Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kampagner for MobilePay og GOSH: Aalborg-firma overhaler de store

Af Emil Kjær Jørgensen
De to partnere Peter Andreasen (t.v.) og William Shaw.
De to partnere Peter Andreasen (t.v.) og William Shaw.

Det bliver mere og mere normalt for små som store virksomheder at uddelegere kreative opgaver til forskellige bureauer, som hver især specialiserer sig inden for et bestemt felt.

Bureauerne er mange, men på trods af den store konkurrence finder man lige her i Aalborg et af de bureauer, som i den grad har opnået stor succes med at udvikle digitale, kreative løsninger for mange forskellige firmaer.

BlackMoose har blandt andet lavet indhold til store virksomheder som MobilePay, Bambora, SKAT, Gosh Copenhagen og lokale spillere, såsom TARGIT og MapsPeople.

De har overhalet store reklamevirksomheder med base i København, som normalt lander den her slags opgaver.

Blackmoose har lige fået nye lækre lokaler i Danmarksgade, og vi tog et smut forbi for at snakke med en af folkene bag om hvad der skal til, for at kunne konkurrere mod selv de største i branchen. Vi mødte den kreative moose Peter Andreasen, som også er partner i firmaet.

Originalitet i en klasse for sig selv

BlackMoose er skabt af de to nordjyder William Shaw og Peter Andreasen for knap seks år siden. I den spæde start havde de begge andre projekter ved siden af.

For et års tid siden tog Peter springet og opsagde sit job som marketingmanager ved Ranum Efterskole College. Nu er de klar til at tage næste skridt i deres udvikling.

Det skal blandt andet ske i de nye lokaler i Danmarksgade.

Spørger man Peter, hvordan de har fået succes i en digital verden, hvor der er mange om buddet, er svaret ganske enkelt.

“Kort sagt vil vi bare gerne levere noget, som er i en klasse for sig selv. Vi laver ikke de umiddelbare løsninger, men kigger hele tiden efter det originale udtryk,” fortæller Peter og nævner deres kundemøder som et eksempel.

”Når jeg hører et pitch, så tænker jeg straks i kreative løsninger. Jeg forestiller mig et stort og tomt lærred, som vi så skal gøre alt for at udfylde på den mest kreative og originale måde.”

Kreative helt ind til benet

Kreativiteten kommer ikke bare ud af ingenting. Peter har været musikproducer i mange år og optrådt som DJ rundt omkring i hele verden.

”Selvom det lyder lidt som en kliché, så er vi bare kreative helt ind til benet. Vi kan ikke lade være. Når vi er blevet hyret til et projekt, så går vi ind i en meget intens proces, hvor vi sætter os fuldstændig ind i det miljø, som vi skal portrættere eller markedsføre.”

Men selvom BlackMoose har en kreativ profil, gør de meget ud af at levere den samlede pakke, hvor det ikke kun er det visuelle, der er i fokus.

”Det kreative skal jo helst komplimenteres af et højt teknisk niveau, de rette marketingsparametre osv. Det ligger en masse ting bag, og for kunderne betyder det meget, at vi kan tilbyde en samlet løsning.”

Et stærkt nordjysk makkerskab

Peter og William er begge vokset op i Nordjylland, og de har igennem årene udviklet et unikt makkerskab, som har skabt succes i en meget svær branche.

”Vi har bare et fælles drive, som er helt ekstraordinært. Vi brænder for at lave koncepter, der kan revolutionere den digitale branche, og i den proces har vi hver vores styrker.”

William er praktikeren, som formår at styre den sprudlende Peter, som ser idéer alle vegne.

”Han får mig ned på jorden, når det er nødvendigt, men uden at dræbe de kreative tanker.”

Virksomheden startede i små lokaler i Klokkestøbbergade i Aalborg, mens de nu arbejder i hver deres ende af landet. William styrer projekterne fra København, mens Peter sidder på det nye kontor i Aalborg.

”Det giver selvfølgelig lidt logistiske udfordringer, men vi kender hinanden så godt, at jeg eksempelvis sagtens kan høre på Williams toneleje om en kreativ idé, jeg har ligget søvnløs over, er helt ude i skoven,” fortæller Peter med et grin.

Selvom Peter endnu ikke kan røbe så meget om de store samarbejder, de har i støbeskeen, tør han godt love, at BlackMoose vokser sig endnu større i fremtiden.

“Vi er klar til at tage næste skridt i vores udvikling. Vi vil gerne skrue lidt op for alle parametre, men i et tempo, hvor vi ikke glemmer vores kreative tankegang, som er vores helt store styrke.”

Del artikel

Andre læser også