Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.
Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.
Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:
Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.
Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:
MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.
Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?
“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.
Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”
Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?
“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.
Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.
Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.
Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.
Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget: