Kunderne kommer langvejs fra: Kalstrup er Danmarks største livsstilshus

Skrevet af: Simone Vestergaard

Aalborgs midtby er et shopping-paradis for rigtig mange.

Men rundt omkring i de mindre nordjyske byer i kort køreafstand fra Aalborg ligger også flere små butiksperler.

En af dem er populære Kalstrup i Blokhus.

Selv om byen mest er kendt som badeby om sommeren, så har Kalstrup åbent i butikken året rundt. Ikke engang kolde vintermåneder skræmmer kunderne væk.

Butikken trækker nemlig kunder fra et stort område uden for Blokhus.

Her taler vi ikke blot om aalborgenserne, men hele toppen af Jylland lige fra Skagen, henover Thy til hele Viborg/Århus egnen – selv helt fra Silkeborg oplever de én-dagsbesøgende.

Turisterne kigger også forbi året rundt, og kommer fra hele norden plus Tyskland. Både dem på endagstur, og dem der holder ferie i området.

Med det nye lækre badehotel Strandhotellet kommer endnu flere til Blokhus også uden for sæsonen.

Ekstraordinær god service tiltrækker

Indehaveren Per Kalstrup har i snart 10 år haft butikken i Blokhus sammen med hustruen, Tine. Faktisk kan de kalde sig for Danmarks største livsstilhus.

“Vi har netop rundet 400.000 gæster om året, og det er vi super stolte over. Det er rigtig mange gæster, og vores livsstilshus på 2000 kvm. er faktisk det største i Danmark.

Der er nok mange, der undrer sig over, at butikken ligger i Blokhus. Men vi har gennem årene formået at få en stor gruppe af faste kunder men samtidig også tiltrække nye,” fortæller Per Kalstrup, da MigogAalborg besøger den store flotte butik.

En af de største årsager til, at butikken Kalstrup har så mange faste kunder er personalets ekstraordinære gode service og humør.

”Når vi har været her i 10 år og har så mange årlige gæster, så skyldes det i høj grad vores service.  Personalet yder en fantastisk service – og selv om det lyder træls at sige, så er det meget specielt i dag.” fortæller Per Kalstrup.

Et hus til hele familien

Per og Tine har fra start haft et formål, der lød på, at skabe et livsstilshus, hvor hele familien kan shoppe.

Filosofien bag er at mange familier – specielt børnefamilier, der har en travl hverdag, skal have mulighed for at shoppe sammen. Mange kan godt lide naturen og dét at komme til kysten.

Derfor valgte de i sin tid placeringen i Blokhus.

“Kombinationen i forretningen gør, at kunderne gladeligt besøger os. Foruden vores sortiment gør vi også meget for at skabe en hyggelig stemning i huset.

Vi har både interiør, livstilsprodukter, delikatesser og tøj, samt en café hvor man kan nyde en god kop kaffe og andet godt,” fortæller Per og fortsætter:

“Vi satser meget på livsglæde og livskvalitet, og de ting kan man 100% kombinere i en by som Blokhus.

Den nye forbrugeradfærd gør, at kunderne vil have mere kvalitet, når de handler.

Derfor satser vi meget på at købe færre men gode varer, der holder længere og er af den bedste kvalitet.

Hos os skal det være en glæde at shoppe og en god helhedsoplevelse.”

Holder åbent når kunderne har fri

Hos Kalstrup er holdningen, at de skal holde åbent, når kunderne vil shoppe – og de shopper når de har fri.

Derfor er deres eneste lukkedag d. 24. december. I weekender, ferier og helligdage står de klar bag disken.

“Vi har en butik, for at kunderne kan shoppe når de har fri. Og vi har rigtig meget at lave i vinterhalvåret også, så vi kører stadig med 21 ansatte om vinteren ligesom om sommeren.

Det er klart, at sommeren vil altid være toppen, men vi har jo også vores webshop – og den kører hele året rundt,” fortæller Per Kalstrup.

Webshoppen kan også benyttes inde i butikken. Her kan man danne sig et godt overblik over, hvilke varer man ønsker, og herefter få råd og vejledning fra én af butikkens dygtige personale. På den måde bliver det let og overskueligt at shoppe.

”Vi har i godt fem år haft en stander med adgang til vores webshop.

Dét er noget, der fungerer rigtig godt. Vi er meget visionære anlagt, så det at kunne give kunderne mulighed for at kombinere webshoppen med tøjet i den fysiske butik, synes vi er helt specielt,” fortæller Per.

