Lyserød Lørdag i Aalborg: Café Peace samlede 20.000 kr. på brunch-auktion

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Lyserøde flag, balloner og pynt afslørede fra morgenstunden, at der var en helt særlig dagsorden i Aalborg i dag.

Det landsdækkende initiativ Lyserød Lørdag havde indtaget bybilledet, hvor en lang række lokale virksomheder og foreninger går sammen for at sætte fokus på og indsamle penge til kampen mod brystkræft.

Ét sted, som især lyste op og tidligt summede af liv – på den ellers så grå dag – var hos Café Peace på Boulevarden.

Stor opbakning fra byen

Foruden sin centrale plads i byen, så har Café Peace også med årene fået en central plads i aalborgensernes bevidsthed, når Lyserød Lørdag igen nærmer sig.

Siden Café Peaces åbning i 2014 har caféen på den ene eller anden måde engageret sig i arrangementet, men sidste år valgte man så at gå skridtet videre og indbyde til Lyserød Brunch – i kvindernes tegn.

I år skulle succesen så gentages, og derfor indbød Café Peace alle byens kvinder til lyserøde bobler, brunch og store præmier til et lukket arrangement i formiddagstimerne på den hyggelige café.

”Igen i år har vi mærket en overvældende opbakning fra byen, og på kun tre dage havde vi solgt alle 90 billetter. Det er så dejligt,” fortæller Anne Kønig, som er indehaver af Café Peace.

Og i dag kom den store dag omsider. Anne og hendes team stod klar til at modtage dagens gæster med goodiebags og en boblende velkomst.

Flotte præmier fra Aalborg-virksomheder

Sammen med Café Peace havde flere lokale virksomheder meldt sig til at støtte velgørenhedsbrunchen. Heriblandt Henriks Ørsnes, Søborg og Henriksen, Harmonie Spa, Joan Kyneb, PS Studio og Helsam.

Udover små overraskelser i goodiebagen havde virksomhederne også hver især sponsoreret præmier for et meget højt beløb.

”Det har hele tiden været vigtigt for mig, at hvis det skulle gøres, så skulle det gøres ordentligt. Derfor er jeg  glad for, at så mange gode, lokale virksomheder har bidraget til at kunne gøre dagen endnu mere speciel for vores gæster.

Det er også alle steder, jeg selv er glad for og kommer meget – så de kunne selvfølgelig heller ikke sige nej til mig,” siger Anne med et grin.

Dagens præmier blev fordelt ud over lodtrækning blandt billetnumrene og senere på auktion, hvor det vindende bud gik ubeskåret til Kræftens Bekæmpelse.

En stor succes

Med sponsorerede gaver såsom en diamantring, mærketøj fra Munthe og Karen By Simonsen, ansigtsbehandlinger, hårprodukter og en bundet buket fra Aalborgs Nordiske Mester i blomsterkunst var der virkelig lagt op hønekamp blandt de 90 opmødte kvinder.

Heldigvis var der rigeligt med præmier og gavmilde bud, da auktionen blev ringet i gang og alt i alt lykkedes det Café Peace at indsamle 20.000 kr. til Kræftens Bekæmpelse.

”Det er jo en sag, som vedrører os alle – og derfor er det så fantastisk, at vi sammen kan være med til at gøre en forskel. Både gæsterne, som har købt billetten, virksomhederne som har sponsoreret og selvfølgelig vores egen indsats.

Det lyder også til, at alle har haft en rigtig god formiddag, så det har helt sikkert været en stor succes” afslutter Anne med et stort smil.

Gastromand anmelder Karma Sushi: En rejse ind i Sushi-himlen

Skrevet af: Mads Schytte (Gastromand)

Det er lørdag aften, og der står hygge og god stemning på menuen.

Mulighederne er mange, og valgene er svære. Aalborgs spisesteder boomer som aldrig før.

Karma Sushi er seneste restaurant, vi har besøgt, og egentlig er det på høje tid.

Restauranten som er udsprunget i Frederikshavn er ved at indtage alle de største byer i landet, og Aalborg er en af deres allervigtigste baser. Faktisk bor den ene af stifterne her i byen, og hovedkontoret ligger i Nørresundby.

Populært som Take Away

Sushi er bestemt ikke noget nyt i Aalborg, og har egentlig hittet længe, men for mit vedkommende har det primært været take-away-delen, jeg har nydt godt af.

Faktisk har jeg fået sushi take-away adskillige gange, og med mange gode sushi-steder og restauranter i Aalborg, så er Karma Sushi blandt de allerbedste.

Min medspiser og jeg ankommer til en helt fyldt restaurant, og jeg bemærker, at der også er lang kø til deres take-away.

Vi bliver vist til bords, hvor jeg kanter mig ned i stolen, da restauranten er godt fyldt på denne lørdag aften, og pladsen lidt trang – herefter begynder jeg at kigge på menuen, som er intet mindre end 68 sider lang.

Jeg taber faktisk ret hurtigt overblikket, hvilket en observant tjener bemærker og kommer og tilbyder hjælp.

Vil smage mest muligt

Jeg forklarer, at vi egentlig gerne vil godt omkring, og da min medspiser absolut ikke er vant til sushi, så vil det være godt, at vi smager det hele – om muligt.

Vores tjener foreslår indledningsvis en lille cocktail til at starte på. Det siger man pr. definition aldrig nej til!

Herefter foreslår hun deres ”Signatur Menu”, som har masser af lækkerier som kongekrabbe, kaviar og masser af sushi, den er vi også klar på!

Menuen koster 995 kr. og det er for to personer. Måske er det bare mig, men en forenkling af menuen ville altså være godt, og så synes jeg, drikkevarer skulle indgå også, blot et forbedringsforslag – men dog en detalje.

Kaviar til manden – avocado til pigen

Kort efter kommer vores cocktail, som er en japansk brændevin lavet på blommer – jeg fangede ikke helt, om tjeneren sagde, at de rent faktisk selv laver den – hvis det er korrekt så hatten af – det er sgu godt gået, for den smager virkelig godt!

Imens kommer vores første ret, som er misosuppe, som jeg nok vil sige er en consommé af jomfruhummer – hvor det formentlig er skallerne, der er kogt, flamberet og reduceret.

Skal det oversættes, så er det en kraftig suppe – så er alle vist med!

Dertil får vi en lille forårsrulle med jomfruhummeren. Der er god dybde i smagen, og rullen er sprød, varm og frisk, og så hænger retterne sammen, hvilket jeg holder meget af.

Fremragende kaviar

Vi skåler og afventer spændt næste ret. Kort efter kommer der kaviar med avocado og sprød senbei – og nej I må sgu ikke spørge, hvad det er – men det smager godt og er sprødt!

Jeg spørger ind til, hvor kaviaren kommer fra, og tjenerne skal lige vejledes af køkkenet. Imens smager vi på retterne – og ja, det smager godt – jeg kunne ikke helt forstå det med kaviar og avocado, men sammen passer det faktisk meget godt.

Spiser du med en kvinde, vil hun sikkert gå efter avocadoen, og du kan så hapse kaviaren selv – så helt dumt er det faktisk ikke!

Tjeneren kommer tilbage og fortæller, at det er opdrættet stør fra Italien – tjek!

De seks stykker laks er intet mindre end fantastiske – fede og cremede – men på den helt rigtige og delikate måde.

Vi er færdige med vores drinks, og tjeneren foreslår hvidvin og forklarer lidt om druerne – jeg stopper hende ved en oversøisk Sauvignon Blanc, som jeg gerne vil smage.

Da tjeneren beder mig smage for, bliver jeg lidt nervøs, da den meget søde duft møder min næse, men heldigvis er der masser af syre og mineralitet i smagen, som passer til den fede fisk.

Aftenens bedste ret

Min medspiser er ikke skræmt af sushi og er faktisk ret imponeret over den rene og friske smag – hvilket også er årsagen til, at jeg netop elsker den slags mad – videre så er der bare noget fascinerende over det japanske stringente køkken.

Næste ret er søkogt kongekrabbe med shisoemulsion, citrussoja og igen den her senbei. Jeg tror måske aldrig, jeg har smagt kongekrabbe før, i hvert fald husker jeg det slet ikke som denne, det er noget af det bedste jeg nogensinde har spist.

Lidt som hummer der er kogt perfekt og bare så delikat og lækkert. Min medspiser er dybt imponeret – navnlig af den tilhørende dip!

Scoretips til fyrene

Efter mødet med kongekrabben er der en lille kunstpause, hvor vi faktisk bestiller lidt edamame-bønner med sesam og salt, som vi snacker, imens vi nyder aftenen.

Restauranten er godt fyldt med alt fra 10-mandsborde til noget, som kunne ligne første date.

Jeg tænker ved mig selv, at sushi nok ikke er dumt at invitere en kvinde på, hvis man gerne vil imponere lidt. Dybest set kan det næsten ikke gå galt.

Den Grande Finale!

Vores sidste servering er deres ”Douglas Menu”, som består af en ordentlig omgang sushi hvor, du får laks, tun, sødreje, ingefærgravad laks, jomfruhummer, gunkan med laksetartar, stegt sild, flamberet laks, tun tataki, raibow, canadian, karma crunch, sizzling tuna og naturligvis godt med soja, wasabi og ingefær! Forpustet?

Det bliver du, og jeg vil godt garantere, at lige meget hvor hård du tror, du er, så spiser du og din medspiser ikke op!

Jeg fik smagt næsten alle slags, men der var alligevel 6-7 stykker tilbage. Smagen er naturligvis forskellig, og jeg vil ikke gå i dybden med detaljerne om dem alle, for så ville du nok bliver en smule træt, for hver af dem har sit unikke præg, og mange af dem er pyntet med lakseæg, crunch, mayo, karse og andet lækkert.

Jeg vil hellere fokusere på det faktum, at selv om du måske tror, sushi ikke er dig, så vil jeg opfordre dig til at prøve Karma, det var nemlig dem, som oprindeligt fik mig omvendt.

Karma Sushi laver sushi, som de oprindelige pionerer inden for sushi ville have hyldet. Det er fantastisk, at en restaurant af den her kaliber har succes i Aalborg.

For det fortjener den hands down virkelig. Jeg har spist på flere af landets toprestauranter på sushi, og det her er en af de bedste.

Læste du vores anmeldelse af Napa – lige her

Læste du vores anmeldelse af Dronninglund Slot Restaurant – lige her

Læste du vores anmeldelse af Restaurant D’Wine – lige her

12 år som familieforretning: Brillegalleriet har succes med eget koncept

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Annonce

Der er ret stor sandsynlighed for, at du på et eller andet tidspunkt i dit liv skal forbi en optiker, når synet begynder at svigte.

Midt i hjertet af byen ligger der en selvstændig butik, som siden opstarten i 2006 har nydt stor succes i både Aalborg og resten af Nordjylland.

Brillegalleriet er en familieforretning i ordets bedste betydning. Her har Hans Christian og Henrik Andersen – far og søn – nu i snart 12 år udlevet drømmen om at have deres helt egen butik.

”Vi har begge været i store kædebutikker, men vi savnede at gøre tingene på vores måde. Det kan vi i høj grad her i vores egne lokaler og med vores eget koncept,” fortæller Hans Christian.

De lækre lokaler i Slotsgade

Nære relationer hele vejen rundt

Da vi besøgte den stilfulde forretning, stod det hurtigt klart, at far og søn relationen kun er en styrke for Brillegalleriet. Man får lynhurtigt fornemmelsen af en familiær og tryg stemning.

”Vi er et perfekt team, som kender hinanden indgående. Det gør også oplevelsen for kunden meget mere behagelig. Vi elsker at gå på arbejde, og det skulle gerne afspejle sig i den service, som kunderne får her,” forklarer Henrik og fortsætter:

”Vi snakker meget personligt med kunderne, og på den måde kommer vi også ind på livet af dem. Dermed har vi bedre forudsætninger for at præsentere den helt rigtige løsning for dem.”

Foruden Hans Christian og Henrik består Brillegalleriet af Jannie, som både er butiksassistent og hele Brillegalleriets ”blæksprutte”. Og til januar udvides personalet med optiker Rikke Kuntz Skovfo, der indtil 2017 har haft Kuntz Optik i Nibe.

