Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Historisk tidligt: Den ikoniske skrabe-julekalender er landet i butikkerne

Af Emil Kjær Jørgensen
Foto: Danske Spil
Foto: Danske Spil

For mange danskere er det ikke jul, før man har fået købt den ikoniske Quick skrabe-julekalender.

Danske Spil forventer at sælge intet mindre end 2 millioner eksemplarer – eller lige godt 23 ton skrabejulekalendere …

I år starter salget historisk tidligt.

Danske Spils Quick melder nemlig, at butikkerne er klar til at lange den 29 år gamle skrabe-julekalender over disken.

Det skriver de i en pressemeddelelse.

”Man kan måske synes, at vi i Danske Spil er lidt tidligt ude med vores allesammens skrabe-julekalender, men vi har også lagt lidt tid ind til, at man kan nå at købe den, inden skraberiet kan begynde den 1. december.

Vi ved godt, at det ikke er alle, der kan vente med at skrabe til julens officielle begyndelse om godt halvanden måned.

Og det er helt forståeligt, hvis man har lyst til at skrabe tidligere, og gevinsterne udbetaler vi selvfølgelig meget gerne – også før juleaften, hvis der skal være lidt ekstra budget til gaver, guirlander og ekstra juleglæde,” siger Malene Mølgaard, der er adm. direktør i Danske Lotteri Spil, som står bag Quick og skrabe-julekalenderen.

Den første vinder er lige på trapperne

Der er fem hovedgevinster á 1.000.000 kroner på julekalenderen, og som regel kan Danske Spil allerede i starten af december melde ud, at den første vinder af en førstepræmie er fundet.

Så noget tyder på, at det ikke er alle, der kan tøjle deres tålmodighed, når det kommer til at skrabe felter og finde juletræer.

Skulle man komme til at skrabe forud, er julekalenderen i handlen hlt indtil jul, så der er mulighed for at nå en ekstra omgang jule-spænding, selvom kalenderen er skrabet før tid.

Fakta om Danske Spils skrabe-julekalender:

  • Hvert år bliver der solgt mere end 2 millioner skrabejulekalendere.
  • Der bliver i oktober sendt ca. 23 ton kalendere ud i butikkerne.
  • I kalenderens første år, 1994, solgte den cirka 1 million eksemplarer.
  • Dengang kostede kalenderen det samme som i dag: 50 kroner.
  • Topgevinsten har altid været en million kroner. I dag er der gevinster på ned til 50 kroner og på hvert tredje lod.
  • Ni ud af ti voksne danskere kender julekalenderen.
  • 61% skraber ét felt ad gangen, mens resten skraber felterne før tid.
  • Undersøgelser viser, at 58% af danskere over 18 år har en julekalender (1,9 millioner danskere).
  • Der er hvert år fem julekalendere med hovedgevinsten på 1.000.000 kroner.

Del artikel