Intenst opgør: “Høstsonaten” bringer kærlighed og konflikt på Aalborg Teater
Man mærker det allerede helt fra starten.
Bittesmå regndråber af indetrængt vrede, der fylder på den store scene, så snart, at forestillingen skydes i gang.
I Aalborg Teaters nyeste opsætning følger vi genforeningen mellem mor Charlotte (spillet af Kirsten Olesen) og hendes datter Eva (portrætteret af Marie Knudsen Fogh) efter syv års adskillelse.
Genforeningen synes oprindeligt at være hjertelig for begge parter, der tydeligt har savnet hinandens nærhed.
Alligevel udfolder deres gensyn sig dramatisk i takt med, at “Høstsonaten” udfolder sig på scenen.
Vreden ulmer under overfladen
Temaet for forestillingen er relationen mellem en mor og en datter, der åbenlyst (måske) ønsker det bedste for hinanden, men som efter årevis svigt og skuffelse er kommet ud på et følelsesmæssigt sidespor, de ikke kan bakke ud fra igen.
Charlotte er en verdenskendt og anerkendt komponist, og har været det i hele Eva og hendes søster Helenas liv.
Bag klaveret finder hun anerkendelse, og får fra de fyldte sale beundrende blikke for sit altoverskyggende talent. Sådan er det ikke i Charlottes privatliv, der er præget af utilstrækkelighed og misforstået kærlighed.
Det er i hvert fald, hvad hendes datter Eva føler efter et helt liv, hvor hun fysisk og følelsesmæssigt har måtte undvære en mor, hun kunne falde tilbage i favnen på, når alting var svært.
Selvom Eva nu lever i fred i en præstegård med sin bedste ven, og ægtemand, Victor, ulmer vreden stadig under overfladen.
Hendes møde med moderen vækker gamle følelser af svigt og utilstrækkelighed til live, som Eva ellers har forsøgt at undertrykke i håbet om en forsoning med sin mor.
På trods af Charlottes umiddelbare optimisme og åbne arme, fornemmer publikum hurtigt hendes ønske om at stikke af igen, så snart Eva kigger den anden vej.
Kompleks kærlighed
Der udspiller sig en rutsjebane af følelser på scenen i den time og 40 minutter, som forestillingen varer, og det er umuligt at stige af undervejs.
Charlotte forsøger ihærdigt at genskabe et kærligt forhold og samtidig undgå en konfrontation af fortidens uoverensstemmelser, som hun i årevis har forsøgt at fortrænge – mens Eva derimod i højere grad har dyrket dem og har brug for en åben dialog.
Kirsten Olesen bidrager utvivlsomt til forestillingens høje kvalitet med sin professionelle præcision og årtiers erfaring, der gør det svært for de andre skuespillere at konkurrere om opmærksomheden.
Alligevel formår Marie Knudsen Fogh at stjæle rampelyset på de helt rette tidspunkter, hvor følelserne næsten flyder ud over scenekanten i en smuk symfoni af både kærlighed og konflikt.
Høstsonaten er en smertefuld, men også smuk skildring af den kompleksitet, der findes i enhver moder-datter relation.
Du kan opleve Høstsonaten på Aalborg Teater indtil den 25. maj.