Hurtigere og lettere frem: Nu får Aalborg ny supercykelsti

Fredag den 27. september markeres indvielsen af Aalborgs første supercykelsti, som løber fra Nytorv til det nye Aalborg Universitetshospital.
Den 7,5 km lange rute er udviklet for at forbedre cykelpendlernes forhold og gøre cyklen til et endnu mere attraktivt valg for transport i byen.
Med bredere cykelstier, bedre belægning og faciliteter som cykelpumper og servicestationer er målet at skabe en mere sikker og komfortabel cykeloplevelse.
Stor fejring
Ruten strækker sig fra Aalborgs midtby gennem Aalborg Øst, hvor den forbinder nogle af kommunens største arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner, herunder Aalborg Universitet, NOVI og UCN.
Den sidste del af ruten følger Plusbus-tracéet og forbinder universitetet med Aalborg Universitetshospital.
Ruten er en af de mest benyttede cykelstrækninger i byen, og supercykelstien skal gøre det endnu lettere at pendle på cykel – uanset vejret og årstiden.
Indvielsen fejres med en række aktiviteter fra kl. 7.30-10.30 på fire lokationer i Aalborg Øst, hvor cyklister kan få gratis morgenmad og cykeltjek.
Borgmester Lasse Frimand Jensen og rådmand Jan Nymark Rose Thaysen vil selv cykle en del af ruten fra kl. 7.45-8.15.
Skal give forkortet rejsetid
For de, der ikke kan deltage om morgenen, er der yderligere festligheder på Nytorv fra kl. 14.00-16.00 med gratis øl, sodavand, pølser og flere konkurrencer.
Her holder rådmand Jan Nymark Rose Thaysen tale kl. 14.00 og fortæller om, hvordan supercykelstien er en vigtig del af Aalborg Kommunes ambition om at fremme sundhed og bæredygtig transport i byen.
Målet med supercykelstierne er at gøre det lettere og hurtigere for cyklister at komme frem, både på korte og lange ture.
De er designet med direkte ruter, få stop, og høj komfort, hvilket skal motivere flere til at vælge cyklen fremfor bilen.
Supercykelstien til universitetshospitalet forventes at forkorte rejsetiden og øge cyklingen blandt både studerende og medarbejdere i området.