Lav et godt medarbejdergrundlag

Skrevet af: Martin M. Jørgensen

Annonce

For alle virksomheder og institutioner er det vigtigt, at have et medarbejdergrundlag. Dette grundlag er med til at sætte ord på de værdier, der er sat i fokus på arbejdspladsen og, hvordan virksomheden eller institutionen skal nå de målsætninger, som er sat for. Du tænker måske, at dette kan være en krævende opgave, men i alt sin enkelthed er det sjældent så svært. Grundlaget skal være menneskeligt og grundlæggende for arbejdet. Du kan læse om de vigtigste punkter herunder.

1. Pejlemærkerne

Pejlemærkerne kan være forskellige alt efter målsætningen og værdigrundlaget i netop din virksomhed. Det kunne være ord som fællesskab, udvikling, mod og handlekræft, der kunne være pejlemærkerne for din virksomhed. Fællesskabet ligger i, at medarbejderne skal have det godt med hinanden, således de har modet til at udvikle på nye ideer og arbejde stærkt og handlekraftigt. Således er de øvrige pejlemærker indfriet. For at medarbejderne kan udvikle på nye ideer, er det vigtigt, at de har de rette ressourcer. Det kunne være at de ikke kender alle afkroge af de mange muligheder med office-pakkerne på Windows, så se mere på Officekursus.dk og hold dine medarbejdere opdateret med gode kurser.

2. Samhørighed og social kapital

På enhver arbejdsplads har samspillet, medarbejderne iblandt, en central rolle for den generelle effektivitet på arbejdspladsen. Des mere samhørighed der er på arbejdspladsen, des større og social kapital vil din virksomhed opnå. Det vil altså betyde, at dine medarbejdere skal lære at kende hinanden, således de er glade og derigennem arbejder mere effektivt. Samarbejdet vil yderligere styrkes og udvikling samt innovative tanker vil sættes i værk. Samhørigheden og den sociale kapital, kan I styrke gennem sociale arrangementer og fælles frokost på kontoret. Der skal sjældent meget til for at dine medarbejdere føler sig trygge ved hinanden.

3. Værdier i forhold til kunderne

Det er ligeledes vigtigt at sætte ord på virksomhedens værdier i forhold til kunderne. En god virksomhed handler meget om den rette kundekontakt og derfor skal værdier som inddragelse og samarbejde ligge til orde. Det handler om at arbejde med kunderne og møde dem i øjenhøjde, så I sammen kan opnå svar på problemstillinger. Samarbejdet opstår når du inddrager kunden i arbejdet og tager højde for dennes stemme. Alle ved, at glade kunder betyder grønne tal på omsætningskontoen.

4. Vigtigheden af tværfaglighed

I de fleste virksomheder vil der opstå et samarbejde blandt eksterne eller interne samarbejdspartnere. Det tværfaglige arbejde er en central del af medarbejdergrundlaget, da medarbejderne skal kunne trække på alle de ressourcer de kan for at opnå de bedste resultater. Tværfagligt samarbejde, udvider handlemuligheder og giver større mulighed for mod, handlekræft og udvikling.