Luksus i Aalborg: Huset Pico har medvind med eksklusive mærker

Skrevet af: Michael Qureshi
Michael Johansen yderst til højre. Stine i midten, og Jeanette til venstre
Michael Johansen yderst til højre. Stine i midten, og Jeanette til venstre

Det var i 2008, at Michael Nygaard Johansen tog springet og åbnede sin egen butik i hjertet af Aalborg.

En iværksætterdrøm der længe havde rumsteret i hovedet på ham, blandt andet da han var butikschef i Mr. Walther og senere sælger for tøjmærket Red & Green.

Huset Pico åbnede i Slotsgade med fokus på luksuriøse mærker, som ikke lige kunne findes i så mange andre butikker i Aalborg.

Solen nåede lige at skinne i tre måneder. Og så ramte finanskrisen som en orkan, der smadrede alt, der var skrøbeligt og spinkelt på sin vej.

Men Huset Pico klarede den voldsomme storm. Mens andre butikker rundt omkring i byen måtte dreje nøglen, kæmpede personalet i Huset Pico videre mod alle odds.

For lige præcis i en finanskrise var det luksusvarerne, der blev skilt væk i privatbudgetterne.

Huset Pico Aalborg
Huset Pico i Slotsgade inde i Aalborg centrum

Knap ni år senere lever Huset Pico i bedste velgående. En bedrift som Michael Johansen kan være stolt af, for han har overvundet mange bjerge på at nå dertil, hvor butikken er i dag.

”Det er klart, at når man tre måneder efter åbningen af en butik rammes af en finanskrise, så er det en gigantisk mavepuster. Men jeg havde det også lidt sådan, at vi ikke havde råd til at være en del af en finanskrise.

Vi skyldte en masse penge i banken, og dem skulle de jo have igen, så vi havde ikke rigtig råd til, at det ikke lykkedes,” forklarer Michael Johansen.



Huset PicoHuset Pico

Læs også: Boom i Aalborg: Her er byens nye hotte butikker

Det er tydeligt, at minderne vælter frem, mens han taler om de første år i Huset Pico’s historie.

”Det har gjort os stærkere som butik, at vi har opereret i et så presset marked i mange år. Vi er gode herinde til at se muligheder i stedet for begrænsninger.

Når markedet er presset, så åbner det automatisk nye døre, og vi var blandt dem i finanskrisen, som turde at være offensive og lægge større ordrer.

Det tror jeg, vi fik noget respekt for blandt en masse leverandører. På den måde blev det også lettere for en butik i Aalborg at få fat i de helt store modehus og eksklusive brands,” forklarer Michael Johansen.

I dag forhandler Huset Pico mærker som Hugo Boss, Polo Ralph Lauren, Tiger of Sweden, Lala Berlin, Tommy Hilfiger og mange andre luksus-brands, som kun forhandles i meget få butikker i hele Nordjylland.

Huset PicoHuset Pico

De har blandt andet været i Italien for at finde de bedste samarbejdspartnere, som går lige så meget op i kvalitet som dem selv.

Af italienske eksklusive brands de har i Huset Pico kan nævnes overtøj fra Herno, bukser fra Pantaloni Torino og håndsyede skjorter fra Barba Napoli.

Læs også: Kæmpe interesse for shopping-mekka: Sinnerup fik flot åbning i Aalborg

Tilbage i opstarten krævede det også en vaskeægte iværksætter-ånd for at komme igennem stormen. Det var ikke et job for butiksejeren, der blot var 25 år dengang. Det var en livsstil.

”Dengang boede min kæreste og jeg i Borgergade. Jeg kan tydeligt huske, at når jeg mødte ind i butikken ved 7 tiden, så var der mørkt alle vegne, og når jeg gik hjem, så var der igen mørkt. Det at få en butik etableret i et presset marked, det kræver en kæmpe arbejdsindsats.

I åbningstiden tænkte jeg ikke på andet end at servicere og give kunderne en god oplevelse. Om aftenen sad jeg så med alt det administrative. Du er nødt til at gå forrest som leder, hvis du vil skabe en vinderkultur,” siger indehaveren af modebutikken.

I dag er der masser af medvind for butikken i Slotsgade. 2014 og 2015 blev rekordår for Huset Pico, og 2016 har også været et blændende år. I Aalborg er mange modebevidste og søger kvalitet i tøjet.

”Vi kan mærke herinde, at mange flere hellere vil have et stykke dyrere tøj end tre skjorter for 500 kr. Der er også et element af bæredygtighed inde over, for den dyrere skjorte af høj kvalitet holder bare meget længere og skal ikke smides ud efter et par gange.”

