Vild idé: Ikonisk bro kan genbruges i Aalborg
Storstrømsbroen var i næsten 30 år den længste bro i Europa, og den forblev den længste vej- og jernbanebro indtil Storebæltsforbindelsens Vestbro blev færdig.
Nu kan den ikoniske bro få “nyt liv” her i Aalborg.
Og hvorfor så det?
Planerne om en ny bro over Limfjorden, der forbinder Aalborg med Nørresundby har været på tegnebrættet længe.
Cykel- og gangbroen skal efter planen gå fra Musikkens Hus over til Stigsborg Brygge-området og vil supplere Kulturbroen samt Limfjordsbroen, hvor den skal lette mobiliteten over fjorden.
Da planerne om den nye bro tog form tilbage i 2020, lød det, at Aalborg Kommune spædede til med 100 millioner, Stigsborg P/S også med 100 millioner, hvoraf de resterende 200 millioner skulle findes blandt fonde og private virksomheder og fonde.
Det har vist sig sværere end ventet, og derfor søgte Aalborg Kommune om hjælp hos staten tilbage i april.
Men nu kan der altså være hjælp at hente fra en noget uventet kant.
Den enes død – den andens bro
Når den nye Storstrømsbro tages i brug (formentlig i 2025), skal den gamle bro tages ned.
Den kan nu få nyt liv her i Aalborg som den nye cykelbro.
Arkitektfirmaet By og Landskab fra Nakskov har igennem længere tid samarbejdet med Vejdirektoratet om, hvordan materialer fra den gamle brug kan genbruges på forskellig vis.
Det kan komme Aalborg til gode.
Sådan vil man genbruge broen i Aalbrog
De store stålkonstruktioner på den gamle bro kan nemlig genbruges, og planen er så at fragte to af broens mindre buer til Aalborg, hvor de kan bruges til at skabe en 600 meter lang gang- og cykelbro over Limfjorden mellem Aalborg og Nørresundby.
By og Landskab anslår, at Aalborg ved at genbruge Storstrømsbroen kan få en cykelbro for omkring 280 millioner kroner – altså omkring 70 millioner kroner billigere.
Det er endnu uvist, om forslaget bliver til noget.
“Det kræver selvfølgelig en lang periode, hvor der skal skubbes papirer, for at få det på plads. Og det vil være mærkeligt, hvis ikke det er en sag, der også mødes af nogle skeptiske synspunkter,” forudser By og Landskabs direktør, Philip Rasmussen.
Men hos Folketingets transportudvalg er der opbakning til idéen. Det kan man se i denne video, som arkitektfirmaet By og Landskab har produceret:
Tilbage i april forventede By- og landskabsrådmand Jan Nymark Thaysen, at budgettet til broen kommer med i budgetdrøftelserne i 2026.
Når der er styr på økonomien, er forventningen, at de tager omkring tre år med projektering, miljøgodkendelser og myndighedsbehandlinger, før broen står klar – med eller uden dele fra den gamle storstrømsbro.