Luksus i Aalborg: Huset Pico har medvind med eksklusive mærker

Skrevet af: Michael Qureshi
Michael Johansen yderst til højre. Stine i midten, og Jeanette til venstre
Michael Johansen yderst til højre. Stine i midten, og Jeanette til venstre

Det var i 2008, at Michael Nygaard Johansen tog springet og åbnede sin egen butik i hjertet af Aalborg.

En iværksætterdrøm der længe havde rumsteret i hovedet på ham, blandt andet da han var butikschef i Mr. Walther og senere sælger for tøjmærket Red & Green.

Huset Pico åbnede i Slotsgade med fokus på luksuriøse mærker, som ikke lige kunne findes i så mange andre butikker i Aalborg.

Solen nåede lige at skinne i tre måneder. Og så ramte finanskrisen som en orkan, der smadrede alt, der var skrøbeligt og spinkelt på sin vej.

Men Huset Pico klarede den voldsomme storm. Mens andre butikker rundt omkring i byen måtte dreje nøglen, kæmpede personalet i Huset Pico videre mod alle odds.

For lige præcis i en finanskrise var det luksusvarerne, der blev skilt væk i privatbudgetterne.

Huset Pico Aalborg
Huset Pico i Slotsgade inde i Aalborg centrum

Knap ni år senere lever Huset Pico i bedste velgående. En bedrift som Michael Johansen kan være stolt af, for han har overvundet mange bjerge på at nå dertil, hvor butikken er i dag.

”Det er klart, at når man tre måneder efter åbningen af en butik rammes af en finanskrise, så er det en gigantisk mavepuster. Men jeg havde det også lidt sådan, at vi ikke havde råd til at være en del af en finanskrise.

Vi skyldte en masse penge i banken, og dem skulle de jo have igen, så vi havde ikke rigtig råd til, at det ikke lykkedes,” forklarer Michael Johansen.



Huset PicoHuset Pico

Læs også: Boom i Aalborg: Her er byens nye hotte butikker

Det er tydeligt, at minderne vælter frem, mens han taler om de første år i Huset Pico’s historie.

”Det har gjort os stærkere som butik, at vi har opereret i et så presset marked i mange år. Vi er gode herinde til at se muligheder i stedet for begrænsninger.

Når markedet er presset, så åbner det automatisk nye døre, og vi var blandt dem i finanskrisen, som turde at være offensive og lægge større ordrer.

Det tror jeg, vi fik noget respekt for blandt en masse leverandører. På den måde blev det også lettere for en butik i Aalborg at få fat i de helt store modehus og eksklusive brands,” forklarer Michael Johansen.

To skønne farver vi idag har modtaget fra @lalaberlin ?????? #lalaberlin #grøn #bordeaux #gaveide #husetpico #musthave #aalborg

A photo posted by Huset Pico (@husetpico) on

I dag forhandler Huset Pico mærker som Hugo Boss, Polo Ralph Lauren, Tiger of Sweden, Lala Berlin, Tommy Hilfiger og mange andre luksus-brands, som kun forhandles i meget få butikker i hele Nordjylland.

Huset PicoHuset Pico

De har blandt andet været i Italien for at finde de bedste samarbejdspartnere, som går lige så meget op i kvalitet som dem selv.

Af italienske eksklusive brands de har i Huset Pico kan nævnes overtøj fra Herno, bukser fra Pantaloni Torino og håndsyede skjorter fra Barba Napoli.

Læs også: Kæmpe interesse for shopping-mekka: Sinnerup fik flot åbning i Aalborg

Tilbage i opstarten krævede det også en vaskeægte iværksætter-ånd for at komme igennem stormen. Det var ikke et job for butiksejeren, der blot var 25 år dengang. Det var en livsstil.

”Dengang boede min kæreste og jeg i Borgergade. Jeg kan tydeligt huske, at når jeg mødte ind i butikken ved 7 tiden, så var der mørkt alle vegne, og når jeg gik hjem, så var der igen mørkt. Det at få en butik etableret i et presset marked, det kræver en kæmpe arbejdsindsats.

I åbningstiden tænkte jeg ikke på andet end at servicere og give kunderne en god oplevelse. Om aftenen sad jeg så med alt det administrative. Du er nødt til at gå forrest som leder, hvis du vil skabe en vinderkultur,” siger indehaveren af modebutikken.

Klassisk sort uldfrakke fra @sandcopenhagen den er SÅ lækker! ??? #sandcopenhagen #lanvin #uldfrakke #husetpico #aalborg

A photo posted by Huset Pico (@husetpico) on

I dag er der masser af medvind for butikken i Slotsgade. 2014 og 2015 blev rekordår for Huset Pico, og 2016 har også været et blændende år. I Aalborg er mange modebevidste og søger kvalitet i tøjet.

”Vi kan mærke herinde, at mange flere hellere vil have et stykke dyrere tøj end tre skjorter for 500 kr. Der er også et element af bæredygtighed inde over, for den dyrere skjorte af høj kvalitet holder bare meget længere og skal ikke smides ud efter et par gange.”

”Aalborg er midt i en rivende udvikling på mange fronter. Det er både som kulturby og ikke mindst som handelsby. Jeg er glad, hver gang der åbner en ny flot butik her i byen. For der er ikke noget, der kan holde en skarpere end god konkurrence, og det gavner i sidste ende blot byen, at der er mange lækre shoppingmuligheder,” forklarer Michael Johansen.

Huset PicoHuset Pico

Han tror også på, at Huset Pico har skabt sig et etableret navn i byen på deres service.

”Det vigtigste aktiv her i huset er vores personale. Det er klart, at vi lever af at sælge vores varer, men vi gør meget ud af, at vi ikke er for anmassende og presser vores kunder. Vi er ikke pistolsælgere. Det er når kunderne kommer igen hele tiden, at vi virkelig kan måle vores succes,” siger Michael Johansen.

Pico Aalborg
Michael Johansen yderst til højre sammen med Jeanette og Stine

Han nævner selv, at han har mange kunder, der værdsætter, at Huset Pico lige åbner butikken uden for normal åbningstid for at kunne yde en ekstraordinær indsats for den enkelte.

”De sætter pris på vores fleksibilitet, når de kan holde lige uden for og handle, før arbejdsdagen reelt begynder. Vi ønsker at gøre en forskel for vores kunder, og det fortæller de så også videre, så flere kommer ind forbi butikken.”

Michael Johansen er ikke i tvivl om, at det fremadrettet bliver sværere for de mindre niche-butikker at klare sig i et marked, hvor de store kæder kommer til at fylde mere og mere.

Huset Pico

Men han ser lyst på Huset Pico’s fremtid, i forhold til de udfordringer de har klaret.

”Vi er en nichebutik, men vi er ikke en lille butik. Skal du overleve i dag i detailhandlen, så skal du have en vis kvadratmeter og solid indtjening. Vores branche er så besat af omsætning. Hos os har vi fokus på drift og indtjening. Vi har købmandsskab ind over i butikken, og det fungerer for os,” lyder det fra indehaveren af Huset Pico.

Aalborg bager
Slotsbagerens legendariske chokolade-boller

Til sidst falder det uundgåelige spørgsmål. Hvordan er det at have en butik så tæt på den legendariske Slotsbager med de berømte chokoladeboller?

”Vi er i hvert fald ikke blevet tyndere af at gå på arbejde,” griner Michael.

Du kan læse mere om Huset Pico her

Fik du læst?

Nibe-butik er kendt i hele Danmark: Sådan startede eventyret for Blossom

Indehaver af Blossom, Trine Kær
Indehaver af Blossom, Trine Kær