Lisa står bag online goodiebag: Nu kan hun blive årets kvindelige iværksætter

Skrevet af: Michael Qureshi
Stiftere af Goodiepack. Rene Jespersen og Lisa Dalsgaard
Stiftere af Goodiepack. Rene Jespersen og Lisa Dalsgaard

Af Kathrine Larsen

Der sker mange spændende ting for 28-årige Lisa Bønsdorff Dalsgaard lige nu. Senest er hun blevet nomineret til Ivækstprisen som Årets Kvindelige Iværksætter.

Prisen som Årets Kvindelige Iværksætter bliver givet til en stærk kvinde, der har gjort sig særligt bemærket i et ellers mandsdomineret miljø.

Lisa er hovedsageligt blevet nomineret for hendes idé og virksomhed, GoodiePack, som er et banebrydende koncept, hvor man modtager en goodiebag online i stedet for i fysisk form.

På den måde skal modtageren ikke bære rundt på den og muligvis miste den, og den er bæredygtig i og med, den ikke skal produceres, men kan findes online af brugeren.

Derudover er det lettere for virksomhederne der er med til at sponsorere indhold til Goodiebagen at måle og indsamle data på, hvor mange der har gjort brug af de mange tilbud.

Data og feedback, der kan måles, kan derved bruges til at optimere indholdet.

Lisa selv er overrasket over nomineringen.

”Jeg er glad for nomineringen. Jeg havde måske håbet, at jeg engang ville blive nomineret, men jeg havde da ikke lige tænkt, det kom i år, så det er jeg meget beæret over. Så må man jo gribe chancen, når den så også kommer og tage pænt imod den. Derudover er jeg også glad for at kunne repræsentere Aalborg”, fortæller Lisa om nomineringen.

Udover GoodiePack er Lisa også involveret i andre projekter. Et af dem er StartupWorks, som er et iværksættermiljø, som har til huse i Aalborghus Slot. Her sidder Lisa også selv.

”StartupWorks opstod ud fra et behov. Vi havde et behov for, at der fandtes et sted for nystartede koncepter og iværksættere med store ambitioner, hvor vi kunne arbejde ved siden af hinanden.

Så man kunne gå ind og sige; Hey, jeg har fået den idé her, hvad tænker du om det, til nogle der er på samme rejse, som man selv er. Så man kan få udfordret sin forretningsmodel og sparre med ligesindede, som er noget af den mest værdifulde rådgivning, man kan få i startfasen”, fortæller Lisa om vækstmiljøet for startup-virksomheder, hun har været med til at starte op.

Lisa Bønsdorff Dalsgaard
Lisa Bønsdorff Dalsgaard

Lisa har altid tænkt, hun en dag ville starte sin egen virksomhed. Så hun er ikke overrasket over, hun er endt, hvor hun er.

”Jeg har altid tænkt, at jeg skulle lave noget med reklamer, eller jeg skulle være journalist, eller at jeg måske skulle have min egen virksomhed, jeg vidste bare ikke lige med hvad.

For nogle år siden, blev jeg chefredaktør på et online medie, der fortæller om digital iværksætteri; Apps, nye startups, osv. Det gjorde jo, at jeg mødte de her iværksættere, da jeg skulle ud og interviewe dem. Der tænkte jeg, at jeg hellere ville være en af dem, så jeg sad ligesom på den forkerte side af skrivebordet”, fortæller Lisa.



Lisa startede sin virksomhed GoodiePack officielt for et år siden, og hun har store ambitioner med virksomheden.

”Det er nu, det begynder at blive sjovt. Store virksomheder, både nationale og internationale, begynder at få øjnene op for os. Fordi det er en markedsførings-kanal, ligesom du har et nyhedsbrev, Facebook-side eller Instagram, så skal du også have en digital goodiebag du kan give ud til dine gæster.

Vi skal selvfølgelig have det her koncept med til USA, for der er en helt anden forståelse for reklamebranchen og markedet”, fortæller Lisa.

”Flyselskabet Norwegian har lovet at starte en direkte rute op fra Aalborg til New York i 2017, så hvis de holder, hvad de lover, kommer jeg til at pendle mellem Aalborg og New York.”

GoodiePack

Selvom Lisa har store planer om, at tage sin virksomhed til udlandet, har det altid været vigtigt for hende at skabe grobund for iværksætteri i Aalborg.

Det er iværksættermiljøet StartupWorks et klart eksempel på.

Et andet eksempel er NextNord, som er et netværk for digitale iværksættere, som Lisa også har været med til at starte.

Da hun kom tilbage til Aalborg igen for halvandet år siden, var det svært for hende at finde ligesindede, hun kunne diskutere hendes tanker og ideer med. Det var ikke ligesom i København, hvor der var et godt sammenhold blandt digitale iværksættere. Derfor ønskede Lisa noget lignende i Aalborg.

