Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Aalborg blev snydt for Letbanen: Nu jubler vi over PlusBussen

Af Stine Kjølby Christensen
Pressefoto
Pressefoto

Det har været en lang og sej kamp at udvide den kollektive trafik i og omkring Aalborg midtby.

Tilbage i 2012 blev aftalen om at få en såkaldt Letbane til Aalborg en del af en større trafikaftale, der dengang vakte begejstring, især hos politikerne.

Blev snydt for Letbanen

Med tiden gled denne aftale dog ud i sandet igen, grundet et regeringsskifte, og Aalborg blev snydt.

I stedet valgte man et billigere og mindre omfattende projekt i form af en BRT-busløsning, der skulle køre i samme bane, som var tiltænkt Letbanen.

I 2019 startede de første forberedelser så til PlusBussen, og i efteråret 2023 kom den endelig på skinner.

Prisen for PlusBussen endte på 540 millioner kroner for den 12 kilometer lange strækning.

En stor succes i Aalborg

Selvom PlusBussen jo oprindeligt skulle have været en Letbane, så har det siden vist sig, at udfaldet måske ikke var helt så skidt alligevel.

TV 2 Kosmopol har kigget lidt ind i sagen om de to løsninger, da Hovedstaden lige nu venter på netop en Letbane-løsning, der indtil videre forventes at løbe op i 9,3 milliarder kroner for 28 kilometer skinne.

I artiklen bliver det netop pointeret, at Letbanerne allerede har været ramt af mange problemer i både Aarhus og Odense, hvor én er blevet etableret, mens Aalborg stort set er gået fri for lignende udfordringer.

FAKTA OM PLUSBUSSEN:

  • Har egen busbane og er altid prioriteret i lyskryds
  • Ruten tager ca. 30 min at køre
  • Jævn overflade uden huller og bump
  • Hurtig ind- og udstigning – typisk under 20 sekunder
  • Komfortable og støjsvage
  • Plads til 150-200 passagerer
  • Kører op til 50 km/t – i gennemsnit 21-22 km/t
  • Op til 25 meter lange
  • Ca. 7,5 minutter mellem busserne
  • Barnevogne kan medbringes i busserne
  • Miljøvenlig transportform

Til TV 2 Kosmopol udtaler Lisbeth Lauritsen (S), næstformand for By- og Landskabsudvalget i Aalborg Kommune:

“Vi er på ingen måde kede af, at vi har fået en plusbus frem for en letbane. Man skal ikke tro, at det er et dårligere alternativ,” siger hun og understreger desuden en “åbenlys fordel” i prisen.

PlusBussen har altså vist sig at være en stor succes, og i uge 6 slog den rekord med over 75.000 passagerer.

I gennemsnit kører der lige nu 65.000 passagerer med Plusbus hver uge, og det er en stigning i forhold til de første seks uger, hvor 60.000 kørte med den.

Del artikel

Andre læser også