Mere end blot en butik

Hos Kalstrup får man mere end blot et venligt smil og en pose til sine indkøb.

Tine Kalstrup er uddannet stylecoach i 2012, og siden har hun tilbudt stylecoaching til de kunder, der har brug for en hjælpende hånd med at finde tøj, der passer både udtryksmæssigt og mentalt til deres personlighed.

Tine arbejder ud fra følgende seks stilkerner: Feminin, klassisk, enkelt, casual, rå og boheme. Disse tillægsord beskriver hver især hvilke følelser tøjet kan give os.

“Jeg klæder mine kunder på indefra og ud. Jeg arbejder rigtig meget med mennesket og tøjets undertoner, således at matchet bliver korrekt, og kunden undgår fejlkøb.

Tøjet er et af de mange redskaber, vi har i verden, til at fortælle hvem vi er. Jeg er både uddannet Cand. Mag i Kommunikation samt Socialpædagog, så det at være stylecoach ligger naturligt til mig.

Jeg har en stor interesse i at matche det rigtige tøj med den rigtige person, således de føler sig selvsikre,” fortæller Tine Kalstrup.

Tine tilbyder både stylecoaching i butikken og online. På nuværende tidspunkt kan man via Instagram og Facebook selv tage rejsen, og lytte til de videoer Tine har lavet – og på den måde blive inspireret.

Inden for kort tid bliver det en platform på butikkens hjemmeside.

Følger med udviklingen

Det tør siges, at Kalstrup i den grad har placeret sig solidt på markedet, og netop derfor knokler Per og Tine mere end nogensinde for at følge med udviklingen og indføre nye tiltag, der kan styrke forretningen.

”Vi læner os ikke tilbage, bare fordi det går godt. Vi har hele tiden nye ting i støbeskeen, så vi udvikler os og tænker fremad.

Vi vil gerne blive ved med at skille os ud, og ikke følge strømmen. Det gør også, at mange kunder fra de større byer stadig kommer til os i det daglige. Og vi er meget stolte over, at folk gider at køre langt for at besøge os,” forklarer Per Kalstrup.

Bæredygtighed er fremtidens store sats

Per Kalstrup har været iværksætter hele hans liv, og han bruger en del tid på at hjælpe nye iværksættere i gang med deres drømme.

Hans store passion for både tøj og bæredygtighed blev sidste år forenet, da han blev en del af det revolutionære tøjmærke ELSK fra Klitmøller, der har 100% fokus på bæredygtighed og god kvalitet.

”Jeg har fra start været stor fan af ELSK og deres vision med tøjmærket.

Med branchens udvikling i dag ser jeg et stort potentiale i, at arbejde videre mod en ultimativ bæredygtig tankegang – ikke kun inden for tøjindustrien, men generelt.

Det håber jeg er noget, der kan inspirere andre virksomheder,” afslutter Per Kalstrup.

Final Four i Aalborg bliver kæmpestort: Vind 4 billetter til semifinale

Skrevet af: Michael Qureshi
Foto: Bluelinemedia.dk
Foto: Bluelinemedia.dk

En af årets helt store begivenheder i dansk ishockey finder sted næste weekend lige her i Aalborg.

Final Four er pokalturneringens finalestævne, hvor semifinaler og finale spilles i samme weekend i samme arena, som vælges helt officielt som værtsby.

I år er det Aalborg, som er værter for den store begivenhed, der kommer til at trække tusindvis af ishockey-fans til byen.

Det hele går løs fredag d. 25. januar, når de to semifinaler spilles. I modsætning til DM-turneringen, hvor eksempelvis finalen spilles over syv kampe, så er det altså knald eller fald i alle kampene.

Lørdag d. 26. januar spilles den afgørende finale så.

MigogAalborg er mediepartnere på Final Four

MigogAalborg er stolte over at kunne annoncere, at vi er mediepartnere på Final Four. Derfor vil vi blandt andet lave Live-studie i Gigantium i løbet af fredagen til begge semifinaler.

Aalborg Pirates spiller deres semifinale mod Rungsted Seier Capitals klokken 20.00 i Gigantium, og siddeplads-billetterne er stort set revet væk.

Den første semifinale om fredagen spilles 16.30 mellem Sønderjyske og Frederikshavn, så der kommer helt sikkert mange fra Frederikshavn til Aalborg.

Derefter kommer piraterne i gang mod Rungsted kl. 20.00.

Finalen spilles lørdag eftermiddag

Selve finalen spilles lørdag d. 26. januar kl. 14.30. Drømmen er nok, at det bliver rent nordjysk brag mellem Aalborg Pirates og Frederikshavn White Hawks.

I det hele taget bliver der knald på i Gigantium i den weekend. For der afvikles samtidig Nordjyllands største esportevent, hvor der blandt andet er kæmpe pengepræmier på spil. Det kan du læse om her.

I den forbindelse afholdes uofficielt DM i NHL ’19, hvor de bedste danske ishockeyklubber sender en repræsentant hver for at se, hvem der er bedst på computeren.

Hvad: Final Four i Bentax Arena
Hvor: Gigantium, Aalborg
Hvornår: 25 – 26. januar 2019
Billetinfo: Køb billetter til kampene her

KONKURRENCE

Vind 4 billetter til Aalborg Pirates’ semifinale fredag d. 25. januar kl. 20.00

Vi udlodder i samarbejde med Final Four 6 x 4 billetter til semifinalen. Så der er gode vinderchancer.

Sådan vinder du;
Like opslaget på MigogAalborgs Facebook-side
Skriv hvem du vil tage med, hvis du vinder

Vi trækker vinderne på tirsdag d. 22. januar.

Eksklusiv aften på San Giovanni: Ure, lækre bøffer og udsøgt vin

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen

Er du til eksklusive ure, lækre bøffer og udsøgt vin, afholder San Giovanni det helt perfekte arrangement tirsdag den. 5 februar fra klokken 17.30.

De inviterer nemlig til en helt speciel aften med Danmarks førende ur-ekspert, Kristian Haagen.

Han udgiver bla. magasinet Timegeeks og er valuar for auktionshuset Bruun Rasmussen.

“Hvis man interesserer sig for ure, kan han vel nærmest betegnes som en rockstjerne,” siger indehaver af San Giovanni, Mikele Volpi, til MigogAalborg og fortsætter:

“Folk var helt oppe at ringe over arrangementet sidst, så derfor skal succesen selvfølgelig gentages i år.”

En aften med nørderi, lækker mad og udsøgt vin

Dørene åbner klokken 17.30, og fra klokken 18.00-18.45 vil der være foredrag med Kristian Haagen, samtidig med der serveres lækre bobler fra Marsuret “San Boldo Prosecco di Valdobbiadene” og snacks under fordraget.

Under foredraget vil Kristian Haagen tage publikum igennem de tre mest populære urmærker i luksusklassen; Patek Philippe, Rolex og Audemars Piguet.

Han vil forklare, hvorfor netop de tre urmærker er så populære og hvad der ligger bag – ikke mindst det mekaniske værk. Desuden vil der være tid til at stille spørgsmål.

Klokken 19.00 er det så tid til at nyde en lækker bøf skåret fra oksemørbraden af Irsk græsfodret kødkvæg med passende garniture. Hertil skænkes Rosso Piceno “Gotico” i topårgangen 2015.

Kristian Haagen

Herefter serveres lækker dessertkage med Italiensk craftbeer fra Brewfist Italian Ales.

Kl. ca. 19.30 og frem vil der være mulighed for at få vurderet sit ur ved Kristian Haagen (dog max 1 ur pr. gæst)

“Sidste gang havde folk vidt forskellige ure med, og det behøver bestemt ikke at være Rolex eller Patek Philippe. Vi havde endda et par gæster, som havde nogle vilde Casio-ure fra 1970’erne med,” siger Mikele.

Prisen for foredrag, mad, vin, øl og en signeret bog fra Kristian Haagen; “Hashtags  Watches II”, er 695 kroner.

“Når det handler om livsstil, er der ofte mange events til kvinder her i byen. Derfor henvender den her aften sig primært til mænd, men kvinder er selvfølgelig velkommen,” afslutter Mikele.

Du kan finde mere info om arrangementet her.

Aftenen er arrangeret i samarbejde med Klitgård Ure og Richard. Kristian Haagen vil derfor også være til stede i de to butikker i følgende tidsrum:

kl. 10.00-11.00 hos Richard
kl. 11.30-12.30 hos Klitgård
kl. 14.30-15.30 hos Richard
kl. 16.00-17.00 hos Klitgård

Hvad: Ure, bøffer og vino
Hvor: San Giovanni, Vesterbro 46, 9000 Aalborg
Hvornår: Tirsdag den. 5 februar fra klokken 17.30.
Pris: 695 kr.

Spil er blevet en milliardindustri: Aalborg-virksomhed satser på gennembrud

Skrevet af: Simone Vestergaard
Foto fra spillet
Foto fra spillet

I vores nye portrætserie i 2019 går MigogAalborg tæt på iværksættere, der enten driver virksomhed i Aalborg eller er fra Aalborg og omegn.

Aalborg er en spirende iværksætterby, hvor ideer udvikles og nye firmaer skyder op.

Alene i første halvår i 2018 blev der i gennemsnit oprettet mere end 191 nye virksomheder hver eneste dag i Danmark.

Én af Aalborg nye virksomheder er Tunnel Vision Games, som udvikler computerspil til PC og konsoller.

Firmaet startede ud for fem et halvt år siden som et studieprojekt, og nu er de fire studiekammerater officielt blevet kollegaer, og dermed klar til at nå nye højder med deres firma.

Meget snart lancerer de deres første spil ’’Lightmatter’’.

”Firmaet havde sin start for fem år siden, som et studieprojekt, hvor vi udviklede en prototype, som vi lagde ud på nettet. Og efter kort tid fik spillet en masse opmærksomhed og downloads.

Til konferencen, Casual Connect i Amsterdam vandt vi en pris for mest innovative spil– og vi var blandt få, som var afsted med et studieprojekt.

Vi blev også nomineret til bedste Show Case ved Spilprisen i Danmark, og bedste Student Game ved Unity Awards. Alt dette var ligesom startskuddet for os,” fortæller CEO, Philip Hundevad Nymann, til MigogAalborg.

Udgiver snart deres første spil

De valgte herefter at vente hele to et halvt år på at videreudvikle spillet på grund af uddannelsen, da de godt vidste, at det ville blive et heltidsprojekt.

I stedet dygtiggjorde de sig og lavede andre småspil i mellemtiden.

På nuværende tidspunkt er de seks i firmaet – fire Founders, og to fuldtidsansatte. Og deres første spil er lige på trapperne.

“Lige nu er vi omkring et halvt år fra release af det færdige produkt, som vi har arbejdet med i mange år efterhånden.

Vi startede med at tro, at det ville tage ét år at færdiggøre, efter endt uddannelse, men det har taget længere tid.

Vi har haft svært ved at tage det fra et studieprojekt til et kommercielt niveau. Og vi har lavet det samme spil tre-fire gange med forskellige vinkler, før vi endte ud i det spil, vi alle var tilfredse med.

Det har været en lang proces, men vi glæder os til snart at sende det ud.” fortæller Philip.

Skyggerne dræber dig

Tunnel Vision Games’ første spil er et first-person puzzle game, hvor skygger dræber dig.

Det er lidt lige som legen ’jorden er giftig’– bare med skygger.

I spillet er man fanget i et laboratorium der er bygget i et bjerg, som eksperimenterer med en ny kilde inden for bæredygtig energi. Og her skal man bruge lateral tænkning til at løse gåder med lys og skygger.

Bosætter sig i det nye iværksætterhus

Da Tunnel Vision Games for to et halvt år startede, var de heldige at blive en del af AAUs start-up miljø, Inkubator. For et år siden lavede de en aftale med NOVI, sammen med to andre virksomheder fra Inkubatoren, om kontorpladser.

Men nu er deres behov ændret, og firmaet mangler ny energi. Derfor er de blandt mange spændende start ups, som flytter ind i Aalborgs nye store iværksætterhus GrowAAL.

“Mange af de virksomheder, der er hos NOVI, har eksisteret i mange år. Og på nuværende tidspunkt har vi brug for at være et sted, hvor vi er mere på niveau med de andre start-up virksomheder.

Vi er stadig grønne, og i løbet af det sidste år har vi fået rigtig meget godt med i bagagen fra NOVI, men vi glæder os til at placere os et sted, hvor vi ser os mere ligeværdige med andre virksomheder. Det bliver rigtig godt til os.” forklarer Philip.

Det nye iværksætterhus i byen

Kæmpe mulighed for at udvikle på firmaet

Tunnel Vision Games ser det nye iværksætterhus GrowALLsom en stor mulighed for at udvikle på firmaet.

“Vi ser frem til at komme tættere på byen og connecte med andre virksomheder, der er i samme båd som os,” afslutter Philip.