Kosttilskuddets forunderlige verden

Skrevet af: Martin M. Jørgensen

Mange mennesker tager kosttilskud for at sikre, at de får alle de næringsstoffer, de har brug for. Kosttilskuddet er nemlig en koncentreret udgave af et specifikt næringsstof, som har enten en ernæringsmæssig eller en fysiologisk virkning, hvis formål er at indgå som supplement til din normale kost. Du må således ikke erstatte fødevarer med kosttilskud.

Hvad indeholder kosttilskud?

De fleste kosttilskud på det danske marked indeholder både mineraler og vitaminer – derudover indeholder en del kosttilskud også plantestoffer eller fedtsyrer. Markedet er enormt stort, og det anslås, at der bare i Danmark findes mere end 1000 forskellige slags kosttilskud.

Det konkrete indhold af kosttilskud afhænger af det enkelte kosttilskud – og om du har gavn af at indtage kosttilskud, afhænger således også af, om der er nogle næringsstoffer, som du ikke får nok af gennem kosten.

Får du for eksempel meget lidt eller slet ingen fisk, kan det være en god idé at tage kosttilskud med omega 3. På samme vis gælder, hvis der er andre fødevarer, som du helt generelt holder dig fra – netop disse fødevarer kan indeholde næringsstoffer, som du går glip af, og som du dermed er nødt til at supplere med på anden vis. Det er derfor vigtigt at være opmærksom på, hvilke næringsstoffer der er i de fødevarer, som du prøver at undgå – du er nødt til at sikre, at du får disse næringsstoffer et andet sted fra.

Hvis du spiser varieret, godt og sundt vil du oftest ikke have behov for kosttilskud, da din kost dækker dit behov. Men er der noget, du ikke kan lide, eller som du er allergisk eller intolerant over for, kan kosttilskud være relevante. Derudover har danskere ofte brug for et supplement af D-vitamin, der kun fås fra solen.

5 gode råd, når du indtager kosttilskud

  • Overhold altid den anbefalede daglige dosering – den er anført af en grund. Undtagelsen er selvfølgelig, hvis din læge har ordineret en anden dosering.
  • Hold dig fra kosttilskud, hvis du tager receptpligtig medicin, ligesom du altid bør rådføre dig med en læge, hvis du tager blodfortyndende medicin. Skal du opereres, så stop med at tage kosttilskud 1-2 uger før operationen. Det gælder dog ikke almindelige vitaminpiller.
  • Gravide og ammende bør holde sig fra kosttilskud, bortset fra folinsyre, multivitamin og jern.
  • Børn skal også holde sig fra kosttilskud, bortset fra helt almindelige vitaminpiller (og her naturligvis kun i børnedosering):
  • Vær påpasselig, hvis du køber kosttilskud på nettet. Du ved ikke præcist, hvad der er i, og andre lande kan have helt andre regler for kosttilskud end Danmark. Det kan derfor kun anbefales at købe dit kosttilskud i Danmark.

Er der nogle risici ved kosttilskud?

De fleste kosttilskud er udviklet i naturen og kan dermed på papiret synes helt uskadelige, men du bør alligevel have øjne og ører åbne. Når et kosttilskud kan have medicinsk effekt, så er der altså også en (om end lille) risiko for uønskede bivirkninger. Kosttilskud bliver sjældent testet for uønskede virkninger, før de kommer på markedet, og man kender derfor heller ikke nødvendigvis eventuelle bivirkninger. Dog modtager Lægemiddelstyrelsen kun få indberetninger om bivirkninger.