Kæmpe succes på Vestkysten: Isbutik åbner i Aalborg med gratis is

Har man besøgt Løkken i højsæsonen, er man næppe i tvivl om, hvad Iskompagniet er, og hvorfor stedet har fået succes.
Siden 2013 har Michael Lønstrup drevet isbutikken, og siden er forretningen vokset til flere.
Nu er turen kommet til Aalborg, hvor Iskompagniet tirsdag den 26. maj åbner i lokalerne i Slotsgade, som tidligere også har huset en isbutik.

Åbningen bliver markeret med gratis is fra klokken 10 til 16, hvor kunderne kan få to valgfrie kugler.
Tilbuddet gælder som sagt frem til klokken 16 eller indtil, der er udsolgt.

Brækkede armen – og begyndte at lave is
MigogAalborg tog turen til Løkken for at besøge manden bag, og ikke mindst gense den butik, der på tirsdag åbner i Aalborg.
Bag Iskompagniet står Michael Lønstrup, der langt fra er vokset op med isen løbende i årene.
Tværtimod startede han som selvstændig murer som 23-årig, men en brækket arm på en skiferie tvang ham til at tænke i andre baner.

Og for Michael Lønstrup er der ikke langt fra idé til handling.
“Jeg boede i København, og kunne se, hvordan gelato-isen pludselig skød op alle steder. På det tidspunkt fandtes den slags ikke rigtigt i Nordjylland, så det gav mig en idé,” forklarer han.
Michael havde tidligere boet med to italienere i Schweiz, og et hurtigt opkald til en af dem gjorde, at han snart var på vej mod Italien.
Nu skulle han oplæres i gelato.
Dermed startede livet som selvstændig ismager.
Italien møder Nordjylland
I dag bygger Iskompagniet fortsat på italienske traditioner, men med tydelig nordjysk forankring.
Mælkeisen bliver lavet på gårdmælk fra lokale køer, og til flødeisen bruger virksomheden jerseymælk.
Ifølge Michael Lønstrup bliver råvarerne pasteuriseret nænsomt, og ambitionen er at holde produktionen så enkel og naturlig som muligt.
Det er også forklaringen på, at Iskompagniet ikke står i supermarkederne.
Michael Lønstrup fortæller, at han har været i dialog med detailkæder, men at det hurtigt stødte sammen med virksomhedens måde at lave is på.
Kæderne efterspurgte længere holdbarhed, og det ville han ikke gå på kompromis med.

Hos Iskompagniet er pointen netop, at isen skal laves frisk, også selv om det er mere besværligt.
“Det er sådan, jeg har valgt, det skal være.
Vi går meget op i naturlige ingredienser, mindre sukker og et stærkt produkt hele vejen igennem,” forklarer han.
Fra Vestkysten til Aalborg
Indtil nu har butikkerne især ligget i turistbyer, men nu skal konceptet også stå sin prøve i Aalborg.
“Jeg synes ikke, at det er så mange isbutikker i Aalborg, så min umiddelbare tanke var, at der også var plads til os,” siger han.
“Jeg har også med vilje valgt at åbne i Slotsgade, så vi ikke ligger tæt på nogle af de andre.
Jeg har stor respekt for det arbejde, der allerede lægges i is i byen,” slår han fast.
Kaffe til kun 25 kroner
Den nye butik bliver desuden mere end en isforretning.
Michael Lønstrup rister også selv kaffe, og i Aalborg bliver der serveret baristakaffe side om side med isen.
Historien bag kaffen er næsten lige så kringlet som historien om isen.
Et kafferisteri, der tidligere leverede kaffe til ham, stod ved en skillevej, og da ejerne ikke længere havde tid til driften i risteriet, endte han med selv at købe både firmaet og kafferisteren.
“Jeg går meget op i vores kaffe, som vi både rister selv og som også er fairtrade. Alligevel kommer vi til at lægge os omkring 25 kroner for en god baristakaffe,” siger han.
Is-sortimentet i Aalborg kommer til at spænde bredt.
Ud over klassiske smage vil der også være eksperimenterende varianter, veganske sorbeter og sukkerfrie is.
Fællesnævneren er, at så meget som muligt bliver lavet fra bunden i Aalborg.
“Jeg håber, at aalborgenserne tager godt imod os og er friske på at prøve, hvordan italiensk og nordjysk is også kan smage,” slutter han.
Du kan prøve Iskompagniets is tirsdag gratis fra 10-16 – eller indtil, der ikke er mere tilbage.