Kampagner for MobilePay og GOSH: Aalborg-firma overhaler de store

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
De to partnere Peter Andreasen (t.v.) og William Shaw.
De to partnere Peter Andreasen (t.v.) og William Shaw.

Det bliver mere og mere normalt for små som store virksomheder at uddelegere kreative opgaver til forskellige bureauer, som hver især specialiserer sig inden for et bestemt felt.

Bureauerne er mange, men på trods af den store konkurrence finder man lige her i Aalborg et af de bureauer, som i den grad har opnået stor succes med at udvikle digitale, kreative løsninger for mange forskellige firmaer.

BlackMoose har blandt andet lavet indhold til store virksomheder som MobilePay, Bambora, SKAT, Gosh Copenhagen og lokale spillere, såsom TARGIT og MapsPeople.

De har overhalet store reklamevirksomheder med base i København, som normalt lander den her slags opgaver.

Blackmoose har lige fået nye lækre lokaler i Danmarksgade, og vi tog et smut forbi for at snakke med en af folkene bag om hvad der skal til, for at kunne konkurrere mod selv de største i branchen. Vi mødte den kreative moose Peter Andreasen, som også er partner i firmaet.

Originalitet i en klasse for sig selv

BlackMoose er skabt af de to nordjyder William Shaw og Peter Andreasen for knap seks år siden. I den spæde start havde de begge andre projekter ved siden af.

For et års tid siden tog Peter springet og opsagde sit job som marketingmanager ved Ranum Efterskole College. Nu er de klar til at tage næste skridt i deres udvikling.

Det skal blandt andet ske i de nye lokaler i Danmarksgade.

Spørger man Peter, hvordan de har fået succes i en digital verden, hvor der er mange om buddet, er svaret ganske enkelt.

“Kort sagt vil vi bare gerne levere noget, som er i en klasse for sig selv. Vi laver ikke de umiddelbare løsninger, men kigger hele tiden efter det originale udtryk,” fortæller Peter og nævner deres kundemøder som et eksempel.

”Når jeg hører et pitch, så tænker jeg straks i kreative løsninger. Jeg forestiller mig et stort og tomt lærred, som vi så skal gøre alt for at udfylde på den mest kreative og originale måde.”

Kreative helt ind til benet

Kreativiteten kommer ikke bare ud af ingenting. Peter har været musikproducer i mange år og optrådt som DJ rundt omkring i hele verden.

”Selvom det lyder lidt som en kliché, så er vi bare kreative helt ind til benet. Vi kan ikke lade være. Når vi er blevet hyret til et projekt, så går vi ind i en meget intens proces, hvor vi sætter os fuldstændig ind i det miljø, som vi skal portrættere eller markedsføre.”

Men selvom BlackMoose har en kreativ profil, gør de meget ud af at levere den samlede pakke, hvor det ikke kun er det visuelle, der er i fokus.

”Det kreative skal jo helst komplimenteres af et højt teknisk niveau, de rette marketingsparametre osv. Det ligger en masse ting bag, og for kunderne betyder det meget, at vi kan tilbyde en samlet løsning.”

Et stærkt nordjysk makkerskab

Peter og William er begge vokset op i Nordjylland, og de har igennem årene udviklet et unikt makkerskab, som har skabt succes i en meget svær branche.

”Vi har bare et fælles drive, som er helt ekstraordinært. Vi brænder for at lave koncepter, der kan revolutionere den digitale branche, og i den proces har vi hver vores styrker.”

William er praktikeren, som formår at styre den sprudlende Peter, som ser idéer alle vegne.

”Han får mig ned på jorden, når det er nødvendigt, men uden at dræbe de kreative tanker.”

Virksomheden startede i små lokaler i Klokkestøbbergade i Aalborg, mens de nu arbejder i hver deres ende af landet. William styrer projekterne fra København, mens Peter sidder på det nye kontor i Aalborg.

”Det giver selvfølgelig lidt logistiske udfordringer, men vi kender hinanden så godt, at jeg eksempelvis sagtens kan høre på Williams toneleje om en kreativ idé, jeg har ligget søvnløs over, er helt ude i skoven,” fortæller Peter med et grin.

Selvom Peter endnu ikke kan røbe så meget om de store samarbejder, de har i støbeskeen, tør han godt love, at BlackMoose vokser sig endnu større i fremtiden.

“Vi er klar til at tage næste skridt i vores udvikling. Vi vil gerne skrue lidt op for alle parametre, men i et tempo, hvor vi ikke glemmer vores kreative tankegang, som er vores helt store styrke.”

Skal du købe eller sælge?: Disse særlige kendetegn spiller en stor rolle for prisen

Skrevet af: Christine Luca Hornemann
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby
danbolig.dk, Julius Posselts Vej 1D, 2. 3., 9400 Nørresundby

Når der enten sættes en bolig til salg eller handles en, så har nogle helt særlige specifikationer indflydelse på udbudsprisen eller valget af boligen ved en handel.

En ny opgørelse fra Boliga viser, at sælgere af boliger med udsigt, elevator eller altan forventer en højere kvm. pris., hvor omvendt at køberne kan skrive boligen på den sorte liste, hvis boligen ikke opfylder særlige specifikationer.

Særlige faciliteter kan være afgørende

Helt særlige specifikationer har indflydelse for udbudsprisen for sælgerne.

Omvendt kan det for køberne have stor betydning, om disse specifikationer er tilgængelige i boligen.

“Særlige “features” kan have helt afgørende betydning for boligkøberne – alt efter hvor svært og dyrt, det er at tilføje det til boligen.

Og hvis den ønskede “feature” ikke er tilstede, kan det sagtens betyde, at boligen ryger på den “sorte liste”,” siger Henrik Hauthorn Jensen, der er boligmarkedsanalytiker hos Home.

Særligt ved lejligheder hvor der er en altan eller elevator kan være afgørende for et køb, da disse ikke er billige eller nemme at etablere.

”For lejligheder kan det for eksempel være “altan” eller “elevator”, som nogle købere har som et ufravigeligt krav, og det kan være umuligt eller meget besværligt og dyrt at etablere.

Drømmer man derimod om en terrasse, en udestue, en brændeovn eller lignende features i sit hus, så kan dette relativt let tilføjes boligen og har ikke afgørende betydning for om man vælger – eller fravælger – den,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

Altan og elevator

Netop ordet “altan” er populært, når de boligsøgende selv tilføjer parametre i deres søgninger på Boliga‘s hjemmeside.

Netop dét ord er det mest benyttede ord i fritekstsøgefeltet. Og skal der være altan på lejligheden, så har prisforventningerne hos sælgerne også været højere.

32.638 kr. lød den gennemsnitlige udbuds kvm. pris for lejligheder på fra januar til slutningen af november.

34.872 kr. var den steget til, hvis “altan” var blevet skrevet ind i teksten om boligen. Det er en prisforskel på 2.234 kr.

“Altaner giver beboerne himmel over hovedet og et nyt rum, hvor de kan drikke morgenkaffe og grille om sommeren.

Når man bor i byen, savner mange et frirum, og der er altanen helt oplagt,” siger Casper Gorm Knudsen, administrerende direktør i altan.dk.

Priserne stiger dog endnu mere, hvis der er “elevator” til lejligheden. 36.852 kr. har de ifølge Boliga været udbudt til salg for, hvilket er lige over 4.000 kr. mere pr. kvm. end gennemsnittet.

Ordet udsigt er den største prispresser

For villaer var en af de helt store pris-pressere dog ordet “udsigt”, hvor den gennemsnitlige udbudspris gik fra 16.316 kr. til 18.127 kr.

“Udsigt er i rigtig høj kurs blandt boligkøberne, og især udsigt til hav og fjord trækker, men også til sø, skov og marker er eftertragtet.

Når det ikke slår hårdere igennem på priserne, skyldes det, at der også er masser af boliger med udsigt, som ikke nødvendigvis er specielt dyre men som ligger naturskønt,” siger Henrik Hauthorn Jensen.

“Have” fik villa-sælgerne til at sætte prisen op til 18.063 kr. – en stigning på 10,7 procent.

Boligas opgørelse har opgjort den gennemsnitlige udbudskvadratmeterpris på villa/rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse i perioden 1. januar til 30. november 2018. Der er desuden lavet beregninger på udbuds kvm. prisen, hvis specifikke – populære – søgeord optræder i annoncen.