”Aalborg er midt i en rivende udvikling på mange fronter. Det er både som kulturby og ikke mindst som handelsby. Jeg er glad, hver gang der åbner en ny flot butik her i byen. For der er ikke noget, der kan holde en skarpere end god konkurrence, og det gavner i sidste ende blot byen, at der er mange lækre shoppingmuligheder,” forklarer Michael Johansen.

Huset PicoHuset Pico

Han tror også på, at Huset Pico har skabt sig et etableret navn i byen på deres service.

”Det vigtigste aktiv her i huset er vores personale. Det er klart, at vi lever af at sælge vores varer, men vi gør meget ud af, at vi ikke er for anmassende og presser vores kunder. Vi er ikke pistolsælgere. Det er når kunderne kommer igen hele tiden, at vi virkelig kan måle vores succes,” siger Michael Johansen.

Pico Aalborg
Michael Johansen yderst til højre sammen med Jeanette og Stine

Han nævner selv, at han har mange kunder, der værdsætter, at Huset Pico lige åbner butikken uden for normal åbningstid for at kunne yde en ekstraordinær indsats for den enkelte.

”De sætter pris på vores fleksibilitet, når de kan holde lige uden for og handle, før arbejdsdagen reelt begynder. Vi ønsker at gøre en forskel for vores kunder, og det fortæller de så også videre, så flere kommer ind forbi butikken.”

Michael Johansen er ikke i tvivl om, at det fremadrettet bliver sværere for de mindre niche-butikker at klare sig i et marked, hvor de store kæder kommer til at fylde mere og mere.

Huset Pico

Men han ser lyst på Huset Pico’s fremtid, i forhold til de udfordringer de har klaret.

”Vi er en nichebutik, men vi er ikke en lille butik. Skal du overleve i dag i detailhandlen, så skal du have en vis kvadratmeter og solid indtjening. Vores branche er så besat af omsætning. Hos os har vi fokus på drift og indtjening. Vi har købmandsskab ind over i butikken, og det fungerer for os,” lyder det fra indehaveren af Huset Pico.

Aalborg bager
Slotsbagerens legendariske chokolade-boller

Til sidst falder det uundgåelige spørgsmål. Hvordan er det at have en butik så tæt på den legendariske Slotsbager med de berømte chokoladeboller?

”Vi er i hvert fald ikke blevet tyndere af at gå på arbejde,” griner Michael.

Du kan læse mere om Huset Pico her

Fik du læst?

Nibe-butik er kendt i hele Danmark: Sådan startede eventyret for Blossom

Indehaver af Blossom, Trine Kær
Indehaver af Blossom, Trine Kær

Sjovt stunt: SACKit højtalere imponerer på Havnefronten

Skrevet af: Michael Qureshi

Annonce

Aalborg-virksomheden SACKit er inde i en rivende udvikling.

Deres produkter bliver taget godt imod i både Danmark og i det øvrige Europa. Deres satsning på trådløse højtalere har i den grad også øget opmærksomheden omkring SACKit.

De startede med den helt lille WOOFit, som var den lille højtaler, man kunne have med på farten. Så kom den lidt større MOVEit højtaler, som kan kobles på både Bluetooth og Wifi, og den har fået en fremragende modtagelse.

Minihøjtaler ser ud til at blive stor succes

Senest har man så lanceret mini-højtaleren WOOFit Go, som ser ud til at blive en stor succes.

Især fordi den flotte højtaler med det elegante design kan spille i stereo med et andet par. Derudover kan den også tåle vand, så man kan have den i badeværelset eller med til poolen, hvis man er på ferie.

Der har også været flere anmeldelser af de nye højtalere;

“Vi tog soundtracket til Le Grand Bleu med Eric Serra, og spillede også Andreas Vollenweider’s Bella Donna. Og når man tænker på højttalerens størelse, så klarede den det fint. Især når man tænker på at højttaleren ikke vejer mere end 180 gram, og let kan ligge i en rejsekuffert.”

Således skrev recordere.dk i deres anmeldelse.

Flot skandinavisk design

“WOOFit GO er en kompakt Bluetooth højttaler i et flot skandinavisk design med en glimrende lyd. Der hvor den virkelig vinder, er hvis man har to og laver et stereo-par, så får man en virkelig god lydoplevelse. Dog stadig uden den dybe bas, men det er også begrænset hvor meget bas man kan få fra en højttaler i den størrelse.”

Skriver e-reviews.dk.

SACKit lavede også et sjovt reklame-stunt på Havnefronten i Aalborg, hvor de afspillede musik for en række aalborgensere. Til sidst afslørede de så, at lyden kom fra de to små WOOFit Go højtalere.

KONKURRENCE

Du kan nu vinde et par WOOFit Go højtalere. Vi udlodder 2 x 2 af disse højtalere.

Du skal like Facebook-opslaget (klik her)
Følge MigogAalborg på Facebook
Skrive hvilken af nedenstående farver du ønsker sættet i. Du kan vælge mellem Black eller Dusty Blue i Front.

Du kan selvfølgelig også bare gå ind og bestille dine højtalere her

Vild pris: 14 mio. kr. for en penthouse-lejlighed midt i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi

Det kan blive en af de dyreste lejligheder nogensinde solgt i Aalborg.

Ejendomsmæglerfirmaet EDC har sat en superfed penthouse-lejlighed til salg inde i midtbyen.

Lejligheden er på hele 381 kvadratmeter, og ligger på Nytorv. Man får blandt andet to tagterrasser med for de 14 mio. kr., som lejligheden koster. Der er endda elevator inde i lejligheden, så man ikke bliver forpustet, når man skal fra den ene ende til den anden.

Den ligger lige over for Sinnerup i en perfekt central beliggenhed, hvor der er rigeligt med plads at boltre sig på.

EDC skriver i salgsopstillingen;

“Med hele 381 m2 er denne unikke liebhaverlejlighed i Aalborgs midte ikke blot byens flotteste og fedeste lejlighed, men formentlig også den største! Og ikke nok med det – den har også en af byens allermest attraktive beliggenheder, nemlig på Nytorv, lige i hjertet af Aalborg, lige her hvor det hele sker.”

Nordjyllands dyreste lejlighedshandel blev en realitet i september 2016, hvor en nybygget penthouse lejlighed på Havnefronten blev solgt for 13,5 mio. kr.

I februar 2017 blev en penthouse-lejlighed i det nye spændende byggeprojekt The Old Yard sat til salg for 14,5 mio. kr.

Du kan se salgsopstillingen på lejligheden på Nytorv her

Aalborg Karneval præsenterer nyt flot overskud

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Man kan ikke sige Aalborg uden karneval, og det nyeste regnskab for Aalborg Karneval viser, at fremtiden ser aldeles lys ud for den store årlige begivenhed.

I 2016 kunne Aalborg Karneval præsentere et rekordoverskud op hele 1.509.819 kr og det er i år fulgt op med et overskud på 861.085 kr. Det skriver Aalborg Karneval i dag i en pressemeddelelse.

Aalborg Karneval meddeler, at den glædelige udvikling er kulminationen på en række strategiske tiltag samt en gennemgribende professionalisering af foreningen i de seneste fem år.

Mette Bugge, talsmand for Aalborg Karneval er da også fuld optimisme:

”Det er selvfølgelig en stor glæde at kunne præsentere et flot overskud for Nordjyllands absolut største kulturevent, som vokser år efter år. Det glæder mig nok allermest, at næsten 40.000 deltagere har købt loyalitetsarmbånd mod 33.000 året før.

Der er tydeligvis sket en kulturændring hos vores elskede karnevalister, som gør det til en fælles fest, hvor alle bidrager til at sikre, at vi fortsat kan forløse den kreativitet og glæde, som karnevallet besidder” fortæller Mette Bugge i pressemeddelelsen.

Deltagerrekord i Stjerneparaden

Aalborg Karneval blev i år afholdt i høj sol og det estimeres, at der var over 70.000 deltagere i Stjerneparaden, som er ny rekord.

Der blev også prøvet nye ting af – blandt andet “Tyrens Begravelse” på Gabels Torv og store blækspruttearme, som hang ud over Vesterbro langs Stjerneparaden.

Aalborg Karneval er særdeles optimistiske for fremtiden.

”Vi vil naturligvis gerne fortsætte udviklingen af vores elskede karneval. De kommende år vil der være endnu mere fokus på kunstnerisk udvikling og samarbejde med andre lokale og nationale aktører.

Jo flere loyalitetsarmbånd vi sælger, desto flere spændende tiltag kan vi igangsætte til gavn for deltagerne” fortæller talsmand Mette Bugge.

Teamet for Aalborg Karneval 2018 er “Til vands, til lands og i luften”. Du kan tilmelde dig begivenheden lige her.

Toprokade i køkkenet: Ruths Hotel henter profil tilbage efter mange år

Skrevet af: Michael Qureshi

Forleden blev det meldt ud, at Brøndums Hotel mistede deres profilerede topkok Michel Michaud.

Der gik dog ikke mange dage, før det blev meldt ud, at Michaud vender tilbage til sin tidligere arbejdsplads, anerkendte Ruths Hotel i Skagen.

Michaud forlod Ruths som køkkenchef i 2014.

Nu har Ruths nye køkkenchef Jakob Spolum har netop ansat sin tidligere læremester – den kendte kok Michel Michaud, i en helt ny stilling.

Målet er at sikre og udvikle den originale og autentiske brasserietradition, som det kendte nordjyske badehotel har opbygget over årene.

Afløste Dennis Juhl

Jakob Spolum overtog dirigentstokken 1. september fra Dennis Juhl, der i fredags åbnede Restaurant Textur i Aalborg.

Køkkenchef Jakob Spolum glæder sig til samarbejdet med en kapacitet som Michaud. Bl.a. ser han frem til dagligt at få direkte adgang til den kendte koks mange fifs og tricks, når de begynder samarbejdet den 10. oktober.

”Michaud var min mentor og læremester, dengang jeg var kokkeelev på Ruths Hotel og han var køkkenchef. Han inspirerede mig, lærte mig det franske køkkens klassiske grundprincipper og var samtidig som en far for mig. Det bliver så godt at få alle hans historier, opskrifter og metoder helt tæt på igen,” siger Jakob Spolum.

Glæde på Ruths Hotel

På Ruths Hotel glæder man sig til det nye og kreative samarbejde, bl.a. fordi man længe har ønsket at positionere forskellen mellem hotellets to køkkener, Brasseriet og Gourmetrestauranten, endnu mere tydeligt.

Jakob Spolum har ansvaret for begge steder, og Michaud skal udelukkende have fokus på kvalitet og produktudvikling i det originale Franske Brasserie.

Direktør Peter Christian Jensen fortæller, at det kendte badehotel – via samarbejdet mellem Jakob Spolum og Michaud, ønsker at få mulighed for at rendyrke det klassisk franske brasseriekøkken.

”Vi vil gerne fremstå som bærere af den stolte franske køkkentradition, som Michaud allerede i 70’erne var med til at indføre i Danmark. Michaud skal, i Brasseriet, ikke arbejde direkte i køkkenet og ved komfuret, til gengæld skal han inspirere os alle – inklusive vores gæster, med gode historier om sit liv med det franske køkken og dermed sikre at Ruths Brasserie fremover kan videreføre hans viden og håndværk.”

Michaud elsker Skagen

Michel Michaud har længe overvejet, hvordan han både kunne dele sin glæde ved det franske køkken uden at skulle deltage i det ofte hårde arbejde ved komfuret og samtidig bevare sin tætte tilknytning til Skagen.

”Jeg elsker Skagen, jeg elsker naturen og så elsker jeg at udvikle opskrifter og lave god mad. Det får jeg fuld adgang til nu, hvor jeg – i samarbejde med de mange dygtige og spændende folk på Ruths Hotel, får mulighed for i al ydmyghed at forfine det franske køkken på Ruths Brasserie uden at skulle arbejde på fuld tryk”.

Michel Michaud vil organisatorisk være ansat under køkkenchef Jakob Spolum med fokus på udvikling af det franske brasserie samtidig med, at han vil fungere som en slags historiefortæller og inspirationskilde til hotellets mange interesserede gæster.

For andet år i træk: Nordjylland slog København i Cook Off

Skrevet af: Michael Qureshi

Det blev til endnu en nordjysk sejr, da Copenhagen Cook Off for andet år blev afviklet i København.

Søndag eftermiddag dystede et nordjysk kokke-hold bestående af kokke fra Strandhotellet i Blokhus, to fra Restaurant Rusk og en fra La Locanda imod et stærkt københavnsk kokke-hold.

Og det blev nordjyderne, der igen kunne tage sejren med hjem. Sidste år blev det også til en nordjysk sejr i første udgave af den her Cook Off.

Fantastiske rammer i København

Det var fantastiske rammer, som de to kokke-hold dystede på Nordre Toldbod ved Løgismose Vin, mad og delikatesser.

Der skulle laves en forret og hovedret basere på nordjyske råvarer, hvor hovedretten blandt andet var fra Rosenbeck Frilandsgris.

Holdkaptajn Mikkel Espensen fra Strandhotellet var naturligvis stolt over den nordjyske sejr.

“Det var dejligt, at vi kunne tage den med hjem igen. Vi havde lidt udfordringer undervejs, hvor der til tider manglede strøm i køkkenet. Men som man siger i Aalborg “Ork Satme” det var en skøn sejr,” sagde Mikkel Espensen efter sejren.

Det stærke dommerpanel var Anders Halskov, Ken Tellufsen og Morten Krogholm.

MigogAalborg har skrevet om de fire kokke, der repræsenterede Nordjylland.

Her kan du læse om

Marc og Simon fra Restaurant Rusk

Kid fra La Locanda

Mikkel fra Strandhotellet