Kæmpe hæder: Aalborg-virksomhed i top 10 over verdens mest innovative
Det er ikke alle virksomheder, der kan prale af at være i fint selskab med gigantvirksomheder som NASA, Walt Disney, McDonald’s og Airbnb.
Ikke desto mindre er det tilfældet for virksomheden Turf Tank i Svenstrup.
De er netop at finde i top 10 over verdens mest innovative robotvirksomheder.
Verdens første
Det er erhvervsmediet Fast Company, der står for kåringen af Most Innovative Companies 2023.
Her har de tildelt Turf Tank en flot niendeplads over verdens mest innovative virksomheder under kategorien for robotteknologi.
Og det er der ikke meget at sige til.
Turf Tank laver opstregningsrobotter, der maler stregerne til sportsbaner – og de er de allerførste i verden af sin slags.
De har nemlig udviklet verdens første selvkørende GPS-styrede opstregningsrobot til sportsbaner, og til dato har Turf Tank sat 1.200 robotter i arbejde alene på det amerikanske marked, der gør det daglige arbejde nemmere for mange.
“Vi har lavet en ny og banebrydende måde at markere sportsbaner.
Samtidig optimerer vi arbejdsprocessen for vores kunder, som både sikrer dem et konsistent resultat hver gang, de markerer deres baner, og samtidig skære ned på deres tidsforbrug og malingsforbrug i samme ombæring,” lyder det fra Simon Rytter Christensen, der er CMO i Turf Tank.
Kåringen er også noget, der vækker stolthed hos direktøren for den unge virksomhed:
“Det er en ære for os at blive anerkendt som en af verdens mest innovative virksomheder. Siden, Turf Tank blev etableret i 2015, har vores robot været med til at revolutionere opstregningen af sportsbaner over alt i verden.
De er med til at sikre helt præcise opstregninger til en brøkdel af prisen, og selvom vi egentlig er i mål med teknologien, fortsætter vi med at raffinere og videreudvikle robotterne og gøre dem endnu mere brugervenlige.
Dermed satser vi på at kunne opretholde vores position som verdens mest innovative virksomhed på området,” siger Mikkel Jacobsen, CEO i Turf Tank.
Fremtiden tegner lovende, men den banebrydende teknologi er endnu på et tidligt stadie, der fortsat kræver hårdt arbejde:
“Vi er et sted, hvor vi stadig skal skabe et nyt marked og overbevise folk om, at det her er måden at gøre det på.
Vores mål er at optimere arbejdsprocesserne for folk, så de får mere tid til at klare de mange andre opgaver, de ellers ikke har tid til,” fortæller Simon.
Arsenal, Chelsea og Liverpool er kunder
På trods af den korte levetid har Turf Tank formået at opbygge en kundebase, der må siges at være værd at prale af – også selvom man er en beskeden, nordjysk virksomhed.
“Vi har et spænd lige fra små søndagsklubber og op til de største ligaer i verden inden for forskellige sportsgrene.
Det gælder både mindre lokale fodboldklubber og store Premier League- og NFL-klubber,” lyder det fra Simon.
Her i det nordjyske opstreger Turf Tanks robotter blandt andet fodboldbanerne for LKB Gistrup, Aalborg Freja og ikke mindst hele Nordjyllands hold, AaB.
Ser man trofast med, når Premier League-klubberne tørner sammen weekend efter weekend, har man uden tvivl set resultatet af Turf Tank-robotternes arbejde.
Uden for de danske landegrænser har virksomheden nemlig godt fat i den bedste engelske fodboldliga med kunder som Chelsea, Liverpool, Manchester City, Arsenal, West Ham og andre – og andre udenlandske klubber, såsom Ajax og LA Galaxy.
I alt benytter mere end 1.600 skoler, fodboldklubber, Premier League- og NFL-klubber Turf Tanks.
Smuk hyldest til Chris Anker Sørensen
En af Turf Tanks helt store kreationer gik verden rundt under Tour de Frances grand depart i Danmark i sommers.
Her blev hele Danmarks Chris Anker Sørensen hyldet, der på tragisk vis døde, da han blev påkørt på en cykeltur.
Og aldrig har ordsproget med, at “et billede siger mere end 1.000 ord” været mere spot on.
Her blev Chris nemlig nemlig hyldet med et kæmpe portræt malet på en fodbold med teksten #FORCHRIS.
Hyldesten vakte stor opmærksomhed ikke bare herhjemme, men også i det cykelinteresserede udland.
Den smukke afbildning af den karismatiske cykelrytter og senere -kommentator satte nye grænser for, hvad Turf Tanks robotter kan fremtrylle.
Turf Tank har også som den første producent i verden gjort det muligt at påføre tekst og logo på græsset med den smarte robotteknologi, så alle klubber uanset størrelse nu kan skabe deres helt egen visuelle identitet på banen.
Vildt vokseværk
På de otte år, Turf Tank har eksisteret, er de vokset fra en spirende idé til en international virksomhed med i alt 150 ansatte rundt omkring i verden, hvoraf 50 er i Danmark med hovedsæde i Svenstrup.
For et par år siden kunne medarbejderne tælles på et par hænder, da virksomheden holdt til i Hjørring.
Hurtigt blev det nødvendigt med nye, større lokaler, der nu har bragt virksomheden til Svenstrup, der ikke bare er en opgradering på størrelse, men også på logistik.
“Det er nyindrettede lokaler, så vi har fået det, som vi gerne vil have.
Derudover er det nemmere for medarbejderne fra eksempelvis Aarhus at komme til og fra arbejde. De har lige fået skåret tre kvarter af transporttiden,” forklarer Simon.
På trods af de nye og noget større lokaler, har det store vokseværk i virksomheden dog allerede resulteret i, at de allerede er vokset ud af dem.
“Vi investerer meget i at vækste, og det betyder også flere ansatte.
Vi flyttede jo ind i lokalerne i Svenstrup i marts sidste år, men allerede efter få måneder måtte vi leje os ind i nabolokalerne for at få plads til at ansætte flere folk,” forklarer Simon.
Har rejst trecifret millionbeløb
Den store investering i at skalere virksomheden kan dog også ses på regnskabet.
Her har Turf Tank de seneste år leveret underskud – men det er altså helt efter planen.
“Det er en helt bevidst forretningsplan, som vi udarbejdede i 2019. Vi er gået fra at sælge robotterne til at fokusere mere ud at udleje for at gøre det mere tilgængeligt.
Derfor har vi en masse produkter ude, der skal tjene sig selv hjem over noget tid, så det er en helt bevidst plan,” forklarer Simon og uddyber:
“Ja, vi laver underskud, men vi investerer i at ansatte og i udvikling af teknologien.”
I juli 2022 rejste Turf Tank da også 145 millioner til at ekspandere.
Læs mere om den spirerende virksomhed her.