”Jeg vidste ikke, hvor de andre iværksættere var; dem som var på samme niveau som mig og ikke havde skabt de store millioner endnu. Sammenholdet er noget af det vigtigste; at der er andre, der kan forstå en, har samme holdning, og kan stille spørgsmålstegn til nogle af ens tanker og ideer. Hvis det ikke havde været der, var jeg muligvis smuttet tilbage til København igen”, fortæller Lisa om NextNord.

Lisa Bønsdorff Dalsgaard og hendes partner, Rene Jespersen
Lisa Bønsdorff Dalsgaard og hendes partner, Rene Jespersen

For Lisa har det altid givet mening at være iværksætter og have sin egen virksomhed og projekter. Hun fortæller, at for hende ligger der meget frihed i at have sådan et arbejde.

”Du skal være modig, hvis du ønsker at være iværksætter, og du må ikke være bange for at lave fejl, for det er dem, man lærer allermest af.

Det er måske først ved femte projekt, det begynder at give mening, men det er derfor, man altid skal blive ved med at prøve. Hvis man planlægger ting hele tiden, kan man gå glip af mange chancer som iværksætter, derfor skal man simpelthen bare turde at springe ud i det”, fortæller Lisa om, hvordan hun ser det at være iværksætter.

Det er helt tydeligt at mærke på Lisa Bønsdorff Dalsgaard, at hun har fundet sin helt rigtige hylde som iværksætter. Hun har mange projekter i gang, men hun brænder også for dem alle.

”Jeg har fundet ud af, at det her er lige mig. Jeg tror, at jeg ville have meget svært ved at have et normalt 9-17 job”, slutter hun af.

Ivækstprisen, og dermed prisen som Årets Kvindelig Iværksætter, bliver tildelt d. 23. november, og du kan stemme på Lisa og de andre nominerede i de seks forskellige kategorier helt indtil d. 18. november her

 

Eneste sommerkoncert i Danmark: Deep Purple kommer til Skovrock

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Pressefoto
Pressefoto

De fem rock’n’roll veteraner fra Deep Purple står klar til at ryste bladene på bøgetræerne i Skovdalen til Skovrock 2020.

Det bliver torsdag 25. juni, når Deep Purple indtager udendørsscenen, som eneste sommerkoncert i Danmark, i forbindelse med deres Live In Concert-turné.

Det skriver Open Air i en pressemeddelelse.

Smooooke on the water

Det kan godt være, at Deep Purple har en del år på bagen, men spille det kan de endnu. Bandet, der blev dannet tilbage i 1968, var blandt pionererne inden for heavy metal og moderne hård rock, og var på et tidspunkt registreret i Guiness Book of World Records som klodens højest spillende band.

Bandet har været aktivt siden da, både live og turnémæssigt, og har gennem årene spyttet flere af rockmusikkens største evergreens ud som “Smoke on the Water”, “Highway Star”, “Space Truckin” og “Lazy”.

I 2017 udgav bandet deres 20. studiealbum, ”Infinite”, der efterfølgende høstede flotte anmeldelser i både danske og internationale medier. Der er således lagt i kakkelovnen til en sand aften i rock’n’rollens tegn, når Deep Purple går på scenen i Skovdalen!

Bandet, der har eksisteret i mere end 50 år, har haft en del udskiftning af musikere gennem årene, men Deep Purple består i dag af sangeren Ian Gillan, bassisten Roger Clover og trommeslageren Ian Paice, som alle har været med siden den gyldne periode i begyndelsen af 1970’erne, samt guitaristen Steve Morse (med siden 1994) og keyboardspilleren Don Airey (med siden 2001).

Sidst Deep Purple besøgte Aalborg var i 2013, hvor de spillede en udsolgt koncert i Skovdalen. Nu står de igen klar til at levere den ene guitarklassiker efter den anden til Skovrock 2020.

Skovscenen har plads til 5.000 publikummer, og som regel skabes der en helt speciel musikalsk stemning i bøgeskovens musikrum.

Billetter til Deep Purple torsdag 25. juni 2020 kl. 19 i Skovdalen sættes i salg fredag 15. november kl. 10 og kan købes i AKKC’s billetkontor, tlf. 99 35 55 66, på akkc.dk og via billetlugen.dk. Billetpris: 395 kr. (ståplads). Arrangør af koncerten: Open Air

Sender en million kroner i vigtig pulje: Vil gøre Aalborg Regatta endnu større

Skrevet af: Michael Qureshi

Aalborgs Havnefront er i forvejen blevet en af Danmarks smukkeste havnestrækninger.

Men det bliver bedre endnu.

Hedegaard Agro og Aalborg Havn donerer nu en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront.

Pengene skal blandt andet anvendes til at udbygge konceptet for Aalborg Regatta, som foreningen står bag, og som vender tilbage til Aalborg i juni 2020.

Afholdes næste år for syvende gang

Næste år vil Aalborg Havnefront for 7. gang danne rammen om Aalborg Regatta, hvor smukke skibe, musikalsk underholdning, et væld af vandaktiviteter, et legeland og meget andet indtager havnefronten.