Vigtigt med tid til den enkelte kunde

For alle i butikken er det vigtigt, at der er tid til den enkelte kunde. Der er derfor altid sat god tid af til en grundig synsprøve og rådgivning i valget af brillestel og –glas eller kontaktlinser.

”Det lyder måske som en kliché, men kunden er virkelig i centrum her. Det skal være en oplevelse at handle ved os. Vi sælger ikke en metervare, men et specialfremstillet produkt til hver enkelt kunde,” fortæller Jannie.

Det kommer i høj grad til udtryk i kontakten med kunderne. Brillegalleriet holder både kontakten ved hjælp af Facebook, hjemmesiden og via en SMS-service. Men på ét bestemt punkt skiller de sig ud.

”Når vi indkalder til kontrol, ny synsprøve eller lignende, så sender vi det altid i et fysisk brev. Det er selvfølgelig dyrere for os end en e-mail, men det er bare meget mere personligt og værdifuldt for kunden,” fortæller Hans Christian.

Selvstændighed betaler sig

Det er især på sortimentet af briller, linser og solbriller, at Brillegalleriet skiller sig ud fra de store kæder. Det er både på grund af deres mange års erfaring og den frihed, der ligger i at være en selvstændig forretning.

”Vi skræddersyer vores eget sortiment til de kunder vi har. Vi kan hurtigt manøvre rundt, hvis der lige pludselig sker nogle ting på markedet – eksempelvis hvis et nyt mærke lynhurtigt bliver populært,” fortæller Henrik.

Evnen til at servicere deres store og loyale kundebase, som har vidt forskellige behov, er nemlig det vigtigste for Brillegalleriet.

”Vi kan ikke få en bedre anbefaling, end at vores kunder bliver ved med at vende tilbage til os. Det er sådan vi ved, at vi gør tingene rigtigt. Og det er vi naturligvis glade for og stolte over, at de gør. Det er nemlig servicen, der er vores bedste brand.” slår Henrik fast over for MigogAalborg.

Mere end bare briller

Briller er efterhånden blevet en stor del af folks livsstil, og derfor stiller de også større og større krav til viden om både design og materialer.

Det tager far og søn som en kærkommen udfordring – de tager derfor flere gange årligt ned på fabrikkerne for at få et øget kendskab til både produktet og brandet.

“Når vi fortæller en kunde om et bestemt mærke, så vil vi helst vide så meget som muligt. Vi er nok lidt nørdede på det punkt,” fortæller Henrik med et smil.

Og selvom ambitionerne hos Brillegalleriet er store, vil de ikke gå på kompromis med den gode service.

”Vi vil selvfølgelig gerne øge væksten, men det skal være i et tempo, hvor vi kan følge med, og hvor den enkelte kunde ikke bliver glemt,” fortæller Hans Christian, og Henrik supplerer:

”Grundlæggende skal vi bare blive endnu bedre til det vi gør. Vi skal hele tiden uddanne os, have det rette udstyr og have fingeren på pulsen. Det her er vores håndværk og noget, som vi stadig brænder for hver eneste dag.”

Bliver en af landets største: Erhvervsmæglere fra Aalborg opkøber Aarhus-afdeling

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
Fra venstre: Mattias Manstrup, Kim Jacobsen og Steen Royberg
Fra venstre: Mattias Manstrup, Kim Jacobsen og Steen Royberg

Nybolig Erhverv er Danmarks største erhvervsmæglerkæde, og Nybolig Erhverv Aalborg er en af kædens bedst omsættende forretninger.

Ved årsskiftet overtager Aalborg-forretningen så Nybolig Erhverv Aarhus for et ukendt millionbeløb.

Bag købet står de tre ejere af Nybolig Erhverv Aalborg I/S, Mattias Manstrup, Steen Royberg og Kim Jacobsen.

En af kædens største franchisetagere

Med overtagelsen bliver de tre partnere en af Nybolig Erhverv kædens største franchisetagere.

