lala Berlin ind, så har mange fået øjnene op for, hvad det er vi reelt kan her i huset,” forklarer Per Kalstrup.

Han fortsætter;

“Blokhus har udviklet sig helt enormt også som by. Vi har et bredt udvalg af restauranter, og derudover er vi glade for at have fået det flotte Strandhotellet.

Der er desuden kommet flere gode butikker til, og jeg er stolt over, når vi som livsstilshus har knap en halv million mennesker igennem på et år.

Det gør os jo nærmest til en nordjysk attraktion, når vi kan få så mange mennesker ind i huset, og vores gæster kommer fra hele landet og alle dele af verden.”

Med 10 år på bagen er rejsen for Kalstrup kun lige begyndt. Forude venter mange flere spændende tiltag.

Anmeldelse af Efter Branden: En gribende fortælling om at være født forkert

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

I fredags havde Aalborg Teaters nyeste forestilling, Efter Branden, urpremiere på teaterscenen.

Historien er skrevet af den fantastiske dramatiker Julie Maj Jakobsen, der også stod bag den Reumert-nominerede Aftenlandet.

Allerede inden premieren var flere forestillinger udsolgte, og teateret har da også allerede indført ekstraforestillinger.

Det var derfor med store forventninger, at vi satte os tilrette med udsigt til Lille Scene.

En rå scenografi ventede os: forestillende et miniature lejlighedskompleks i et beskidt og dystert ghettomiljø – placeret på et gulv fyldt med jord og halvvissent græs.

I et vindue brændte allerede aggressive flammer, og scenen og de helt rette associationer var altså sat fra start.

En fantastisk og enkel scenografi, der siden viste sig at understøtte historien til perfektion.

Ghettoplaner var inspiration

Forestillingen udspiller sig i en ghetto et sted i Danmark, hvor en ung mor flytter til med sin teenagesøn.

Hendes bagtanke med denne flytning er, at hendes søn forhåbentlig vil trives bedre i dette miljø, der huser flere minoritetsgrupper – han er nemlig langt fra almindelig.

Faktisk er sønnen, Halfdan, født med et decideret vanskabt ansigt, der er hæsligere end og mere sært end nogen andens.

Halfdans hverdag er præget af dårligt selvværd og oftest set med en elefanthue på hovedet. Han er generelt utilpas i sin egen krop, og det kommer også til voldsomt udtryk, når andre folk nærmer sig ham.

Foruden Halfdan og hans mor møder vi også Halfdans far, en gravid pige, en montør af udenlandsk udseende og ikke mindst Halfdans nye “ven”, der lokker ham ud i handel med stoffer.

Idéen til Efter Branden opstod hos Julie Maj Jakobsen, da hun læste om regeringens nye ghettoplaner.

Planen går ud på, at man vil flytte middelklassen ind i ghetto-mråderne for på den måde at få en klassemæssigt og etnisk mere sammensat beboergruppe – og det er altså dette samfund, vi i forestillingen er vidne til.

En samfundskritisk historie

Historien starter lige på og hårdt: Der er gået ild i én af de lejligheder, der ellers skulle rives ned.

“Der er fundet et lig,” siger montøren, Azim.

Panikken breder sig blandt denne samling af mennesker, som vi endnu ikke kender: Er det Halfdan?

Herefter starter et rystende flashback til den dag, Halfdan og hans mor flyttede ind i ghettoen.

På trods af de gode intensioner udviklede eventyret sig vist langt fra som Halfdans mor havde planlagt. For hvad sker der egentlig, når man uden videre forsøger at absorbere et ressourcesvagt mindretal ind i et stærkere flertallet?

Trækker vi hinanden op? Eller ned? Og hvem er egentlig den “normale”? Går vi måske allesammen med en maske på?

Det er netop det, som Julie Maj Jakobsens dramatiske og samfundskritiske fortælling sætter under en lup.

Hvem er den normale?

I løbet af fortællingen får vi også sat flere spørgsmålstegn ved, om Halfdan i det hele taget er den mest unormale.

For bare fordi at hans ansigt er anderledes, er det så nødvendigvis ham, der agerer forkert i samspillet med andre mennesker?

Og selvom alle omkring Halfdan forsøger at lette hans liv, hvem siger så, at han nødvendigvis ønsker at blive reddet?

Måske burde vi som mennesker i stedet blive bedre til at rumme hinandens forskelligheder, og ikke kaste vores egne forventninger over på andre.

For hvem tabte, da han kom til verden? Var det Halfdan? Hans mor? Eller samfundet?

Det var i hvert fald nogle af de tanker, vi selv forlod forestillingen med. Og her et par dage senere er der stadig scener, der skal sundes.

Efter Branden er en rystende, aktuel og hjertegribende forestilling om at være anderledes, og vejen til en forståelse for dette har Julie Maj Jakobsen lagt som en buffet for vores fødder.

Derfor 6 velfortjente stjerner til én af Danmarks absolut bedste dramatikere og ikke mindst det fantastiske ensemble, der serverede forestillingen til perfektion.

Efter Branden spiller frem til d. 4. oktober og billetter kan købes her.