Knap to års vejarbejde venter: Busserne skal køre i midten af stor vej i Aalborg

Skrevet af: Michael Qureshi
Illustration af Plusbus
Illustration af Plusbus

Aalborg får ikke en letbane, og dermed skånes vi for et gigantisk gravearbejde, der eksempelvis foregår i Odense for tiden.

Men vi får derimod en Plusbus, og det stadig ikke helt uden gener, at der skal gøres plads til, at den kommer hurtigere frem end den kollektive trafik gør i dag.

Vi har allerede set anlægsarbejde i Vestbyen, der har lukket veje i perioder. Men næste år skal der igangsættes et omfattende vejarbejde på en central indfaldsvej til Aalborg.

På et møde i By- og Landskabsforvaltningen her i december blev det godkendt, at der blandt andet skal laves vejudvidelse og etablering af bustracé på Sohngårdsholmsvej.

Kollektive trafik skal køre på en hævet vejbane

Den store plan er, at der i midten af vejen hæves en såkaldt bustracé, så Plusbussen og øvrige kollektive trafik kører højere end bilerne i de øvrige vognbaner.

Helt konkret beskrevet står der omkring projektet, som igangsættes i marts 2020.

“Sohngårdsholmsvej er en af de strækninger i Plusbus-tracéet, hvor fremkommeligheden for Plusbus er prioriteret meget højt.

Centralt placeret omkring vejens midte anlægges derfor hævede busbaner til Plusbusserne og den øvrige kollektive trafik.

På hver sin side af busbaner anlægges kørebaner til den øvrige trafik, samt nye cykelstier og fortov.

Busserne får derved deres egne baner, således bustrafikken kan afvikles med minimale gener fra øvrige trafikanter.

Dette medfører, at det er nødvendigt at udvide det offentlige vejareal på denne strækning af Sohngårdsholmsvej.”

Bus i Aalborg
Sådan ser BRT BUSSEN ud i den franske by Metz

Fra marts 2020 til december 2021

I planen står der, at anlægsarbejde igangsættes marts 2020 til december 2020. Derudover står der beskrevet, at der igen er en ny etape fra marts 2021 til december 2021.

Så i princippet betyder det, at der vil være større vejarbejde på Sohngårdsholmsvej i næsten to år.

Det bliver heller ikke det sjoveste for nabovejene. Det kan man læse ud af beskrivelsen i projektplanen;

“Af sikkerheds- og fremkommelighedsmæssige hensyn kræver det hævede centerlagte bustracé, at krydsninger af tracéet begrænses til signalregulerede kryds.

Signalreguleringerne ved Kridtsløjfen/ Bernstorffsgade og ved Humlebakken vil derfor blive udbygget, og der vil i krydsene fortsat være fri bevægelighed i alle retninger.

Ejendomme med ind- og udkørsler til Sohngårdsholmsvej samt sidevejene Vonsyldsgade, Heilskovsgade og Petersborgvej vil derimod blive begrænset til, at der kun kan svinges til højre fra Sohngårdsholmsvej og ind til ejendomme og på sidevejene, mens der fra ejendomme og sideveje kan svinges til højre ud på Sohngårdsholmsvej.

Venstresving bliver dermed forbudt, hvor der ikke er signalregulerede kryds. Det vil som den nuværende situation ikke være muligt for bilister at svinge fra Sohngårdsholmsvej og ind ad Karnersvej.

Yderligere vil Karnersvej også blive pålagt forbud mod venstresving.”