Tilmeld dig MigogAalborg Nyt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få weekendguiden samt alle ugens populære nyheder direkte i din indboks.

Ved tilmelding til MigogAalborg Nyt accepterer du vores samtidig vores vilkår og betingelser for nyhedbrevet.

Succes med virtuel skoledag: På HF & VUC NORD undervises der næsten som normalt

Af Jens Erik Møller

Samfundet er som bekendt lukket ned på vågeblus for øjeblik på grund af coronavirussen.

Meget har derfor ændret sig, og et af de steder, hvor det mærkes er hos HF & VUC NORD.

Normalt møder man ind til undervisning i lokaler ved blandt andet godsbanearealet her i Aalborg, men det gør man af gode grunde ikke for øjeblikket.

Men det betyder langt fra, at der er lukket og slukket.

Faktisk foregår undervisningen næsten som normalt, og det er stadig muligt at tilmelde sig de nye hold, der begynder i slutningen af januar.

Tavleundervisning på skærmen

Selvom undervisningen er flyttet fra klasselokalet og over på videotjenesten Teams, så er strukturen og hverdagen nogenlunde den samme.

”Vi starter med at sige hej, som var vi i klassen, og fortsætter så bagefter en opgaveintroduktion. Så laver de fx gruppearbejde i Teams,” forklarer Eva Vibeke Thorup og Sidsel Hovalt Skovsgaard, der begge underviser på HF & VUC NORD.

På trods af, at det hele foregår virtuelt, så betyder det ikke, at al undervisning foregår fra hjemmekontoret, fortæller Eva og Sidsel samstemmende.

”Der er muligt for os lærere at komme ind på skolen og undervise ved tavlen foran et kamera. Det er næsten en helt almindelig undervisning, som hvis eleverne sad ved deres borde i klassen.

Jeg prøver at undervise, som var jeg i klassen, da det giver en ret personlig kontakt med eleverne,” forklarer Eva, som også ser en klar forskel ved den virtuelle undervisning:

”Det er ikke nødvendigvis kun et onde, fx tør flere at sige noget, når vi har engelsk.”

Mange års erfaring

”De fleste af vores kollegaer har mange års erfaring og derfor en solid ballast til at tilpasse undervisningen til en ny situation. I billedkunst arbejdes der med projekter – lige nu bl.a. et projekt om iscenesættelse og selviscenesættelse.

Og i dansk arbejder vi fx med nyhedsdækningen af aktuelle emner – en faglig vinkel på #Metoo og

andre aktuelle emner. Lige nu analyserer vi fx tekster, der diskuterer minkskandalen og rigsretssagen mod Inger Støjberg, og i efteråret arbejdede vi med Sofie Lindes tale ved Zulu Comedygalla og den debat, som talen affødte,” fortæller Sidsel.

Nogle fag er selvfølgelig nemmere at undervise online end andre, men de to undervisere fortæller, at også et fag som kemi, der normalt kræver, at eleverne laver en del forsøg, fungerer i den virtuelle udgave.

”Så laver de ufarlige forsøg derhjemme med helt almindelige husholdningsprodukter, så det ligner de forsøg, de ellers ville have lavet på skolen.”

Stejl læringskurve i foråret

Både Eva og Sidsel er enige om, at det som underviser handler om at tænke lidt kreativt for at skabe en varieret dag for eleverne, men at det sagtens kan lade sig gøre.

De understreger, at det på mange måder er en helt anden undervisningsform under denne nedlukning, end det var i foråret, da coronavirussen kom første gang.

”Det dur ikke kun at give dem opgaver, som de kan sidde med derhjemme. Det virker langt bedre, at vi ’har dem i de timer’, som står på skemaet, så de rent faktisk har fri kl. 16.

Trods det er virtuelt, så forsøger vi at få det til at lige en almindelig hverdag mest mulig og at få eleverne til at føle, at de går i skole.

Vi forsøger også at give plads til, at eleverne kan snakke om alt muligt andet – en slags frikvarter – for relationerne og trivslen betyder enormt meget,” fortæller de begge samstemmende.

”Men det er klart, at det sker, at der fx lige kommer et barn eller en hundehvalp ind. Så vi lærer også hinanden bedre at kende – og på en helt anden måde – end normalt, . Så på den måde fungerer det også ret godt,” tilføjer Sidsel.

”Virkelighedsnært med struktur og en hverdag”

Det er ikke kun de to undervisere, som er begejstret for den måde, den virtuelle undervisning fungerer på.

Det samme er 33-årige Christoffer Søndergaard, der læser HF på andet år.

”Det er rigtig godt i forhold til situationen, som den er. Det føles virkelighedsnært, og der er en struktur og en hverdag, hvor man møder ind til timerne, og der er en tæt kontakt med lærerne.

Det er ikke som sidste nedlukning i foråret, hvor lærerne gav os en opgave, som man så skulle aflevere. Det føles virkelighedsnært og som ’undervisning ved tavlen’,” fortæller Christoffer.

”Og så er der meget mere ro til at arbejde i forhold til at sidde i en klasse med 30 andre elever, hvor der kan være meget støj,” tilføjer han.

”Men det går selvfølgelig ud over det sociale. Det mangler.”

Nye hold starter i januar

Forhåbentlig vender samfundet – og undervisningen på HF & VUC NORD – snart tilbage til normalen igen. Men der er altså ingen grund til at vente med at uddanne dig, og du kan sagtens nå at komme på januar-holdet.

HF & VUC NORD starter nemlig nye hold op – både for dem, der ønsker at tage en HF og for dem, der mangler 9./10 klasse.

Du kan læse mere om de mange uddannelser på HF & VUC NORD her, og du kan tilmelde dig her