Jeppe Curth og brormand vælter kunstverdenen: Henter millioninvestering

Skrevet af: Michael Qureshi
Jeppe Curth i baggrunden med lillebror Mattis Curth Foto: Mikkel Hjorth-Pedersen
Jeppe Curth i baggrunden med lillebror Mattis Curth Foto: Mikkel Hjorth-Pedersen

Jeppe Curth vil for altid være en populær mand i Aalborg.

Den tidligere angriber spillede med stor succes ni år i AaB og bombede mål ind. Men der er gode familie-gener i Curth-familien.

For sammen med lillebror Mattis Curth, der også har boet en årrække i Aalborg, har de kæmpe succes med verdens førende platform dedikeret til at forbinde kunstsamlere og gallerier globalt.

Firmaet hedder Artland, og nu kan de offentliggøre en vellykket finansieringsrunde.  De nye investeringer skal booste Artlands brugerbase som lige nu allerede tæller titusinder af samlere og gallerier fra hele verden.

Millioner hentet fra kendt investorkreds

Omkring 1 millioner dollars (ca. 6 mio. kr.) er blevet rejst fra en gruppe, der omfatter en international håndboldstjerne, en olympisk dressurvinder, en succesfuld musiker, kunstelskere og eksperter.

Artland forventer at supplere med yderligere investering samt et vækstlån inden sommeren 2018

Artland blev grundlagt af de danske brødre Mattis og Jeppe Curth, og har netop offentliggjort en vellykket finansieringsrunde.

De nye investorer omfatter en af verdens mest berømte håndboldspillere, Mikkel Hansen, den olympiske dressurvinder og nordjyde Andreas Helgstrand, musiker og sangskriver Shaka Loveless samt AirHelp-stifter Nicolas Michaelsen og stiftende AirHelp-investor Poul Oddershede.

De tilslutter sig nu kunstkonsulent Jens-Peter Brask og andre tidlige seed-investorer i Artland.

En af de nye investorer, Mikkel Hansen, er fascineret af ideen om at skabe et kunstsamfund, der har potentialet til at gøre kunstverdenen mere åben, især for nye kunstinteresserede:

”Jeg har tit studset over, at kunstverdenen virker så kompleks. Især hvis man som nybegynder skal købe et kunstværk, så er det svært at finde informationer om kunstnere, priser og så videre.

Med Artland håber jeg, at kunstverdenen bliver mere gennemskuelig og tilgængelig for såvel nybegynder som samler – så flere får åbnet øjnene for den her fantastiske verden,” siger Mikkel Hansen.

De nye stjerner kommer frem via Artland

Sammen har disse kulturelle ikoner – Mikkel Hansen, Andreas Helgstrand, Shaka Loveless, Jens-Peter Brask og andre seed investorer – investeret omkring 1 million dollars i den hurtigt voksende Artland-app.

Brask ser Artland som et nyt og praktisk værktøj til at fremme og opdage en ny generation af talentfulde kunstnere:

“De yngre kunstnere sætter dagsordenen; de er vores nye stjerner, “siger Jens-Peter Brask og fortsætter: “De døde kunstnere behøver ikke pengene, så jeg vil støtte de nye talentfulde kunstnere. Artland giver mig en platform og et fællesskab, hvor jeg kan sprede nyheden om disse nye kunstnere.

I mit arbejde som kurator kan jeg desuden lære nyt gennem andres samlinger gennem denne app og finde kunstværker, som ingen vidste var derude.”

Jeppe Curth og lillebror Mattis

En af Artlands grundlæggere og administrerende direktør Mattis Curth understreger, at den nye investering vil hjælpe Artland med at skalere forretningen og fortsætte udvidelsen af Artlands brugerbase som allerede tæller titusinder af samlere og gallerier fra hele verden.

“Denne finansieringsrunde er gode nyheder for Artland. Det nye team vil være en nøglefaktor for at sikre den fortsatte udvidelse af Artland-samfundet. Det handler om at investere i produktet, så vi kan fortsætte med at bygge noget, som brugerne elsker,” siger Mattis Curth.

Alle kunstelskere kan oprette en profil

Artland-appen er et professionelt netværk for samlere og gallerier. Det giver brugerne mulighed for at oprette profiler, uploade billeder af deres samlinger og skabe kontakt med andre ligesindede kunstelskere og potentielle kunstkøbere over hele verden.

Kunstelskere – både erfarne og nye – kan oprette en profil og gå på opdagelse i kunstuniverset.

På den måde bliver kunst mere tilgængelig for os alle sammen – uanset alder, niveau, geografisk placering m.v.

“Vi er i en tid, hvor kunstverdenen er moden til transformation. Kunstverdenen har været langsom til at tilpasse sig ny teknologi, og nu ser vi behovet manifestere sig, “siger Mattis Curth.

“Det vigtigste for os lige nu er, at vi fortsætter vores høje vækst – og den nye investorgruppe støtter fuldt ud vores vision og bidrager med stærke kompetencer.”

Hvis du er mere nysgerrig kan du tjekke Artland ud her 

Vi har også tidligere skrevet et portræt af Artland – det kan du læse her

VBs nye darling: Flæskestegsburger med sovs og jydenachos

Skrevet af: Christine Luca Hornemann

Har man boet i Aalborg, så kender man med al sandsynlighed også til Vestre Baadelaugs store og snaskede bøfsandwich, der i 2013 blev kåret til Danmarks bedste af slagsen.

Nu er Vestre Baadlaug så klar med sidste nye skud på havnen.

Frilandsgris og jyde-nachos

Det drejer sig om Vestre Baadelaugs helt nye darling – flæskestegsburger med dansk frilandsgris fra Slagter Carlsen i Støvring.

Den serveres med en økologisk briochebolle smurt med senneps-mayo, hjemmelavet rødkål og syltede agurker, hjemmelavet sovs og prikken over i’et – jydenachos med sovs a’parte, som de selv kalder det.

Er hjertet for det meste sat på den velkendte bøfsandwich, så skylder man sig selv at prøve flæskestegburgeren, der med sin tekstur og smag, garanterer, at mundvandet sætter i løb.

Både toppen og bunden består af den økologiske briochebolle, der er smurt med en lettere krydret senneps-mayo, som er med til at give sandwichen en pikant smag.

Mellem bollen findes det, det hele drejer sig om, nemlig flæskestegen. En mør steg, der gør sandwichen let at skære i spiselige bider, og med sprøde saltede flæskesvær, der giver perfekt balance.

Toppet med Danmarks mest kælne brune sovs

Ingen flæskestegssandwich uden surt, derfor afbalanceres den yderligere med Vestre Baadelaugs hjemmelavede rødkål og syltede agurker i overflod.

Slutteligt er burgeren toppet med restaurantens brune sovs, som blev kåret til Danmarks mest kælne brune sovs i november 2017 af Bøfsandwich-kongerne, der virkelig klæder flæskestegen, mayonnaisen og det sure.

Hvor tallerkenen normalt vil være prydet af pommes frites, har Vestre Baadelaug i stedet valgt at tilbehøret til flæsestegssandwichen er de sprødeste, lækreste og knasende hjemmelavet franske kartofler, som de selv kalder for jyde-nachos.

Tankerne ledes let på Taffels klassiske franske kartofler, men det kan man godt parkere. De når ikke Vestre Baadelaugs jydenachos til sokkeholderne, der er med rette bid og crunch.

Som hører sig til, serveres de franske kartofler også med en ekstra skål brun sovs, der er i så rigelige mængder, at det er muligt både at hælde ud over og dyppe i, samtidig med, at der er nok til også at toppe burgeren ekstra af med.

Inspireret af madblog

Idéen til de lækre jyde-nachos kommer fra madbloggen “Klidmoster” der i december sidste år, proklamerede at ”jydenachos med brun salsa” er julens treat.

Hos Vestre Baadelaug er det dog et treat, der ikke er sæson-bestemt, hvorfor det allerede nu er muligt at stikke hovedet forbi den populære restaurant, for at smage deres udgave.

Alle retter hos Vestre Baadelaug er gjort med største omhu, derfor står flæskestegen også klar, når køkkenet åbner klokken 16.30.

Den nye flæskestegsburger er et sikkert hit ,og man fristes til at sige, at hvis bøfsandwichen er kongen af den gamle lystbådehavn, så er en tronfølger så sandelig gået i land.

Buffalo skoene er tilbage: Aalborg-butik sælger allerede løs af dem

Skrevet af: Simone Vestergaard

En af 90’ernes største modetrends er tilbage efter godt 20 år.

Allerede i marts luftede MigogAalborg nyheden om, at Buffalo skoen muligvis var på vej tilbage i butikkerne.

Nu er det en realitet lige her i Aalborg.

De fleste af os husker dem. De store sko med den høje sål, som eksisterede i alle regnbuens farver. Enten elskede man dem, ellers hadede man dem.

De var et kæmpe hit fra midt 90’erne til de tidligere 00’ere – og datidens unge havde som minimum ét par af de hæsblæsende plateausko stående i skabet.

Var det på grund af datidens populære pigegruppe Spice Girls, eller dét at de lige øgede højden med små 10-12 centimeter?

Tiffany har som de første fået dem på hylderne

Én ting er sikkert.

Buffalo skoen er på mode igen, og tøjbutikken Tiffany i Bispensgade har, som de første forhandlere i Aalborg, fået skoen på hylderne.

“De højere såle er blevet en generel trend inden for sneakers, og her har Buffalo skoen måske været en inspirationskilde.

Skoen var jo super populær for mange år siden, og der er mange, som kan huske dem. De er ren nostalgi for os, der var unge i 90’erne. Vi har valgt at sælge dem, fordi vi tror på, at markedet er til det.

Vi fik dem i butikken i går, og vi har allerede solgt en god håndfuld.” fortæller indehaver af Tiffany, Kristine Ibsen, til MigogAalborg.

Modetendenser får nyt liv

Den populære plateausko var én af tidens helt store trends, og meget har ændret sig siden.

Det ses ofte, at modebranchens store stilfænomener får nyt liv mange år efter.

Trompetbukserne, denim sættet, croptoppen, trenchcoaten, ruskindsnederdelen og heldragten.  Trends der alle har været fremme i enten 70’erne, 90’erne eller 00’erne – og nu er de på mode igen.

Buffalo skoen har fået en 2018 opgradering og er blevet nyfortolket til de nye generationer, der af gode grunde ikke var født i 90’erne.

“Der er mange i den unge generation, som ikke har oplevet plateauskoen. Så på den måde tror jeg, at de kan få nyt liv. Vi forhandler dem i beige, negro og blanco.

Og de er faktisk en god mellemting mellem sneakers og støvler – de passer jo til det danske vejr.” afslutter Kristine.

Hvis du vil med på moden, og genfinde de fede 90’er, så kan du læse mere om skoen her.

Karneval i stormvejr: Reklamestunt vækker vrede

Skrevet af: Emil Kjær Jørgensen
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.
Sådan ser plakaterne ud i Aalborgs bybillede. Her er annonce-klistermærket dog røget af.

Søndag eftermiddag kunne vi her på MigogAalborg fortælle, at Skals Production og Aalborg Karneval er gået sammen om at afholde det vildeste gyser-event i oktober.

Der har været massiv interesse for den vilde gyseroplevelse. MigogAalborgs Facebook-opslag om eventet har indtil videre givet 12.500 kommentarer, og det er dermed et af de mest kommenterede indlæg, vi nogensinde har haft.

Men den store interesse stopper bestemt ikke her. Aalborg Karneval er kommet i massiv modvind efter de mandag middag lavede følgende opslag på Facebook:

Opslaget er en reklame for gyser-eventet, men måden det er kommunikeret på, har for alvor fået nordjyderne til tasterne.

Selvom der står “Annonce” på billedet, og arrangørerne bag står som afsendere, er “eftersøgningen” alligevel lavet så realistisk, at mange er blevet stødt af reklamefremstødet:





MigogAalborg har fanget talsmand for Aalborg Karneval, Mette Bugge til en kommentar på reklamestuntet.

Hvad var jeres overvejelser omkring den her “efterlysning”?

“Vores fornemmeste opgave som Aalborg Karneval er at kigge på årets gang og både dække det mørke og det lyse. Under den årlige karnevalsfest hylder vi den lyse del af livet, hvor fokus er på kærlighed og fællesskab.

Nu hvor Halloween nærmer sig har vi tænkt, hvordan vi kan involvere folk på en anden måde og dække den mere dystre og mørke side af livet. Det at savne og miste er en del af livscyklussen, og derfor vil vi gerne invitere folk til at være en del af sådan en historie.”

Nu har reaktioner overvejende været meget negative og kritiske. Hvordan forholder i jer til de reaktioner?

“Vi har aldrig haft en hensigt om at støde folk. Det har været vores mål at skabe en dialog og en debat omkring det at savne. Vi er en forening, som formidler kultur og inviterer folk til at deltage i et fællesskab. Det kan da helt sikkert diskuteres, om vi kunne have gjort det anderledes, men vi står ved den måde, som vi har valgt at udbrede budskabet på i år.

Vi vil hellere end gerne diskutere med folk, og vi følger løbende med i kommentarerne og tager dialogen.

Da vi annoncerede Twerk Queen som karnevalsdronning var kommentarerne også meget hårde.

Men i Aalborg Karneval skal vi kunne stå inde for at lave det lidt skæve og anderledes. Vi vil gerne skabe en dialog om tingene og være en platform, hvor folk kan udtrykke sig, tale stilling og diskutere – både når det gælder de glade og lyse sider af livet, og de triste og mørke.”

Sådan ser det ud på Vesterbro i Aalborg i dag.

I skrivende stund har opslaget fået mere end 460 delinger, 352 reaktioner og ikke mindst 515 kommentarer, hvor størstedelen er meget negative over for reklamefremstødet.

Selvom de fleste kommentarer er meget negative, er der også enkelte, som har reageret mere positivt på opslaget: