Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Hvorfor er D-vitamin vigtigt for os?

Af Annoncør

Vi mennesker har brug for D-vitamin. Det er vigtigt for kroppens optagelse af kalk, samt omsætning af kalk i forbindelse med at styrke knogler og muskler. Hvis man gerne vil have stærke knogler i mange år endnu, er det bl.a. vigtigt at være opmærksom på, om man får nok D-vitamin. Er du i tvivl om du er i D-vitamin mangel, eller vil du bare gerne lære mere om D-vitamin, så læs med her.

Hvad skal man gøre, hvis man mangler D-vitamin?

D-vitamin tilføres bl.a. til kroppen gennem vores kost. Derudover danner man D-vitamin gennem lyseksponering, når man opholder sig udenfor. Solen er derfor en enormt vigtig kilde til optagelse af D-vitamin. Hvis du vil være sikker på, at du får D-vitamin ind gennem din kost, bør du sørge for at spise fed fisk som laks, sild, makrel og ål. Derudover findes D-vitamin i noget kød, herunder lever og oksekød. Du kan godt tage D-vitamin tilskud, og det anbefales især til gravide, børn og voksne med mørk hud samt børn og voksne der går tildækket. Hvis ikke man kommer ud i sollyset, og hvis man ikke får nok D-vitamin gennem sin kost, kan man risikere at opleve D-vitamin mangel. Det kan i værste fald føre til øget risiko for knogleskørhed eller brud på knoglerne.

Sund og varieret kost

En sund og varieret kost er generelt vigtig, for at vi kan holde vores kroppe sunde og stærke. Hvis du har svært ved at få spist varieret, og ofte vælger de nemmeste løsninger til aftensmad eller frokost, kan du starte med at lave små ændringer i din kost. Prøv f.eks. at vænne dig til, at spise lidt grøntsager til hvert måltid. Du kan med fordel skifte det hvide brød ud med fuldkorn, samt vælge magre mejeriprodukter, frem for produkter der indeholder meget fedt.