Har fået aalborgensere til at spise sundere: We Feat er nu klar til erobre København

Skrevet af: Stine Kjølby Christensen

De har netop fejret to års fødselsdag.

De var frontløbere på sundhedsfronten i Aalborg. De gav kål en helt ny mening.

Og snart åbner de deres fjerde butik.

Det var noget af en satsning, da Frederik Løwe og Benjamin Hvid åbnede We Feat i hjertet af Boulevarden, kort før kalenderen sagde 2017.

Det banebrydende koncept bød på sund takeaway, sammensat efter ideelle kostprincipper, og altid 100 % økologiske råvarer.

I starten fokuserede den newyorker inspirerede foodbar primært på spændende, friske salatbowls og drikkevarer, men siden er der både kommet morgenmadsfristelser, juice, shakes og snacks på menuen.

Overvældende start i Århus

I november 2017 kunne We Feat afsløre, at de netop havde landet en millioninvestering, der skulle realisere drømmen om at gøre konceptet til en kæde.

Denne drøm blev til virkelighed d. 15. juli i år, da dørene blev slået op til We Feat i Guldsmedgade i Århus. Tre måneder senere åbnede endnu en lillebror på Frederiks Allé.

Der er med andre ord sket lidt af hvert de sidste to år, siden de startede eventyret lige her i Aalborg.

Vi har derfor taget en snak med de to travle stiftere af den aalborgensiske foodbar. Travle – men stolte.

“Det var fuldstændig vanvittigt, da vi åbnede i Århus midt i juli. Der var fuld smæk på: meget mere end forventet.

Folk er generelt sindssygt positive, og vi har allerede mange stamkunder, der kommer igen og igen. Det er virkelig noget, vi hæfter os ved,” fortæller Frederik.

We Feat er skabt til udlandet

Efter en overvældende start er flowet igen blevet stabilt; hvilket var medvirkende til, at We Feat nemt og effektivt kunne udvide familien med endnu en Århus-afdeling.

Modsat Guldsmedgade, der er cirka dobbelt større af den i Aalborg, er butikken på Frederiks Allé stik modsat og med kun seks pladser i vinduerne.

Her håber We Feat at kunne få endnu mere gang i takeaway-delen, der også har været en ambition siden start.

Man må altså sige, at der er fart på de to Aalborg-drenge – men rejsen slutter bestemt ikke her: allerede i foråret har de nemlig ambitioner om at åbne endnu en butik. Denne gang i hovedstaden.

“Vi er rigtig glade for, at vi startede på vores hjemmebane. Hvis man kan åbne i Aalborg midt om vinteren, så kan vi også andre steder.

Der er rigtig mange københavnere, der efterspørger en We Feat. Derfor er vi allerede nu ved at kigge efter den rigtige location, så vi forhåbentlig kan åbne i løbet af foråret.” fortæller Benjamin.

Det er da heller ikke tilfældigt, at hele konceptet, der omkranser We Feat, har en international klang.

De to venners helt store mål er nemlig også at få bredt foodbaren udover landets grænser.

En komplet måltid

Men hvad er det så egentlig for nogle parametre, som har gjort We Feat til en succes? Frederik er ikke i tvivl.

“Vores fordel er helt bestemt, at vi ikke er bundet til noget bestemt køkken. Vi kan gøre, hvad vi vil og tilgodese alle.

Vi har fra start besluttet os for, at vi ville skille os ud og stræbe efter at kunne servere et mættende og komplet måltid, der er for alle.

Uanset om man er kødspiser, vegetar, veganer, allergiker eller bare sulten efter noget gennemført lækkert.” forklarer han, men slår også fast, at det ikke kun er maden, der er i fokus.

“Foruden selve maden er alle parametre også nøje overvejede. Stemningen skal være god, folk skal altid føle sig budt velkommen af vores fantastiske personale.

Folk skal komme herind for at få den samlede oplevelse, det er meget vigtigt for os.”

Smagen af sæsonen

Tiden flyver altså afsted i We Feat, men alligevel har de sørget for, at menukortet kan følge med.

