Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Lufthavns-direktør om sit kysse-skilt: Det har gjort os berømte

Af Michael Qureshi

I Nordjylland kender vi det efterhånden så godt, at vi kan sige sloganet i søvne.

Jo, du har gættet rigtigt. Det er selvfølgelig No kisses above three minutes skiltet i Aalborg Lufthavn. Millioner verden over har efterhånden set det på de sociale medier, hvor især Instagram stadig er propfyldt med billeder af skiltet fra lufthavnen.

Mindst et par gange om ugen ser man det i forskellige hashtags vedrørende Aalborg fra turister, eller andre der synes, det er skønt. Skiltet er efterhånden blevet hverdag i Aalborg og for lufthavnens personale. Men de får stadig meget respons på det fra rejsende.

”Det bliver fotograferet hver eneste dag, kan vi konstatere. Og det er vi faktisk superglade for. Vi får stadig så meget respons for det, og det er vigtigt for os, fordi det sender det signal, vi gerne vil opnå. Vi vil gerne fremstå sådan lidt jordnære og friendly. Det er også derfor, at vi har gratis parkering, som vores gæster værdsætter rigtig meget,” fortæller Søren Svendsen, direktør i Aalborg Lufthavn.

For dem der ikke kan huske eller kender årsagen til skiltet blev sat for år tilbage, så forklarer Søren Svendsen det igen;

”Det startede med at være en måde at markere en afsætningsplads på med et glimt i øjet. Men så begyndte folk at bruge det til at parkere, og det der ikke var tiltænkt det. Så i stedet for at sætte et skilt op ved siden af, så lavede vi, at kyssene kun måtte vare tre minutter. Det var jo egentlig en venlig påmindelse om noget. Da det gik virkelig hedt for sig blev jeg interviewet til blandt andre brasilianske medier og en russisk radiostation. Den russiske journalist spurgte i ramme alvor, hvad konsekvensen var, hvis man kyssede over tre minutter,” forklarer Søren Svendsen og griner lidt.

Aalborg lufthavn
Direktør i Aalborg Lufthavn Søren Svendsen
Foto: www.aal.dk

Lufthavnen har dog ikke tænkt sig at dukke op med et nyt skilt, der kan gå viralt på sociale medier.

”Det skal helst være noget, der bare kommer af sig selv. Hvis man forsøger at efterligne nogen, eller det er påtaget, så får man bank på det. Mange har forslået os et kiss and goodbye corner, men vi vil ikke opfinde ting for at være smarte. Det skal mere bare komme af sig selv, som da vi havde en passager, der havde glemt en bamse. Så lagde vi et billede op, hvor den hjalp til i lufthavnen, og i virkeligheden var det bare en efterlysning af ejeren til bamsen,” siger Søren Svendsen.

Han har dødtravlt. Ikke blot fordi lufthavnen bliver ved med at vokse med nye spændende ruter, og chartergæsterne valfarter til lufthavnen i disse dage. Men efter Aalborg lufthavn overtog restaurantdriften i lufthavnen i januar er det gået ekstremt stærkt. En gigantisk cateringaftale gør, at Aalborg Lufthavn leverer flymad til blandt andet Billund Lufthavn og til Odense. Lidt ironisk når man tænker på, at de to lufthavne er store rivaler i Jylland.

”Efter halvanden måned fik vi ordren. Det har været så stor en ordre, at vi har ansat 30 nye medarbejdere oveni de omkring 46 ansatte, vi overtog i forbindelse med, at fik restaurantdriften selv,” lyder det fra Søren Svendsen.

Der har været spekuleret i, om Aalborg Lufthavn på et tidspunkt åbner op for kendte restaurant-brands som i Københavns Lufthavn, hvor blandt andet MASH hører til. Men det er ikke en del af de foreløbige planer.

”Fordelen ved at vi driver det selv, gør at, vi selv bestemmer pris og kvalitet. Vi søger blandt andet lige nu en head of food, fordi den her forretningsdel er blevet så stor,” siger Søren Svendsen.

Han forklarer også, at efter lufthavnen selv har overtaget driften af Tax Free Shoppen har man øget omsætningen med 23 mio. kr. årligt, og er nu på 26 mio. kr. i omsætning på den del af forretningskernen.

For Aalborg lufthavn er det i øvrigt ikke juli måned, der er den største rejsemåned. Det overrasker måske de fleste.

”Vores største måneder på året er juni- og september. Her kombineres ferietrafikken, hvor der stadig er gang i business-trafikken. September måned er faktisk vores allerstørste måned på året, hvor vi forventer mellem 150-160.000 rejsende i den måned,” slutter Søren Svendsen.

Fik du læst det inspirerende interview med Aalborg-parret Rune og Kamillas succes med Seeker urene?

Banken sagde nej: Så fik Aalborg-par denne geniale ide

Del artikel

Andre læser også