Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Kæmpe succes på Broadway: Premiere på Aalborg Teaters store satsning i januar

Af Stine Kjølby Christensen

Forestillingen Blodbadets Gud, der snart har premiere på Aalborg Teater, har allerede høstet masser af opmærksomhed.

I december delte Anders Hemmingsen eksempelvis et opslag, som teateret selv havde skabt i forbindelse med markedsføringen af forestilling. Nemlig en meddelelse fra en tilfældig kvindes forældreintra:

Opslaget vakte stor forargelse – også efter det blev afsløret, at det ikke havde nogen ægte oprindelse.

Hele diskussionen går på det begreb, som vi allesammen er bekendt med: Curlingforældre.

Med den præcise definition: “forældre, der overbeskytter og servicerer deres barn uden at stille krav”.

Vi kender dem alle sammen

Vi har vel alle stiftet bekendtskab med en irriterende curlingforælder på et eller andet tidspunkt i vores liv.

Dette er også netop én af grundene til, at opslaget skabte så stor røre på de sociale medier, mener Martin Ringmose, der er instruktør på den kommende forestilling.

“Alt går i os, når man er forældre. Det er prisen – at man er villig til at ofre sin absolutte frihed og leve med evige bekymringer resten af sit liv. Vi vil gøre alting for at beskytte vores børn – også selvom det er helt ude i hampen,” forklarer han.

“Når man får børn, så opstår der nogle kræfter i én, som man ikke vidste, at man havde. Man står pludselig op midt om natten uden at sætte spørgsmålstegn ved det, hele ens virkelighedsforståelse sker pludselig gennem dem.”

Selvom langt størstedelen af reaktionerne på beskeden fra forældreintraen var i den chokerede ende, så mener Martin alligevel, at fænomenet er mere normalt, end vi umiddelbart tror.

“Mangel på selvindsigt og humoren i selvbedraget er enormt komisk, og det er også derfor, at der sker noget indeni os, når vi taler om vores børn.

I vores egen selvbevidsthed er vi usårlige, ufejlbare, og det er altid alle andres skyld. Det er de andre, der ikke forstår verden.

Så når skolen eksempelvis ringer hjem, fordi nogle forældre har beklaget sig over ens afkom, så vækker det nogle helt særlige følelser i os: Vi bliver klar til at slå ihjel,” siger han.

Pst! I samarbejde med Aalborg Teater har vi et ret eksklusivt arrangement på programmet d. 8. januar.

Her kan du blandt andet komme til forpremiere på netop Blodbadets Gud samt se frem til en rundvisning på teateret med efterfølgemde treretters menu – alt dette for kun 399 kr. 

Læs mere her.

Kæmpe succes på Broadway: Premiere på Aalborg Teaters store satsning i januar

En verdensberømt komedie

Selvom titlen og problematikken måske kan syne en anelse brutalt, så er Blodbadets Gud faktisk alt andet.

Forestillingen spilles overalt i hele verden og er eksempelvis den fjerde mest spillede forestilling på Broadway. Og med god grund.

“Titlen minder måske mest om en græsk tragedie, men det er det på ingen måde. Det er en komedie, som alle kan forstå og forholde sig til.

Samtidigt synes jeg dog, forestillingen er “mere” end bare en klasken-på-lårene-komedie, det lykkes os også at fremstå absurde, groteske og ligefrem latterlige.

Titlen henviser i virkeligheden til, at der svæver en Blodbadets Gud over os allesammen. Alle mødre og fædre er klar til at drage slagtningens sværd, hvis det handler om deres børn.

Vi er allesammen drevet af kun at gøre dét, der er bedst for os selv. Så når det virkelig gælder, så er vi ikke bange for at tillade fysiske og psykiske overgreb på hinanden og lade Blodbadets Gud herske,” siger Martin.

Det handler om overlevelse

Igennem stykket får forestillingens fire forældre, der mødes for at diskutere en konflikt mellem deres børn, altså igen og igen slagtet deres indbyrdes virkelighedsforståelse.

Men lærer de så noget af det?

“Alle får overskredet deres grænse for, hvad virkeligheden er. Men så alligevel ikke.

Om 10 minutter kunne jeg selv, som forælder, havne i den samme situation igen.

Det handler nok i bund og grund om overlevelse. Hvis du møder en vild tiger på savannen, så går du jo heller ikke bare ud fra, at den ikke vil gøre dig noget.

Du er nødt til at definere den som farlig og en trussel fra start … og sådan er vores normalitetsramme også omkring resten af verden: Alle ting i hele verden er farlige og vil slå mig – og alle andre – ihjel.”

Konfrontation kan altid ende i et blodbad

Dette lyder måske komplekst af en komedie at være – men i følge Martin er det noget, der lever i os allesammen, så forståelsen af det burde ikke ligge langt væk.

“Mennesker er heldigvis også udstyret med nysgerrighed, så nogle gange bliver man fristet til at undersøge, hvad der ligger uden for rammen af ens opfattelse. Hvis du er for stålfast, så kan du altså havne i store problemer, når andre ser noget andet,” forklarer han og uddyber:

“Det truer i den grad vores tryghed og stabilitet, men det er også med til at udvikle os.

Verden er ligeglad med, om du har et snævert verdenssyn – du kan ikke slippe for at blive konfronteret med det på et eller andet tidspunkt.

Det er også det publikum, vil opleve i Blodbadets Gud: At verden engang i mellem bare er forskellig fra menneske til menneske, og så må vi tage konfrontationen – selvom det kan ende i et blodbad …”

Blodbadets Gud spiller fra d. 9. januar på Store Scene og frem til d. 16. februar. 

Du kan købe billetter her.

Helt eksklusivt kan du komme til forpremiere med middag og rundvisning på Aalborg Teater ved at klikke her.

Del artikel

Andre læser også