Kontaktcare har base i Aalborg: Hjælper unge mennesker i hele landet

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De fleste drømmer vel om at have et job, der giver mening.

Hvis man samtidig kan kombinere et job med at gøre en forskel for andre, så er man nået ret langt.

Et særligt sted i Aalborg har man fundet et koncept, som forener alle tænkelige grunde, og samtidig leverer beundringsværdige resultater.

Vi har taget en snak med to af fyrene bag Kontaktcare: Mads Elkjær og Steffen Sørensen.

En forskel for de unge

Som virksomhedens navn også antyder, bygger Kontaktcares koncept på kontakt og omsorg.

Nogle kerneværdier, der i de sidste fire år har været med til at gøre en massiv forskel for børn og unge med særlige behov rundt omkring i landet.

Mads Elkjær, der er ledende konsulent i virksomheden, er stolt over den udvikling, virksomheden har gennemgået siden starten.

”Vores mission er at gøre en forskel for de unge, som af den ene eller anden grund har nogle særlige behov. De særlige behov betyder også, at de kan have brug for ekstra støtte, og derfor gør vi meget ud af at tilpasse støtteforløbet til den enkelte,” fortæller Mads.

Forløbet kunne umiddelbart lyde som noget, man kender fra de tilbud, som kommunen ligeledes tilbyder udsatte børn og unge. Og foruden at være en privat virksomhed, som dog også er i et tæt samarbejde med kommunen, er der også en lang række ting, der skiller dem ad.

”Vi tager tit over, når kommunen giver op. Vi har nogle helt andre ressourcer og kompetencer til at gå ind i sager som disse.

Vi er tilgængelige for de unge 24/7, uanset om det er nat, weekend – eller hvad de måtte have brug for,” forklarer Mads og forsætter:

”Derudover er vi ofte koblet flere konsulenter på den enkelte, så de altid har én, de kan gå til. Vi lægger stor vægt på at knytte en tryg og nær relation med de unge. Det giver os også meget bedre forudsætninger for at kunne hjælpe dem.”

Foruden et team af kompetente konsulenter har Kontaktcare også samarbejde med en familiekonsulent og en psykolog.

Det sikrer dels et højt fagligt niveau og dels, at den unge og familien kan tilbydes en hjælp, hvor alle instanser arbejder sammen mod det fælles mål om at få den unge godt videre i livet.

Ingen opgave er for stor

En anden vigtig forskel mellem konsulenterne fra Kontaktcare og de kommunale rådgivere er, at man hos Kontaktcare også går op i, at de unge på den ene eller anden måde skal kunne relatere til deres tilknyttede konsulent.

”Det er vigtigt, at man passer sammen i både aldersgruppe og temperament. Et ungt menneske med problemer skal kunne relatere til os, så vi kan være gode rollemodeller for dem.” siger Mads.

Sagerne strækker sig bredt, og der er nærmest ikke én, der ligner hinanden. Men med konsulenternes kompetente baggrund er der endnu ikke en opgave, der har været for stor.

Steffen Sørensen (t.v.) og Mads Elkjær (t.h.).

“Hos os arbejder vi én til én, hvilket betyder, at de ikke skal finde deres plads i hierarkiet eller føle sig utrygge blandt andre unge, og på den måde har vi mulighed for at nå dybere ind, når vi snakker med de unge,” forklarer konsulent Steffen Sørensen og tilføjer:

”Vi kan se, at vores handleplaner lykkes, og det motiverer os til hele tiden at videreudvikle det med flere målsætninger.”

Resultaterne taler for sig selv

I Kontaktcares tilfælde kan resultaterne ikke altid gøres op i penge og udregninger i omfattende Excel-ark.

Men når konsulenterne i stedet ser, at gløden vender tilbage i øjnene på de unge, så ved de, at de gør noget rigtigt.

”Vi har arbejdet med en ung fyr i et par år, som var blevet opgivet af systemet og endt hos os. Han var stofmisbruger og havde i mange år været en del af bandemiljøet.

Vi hjalp ham for det første med at blive afruset og satte os ned og lagde en plan, som kunne foregå i hans tempo,”

”Vi opfordrede ham til slette hele sin omgangskreds på de sociale medier, og bygge sit sociale netværk op på ny. Det var hårdt, men det rigtige for ham.

I dag har han lige afsluttet VUC og lever et helt andet og meget sundere liv. Så giver det hele virkelig mening for os.” fortæller Mads, der også understreger at successen med de unge er et resultat af at have et stærkt hold af kompetente konsulenter:

”Uden dygtige konsulenter som virkelig brænder for deres arbejde og for at gøre en forskel uanset tidspunkt på døgnet, ville vi ikke have den succes med de unge mennesker, som vi har i dag.

Jeg føler mig privilegeret når jeg kigger på de konsulenter og øvrige samarbejdspartnere som Kontaktcare kan stille til rådighed.

Deres faglige og ikke mindst menneskelige kompetencer favner bredt og gør, at vi i langt de fleste sager kan finde et unikt match mellem den unge og dennes konsulent.” siger Mads.

Arbejdet er en livsstil

Det meningsfyldte arbejde er efterhånden blevet “hverdag” for Kontaktcare. Ansvaret er stort, og opgaverne er til tider krævende – både fysisk og psykisk.

”Alligevel bliver det bare aldrig en helt almindelig dag på jobbet, når man pludseligt ser lyset og modet vende tilbage i et ungt menneske – så ved man, at man er på rette vej”, siger Mads med et smil.

Men udover at gøre en forskel for dem, som de arbejder med, har Kontaktcare også forpligtet sig selv til at gøre en forskel for andre.

Derfor doneres der hvert år penge til velgørenhed og gives hjælp til familier med knappe ressourcer.

De sidste år har dette blandt andet betydet summer til Red Barnet, Kræftens Bekæmpelse, ligesom flere unge, og deres familier er blevet sendt på sponsorerede ophold i Legoland og ture i Fårup Sommerland.

I dag består Kontaktcare af 15 kompetente konsulenter. Og virksomheden er også netop blevet landsdækkende sådan, at endnu flere unge kan hjælpes med at komme på ret kurs.

Men opgaverne tages ikke for enhver pris.

“Vi tager de opgaver ind, hvor vi føler, at vi kan hjælpe. Vi skal ikke være større, end at det arbejde vi laver, er 110% i orden.

Vi skal hele tiden kunne holde vores fokus på det vigtigste: At gøre en forskel.” afslutter Mads.