Det sker i dagene fra den 18.-21. juni 2020 og er blevet en realitet i forlængelse af en donation fra Aalborg Havn A/S og Hedegaard A/S på en million kroner til foreningen Aalborg Waterfront, der har til formål at støtte og udvikle forskellige formål med fokus på fjord og kultur:

“Det har længe været vores ambition, at Aalborg Regatta skal vokse sig større og blive en fast årlig begivenhed i Aalborg.

Nu har vi via vores samarbejde med Hedegaard Agro fået mulighed for at allokere et større beløb til Aalborg Waterfront – herunder til udviklingen af Aalborg Regatta med blandt andet større musiknavne, flere skibe og et øget antal aktiviteter i forhold til de tidligere år,” siger Claus Holstein, der er formand for Aalborg Waterfront.

Begivenhed skal samle alle i Aalborg

Donationen fra Hedegaard Agro og Aalborg Havn er den sidste i en række af donationer fra en pulje af midler, der blev etableret i forbindelse med Projekt MurMal i Nørresundby.

For adm. direktør Søren Rathcke fra Hedegaard Agro rummer Aalborg Regatta et solidt potentiale til at blive en begivenhed, der både kan aktivere aalborgensere, nordjyderne og turister fra både Danmark og udlandet:

Limfjorden og havnefronterne i Aalborg og Nørresundby er nogle af Aalborgs største aktiver.

Det har vi flere gange set ved afviklingen af The Tall Ships Races i Aalborg.

Med Aalborg Regatta kan vi det samme – nemlig indfri en del af fjordens og havnens potentiale, og vi mener derfor, at det er helt oplagt at udbygge regattaen i de kommende år,” fortæller han.

The Tall Ships Races vender tilbage til Aalborg i 2022, og for Claus Holstein og Søren Rathcke er det ambitionen, at Aalborg Regatta skal bygges op til at være en event på højde med The Tall Ships Race i Aalborg.

Aalborg Waterfront så for første gang dagens lys som forening i 2010, og det er otte år siden, at Aalborg Regatta løb af stablen for første gang.

Det er Aalborg Kommunes eventafdeling, Aalborg Event, der er arrangør af Aalborg Regatta.

Fakta om Aalborg Waterfront

Bag foreningen står A. Enggaard, Nordjyske Bank, OKTAN 8, Hedegaard Agro, Stigsborg Havnefront, DC Supply, COWI, TN Udvikling, Jyske Bank, Himmerland Boligforening, Haugaard Braad, Aalborg Havn A/S og SIFA.

Lysshow og gratis æbleskiver: Budolfi Plads åbner med fuldt program

Skrevet af: Michael Qureshi

Engang var det en parkeringsplads og et stort gråt betonelement lige midt i Aalborg.

På lørdag skrives der historie i Aalborg, når Budolfi Plads åbner med et grønt område omgivet af butikslokaler, boliger og den nye hotte café Aktuel.

Nysgerrigheden og interessen omkring åbningen af Budolfi Plads i hjertet af Aalborg er gigantisk. 2,5 tusind har allerede markeret sig som interesseret eller deltager, og det er absolut værd at kigge forbi fra klokken 13.00.

Gratis nissehuer, æbleskiver og musik

Gratis nissehuer og balloner til de mindste og barnlige sjæle, musik fra den lokale kunstner Gregers Løvendahl Mogstad og Aalborg Garden, samt lidt lækkert til ganen.

Kom ned og få gratis æbleskiver og gløgg/varm kakao til dig og din familie.

I forbindelse med åbningen har Budolfi Plads indgået et samarbejde med den nye REMA 1000 Budolfi Plads, som sponsorerer 2000 gratis æbleskiver med tilbehør, samt Sparkassen Vendsyssel Aalborg står klar med gløgg og varm kakao.

Når det bliver mørkere i løbet af lørdagen vil der også være et helt særligt lysshow. Det er virksomheden Profox, der har speciale i at lave lysshow på bygninger, og det kommer de til at demonstrere på lørdag.

Efterfølgende når mørket i hverdagen sænker sig over den smukke nye plads, så vil den være oplyst af et helt særligt farverigt lys – dog ikke med et lysshow af samme kaliber.

Man har ønsket at det smukke lys skal kendetegne Budolfi Plads, og det falder godt i tråd med, at mange byrum i Aalborg skal defineres af noget særligt aftenlys.

Allerede på fredag d. 15. november åbner Lars Helmuth sin nye café og take away sted, så man kan få et sneak peek på Budolfi Plads allerede der.

Aktuel som stedet kommer til at hedde har nu afsløret menukortet, hvor man bl.a. kan få frokost- og aftensmad for 150 kr. og så starter de et nyt koncept som ikke er set før i restaurationsbranchen i Aalborg. Læs mere om det her.