ANNONCE
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

International studentereksamen: Verden åbner sig på Hasseris Gymnasium & IB World School

Af Annoncør

Mange unge drømmer om at rejse ud, og en international studentereksamen kan blive vejen ud i verden.

På Hasseris Gymnasium & IB World School åbner verden sig på den internationale IB-uddannelse, The International Baccalaureate Programme, hvor IB-eleverne tager verden udenfor med ind i kernen af deres ungdomsuddannelse.

En bred ungdomsuddannelse med internationalt perspektiv

IB er et engelsksproget alternativ til de danske ungdomsuddannelser for både danskere og udlændinge, hvis man er fagligt ambitiøs og ønsker et internationalt studiemiljø.

Eleverne på IB kommer fra hele verden, men en stor del af dem har rod i den danske folkeskole og har valgt IB, fordi de gerne vil kombinere en bred, almendannede ungdomsuddannelse med det internationale perspektiv, men samtidig ønsker at holde alle døre åbne for også at studere og arbejde i Danmark efter studentereksamenen.

For langt de fleste elever er IB en 3-årig uddannelse, der begynder med PreIB svarende til 1. g og derpå det 2-årige IB-course, som tidsmæssigt svarer til og 2. og 3. g, hvorefter de fejrer deres studentereksamen på helt traditionel vis, men med en hel del internationale islæt.

I sin opbygning sætter IB-uddannelsen fokus på at udvikle både de fagfaglige kompetencer, de studieforberedende kompetencer og de mere personlige kompetencer for både at forberede eleverne til at tage del i en globaliseret verden. Det gør den gennem et bredt, individuelt fagvalg, som gør, at eleverne får en personlig toning på deres ungdomsuddannelse i stil med STX’s studieretninger.

International studentereksamen: Verden åbner sig på Hasseris Gymnasium & IB World School

CAS-programmet rækker ud over skoleskemaet

Et af IB’s særkender er uddannelsens CAS-program (Creativity-Activity-Service), som handler om styrkelse af de personlige kompetencer inden for kreativitet, fysisk aktivitet og velgørenhed.

CAS-programmet rækker ud over skoleskemaet, og herigennem lærer eleverne at være projektledere i deres egne projekter for dels at skabe personlig udvikling ud over alt det akademiske, og dels for at engagere dem i deres omverden – globalt, nationalt og lokalt.

Det kunne fx være at lave juleaktiviteter på det lokale plejehjem, være lektiehjælpere, organisere motionsløb, lære at spille klaver – det er stort set kun fantasien, der sætter grænser her.

Sådan oplevede Emma og Tobias uddannelsen

For Emma og Tobias, som til maj kan tage den internationale studenterhue på, har valget af IB også betydet et dagligt fokus på åbenhed, fordi hverdagen med mange forskellige nationaliteter i samme klasselokale gør det nødvendigt både at forholde sig kritisk, men samtidig også være åben over for anderledes traditioner og kulturer og lære at sætte pris på mangfoldighed.

Før Emma kom på IB, gik hun i folkeskole i Blære og Øster Hornum, og herefter tog hun et udvekslingsår i Japan. Udlandet tiltrak hende stadig, og hun begyndte på IB, da hun kom hjem. Interessen for kultur og sprog var blevet styrket efter mødet med det fremmede.

International studentereksamen: Verden åbner sig på Hasseris Gymnasium & IB World School
Emma og Tobias.

Hun kom til at forstå betydningen af forskellige værdier, for eksempel den kollektivistiske synsvinkel i familien og i vennegrupper. Det var anderledes end det europæiske, individualistiske liv, hun kendte hjemmefra. På IB-uddannelsen har hun fundet hjem og har samtidig bevaret en følelse af at være ude, fordi hun i klassekammeraterne har mødt mennesker fra hele verden, som ofte har helt modsatte traditioner og værdier.

Tobias gik på Vejgaard Østre Skole. Efter et år som udvekslingsstudent i USA fik han mod på at tage en international gymnasieuddannelse. I Colorado fik han mange gode oplevelser og venner, men også et nyt livssyn.

Førhen havde han haft svært ved at forstå mennesker, kulturer og holdninger, der var anderledes end hans egne. Da han oplevede leveforholdene i USA, fik han en bedre forståelse af andres synspunkter og dermed et bredere perspektiv – også på ting, han ikke forstod, og netop det syn på verden udenfor har klassekammeraterne på IB hjulpet ham med at videreudvikle.

Læs meget mere om uddannelsen her.

Del artikel