Annonce
Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Hollandsk kunstværk: Kæmpe ged på 26 meter høj silo

Af Michael Qureshi

Som MigogAalborg kunne fortælle i sidste uge, så har den hollandske kunstner Jouram Roukes været et smut i Aalborg og lidt syd for byen.

I et samarbejde med Kirk Gallery har Roukes færdiggjort på ganske kort tid et 26 meter højt gavlmaleri på en silo i den lille by Gedsted syd for Aalborg.

Her har han skabt et kunstværk, hvor geden er ret synlig og symbolsk for byens navn.

Lever i pagt med naturen

Inspireret af den smukke natur i området og den uendelige gæstfrihed fra indbyggerne i Gedsted, har Joram Roukes formået at indfange, hvordan livet i Gedsted leves i pagt med naturen og i et stærkt fællesskab med hinanden.

Fascineret af livsstilen og den utrolige modtagelse I byen, hvor han bl.a. boede i en lille hytte i skoven ned til vandet, endte Joram Roukes med at blive en del af det lille samfund, inspireret til at male et stort vægmaleri på en 26 m høj silo ved indfaldsvejen til byen, udover at arbejde på nye værker i sin lille hytte.’

Hollandsk kunstværk: Kæmpe ged på 26 meter høj silo

Har boet flere år i Los Angeles

Efter flere år I Los Angeles bor og arbejder Joram Roukes I dag I byen Groningen I Holland.

Hans overvældende væg- og oliemalerier er refleksioner over livet i hverdagen, observeret, filtreret og samlet i en collage-lignende måde.

“Når man maler et menneskes ansigt, fremstiller man først og fremmest et portræt af en person, der findes.

Hvad jeg forsøger at gøre i værkerne er i stedet, er at holde dem anonyme, så det er ikke omhandler et bestemt individ, men mere generationen som sådan, og det samfund de lever i.

Når man maler dyrehoveder giver dette en masse associationer til den menneskelige adfærd. Dyr kan fx være beskidte eller snedige.

De har en masse adfærdsmæssige karakteristika, og sammen med de andre imaginære elementer i er værk, tror jeg det er en stærkere måde at supplere historien på, i stedet for at bruge menneskeansigter.

I sidste ende er det er et spørgsmål om anonymitet, og at forlade de traditionelle billeddannelser til fordel for flere associationer,” siger Jouram Roukes.

Det er i forbindelse med Kirk Gallery’s projekt på fjerde år, som hedder Out in the Open. Her findes blandt andet en række smukke gavlmalerier rundt omkring i Aalborg – det har vi skrevet om en artikel om her

Del artikel

Andre læser også