Kæmpe event: Dansk Powerboat-babe skal race på Limfjorden

Skrevet af: Michael Qureshi
Mette Bjerknæs er med til Powerboat-race
Mette Bjerknæs er med til Powerboat-race

Når Aalborg Regatta skydes i gang i juni, så kan vi glæde os til et kæmpe show midt på Limfjorden.

På Havnefronten kan tusindvis af tilskuere opleve en afdeling af F2 Powerboat World Championship.

Formula2 Powerboats har tophastigheder tæt mod 200 km/t, og runder hurtigere 100 km/t end en Lamborghini Murcielago LP640.

En af de helt store profiler ved løbet bliver den dansk-norske Mette Brandt Bjerknæs. Ud over hun er kvinde i en ekstremt mandedomineret sportsgren, så har hun i den grad også udseendet med sig.

På Instagram hedder hun ThePowerBoatprincess, og hun laver også modelarbejde, når hun ikke giver den gas på vandet.

Had the most amazing weekend in London – turning 29 isn’t too bad 🥂🇬🇧

Et opslag delt af Mette Brandt Bjerknæs (@thepowerboatprincess) den

Powerboat Denmark i Vodskov arrangerer løbet

Mette Bjerknæs startede med at race Powerboats som 19-årig i 2008, og i 2014 blev hun verdensmester med teamet Navikart Racing.

Hun har ikke racergenet fra fremmede, da både hendes mor og far har udøvet bådrace.

Det er Powerboat Denmark med kontor i Vodskov, der har sikret, at Powerboat F2 kommer til Aalborg under Regatta i juni måned.

Samarbejde med Aalborg Event

MigogAalborg har taget en snak med Promotor Anders Bak Rasmussen omkring race på Limfjorden.

Hvem er arrangørerne bag Aalborg-løbet?

“Vi er nogle gamle racerbådsfolk i firmaet. Jeg har selv kørt i 1990erne, hvor jeg var nordisk mester. Jeg er gået sammen med en tidligere racerbådskører, Svend. Det er på tide, der kommer race tilbage til Aalborg.

Vi rettede henvendelse til Søren Thorst, som er eventchef hos Aalborg Event, da vi så muligheder for at udvide Regatta med noget, der var helt vildt spændende.

Det var Søren Thorst med på, men de ville have en leverandør, hvor den sportslige del og internationale krav levede op til forventningerne. Til det formål har de hyret Powerboat Danmark.

Grundlæggende er vi egentlig bare to gamle racerbådskørere, der føler der skal ske noget i havnen, og det lover vi, der kommer til.”

Sidste år var der P1 Powerboat Race. Hvad er forskellen på det sidste år og så i år?

”Vi skal have noget med noget mere rabalder på. Det er den store forskel. Sidste år var der seks både ad gangen, og så forsvandt de ud i horisonten.

I år har vi 20 både, der racer side om side foran den gamle Rosdahls restaurant, langs fjordsiden og bare 40 meter fra publikum. De vender ved musikkens hus, racer lidt tilbage og drejer mod Nørresundby-siden og vender ned mod Limfjordsbroen og på tværs.

Det betyder, at du kan stå på Limfjordsbroen og have en fantastisk udsigt. Hvis du står på kajen, så vender bådene 20-30 meter fra dig. De kører altså 200 km/t og de vil alle sammen først, for det er verdensmesterskabet, der køres om.”

Hvad kan vi virkelig glæde os til at opleve langs havnefronten?

“Jeg lover, at det bliver noget af det, som folk vil huske allerbedst fra Aalborg Regatta. Det er noget af det vildeste, som man har set i Aalborg Havn.

Bådene kører hele tiden på grænsen mellem at lette og ikke at lette. Kommer der en lille bølge eller lille vindpust, så kommer der til at ske spektakulære ting.

Der kommer mellem 25-35 både til Aalborg fra hele verden. De skal køre tidskørsel om 20 startpladser. Det vil undre mig meget, hvis ikke fire-fem både vælter eller flipper i løbet af weekenden. Der kommer til at være en masse action på Limfjorden, som vi ikke er vant til at se,” slutter Anders Bak Rasmussen.

VBs nye darling: Flæskestegsburger med sovs og jydenachos

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Har man boet i Aalborg, så kender man med al sandsynlighed også til Vestre Baadelaugs store og snaskede bøfsandwich, der i 2013 blev kåret til Danmarks bedste af slagsen.

Nu er Vestre Baadlaug så klar med sidste nye skud på havnen.

Frilandsgris og jyde-nachos

Det drejer sig om Vestre Baadelaugs helt nye darling – flæskestegsburger med dansk frilandsgris fra Slagter Carlsen i Støvring.

Den serveres med en økologisk briochebolle smurt med senneps-mayo, hjemmelavet rødkål og syltede agurker, hjemmelavet sovs og prikken over i’et – jydenachos med sovs a’parte, som de selv kalder det.

Er hjertet for det meste sat på den velkendte bøfsandwich, så skylder man sig selv at prøve flæskestegburgeren, der med sin tekstur og smag, garanterer, at mundvandet sætter i løb.

Både toppen og bunden består af den økologiske briochebolle, der er smurt med en lettere krydret senneps-mayo, som er med til at give sandwichen en pikant smag.

Mellem bollen findes det, det hele drejer sig om, nemlig flæskestegen. En mør steg, der gør sandwichen let at skære i spiselige bider, og med sprøde saltede flæskesvær, der giver perfekt balance.

Toppet med Danmarks mest kælne brune sovs

Ingen flæskestegssandwich uden surt, derfor afbalanceres den yderligere med Vestre Baadelaugs hjemmelavede rødkål og syltede agurker i overflod.

Slutteligt er burgeren toppet med restaurantens brune sovs, som blev kåret til Danmarks mest kælne brune sovs i november 2017 af Bøfsandwich-kongerne, der virkelig klæder flæskestegen, mayonnaisen og det sure.

Hvor tallerkenen normalt vil være prydet af pommes frites, har Vestre Baadelaug i stedet valgt at tilbehøret til flæsestegssandwichen er de sprødeste, lækreste og knasende hjemmelavet franske kartofler, som de selv kalder for jyde-nachos.

Tankerne ledes let på Taffels klassiske franske kartofler, men det kan man godt parkere. De når ikke Vestre Baadelaugs jydenachos til sokkeholderne, der er med rette bid og crunch.

Som hører sig til, serveres de franske kartofler også med en ekstra skål brun sovs, der er i så rigelige mængder, at det er muligt både at hælde ud over og dyppe i, samtidig med, at der er nok til også at toppe burgeren ekstra af med.

Inspireret af madblog

Idéen til de lækre jyde-nachos kommer fra madbloggen “Klidmoster” der i december sidste år, proklamerede at ”jydenachos med brun salsa” er julens treat.

Hos Vestre Baadelaug er det dog et treat, der ikke er sæson-bestemt, hvorfor det allerede nu er muligt at stikke hovedet forbi den populære restaurant, for at smage deres udgave.

Alle retter hos Vestre Baadelaug er gjort med største omhu, derfor står flæskestegen også klar, når køkkenet åbner klokken 16.30.

Den nye flæskestegsburger er et sikkert hit ,og man fristes til at sige, at hvis bøfsandwichen er kongen af den gamle lystbådehavn, så er en tronfølger så sandelig gået i land.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.

Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.

Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.

Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:

Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.

Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:





MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.

Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?

“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.

Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”

Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?

“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.

Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.

Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.

Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

Sådan ser det ud på Vesterbro i Aalborg i dag.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.

Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget: