Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.

Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.

Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:

Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.

Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:





MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.

Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?

“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.

Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”

Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?

“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.

Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.

Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.

Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

Sådan ser det ud på Vesterbro i Aalborg i dag.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.

Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget:



Tidsplanen holder: Snart åbner Carl’s Jr i midtbyen

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

I juni kunne vi fortælle, at den store store amerikanske burgerrestaurant-kæde Carl’s Jr.  åbner på Boulevarden 8 i hjertet af Aalborg. Læs mere her.

Hvis man er gået forbi bygningen på Boulevarden på det seneste kan man se, at håndværkerne arbejder på højtryk i byggerod og støv i lange baner.

De har nemlig en stram deadline. MigogAalborg har været i kontakt med Carl’s Jr. og de fortæller, at de åbner i slutningen af november.

De fortæller videre, at de lige nu er i fuld gang med at ansætte det personale, som skal servicere aalborgenserne med burgere.

Sådan så Boulevarden 8 ud, inden renoveringen.

Optakt til endnu større burgerkrig

Hvis man følger med på MigogAalborg, er man vist ikke i tvivl om, at vi er ramt af en decideret burger-epidemi i midtbyen.

Foruden de mange caféer og restauranter, der serverer burgere, ligger her i forvejen følgende burgerkæder:

  • The Burger Shack
  • Burger Boom
  • Grillen Burgerbar
  • WeDoBurgers
  • McDonalds
  • Burger King.

Nu bliver der endnu vildere kamp om de burgerglade aalborgensere inde i byen. Carl’s Jr. er et populært spisested i Aalborg Storcenter i City Syd, hvor de trækker mange kunder, der blandt andet har været inde og handle i Bilka.

Carl’s Jr. er blandt verdens 50 største fastfoodkæder, og blev stiftet i 1940 af Carl Karcher.

Carl’s Jr. har mere end 3900 restauranter på verdensplan, heraf 12 i Danmark: Næstved, Hundige, Rødovre, Odense, Sønderborg, Kolding, Vejle, Aalborg, Aarhus, Tilst, Viborg, Holstebro.

Foto: Gastromand.dk

Burgere – chicken tenders og lækre milkshakes

Carl’s Jr. er kendt for sine autentiske amerikanske burgere fremstillet af 100% oksekød, hvor bøffen grilles over åben ild for at bevare saft og smag. En anden stor favorit – de sprøde Chicken Tenders – tilberedes af ferske stykker kvalitets kyllingebryst, der paneres og tilberedes i restauranten.

Derudover er Carl’s Jr. berømte for de lækre milkshakes, rørt af kugler på en base af vaniljeis.

Carl’s Jr. forsøger at differentiere sig fra konkurrenterne på mange områder.

Blandt andet tilberedes maden først i det øjeblik, gæsten bestiller og serveres efterfølgende ved bordet. Derudover er der gratis ”refill” på sodavand.

Kendt fashionkæde udvider i Aalborg: Kings & Queens åbner ny kæmpe butik

Skrevet af: Simone Vestergaard
Foto: Kings & Queens i Shoppen
Foto: Kings & Queens i Shoppen

Det er kun lidt over et år siden, at den store kæde Kings & Queens slog dørene op til deres første butik i Nordjylland; nærmere betegnet i Shoppen i City Syd.

Nordjyderne har taget ekstraordinært godt imod fashionkæden, hvilket nu har medført, at de åbner endnu en nordjysk afdeling i november.

Valget er faldet på Aalborg midtby og den nye version af Friis Shoppingcenter. Her har de taget hele fire lokaler på første sal og lagt dem sammen.

Det bliver så til en kæmpe butik, som aalborgenserne kan glæde sig til at se.

Åbner i november

“Vi har haft et fuldstændig fantastisk år i Shoppen, og vi er blevet meget overrasket over, hvor godt aalborgenserne har taget imod vores koncept, som jo i mange år var forbeholdt sjællænderne.

Shoppen har for os været et rigtig godt springbræt, hvilket nu har medført, at vi også kan udvide til midtbyen.

Jeg tror, at vores koncept tiltaler en bred målgruppe, fordi vi gør et stort arbejde ud af at skille os ud fra andre kæder,” fortæller butikschef, Michael Pedersen, til MigogAalborg.

Foto: Kings & Queens i Shoppen

Selvom blækket på lejekontrakten knap nok er tørt, er opbygningen af butikken allerede i fuld gang.

“Vi underskrev kontrakten med Friis i går (tirsdag red.), så vores mål er at åbne til Black Friday d. 23. november.

Håndværkerne er godt i gang, og vi har allerede et godt team klar til den nye butik,” fortæller Michael.

Vil skabe endnu en succes

Multibrand-butikken Kings & Queens har noget for enhver smag, og henvender sig primært til målgruppen 15-30 år.

Butikken har blandt andre mærker som Calvin Klein, Levis, Hilfiger og Minimum.

Butikschef Michael Pedersen ser en stor fremtid i midtbyens nyeste shoppingcenter.

Derfor er det med vilje, at valget for den nye butik er faldet på lokalerne i Friis.

Fra Kings and Queens i Shoppen

“Vi har valgt at åbne i Friis, fordi vi tror på, at den primære trafik kommer fra shoppingcenteret. Det er nemt for kunderne at parkere, og det gør shoppingmulighederne langt bredere.

Vi tror også på, at vi kan skabe en lige så stor succes i Friis, som vi har formået i Shoppen. Derudover har vi bevist, at vi godt kan følge med markedet, selvom vi er en fysisk butik,” forklarer Michael.

Åbningsdagen af det nye Kings & Queens kommer til at byde på mange spændende aktiviteter og gode åbningstilbud – med efterfølgende afterparty i Jomfru Ane Gade.

Åbningsfest på fredag: Populær butik udvider med kaffebar

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Her på MigogAalborg har vi tidligere skrevet om den lille perle, Butik Gejst.

Her finder man alt fra beklædning, smykker, interiør fra upcoming designere og ikke mindst flere forskellige slags lækre specialkaffer, som kan nydes i de farverige lokaler såvel som to-go.

Det kan du læse meget mere om her.

Stort udvalg af egne lækkerier

Men i dag er Butik Gejst genåbnet med en helt nyindrettet butik og kaffebar, hvor der især vil være fokus på kaffeoplevelsen og syndige lækkerier.

“Jeg har fået de skønneste kaffer, theer og sirupper som både kan nydes i kaffebaren såvel som to-go eller købes med hjem,” fortæller indehaver Sofie Ellegaard i en pressemeddelelse.

I kaffebaren kan man desuden nyde de berømte håndlavede flødeboller fra Thy, p-tærter og andre søde lækkerier.

Med ombygningen har Butik Gejst fået ekstra fokus på kaffe i den nye og større kaffebar der inviterer til kaffeoplevelser.

“Jeg maler selv kaffebønnerne, som jeg bruger i kaffebaren. Derfor er det nærliggende at tilbyde, at man foruden hele bønner også kan købe friskmalet kaffe, så man kan nyde den skønne smagsoplevelse derhjemme,” forklarer Sofie.

En butiksoplevelse med Gejst i centrum

Butikken er en blanding af alle de ting, som Sofie Ellegaard selv finder spændende. Der er forkælelse i alle former lige fra finurligt design og kunst, retro og second hand, til delikatesser og lækkerier.

“Jeg elsker at finde nye spændende designere, gå på opdagelse på loppemarkeder, kombinere nyt og gammelt, opsnuse lækre delikatesser og specialiteter,” siger Sofie.

Kæmpe åbningsfest fredag

Butikken er hele tiden under forandring, hvor nyt kommer til og andet ryger ud.

“Jeg justerer hele tiden konceptet og prøver ting af for at se, om det virker. Jeg har oplevet stor interesse for kaffebaren og derfor vælger jeg nu at udvide med flere siddepladser og et spændende udvalg af egne kaffer og theer,” fortæller hun.

Det er allerede fra i dag, at man komme indenfor og se den den nyindrettede butik og kaffebar.

Fredag holder Butik Gejst den helt store åbningsfest.

“Fredag den 19. oktober fejrer vi genåbningen og Butik Gejsts tre et halvt års fødselsdag. Der er gratis kaffe foran butikken mellem 10-12, i butikken vil der hele dagen være 20% rabat på de nye Butik Gejst kaffebønner, theer og sirupper, samt en konkurrence hvor du kan vinde en lækker gavekurv,” siger Sofie.