En ny sæson betyder nemlig også nye retter på kortet, og vinteren byder blandt andet på en gennemført winter bowl med grønkål, blomkålsris, squash, tomat, belugalinser, persille/hvidløgsolie, falaffel, feta og græskarkerner.

Derudover er winter juicen Mean Green tilbage på kortet og byder på kål, selleri, agurk, lemon og æble.

Stærkt efterfulgt af en vaskeægte juleshake med kardemomme, kanel, appelsinskal, rå kakao, avocado og vanille soyamælk.

Halleluja!

Afslutningsvis vil vi altså gerne lige slå et slag for de nye, runde julelækkerier: Glutenfri havregrynskugler!

Disse er lavet på dadler, glutenfri havregryn, kokosolie, kakaopulver og fås med hhv. smag af kanel/appelsin, kokos eller appelsin.

Et helt perfekt treat, hvis du er blevet træt af den fede julemad, men stadig har lyst til den ægte smag af jul.

Og lad det blive de sidste ord for denne gang – men hvis vi kender Frederik og Benjamin ret, så går der nok ikke særlig længe, før vi er nødt til at tage en opfølgning med dem … igen, igen.

Meny i Kennedy sørger for nytårsmaden: Lækker 4 retters menu til nytårsfesten

Skrevet af: Frederikke Hougaard Hansen

Når det store juleræs er overstået – for de fleste omkring den 27. december – kan mange ånde lettet op, slå mave ovenpå ædegilderne og lade freden sænke sig.

For andre går den helt store nytårsplanlægning for alvor i gang.

Er du en af dem, der skal holde årets nytårsfest, og allerede nu stresser over planlægningen? Så har vi har et godt råd til dig:

Få mere tid til dine gæster og overlad maden til MENY!

”Vi vil gerne gøre det nemt for vores kunder, samtidig med at de stadig kan få lækker mad til en overkommelig pris.

Nytårsaften handler om at hygge sig med hinanden, og det kan være svært at få tid til, hvis man skal stå for en menu med flere retter,” siger købmand Michael Andersen til MigogAalborg.

Få mere tid til dine gæster nytårsaften

MENY Kennedy disker i år op med en overdådig 4-retters nytårsmenu til 298 kr. pr. person, bestående af:

APPETIZER
Tapas toast med peberfrugtcreme og grillede artiskok og tapas toast med røget laksesalat.

FORRET
Hummersuppe med cognac og kammuslinger.
Hertil pagnottellabrød og smør.

HOVEDRET
Oksemørbrad med kartoffelgratin med emmentaler, rødvinssauce pisket med frisk smør, gulerodspuré
og syltede italienske borettaneløg.

DESSERT
Chokolade/saltkaramelkage på krokantbund
med blodappelsincoulis, sprød cookiecrumble, marengs og friske bær.

”Vi vil gerne tage os af maden, så folk i stedet kan hygge sig om gæsterne. Nytårsaften skal være god for alle, og vi synes ikke, at man skal bruge al sin energi i et køkken,” siger Michael.

Få en gratis champagne med i købet

Bestiller du minimum seks kuverter inden den 23. december, så får du ovenikøbet en gratis flaske champagne med til en værdi af 219,95 kr.

Champagnen er ikke hvilken som helst – det er en Piper Heidsieck. Den er den bedst anmeldte non-vintage Champagne det sidste årti!

Den lys og gylden, let og frugtig, frisk og med en enorm kompleksitet for en non-vintage.

Champagnen kan med fordel nydes til appetizeren under Dronningens nytårstale eller til desserten senere på aftenen.

MigogAalborgs facebookside kan du lige nu deltage i konkurrencen om to kuverter af årets nytårsmenu til en samlet værdi af 596 kr.

Sådan vinder du:

  • Like opslaget (udgivet den 11. december)
  • Skriv i facebookopslaget hvad MENY Kennedys nytårsmenu koster
  • Skriv mindst en du gerne vil holde din nytårsaften sammen

Er du ikke den heldige vinder, kan du bestille din nytårsmenu ved henvendelse i delikatessen i MENY Kennedy, via besked på MENY Kennedys facebookside eller på telefon 99 34 04 32.