”Vi betragter købet af Nybolig Erhverv Aarhus som en naturlig og rigtig spændende mulighed for at videreudvikle og styrke vores og kædens position i Danmark. Nybolig Erhverv Aalborg har eksisteret i snart 30 år, og vi har oplevet en markant vækst igennem de sidste mange år, og derfor ser vi købet af forretningen i Aarhus som en naturlig udvikling af vores forretning”, udtaler partner Mattias Manstrup.

Aarhus vækster hurtigt

“På samme måde som tilfældet er med Aalborg, så er Aarhus et af de store vækstområder i Danmark. Nybolig Erhverv Aarhus har en stærk position på markedet, og det er vores vision at skabe et solidt markedsgrundlag og udbygge denne position sammen med det stærke hold af medarbejdere, som sidder på kontoret i Aarhus,” fortæller partner Kim Jacobsen, som bliver daglig leder af kontoret i Aarhus til MigogAalborg.

“Vi har købt en forretning, som allerede er velfungerende. Vi har dyb respekt for det stærke netværk, som Erik Andresen (sælger af Nybolig Erhverv Aarhus, red.) har opbygget gennem mange år, og vi vil gøre os umage for at opretholde dette,” fortæller Kim Jacobsen.

Kompetente medarbejdere i begge forretninger

Nybolig Erhverv Aalborg fortsætter uændret med Mattias Manstrup og Steen Royberg som daglige ledere af kontoret.

Kim Jacobsen vil fortsat have en naturlig tilknytning til kontoret i Aalborg med en ugentlig mødedag.

“Vi har nogle kompetente medarbejdere i begge forretninger, og opkøbet vil skabe en bedre synergi mellem de to forretninger,” slutter Kim Jacobsen.

Utraditionelt studiejob: Sælger juletræer midt inde i Aalborg

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

Julen er og bliver en helt særlig tid.

En helt særlig tid, hvor mange tager sig tid til at gøre noget helt særligt.

Og det er netop hvad de to studerende, Lars og Christian, har gjort.

På trods af en travl hverdag med universitetsopgaver og hvad der ellers skal nås i løbet af en travl december, har Lars og Christian for andet år i træk valgt at bruge deres dagstimer i julen på at sælge juletræer på Gabels Torv.

En meget anderledes prioritering, som også samtidigt skiller sig ud fra det gennemsnitslige studiejob – men for Lars og Christian er det helt perfekt.

”Min far har dyrket juletræer i 30 år, og jeg har været med på sidelinjen, siden jeg var 15. Det gør, at jeg har et naturligt kendskab til branchen – og så er vi begge to glade for naturen og den friske luft,” fortæller Christian Willadsen.

Skoven ind i Aalborg

Med en kæmpe sending af 1. sorterings Normannsgran og pottetræer er det i den grad lykkes venneparret at bringe julen ind i midtbyen og den nostalgiske duft af gran trækker også mange aalborgensere ind den indhegnede ”skov”.

”Selvfølgelig kan det være hyggeligt at tage ud at fælde sit eget træ, men der er mange især mange studerende, som egentlig synes, det er rart at kunne hente det hernede og undgå alt besværet med at skulle fragte det langt hjem,” forklarer Lars Flensburg Hansen.

Drengene fik allerede tilladelse til at stå på Gabels Torv fra 2016, og har dermed brugt de sidste 11 måneder på at planlægge, hvordan juletræssalget for 2017 skulle se ud.

”Vi har taget en masse erfaring med fra sidste år, så vi forhåbentligt kan gøre det endnu bedre denne gang.

Sidste år bad vi min far udmærke hans bud på de bedste træer – men hans kunder er primært fra f.eks. Tyskland, hvor de gerne vil have brede og tætte træer.

Danskerne vil hellere have et etage-træ med plads til at hænge lys og pynt på, så det har vi selv sørget for at have i år.” siger Christian.

Nordjysk forhandling

Hverken Lars eller Christian er oprindeligt fra Nordjylland, men de har alligevel sørget for at bringe den nordjyske mentalitet med ind i deres forretning.

”I Århus giver man nemt 400 kr. for et træ og måske 600 kr. i København. Den går ikke her, og vi er derfor meget åbne for nordjysk forhandling. Folk får jo nærmest julelys i øjnene, når de får pruttet prisen 10 kr. ned og så er alle jo glade,” siger Lars med et grin.

Og forhandlingsmetoderne har i den grad båret frugt. På kun fem dage var det lykkedes drengene at sælge en stor del af deres første sending juletræer – derfor er der allerede nu flere på vej.

Dette års stigende succes betyder også, at Lars og Christian allerede er i fuld gang med planlægningen af 2018, hvor de samlede erfaringer skal gøre den lille juletræsbod endnu bedre for Aalborg.

”Vi har oplevet stigende efterspørgsel på økologiske træer, så det er vi allerede ved at undersøge nu. Derudover vil vi gerne have en ladcykel, så vi også kan køre rundt og aflevere træet til dem, som køber,” afslutter Christian.

Du kan finde De studerendes Juletræssalg på Gabels Torv alle hverdage.

Centralt i Aalborg: HTX flytter i Friis Shoppingcenter

Skrevet af: Michael Qureshi

Aalborg Tekniske Gymnasium er med 815 elever en af Danmark største tekniske gymnasier.

Uddannelsen ligger i dag fordelt på C.A. Olesens Gade og Øster Uttrup Vej i Aalborg med 12-15 klasser pr. adresse, og nu flyttes samtlige aktiviteter fra C.A. Olesens Gade i Vestbyen til centrum af Aalborg, nemlig Friis på Nytorv.

Det skriver Aalborg Tekniske Gymnasium mandag morgen i en pressemeddelelse.

“Vi ved, at uddannelsesinstitutionens placering har en stor betydning for de unge, og nu har vi fået en unik mulighed for at flytte en stor del af vores HTX-aktiviteter ind til det absolutte centrum af Aalborg.

Det øger attraktiviteten og tiltrækningskraften, og det skulle gerne få endnu flere fra en ungdomsårgang til at vælge HTX,” forklarer rektor på Aalborg Tekniske Gymnasium, Rikke Palmgren.

Særdeles attraktiv placering for eleverne

Antallet af HTX-studerende i Nordjylland har været uafbrudt stigende i perioden fra 2007 til 2014. I denne periode er antallet af fuldførte HTX-studenter steget fra niveauet 300 om året til niveauet 600 om året – altså en fordobling.

Det er en af grundene til, at Aalborg Tekniske Gymnasium er vokset ud af lokalerne i C.A. Olesens Gade. I de nye lokaler i Friis får HTX både 1.200 kvadratmeter ekstra og en særdeles attraktiv placering:

“HTX udbydes kun i fem byer i Nordjylland: Frederikshavn, Hjørring, Thisted, Aalborg og Aars. Derfor har vi et stort antal elever, der har lang transporttid, og ikke mindst derfor betyder en central placering i Aalborg meget,” fortsætter hun.

“Vi bibeholder vores afdeling på Øster Uttrup Vej hvor ca. halvdelen af vores klasser holder til og har gjort det siden 1996,” siger Rikke Palmgren.

Flere HTX-studenter er ifølge rektoren netop det, som erhvervslivet efterspørger allermest.

Klar til sommeren 2018

Industrien og andre brancher efterspørger flere med en teknisk-naturvidenskabelig baggrund, og her kan HTX’erne noget helt særligt. En ny analyse fra Danske Regioner viser nemlig, at fire ud af ti med en HTX er i gang med en teknisk-naturvidenskabelig universitetsuddannelse allerede to år efter studentereksamen.

TECHCOLLEGE og Aalborg Tekniske Gymnasium har tegnet lejekontrakt på 4.643 kvadratmeter i Friis. Lokalerne ombygges, så der bliver 16 klasselokaler, 4 laboratorier, et træværksted, et tekstilværksted og et virtuelt laboratorium.

Ombygningen forventes færdig til sommer, så det står klar til de nye elever, der starter i august 2018.

HTX-uddannelsen bliver fremtidig genbo til flere af Aalborg Universitets uddannelser, nemlig både CREATE AAU i Rendsburgsgade og musikuddannelserne i Musikkens Hus.